Houtkachel vermogen kiezen?

Pagina: 1
Acties:
  • 6.941 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 04-07 17:08
Wij zijn van plan een houtkachel te plaatsen in onze living. De verkoper raadt ons de volgende kachel aan: een Barbas Box Panorama 55. Deze heeft een vermogen van 6-9 kW, met een nominaal vermogen van 9,2 kW.

Ik ben wel niet zeker of deze kachel geschikt is in onze situatie. Hieronder heb ik een schets geplaatst van onze living + keuken. De living is verbonden naar de keuken met een opening van 1m17 breed op 2m breed. De vraag is evenwel of de warmte die gegenereerd wordt in de living, effectief zal doorgaan naar de keuken. Indien de kachel een te hoog vermogen heeft, zal het niet te warm worden in de living, en te koud in de keuken. Zouden we niet beter gaan voor een kleinere kachel?

Indien ik opzoek welk vermogen bij 173m³ past komen we uit op ergens tussen 8 en 8,5kW.
Woning is goed geïsoleerd, van 2007. Dubbele beglazing, isolatie muren en zolder. Geen ventilatiesysteem en is niet luchtdicht zoals de nieuwbouw van vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Jv5Zu5sFlcz2Q94blHS89rxqTg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H9JX8kdAogMYX89wJLVQWzZ9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zph5ox4D612nbO07FNoORoOT6-8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8ikJ8BOSH0IRWtEy7l7QIZk2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

*knip*
Help de TS met de vraag of reageer niet. De houtstook discussie voeren we hier niet.

[ Voor 76% gewijzigd door tweakduke op 27-02-2022 20:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:10

Umbrah

The Incredible MapMan

*knip*
Help de TS met de vraag of reageer niet. De houtstook discussie voeren we hier niet.

[ Voor 82% gewijzigd door tweakduke op 27-02-2022 20:56 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• ardana123
Jeetje... Zoveel tegenstanders van houtkachels hier? Ik ben van plan om een elektrostatische filter op de schouw te zetten die 95% van de fijnstof tegenhoudt... Gaan jullie me nu helpen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:14
Wij hebben hier rond de 100m3 denk ik met een inbouw kachel van 8kw. Als dat ding aanstaat moeten we echt de deuren openzetten anders glijden we van de bank af.

Deur open is volgens mij ook wel wat beter voor de circulatie van je warme lucht. Als we alle deuren dichthouden dan merk ik dat het op een rare manier warm wordt. Plafond begint wat uit te zetten en pas daarna geleidelijk aan de rest. Ik wil nog eens kijken of ik niet iets van een ventilatie kan bedenken om de warme lucht wat te laten circuleren.

We hebben dus een inbouw kachel in een koof, met aan één kant de ventilatie roosters.

Wil je een inbouw kachel nemen of een losstaande ? Zo’n losstaande geeft meer convectie en zal denk ik ook beter werken om circulatie op gang te kriigen. Bij ons wordt alles via 2 110mm gaten gepushed.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Biker_007
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:20
Wij hebben onze ecodesign kachel verwijderd. Mijn advies, investeer in iets duurzamers. Waarschijnlijk ook economisch gunstiger. En elke kachel vervuild ook in het huis van de stoker zelf. Daar zijn studies genoeg over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ardana123 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 20:47:
Jeetje... Zoveel tegenstanders van houtkachels hier? Ik ben van plan om een elektrostatische filter op de schouw te zetten die 95% van de fijnstof tegenhoudt... Gaan jullie me nu helpen? :)
Haha, laat al die moraalridders maar hoor, als je een houtkachel wil, lekker doen, heb er zelf jarenlang plezier van gehad in mijn vorige woning. Die kleine beetjes (dagelijkse) uitstoot die jij maakt valt in het niet bij de vliegtuigen die (bijvoorbeeld in coronatijd) leeg en dus zonder passagiers de lucht in worden gestuurd om hun landingsrechten niet kwijt te raken. Tuurlijk, een beter milieu begint bij jezelf zullen ze dan tegen je zeggen maar aan de andere kant van de wereld worden er gewoon vliegvelden bijgebouwd, dus ja...

Normaliter kun je het stookgedrag min of meer zelf regulieren, meer/minder warmte hangt ook deels af van de hoeveelheid hout en de hoeveelheid zuurstof die hierbij komt kijken. De living zal uiteraard als eerste het warmst worden en daarna zal de keuken aan de beurt zijn. Als je het te warm vindt dan zet je gewoon een raampje open, normaliter stook je met een houtkachel voor de gezelligheid, warmte en plezier. Gewoon doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:03

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Maar meteen: Help de ts met zijn vraag, de houtstookdiscussie in het algemeen voeren we hier niet.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
De_Bastaard schreef op zondag 27 februari 2022 @ 20:50:
Wij hebben hier rond de 100m3 denk ik met een inbouw kachel van 8kw. Als dat ding aanstaat moeten we echt de deuren openzetten anders glijden we van de bank af.

Deur open is volgens mij ook wel wat beter voor de circulatie van je warme lucht. Als we alle deuren dichthouden dan merk ik dat het op een rare manier warm wordt. Plafond begint wat uit te zetten en pas daarna geleidelijk aan de rest. Ik wil nog eens kijken of ik niet iets van een ventilatie kan bedenken om de warme lucht wat te laten circuleren.

We hebben dus een inbouw kachel in een koof, met aan één kant de ventilatie roosters.

Wil je een inbouw kachel nemen of een losstaande ? Zo’n losstaande geeft meer convectie en zal denk ik ook beter werken om circulatie op gang te kriigen. Bij ons wordt alles via 2 110mm gaten gepushed.
Het is een losstaande.

Dus volgens jou is 9.2 kW gewoon te veel? Waar ik vooral in geïnteresseerd ben is een houtkachel met een nominaal vermogen (het vermogen waaraan de kachel het efficiëntst brandt) die geschikt is voor onze situatie. Je hebt online tabelletjes om uit te rekenen hoeveel kW je nodig hebt, maar mijn geval is nogal moeilijk met de keuken die we ook op temperatuur willen... We kunnen ook eventueel de deur naar de hal openzetten, de gaat de warmte opstijgen via de trappenhal naar boven, en de voordeur is ook niet luchtdicht dus tocht komt dan ook binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-07 23:48
Als het meer voor erbij is zou ik een iets kleiner model nemen. Die kun je dan beter stoken. Een grote kachel vraagt meer brandstof en het laatste wat je wil is hem knijpen/smoren.
Mogelijk met - 20, harde wind etc dat een kleiner model er iets langer overdoet maar volgens mij krijg je de ruimte met een vermogen van 4-5 kw ook op temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 10:11

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Is je kachel je primaire verwarming? Of is er ook een cv?
Tel anders eens het vermogen van de radiatoren op, dan weet je ook met hoeveel vermogen je de woonkamer en keuken warmstookt.

Een te zware kachel moet je knijpen, dan krijg je onvolledige verbranding en klagende buren.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
wmeester schreef op zondag 27 februari 2022 @ 21:03:
Als het meer voor erbij is zou ik een iets kleiner model nemen. Die kun je dan beter stoken. Een grote kachel vraagt meer brandstof en het laatste wat je wil is hem knijpen/smoren.
Mogelijk met - 20, harde wind etc dat een kleiner model er iets langer overdoet maar volgens mij krijg je de ruimte met een vermogen van 4-5 kw ook op temp.
Het is om effectief de cv verwarming te vervangen in de woonkamer. Op de dagen dat ik stook wil ik de cv dus niet aansteken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Laatst online: 04-07 23:48
Tja, lastig. Ik verwacht dat de keuken niet zo vlot warm wordt als de woonkamer omdat er simpelweg geen luchtstroom is. Dat betekend dat de kachel voornamelijk de woonkamer moet verwarmen. Ter vergelijk: onze woonkamer van 35m2 verwarm ik met een 5 kw kachel. Met vorst kan ik de kachel wel stoken maar anders moet ie af en toe uit omdat het te warm is. Mijn woning is echter ouder en minder goed geïsoleerd.
Het lijkt mij juist leuker om een kachel te hebben die je niet hoeft te smoren en kunt stoken zoals ie bedoelt is.
Een maatje van mij heeft een 8kw kachel in een woonkamer van 75m2 en daar moet ie gesmoord worden anders is het 24 graden binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
teacher schreef op zondag 27 februari 2022 @ 21:04:
Is je kachel je primaire verwarming? Of is er ook een cv?
Tel anders eens het vermogen van de radiatoren op, dan weet je ook met hoeveel vermogen je de woonkamer en keuken warmstookt.

Een te zware kachel moet je knijpen, dan krijg je onvolledige verbranding en klagende buren.
Ok net gedaan:
In de woonkamer hangen er 3 radiatoren van samengeteld: 7852W
In de keuken hangt er 1 radiator van: 2472W

Dus samen is dat 10324W.

Dus ik denk dat een kachel van 9,2 kW niet zo slecht is dan? Het enigste wat lastig te bepalen is hoe snel de warmte van de woonkamer naar de keuken zal verplaatsen. Ik kan ook nog de deur naar de hal openzetten als het echt moet, maar liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
wmeester schreef op zondag 27 februari 2022 @ 21:15:
Tja, lastig. Ik verwacht dat de keuken niet zo vlot warm wordt als de woonkamer omdat er simpelweg geen luchtstroom is. Dat betekend dat de kachel voornamelijk de woonkamer moet verwarmen. Ter vergelijk: onze woonkamer van 35m2 verwarm ik met een 5 kw kachel. Met vorst kan ik de kachel wel stoken maar anders moet ie af en toe uit omdat het te warm is. Mijn woning is echter ouder en minder goed geïsoleerd.
Het lijkt mij juist leuker om een kachel te hebben die je niet hoeft te smoren en kunt stoken zoals ie bedoelt is.
Een maatje van mij heeft een 8kw kachel in een woonkamer van 75m2 en daar moet ie gesmoord worden anders is het 24 graden binnen.
Ja het is heel lastig. Ik heb me al suf zitten zoeken. En wat je zegt over smoren is heel correct, dat wil ik absoluut vermijden en zou zo'n zonde zijn.

Wat ik inderdaad zou kunnen doen is voor een mindere kachel gaan en dan de keuken nog een beetje bijverwarmen met cv als het moet... Ik heb een Tado systeem geïnstalleerd dus kan gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Die 10234 is meestal bij een 90/70 stooklijn. Als jij lager stookt heb je ook minder vermogen, check dat nog even. Ook is die 10kw handig om binnen 10 minuten de boel op temperatuur te hebben, maar je cv moduleert terug en slaat natuurlijk op een gegeven moment uit. Je houtkachel knalt dan lekker door en jij zit na een uurtje of 2 in je onderbroek een ijsje te eten. :+

Het klinkt als "lekker ruim", maar ik durf echt niet te stellen of het genoeg of teveel is.
Als ik er een rekentooltje op los laat kom ik idd op een goede 8kw.

[ Voor 8% gewijzigd door teacher op 27-02-2022 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
teacher schreef op zondag 27 februari 2022 @ 21:21:
Die 10234 is meestal bij een 90/70 stooklijn. Als jij lager stookt heb je ook minder vermogen, check dat nog even. Ook is die 10kw handig om binnen 10 minuten de boel op temperatuur te hebben, maar je cv moduleert terug en slaat natuurlijk op een gegeven moment uit. Je houtkachel knalt dan lekker door en jij zit na een uurtje of 2 in je onderbroek een ijsje te eten. :+

Het klinkt als "lekker ruim", maar ik durf echt niet te stellen of het genoeg of teveel is.
Als ik er een rekentooltje op los laat kom ik idd op een goede 8kw.
Kachels met een nominaal vermogen van 8 kW heb ik nog niet echt gevonden...
Maar kijk wat dacht je van 7 kW? Ik denk dat daarmee alvast de living goed warm wordt, en als de keuken dan ook een beetje meeverwarmt is dat top. Ik wil hier gewoon niet in de woonkamer zitten smelten van de warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:54
Soort gelijke inhoud hier, en wij hebben de Barbas unilux 67, vermogen is denk ik vergelijkbaar.

In de winter als het echt goed koud is, is het heerlijk, in voor- en najaar moet je wel wat meer met beleid stoken omdat het anders flink warm wordt. Ik zou sowieso niet te weinig vermogen kiezen, je kan altijd nog een beetje spelen met het vermogen icm luchttoevoer, terwijl een te kleine kachel niet op te lossen is (behalve vervangen :-))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Kijk, ook hier is het niet so simpel:
Kachels halen hun nominale vermogen bij een bepaalde hoeveelheid hout in de kachel (zeg twee of drie kilo) en zodra jij minder hout stookt, gaat natuurlijk ook het afgegeven vermogen naar beneden.

Los van welke kachel je kiest: gebruik de externe luchttoevoer en ga dus geen lucht uit de ruimte zelf aanzuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
teacher schreef op zondag 27 februari 2022 @ 21:58:
Kijk, ook hier is het niet so simpel:
Kachels halen hun nominale vermogen bij een bepaalde hoeveelheid hout in de kachel (zeg twee of drie kilo) en zodra jij minder hout stookt, gaat natuurlijk ook het afgegeven vermogen naar beneden.

Los van welke kachel je kiest: gebruik de externe luchttoevoer en ga dus geen lucht uit de ruimte zelf aanzuigen.
Externe luchttoevoer hebben we niet. De kachel staat in het midden van een binnenmuur dus zou niet weten hoe dat te doen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Kruipruimte?

Als je de lucht uit de ruimte zelf laat komen heb je idd die 9kw nodig:
Het vuur zelf heeft natuurlijk zuurstof nodig, maar zodra de kachelpijp warm is gaat die "trekken".

Reken even mee:
Vuur + balastlucht is een goede 250 kuub per uur.
Een beetje huis is 400 kuub
Dus na anderhalf uur is alle (lekkere warme) lucht uit je huis door je kachel naar buiten geblazen.

Die lucht moet ook aangevuld worden: dat komt dus van buiten, door je roosters, kiertjes, etc. En die lucht is niet lekker warm. Gevolg: jij moet meer stoken om het verlies van warme lucht te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
teacher schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:11:
Kruipruimte?

Het vuur zelf heeft natuurlijk zuurstof nodig, maar zodra de kachelpijp warm is gaat die "trekken".

Reken even mee:
Dus na anderhalf uur is alle (lekkere warme) lucht uit je huis door je kachel naar buiten geblazen.

Die lucht moet ook aangevuld worden: dat komt dus van buiten, door je roosters, kiertjes, etc. En die lucht is niet lekker warm. Gevolg: jij moet meer stoken om het verlies van warme lucht te compenseren.
Er is geen kruipruimte...

Maar wat jij zegt is dat correct? Is het eerste dat ik daarover lees, dat als je geen externe luchttoevoer hebt dat je een groter kW nodig hebt. Ik ken er natuurlijk absoluut niets van, daarom kom ik het hier vragen. Zou je soms een bron hebben voor dat? En dus is die 9kW echt broodnodig in mijn geval, met 7kW zou ik gewoon tekort hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:54
ardana123 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:34:
[...]

Maar wat jij zegt is dat correct? Is het eerste dat ik daarover lees, dat als je geen externe luchttoevoer hebt dat je een groter kW nodig hebt. Ik ken er natuurlijk absoluut niets van, daarom kom ik het hier vragen. Zou je soms een bron hebben voor dat? En dus is die 9kW echt broodnodig in mijn geval, met 7kW zou ik gewoon tekort hebben?
Zonder zuurstof geen vuur, dus zonder externe luchtaanvoer moet je gaan ventileren. Dan trek je dus koude lucht je huis in en gaat je warme lucht via de schoorsteen naar buiten. Beetje het effect van een ouderwetse openhaard. Het werkt wel, maar een stuk minder efficiënt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Stel, je wil je woonkamer naar 20 graden stoken. Buitenlucht is 0 graden.

Reken maar mee:
1 kuub lucht weegt 1,3 kilo
1 kilo lucht die je 1 graad wil verwarmen kost je 1000 joule
250 kuub x 1,3 = 325 kilo is 325.000 joule
Naar 20 graden 6.500.000 joule, 6,5MJ

6,5MJ is elk uur 1,8 kwh om alleen al je verloren lucht bij te stoken.
1 kilo hout met 20% vochtigheid geeft ongeveer 4kwh aan energie, 75% daarvan wordt warmte = 3,15. / 1,8 is elk uur een halve kilo hout extra om je warmteverlies te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-07 15:06
Als het de bedoeling is dat het boven ook warm wordt, zou je (als de keuken aan de gang grenst, niet te zien op je rekening) een ventilator van de keuken naar de gang kunnen laten blazen. Die trekt dan de warmte naar de keuken en door de gang rond. Extra punten te scoren als die ventilator automatisch inschakelt als de living te warm wordt. Beetje met kamp eigen luchttoevoer mee, je wil niet bakken in de woonkamer en bevriezen in de gang.

Als je veel budget hebt, een speksteenkachel die nog uren warmte geeft? Zelf zou ik echt op zoek gaan naar beperkt vermogen, je CV draait ook niet urenlang volop. Dan kan je efficiënter stoken op vol vermogen zonder te oververhitten, ook op een koude dag in het tussenseizoen. En kan je evt de cv nog even opzetten om de badkamer op te warmen.

[ Voor 6% gewijzigd door naftebakje op 28-02-2022 13:52 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:46
Ik heb in een soortgelijke situatie een Morso 1010 in bestelling staan. 4-6kW vermogen. Is vooral bedoeld als bijverwarming en gewoon ook voor de leuk. Het hout is gewoon lokaal, uit eigen tuin. Maar ik wilde juist expres niet teveel vermogen omdat ik ‘m goed wil kunnen reguleren.

Hij wordt echter pas eind mei geïnstalleerd, dus voorlopig heb ik er geen bal aan en kan ik je ook niks over mijn ervaringen vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
teacher schreef op maandag 28 februari 2022 @ 01:10:
Stel, je wil je woonkamer naar 20 graden stoken. Buitenlucht is 0 graden.

Reken maar mee:
1 kuub lucht weegt 1,3 kilo
1 kilo lucht die je 1 graad wil verwarmen kost je 1000 joule
250 kuub x 1,3 = 325 kilo is 325.000 joule
Naar 20 graden 6.500.000 joule, 6,5MJ

6,5MJ is elk uur 1,8 kwh om alleen al je verloren lucht bij te stoken.
1 kilo hout met 20% vochtigheid geeft ongeveer 4kwh aan energie, 75% daarvan wordt warmte = 3,15. / 1,8 is elk uur een halve kilo hout extra om je warmteverlies te compenseren.
Sorry, ik ben daar echt slecht in wiskunde :P Maar alvast bedankt om dat eens uit te rekenen voor me.
Dus in mijn geval zal zo'n kachel de woonkamer niet te heet stoken?

Ik heb anders een kachel van 7 kW die ik ook mooi vind: https://www.jotul.nl/prod...utkachels/jotul-f-305-r-b

Zou een mindere kachel van 7 kW gewoon niet "safer" zijn zodat ik die constant zonder te knijpen vol met hout kan steken en stoken? Of moet is die 9.2 kW echt nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:27

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wij hebben een gesloten haard van 6-14kw in de woonkamer van ca 170m3 met hr++ en goed geïsoleerde woning. Luchttoevoer is van buiten (via kruipruimte).
Dat gaat prima.

[ Voor 25% gewijzigd door Sport_Life op 28-02-2022 16:04 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
Sport_Life schreef op maandag 28 februari 2022 @ 16:02:
Wij hebben een gesloten haard van 6-14kw in de woonkamer van ca 170m3 met hr++ en goed geïsoleerde woning. Luchttoevoer is van buiten (via kruipruimte).
Dat gaat prima.
Knijp je die dan of laat je die lopen op nominaal vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:27

Sport_Life

Solvitur ambulando

ardana123 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 16:09:
[...]

We gooien er makkelijk 4-6 houtblokken in bij een buitentemp <10 graden, dan zal ie niet continu op max vermogen lopen , ik denk 6-8kw doorgaans. Woonkamer is dan in no time warm , veel sneller dan vloerverwarming/warmtepomp.

