Toon posts:

Netwerk switches verdeling bandbreedte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SiepL
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-04-2022
Goedenavond,

Ik ben enigzins een leek wat betreft netwerk switches etc. Nou wil ik graag weten of een netwerk switch de inkomende snelheid verdeelt over de aangesloten ethernetkabels. Dus als voorbeeld: stel ik heb een 1GB die van de router naar de switch gaat met een ethernetkabel en ik heb twee ethernetkabels in poorten op de switch zitten. Gaat er door deze twee ethernetkabels dan door beiden 500mb of door beiden 1GB?

De situatie die ik wil is router -> switch -> 2 verschillende access points.

Alvast bedankt,
Fijne avond!

Alle reacties

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:29
Vergelijk het met een waterleiding die je splitst naar twee kranen. Via 1 kraan kun je gewoon de volle capaciteit trekken van 1 Gbit, pas als je beide kranen helemaal opendraait moet de datastroom verdeeld worden en dat kan gereguleerd worden met een zogenaamde managed switch. Maar meestal is dit onnodig want je trekt toch maar zelden die volle 1 Gbit door de lijn. Dus ook een unmanaged switch werkt in jouw geval prima om twee accespoints op je router aan te sluiten. Als je ook een mediabox wilt aansluiten moet je soms rekening houden met igmp snooping, maar hoe dat precies zit weet ik ook niet.

[Voor 24% gewijzigd door wlmpie op 27-02-2022 18:53]

• SiepL
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-04-2022
Oke, in mijn situatie gaat het erom dat ik aan de switch twee access points zou willen verbinden. Dus als ik u goed begrijp zouden beide access points niet dezelfde internetsnelheid ontvangen als ze beide via een switch verbonden zijn in plaats van als er één direct met ethernetkabel is verbonden aan de router.

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17:43
je kunt gewoon de beide APs aan de switch hangen. van switch naar router is met cat5 (of beter) 1Gbit. de snelheid van de router naar internet zal doorgaans niet hoger zijn.

als je een AP direct aan de router hangt, zal de verbinding naar internet dezelfde bottleneck vormen als anders de kabel tussen switch en router.

bedenk dat de APs vaak een lagere snelheid in de verbinding naar de (mobiele) apparaten hebben, en zelden (tegelijkertijd) de maximale capaciteit nodig hebben. En indien dit wel gebeurt, hoe erg is het om enkele minuten op een wat lagere snelheid te werken.

communicatiestromen zijn doorgaans korte interacties(vraag/antwoord). alleen bij grote dataverplaatsingen (down/uploads) is er sprake van een langere contine stroom.

[Voor 1% gewijzigd door peter-rm op 27-02-2022 22:56. Reden: typo]

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:07
wlmpie schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:48:
Vergelijk het met een waterleiding die je splitst naar twee kranen. Via 1 kraan kun je gewoon de volle capaciteit trekken van 1 Gbit, pas als je beide kranen helemaal opendraait moet de datastroom verdeeld worden en dat kan gereguleerd worden met een zogenaamde managed switch. Maar meestal is dit onnodig want je trekt toch maar zelden die volle 1 Gbit door de lijn. Dus ook een unmanaged switch werkt in jouw geval prima om twee accespoints op je router aan te sluiten. Als je ook een mediabox wilt aansluiten moet je soms rekening houden met igmp snooping, maar hoe dat precies zit weet ik ook niet.
Een managed switch heeft een management interface en kan je dus bijvoorbeeld informatie uit halen, QoS instellen of vlans aanmaken. Een unmanaged switch switched alleen. Het switchen of de snelheid blijft op beide hetzelfde.

Een hub verdeelt de netwerkload over de poorten maar die worden zowat niet meer gemaakt.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Kunnen jullie de discussie over hoe switches werken in het daarvoor betreffende forum houden?
Netwerken

Dit topic gaat over aanpassingen aan de Pricewatch.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

ACM schreef op maandag 28 februari 2022 @ 08:36:
Kunnen jullie de discussie over hoe switches werken in het daarvoor betreffende forum houden?
Netwerken

Dit topic gaat over aanpassingen aan de Pricewatch.
Dat. Bij deze heb ik je vraag dus even afgesplitst naar een eigen topic @SiepL

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:17
SiepL schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:25:
Oke, in mijn situatie gaat het erom dat ik aan de switch twee access points zou willen verbinden. Dus als ik u goed begrijp zouden beide access points niet dezelfde internetsnelheid ontvangen als ze beide via een switch verbonden zijn in plaats van als er één direct met ethernetkabel is verbonden aan de router.
In de praktijk zal het niet uitmaken.
Als je beide AP's op 1 switch aansluit kunnen beide AP's gewoon (vrijwel) de volle 1 Gbit gebruiken als de andere AP op dat moment nauwelijks bandbreedte nodig heeft. Als je bv via beide AP's iets probeert te downloaden en de server aan de andere kant kan dat met de gevraagde snelheid aanbieden zullen beide AP's die 1 Gbit moeten verdelen. Met een unmanaged switch zal dat op zo ongeveer 50/50 uitvallen. In de praktijk zal je hetzelfde ervaren als je 1 van beide AP's direct op je router aansluit, omdat in dit geval puur je inkomende 1Gbit lijn de bottleneck is.

Quest 2 kopen? Gebruik mijn referral link voor €30 store credit: https://www.oculus.com/referrals/link/BroodRoosterNL/

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee