Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-04 20:53
Hoi,

Ik ben van plan om een tweede (tweedehands) installatie naast mijn huidige (nieuw aangekochte) installatie (13x 355Wp) te leggen. De omvormer (SolarEdge SE2200H) en power optimizers (13x P404) heb ik al op 2dehands.be en marktplaats gescoord. So far so good. De volgende stap is nu tweedehands panelen aankopen. Gezien ik maar 2200W erop kan aansluiten verdeeld over 13 power optimizers, zou ik met 300W panelen al ruim-schoots voldoende hebben. Met SolarEdge designer, 13 panelen van 300Wp eraan en geen fouten dus ik vermoed dat het best kan.

Mijn hoofddoel is niet zozeer terugverdienen binnen een bepaalde tijd. Ik zou graag meer vermogen willen hebben om zo weinig mogelijk afhankelijk te zijn van energieprijzen en dus zo weinig mogelijk energie van het net vragen/injecteren. We zijn niet meteen een grootverbruiker kwestie van elektriciteit. Ik heb het zelfs over mijn hart gekregen om de NAS af te zetten en te vervangen door een RPI :). Enige wat bij ons veel verbruikt is de koelkast, diepvries en natuurlijk elektrische kookplaat en oven.

In onderstaande staafdiagram is blauw wat we van het net vroegen en geel de opbrengst van de zonnepanelen wat we zelf geconsumeerd hebben. Normaal staat er onder de grafiek nog paars, dat is geinjecteerde energie. In mijn hoofd, wil je blauw en paars dus zo weinig mogelijk zien op die grafieken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bSqgWLpSR1DRxNOVZKyKOA-zCQg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gSlCLGBIDw6rLBtvdF5oTb6p.png?f=fotoalbum_large

Op beide grafieken hieronder zie je de het verbruik van 2 elektrische verwarmingstoestellen die met Home Assistant worden aangestuurd. Vanaf er meer dan x injectie is, zet Home assistant een verwarming aan. Dat zorgt voor haast geen injectie, en ook niet voor teveel verbruik. Maar met 3000Wp aan panelen en (deels)elektrisch verwarmen + de rest van je huishouden laten werken, daar spring je niet ver mee natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_kVKcST1U0j1m8QoUbeNcI3qiwY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mNhDM50ylmRvUU44i4tZhc9N.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3agT63dso_x6dERUGMxZL-srcMQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6feACNZIyH2n8hXbRGbVhnoi.png?f=fotoalbum_large

Ik heb nog plek zat op het plat dak om zeker nog 30 panelen bij te leggen en als er ooit budget is gaan we nog een zuidgericht schuurtje maken voor fietsen/tuinberging en zo waar ook nog eens rond de 15 panelen op zouden kunnen. Het doel op langere termijn zou dan zijn om toch 3-fase aansluiting aan te laten leggen en in totaal de max van 10KVA aan omvormer te leggen.

Maar goed nu ik de hele situatie heb geschetst :)

Maar mijn vraag nu. Voor de aankoop van tweedehands panelen, waar moet je op letten? Zou ik gaan voor panelen die "maar" 200Wp~250Wp kunnen leveren en al wat leeftijd hebben? Ze kosten haast niets en zullen niet meer geven wat ze ooit gaven, maar toch ... . Of zou ik eerder gaan voor iets recentere panelen eerder richting de ~300Wp?

En kan je tweedehands panelen uitmeten/beoordelen bij aankoop met een multimeter?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Alleen al uit duurzaamheid: doen! Die panelen zijn voorlopig slecht te recyclen, terwijl ze nog prima energie kunnen opwekken.
Je kunt natuurlijk zelf de rekensom maken waar het break even point ligt tov een paneel dat meer vermogen levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Duurzaamheid is zeker ook een motivator waarom ik niet nieuw koop!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:31

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik zie 2dehands.be dus ik neem aan België? Beetje uit mijn comfort zone als kaaskop, maar let je dan ook op dat je meterkast veilig overweg kan met al dat extra vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
@Septillion : Yep, een vriend van me is electricien. Hij komt het AC-gedeelte aansluiten op een aparte groep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@bucovaina89 Afhankelijk van hoe ze in België meterkasten bouwen... @Septillion bedoelt dit aandachtspunt: https://library.e.abb.com...CeJvR1Q169zRvR13k3GOuI7ls

Iets wat hier in Nederland niet goed op de radar staat van elektriciens... laat staan PV-boeren.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:01

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

In jouw geval kan je prima voor iets minder courante panelen gaan, zeker als je de oppervlakte beschikbaar hebt.

Panelen kan je zelf redelijk checken:
Visueel (voorkant, achterkant, vocht indringing, breakout box)
Multimeter: voc en lsc

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Ah ik heb wat ge-googled op voc en isc en dat lijken me idd 2 goed graadmeters op de staat van elke module! THX voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-05 07:30

ReLight

echo("What Now ? !")

Denk ook dat je voor jezelf een doel ROI moet instellen om zo het economisch te toetsen. Je hebt ook minder of geen garantie natuurlijk.

Terug verdienen qua opwekking in 2 jaar is waar ikzelf mee heb lopen spelen. Maar als het oververmogen is en teruglevering het voornaamste resultaat moet je dat wel meenemen dat het veel lager is.

My2cts

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:59
Ik heb 13 KWP aan 2e hands panelen liggen. Van 240 tot 255 wp. Ik heb eigenlijk nooit iets gecontroleerd en ook geen last van kapotte panelen.

Ik zou gewoon alles vol gooien met goedkope panelen die je op de kop kan tikken.

Alleen niet lager dan 240 wp gaan, dan krijg je namelijk echt oude incourante panelen..

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
@ReLight : ROI is niet waarom ik het doe. Ik probeer - tot zo lang het gaat - zoveel mogelijk energie af te fakkelen zodat het op z'n minst in huis blijft in de vorm van warmte, niet opgewekt door gas. Ik probeer de aanschafprijs ook zo ver mogelijk te drukken door tweedehands te kopen. Ook leuk dat dat meteen ecologisch nog verantwoorder is dan nieuwe zonnepanelen te kopen.

@Makrolon : OK, ik was me zelf aan het richten zo rond de 260Wp ~ 290Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Zaterdagnamiddag ga ik normaal gezien kijken naar 20 230Wp panelen :). Slowly getting there :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:22

twain4me

bucovaina89 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 10:06:
@ReLight : ROI is niet waarom ik het doe. Ik probeer - tot zo lang het gaat - zoveel mogelijk energie af te fakkelen zodat het op z'n minst in huis blijft in de vorm van warmte, niet opgewekt door gas. Ik probeer de aanschafprijs ook zo ver mogelijk te drukken door tweedehands te kopen. Ook leuk dat dat meteen ecologisch nog verantwoorder is dan nieuwe zonnepanelen te kopen.

@Makrolon : OK, ik was me zelf aan het richten zo rond de 260Wp ~ 290Wp.
ecologisch bezig zeggen te zijn en in de zelfde alinia het hebben over affakkelen van energie :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bucovaina89
twain4me schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:56:
[...]

ecologisch bezig zeggen te zijn en in de zelfde alinia het hebben over affakkelen van energie :F
Energie die ik "affakkel" met de zonnepanelen gaat naar warmte. Die warmte zorgt ervoor dat de CV ketel op gas minder energie moet leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Is nog steeds niet ecologisch of duurzaam (en financieel doorgaans ook niet slim)

De kwh die jij affakkeld en dus niet gebruikt wordt door de "buurman". Wordt wel geleverd aan de "buurman" en dus opgewekt middels de energie mix die energie mix is helaas nog altijd niet al te groen. dus omdat jij geen gas verbrand verbrand de energie maatschapij o.a. kolen om die kwh te leveren aan je "buurman". pas in de unieke situaties dat er een overschot is (gebeurd in nederland nog maar heel weinig, zeker in de tijd van het jaar dat je een huis wil verwarmen) kan je dit nadeel een beetje vergeten.

Met je stroom binnen het huis houden krijg je een hogere zelfvoorzienendheidspercentage maar ecologisch of duurzaam is toch echt iets anders. en dan nog financieel, als je cop 1 aan het fakkelen bent ben je in bijna alle gevallen geld aan het weg mieteren. gas leverd 8,5 kWh aan warmte als je het vergelijkt met stroom. dus het verschil tussen je terugleververgoeding en de gasprijs moet 8,5x zijn. (wat in nederland niet veel voorkomt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
@twain4me : sure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Heb je ook nog een argument wat er dan niet klopt? ik leer graag bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Misschien is het een goed idee om zelf een topic op te starten over de zin en onzin van affakkelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:22
[quote][b]twain4me schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 15:38:
en dan nog financieel, als je cop 1 aan het fakkelen bent ben je in bijna alle gevallen geld aan het weg mieteren. gas leverd 8,5 kWh aan warmte als je het vergelijkt met stroom. dus het verschil tussen je terugleververgoeding en de gasprijs moet 8,5x zijn. (wat in nederland niet veel voorkomt)
Vorig jaar was de mijn gasprijs nog 70ct en de terugleververgoeding 8ct. Het zogenaamde affakkelen was nog wel enigszins financieel rendabel als je de juiste spullen in huis had. Op dit moment zijn er voldoende mogelijkheden om te verdienen aan je PV overschot. Mijn huidige contract heeft een ratio van 5kWh terugleveren tegen 1m3 gas. Fakkelen is nu niet zo verstandig, tenzij je niet je energiecontract optimaliseert en nog steeds een lage terugleververgoeding hebt. Dan is mijn advies om morgen Eneco te bellen voor een modelcontract, dan zul je de komende maanden een leuke zakcent verdienen aan je overschot.

Engineering

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bucovaina89
We zijn een paar maanden verder, maar deze avond eindelijk op 2dehands.be 18 mono-panelen van 340Wp gescoord. Zo goed als nieuw. Nu heb ik al 4.6kWp liggen. Dat gaat dus nu in totaal naar 10.7kWp :P .

Nu nog aansluit- en montagematerialen bij elkaar sprokkelen en binnenkort is onze woning in de winter gratis foorheet, en in de zomer gratis ijskoud O-) . (tenminste, als de zon wil schijnen :X )

Ik ben weer een hele stap verder om gas buiten de deur te houden voor zover het mogelijk is met een relatief beperkt budget.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bucovaina89
Het heeft me even geduurd, ik had al een paar weken de FlatFix Fusion oost-west besteld maar nog geen tijd gehad om alles te monteren.

Ik had al 13 LG Neon panelen liggen (door monteur geinstalleerd) en had als test tijdelijk 7 panelen zo op het dak liggen ( echo "ik heb commentaar" > /dev/null # I know :) ) en die werkten goed. Dus ... FlatFix fusion besteld, de benodigde kabels door het dak getrokken en alles gemonteerd.

Nu heb ik 13 panelen van 355Wp liggen en 12 van 340Wp.

To do lijst nog: De omvormer deftig aansluiten op de kast en ook de SE Control & Communication Gateway connecteren zodat beide omvormers "logisch" gelinkt zijn.

Ik heb gemerkt dat ik veel te veel solar kabel had besteld. Maar het geluk wil dat het net genoeg is om van de meterkast naar het tuinhuis te gaan dat binnenkort ook komt. Dat heeft een platdak en ik heb nog toevallig ook 6 zonnepanelen (van 340Wp) over ... Geen idee wat ik daar nog mee ga doen O-) .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6MaxR6Pc5Tq1PCgYecJscUMziGw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bu9cWKWupslpjN3UQSozHA0Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4G33JSIKvK_oPgYLRbEahmPUkpM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AcnQ9FVA6FzHEblreRQPA5YC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rmRs39JLstPZ86_pu2WfuZmbkgM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kouk8IJQcDPGwLfTBeY6swmA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J9PrFxrUZCIQ8_K7rqO5KbnHscE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eSATilukAQ77a69yJQ0EXKBh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O_CI0SVdCUyfwpwoCC1G5PaPwM8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RheZlH2ks2wigqmvItMaLKqh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iQC0-HsOc1Iu_5ojpWdQwmVDjZk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mJLgP15a6VakCn7UnmC0J8EF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Fijn dat het gelukt is.

Zelf vind ik de prijs die men 2de hands durft te vragen erg hoog.

Tweedehands betekent geen 21% BTW terug gave, geen garantie geen service, kortere levensduur. De prijs moet flink lager wil het uitkunnen.
Zelf wil ik er wel voor tekenen als iemand 50% van de prijs voor mijn panelen wilt geven wanneer ze 10 jaar oud zijn. Dan kan ik ze heel voordelig upgraden .

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 91634 op 19-06-2022 18:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
@bucovaina89 Mooi gedaan, misschien moet ik jou een keertje vragen om ze hier oo het dak te krijgen _/-\o_

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bucovaina89
HereIsTom schreef op zondag 19 juni 2022 @ 19:11:
@bucovaina89 Mooi gedaan, misschien moet ik jou een keertje vragen om ze hier oo het dak te krijgen _/-\o_
Als je mijn vrouw overtuigd krijgt, graag O-) :+ :P
Pagina: 1