In onze nieuwe woning hebben we het niet en laten we het ook niet plaatsen, toch veel gedoe met schoonmaken en ik vrees dat die dingen vroeg of laat gebanned worden, ook de relatief efficiente gesloten haarden. (80% rendement).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-07 13:58
Je regelt de warmte met het aantal blokken. Niet gaan knijpen qua zuurstof aangezien je daarmee het verbrandingsproces negatief beïnvloedt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:04
Bij een houtkachel voor warmte is het goed ook te kijken naar de keuze voor straling of convectie.

Wij hebben een houtkachel met convectie en die keuze daar hebben we geen moment spijt van gehad. Het is een extreem zuinig kacheltje qua houtgebruik en hij heeft het bij ons (iets kleiner dan bij jullie) in korte tijd erg warm (van 15 naar 23 graden binnen een paar uur. Daarna gaat bij ons de kamerdeur verder open en stoken we op 1 blok per half uur tot een uur ongeveer het huis warm.

Straling geeft warmte die vooral dicht bij de kachel is. Convectie geeft warmte voor een grotere ruimte plus ook meer naar andere vertrekken.

Wij gebruiken deze
https://morsoe.com/us/pro...od-burning-stove/p1440_us

Deze site heeft ook een calculator voor de beste maat voor een kachel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:29
Wij hebben een kleine kachel van Dik Geurts. De Lars 800 met een vermogen van slechts 3-5 KW.

De woonkamer en open keuken is 200m3 en heeft 2 openingen naar de gang zonder deuren. Dus veel warmte vertrekt naar boven toe. (Deuren komen nog)

Maar zelfs hiermee houden we de ruimte makkelijk warm. In een uurtje is het van 17 naar 19,5, waar we het dan op houden.

Woning is vrijstaand en uit 2005, en niet overdreven geisoleerd. En er staat trouwrns ook altijs minimaal 1 ventilatierooster open als we stoken.

Ik denk overigens dat je liever iets te kleine kachel hebt dan te groot. Persoonlijk vind ik het irritant als het heel snel té warm wordt als je een houtje erop gooit. Ik vind het fijner als je de kachel lekker op kunt stoken. Dat kan ik nu met de kleine Dik Geurts. Iedere 45-60 min een lekker blok hout erop is voldoende.

Vooral belangrijk: koop of kap goed hout. Ik stook Elzenhout van Hornbach en dat is echt fantastisch. Fijn droog dus makkelijk aan te krijgen en stookt fel, maar niet te snel.

[ Voor 4% gewijzigd door t14wo op 28-02-2022 20:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
t14wo schreef op maandag 28 februari 2022 @ 20:17:
Wij hebben een kleine kachel van Dik Geurts. De Lars 800 met een vermogen van slechts 3-5 KW.

De woonkamer en open keuken is 200m3 en heeft 2 openingen naar de gang zonder deuren. Dus veel warmte vertrekt naar boven toe. (Deuren komen nog)

Maar zelfs hiermee houden we de ruimte makkelijk warm. In een uurtje is het van 17 naar 19,5, waar we het dan op houden.

Woning is vrijstaand en uit 2005, en niet overdreven geisoleerd. En er staat trouwrns ook altijs minimaal 1 ventilatierooster open als we stoken.

Ik denk overigens dat je liever iets te kleine kachel hebt dan te groot. Persoonlijk vind ik het irritant als het heel snel té warm wordt als je een houtje erop gooit. Ik vind het fijner als je de kachel lekker op kunt stoken. Dat kan ik nu met de kleine Dik Geurts. Iedere 45-60 min een lekker blok hout erop is voldoende.

Vooral belangrijk: koop of kap goed hout. Ik stook Elzenhout van Hornbach en dat is echt fantastisch. Fijn droog dus makkelijk aan te krijgen en stookt fel, maar niet te snel.
Helemaal mee eens.

Wij hebben dus ook zo'n klein kacheltje. Het enige waar wij op moeten letten is dat hout van 25cm makkelijker in de kachel past dan 30cm.

Maar inderdaad, wij maken de kachel aan op 2 blokken, en voeren daarna elk half uur tot uur 1 blok bij. Snel op temperatuur ondanks raamrooster open, daarna kanerdeur open.

