Vraag

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-02 23:21
Ik heb een vraag over het toevoegen van extra zonnepanelen aan mijn bestaand systeem.
Na enige tijd zoeken kom ik uit op 2 mogelijke antwoorden: Ja is mogelijk, nee is niet mogelijk (niet aan te raden)

Mijn (2de set) bestaat uit 5 panelen en heb nog ruimte over op de omvormer, is het mogelijk om er 3 extra panelen op aan te sluiten en zo ja, waar moet ik dan om denken?

Alle reacties

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:13
Zonder informatie over type panelen, merk en type omvormer en ligging zal een antwoord op je vraag gebaseerd zijn op aannames. Foto's kunnen ook behulpzaam zijn mocht je niet alle informatie kunnen vinden.

-

• akatar
Klopt dat ik deze niet heb toegevoegd, indien dit wenselijk is zal ik dit doen.

Wat maakt de ligging uit of je 2 verschillende panelen kan toevoegen of niet?

• akatar
Ik zie ineens dat mijn vraagstelling misschien niet duidelijk is, het gaat mij niet of het qua omvormer kan maar of het toevoegen van een andere merk/type paneel gaat/kan werken.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-02 22:02

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ander merk/type kan werken als het voldoet aan bepaalde parameters die overeenkomen met je bestaande spullen. Dus post eerst wat je nu hebt en hoe het ligt + alle andere mogelijke info die je erbij kan bedenken wat relevant zou kunnen zijn.

Alles kan stuk.
Goedkoop SHOUTcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

• akatar

Hierbij een foto van de specs van mijn omvormer en mijn zonnepanelen. Ze liggen niet optimaal vandaar dat ik er een paar wil toevoegen. Kan ik een willekeurig type toevoegen of moet ik echt naar bepaalde specs kijken van de toe te voegen panelen?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:25
Je zoekt een paneel met Impp 8,7 volt of een fractie hoger. Idealiter Isc rond 9,15A

De kans dat je die voor een knappe prijs nieuw gaat vinden is nihil. Je kunt marktplaats afstruinen, maar verkopers zijn minimaal matig met dit soort voor jouw essentiele data.
Daarmee hele grote kans dat je voordeliger, zeker makkelijker uit bent met een extra omvormer.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• akatar
Ronald schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:20:
Je zoekt een paneel met Impp 8,7 volt of een fractie hoger. Idealiter Isc rond 9,15A

De kans dat je die voor een knappe prijs nieuw gaat vinden is nihil. Je kunt marktplaats afstruinen, maar verkopers zijn minimaal matig met dit soort voor jouw essentiele data.
Daarmee hele grote kans dat je voordeliger, zeker makkelijker uit bent met een extra omvormer.
Dank je, dan weet ik nu in ieder geval waarnaar ik moet kijken.

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 05-02 20:18

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Als je panelen kiest met een hogere stroom, zou het moeten werken. Het deel van de stroom dat boven de stroom van de oude panelen uitkomt wordt echter niet gebruikt. Dus rendement is wat mager. Voorbeeld: nieuw paneel heeft Impp van 10.75A. Jouw paneel is 8.7A. De nieuwe 370Wp panelen leveren dus maar 81% of 300Wp. Nog steeds interessant. Je kunt er ook micro omvormers achter hangen maar gezien de kosten lijkt me dat minder interessant. Of je kunt 5 optimizers (Tigo) achter je oude panelen monteren. Dat levert je dan volle rendement op van de 3 nieuwe panelen (+3x70Wp, +/- 210kWh/jaar)

Theo

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:13

franssie

Save the albatross

@akatar aangezien je twee systemen hebt uit (in neem aan) vergelijkbare jaren, combineer die op één omvormer/systeem op de minst gunstige richting en bouw een tweede systeem met nieuwe panelen met hogere opbrengst en ditto omvormer. Zo recycle/hergebruik je wat je hebt optimaal en doe je ook een stap vooruit.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• akatar
Iedereen bedankt voor de informatie.

Ik heb inderdaad 2 systemen, 1 met 12 panelen en een zeversolar omvormer (2 strings van elk 6)
En aangezien ik een paar jaar geleden een setje van 5 kon kopen heb ik die op een afdek gelegd, niet optimaal maar levert altijd wat op. (met growatt omvormer)

• akatar

Om nogmaals gebruik te maken van de kennis die hier op het forum zit.
Als ik het goed begrepen heb zijn bovenstaande panelen geschikt? zo ja, heeft er ook nog 1 van de voorkeur of maakt het weinig uit?

• akatar
Sorry de foto's zijn niet beter, maar zo kreeg ik ze ook.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee