Toon posts:

Netwerk switches verdeling bandbreedte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SiepL
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-04-2022
Goedenavond,

Ik ben enigzins een leek wat betreft netwerk switches etc. Nou wil ik graag weten of een netwerk switch de inkomende snelheid verdeelt over de aangesloten ethernetkabels. Dus als voorbeeld: stel ik heb een 1GB die van de router naar de switch gaat met een ethernetkabel en ik heb twee ethernetkabels in poorten op de switch zitten. Gaat er door deze twee ethernetkabels dan door beiden 500mb of door beiden 1GB?

De situatie die ik wil is router -> switch -> 2 verschillende access points.

Alvast bedankt,
Fijne avond!

Alle reacties

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:29
Vergelijk het met een waterleiding die je splitst naar twee kranen. Via 1 kraan kun je gewoon de volle capaciteit trekken van 1 Gbit, pas als je beide kranen helemaal opendraait moet de datastroom verdeeld worden en dat kan gereguleerd worden met een zogenaamde managed switch. Maar meestal is dit onnodig want je trekt toch maar zelden die volle 1 Gbit door de lijn. Dus ook een unmanaged switch werkt in jouw geval prima om twee accespoints op je router aan te sluiten. Als je ook een mediabox wilt aansluiten moet je soms rekening houden met igmp snooping, maar hoe dat precies zit weet ik ook niet.

[Voor 24% gewijzigd door wlmpie op 27-02-2022 18:53]

• SiepL
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-04-2022
Oke, in mijn situatie gaat het erom dat ik aan de switch twee access points zou willen verbinden. Dus als ik u goed begrijp zouden beide access points niet dezelfde internetsnelheid ontvangen als ze beide via een switch verbonden zijn in plaats van als er één direct met ethernetkabel is verbonden aan de router.

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17:43