Wij gebruikten eerder een combinatie van ovengedroogd berken plus essen, nu alleen nog essenhout. Dat laatste geeft de warmte iets langzamer af hebben we het idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-07 11:34
@ardana123

Maak je alsjeblieft niet te druk om alle tegenstanders van kachelstook. Wat dat betreft staan hier een hele hoop mensen niet open voor de wens van een ander en wordt iedereen die een kachel stookt over een kam geschoren met een kolencentrale. Sommige reacties hebben een dusdanig hoog moraalridder gehalte dat je zou verwachten dat ze geschreven zijn door iemand die net trots een nieuwe broek gebreid heeft van hennep opgekweekt uit eigen stront.. Het tegenovergestelde is vaak waar en hebben de meeste 2 of meer auto's, wordt voor elke scheet de wasdroger aangezet, draait de mediaserver 24 uur per dag en staat het aquarium ook op een lekkere 28 graden. Gelukkig hebben ze wel ''groene stroom'' (van de biomassacentrale) of hebben ze optimale opbrengst van hun zonnepanelen omdat ze die vervelende bomen weg hebben laten halen.

Alle gekkigheid op een stokje, laat je goed informeren en trek vooral je eigenplan. Hebben wij ook gedaan en 0 spijt van tot nog toe.

Om onze situatie te schetsen.
Wij zitten nu in een tijdelijke woning a 80m2. Best oke geïsoleerd (tripple glas, 80mm pir op het dak. 14 /17cm glaswol in de muren vloer helaas wel ongeïsoleerd) Hiervoor hebben wij een lucht/lucht warmtepomp van 5kw die hem middels twee binnenunits tot nog toe makkelijk op 19 a 20 graden kan houden. Sinds een paar weken hebben we hierin een Jotul F3 cb staan. Deze kachel maakt 3 - 9 kw. Ivm de optimale verbranding stook ik met de luchtschuif 80 tot 100% open en laat het vuur grotendeels uitbranden tot een actief kolen bed en gooi er dan pas weer een nieuw blok op.

We ervaren de warmte echt niet als een sauna zoals sommige het hier benoemen. Tuurlijk de kamer warmt wel op, echter hebben we het hier over 1 tot 3 graden tijdens een avond (+- 4 uur) stoken. Het verschil tussen een trui en een t-shirt zeg maar. Als ik harder door zou stoken, (meer hout / groter vuur en bovenal sneller bij laden) dan zal de opwarming ongetwijfeld harder gaan. Maar goed dit heb je zelf volledig in de hand, ik ervaar het niet als nodig dus doe ik het ook niet.

Als je je druk maakt over fijnstof (wat afhankelijk van je woonplaats toch al fors aanwezig kan zijn) kun je altijd nog een lucht reiniger overwegen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:47
Wat ik niet begrijp is hoe een huis uit 2007 geen (mechanische) ventilatie kan hebben. Dat staat toch al sinds decennia in het bouwbesluit?

Zul je dus zelf goed moeten ventileren door ramen open te hebben, al helemaal als er een kachel aan staat. Dan kan het teveel aan warmte daardoor meteen ook mooi naar buiten (had iemand al iets opgemerkt over duurzaamheid?)

Overigens, zelfde geldt als voor airco, het formaat woonkamer is hier niet heel anders en 2007 zal dus behoorlijk geisoleerd zijn. Dan is 6-9 kW veel te veel, gaat in no-time 25 graden zijn daarbinnen.

[ Voor 5% gewijzigd door Wilke op 01-03-2022 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
Wilke schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 16:43:
Wat ik niet begrijp is hoe een huis uit 2007 geen (mechanische) ventilatie kan hebben. Dat staat toch al sinds decennia in het bouwbesluit?

Zul je dus zelf goed moeten ventileren door ramen open te hebben, al helemaal als er een kachel aan staat. Dan kan het teveel aan warmte daardoor meteen ook mooi naar buiten (had iemand al iets opgemerkt over duurzaamheid?)

Overigens, zelfde geldt als voor airco, het formaat woonkamer is hier niet heel anders en 2007 zal dus behoorlijk geisoleerd zijn. Dan is 6-9 kW veel te veel, gaat in no-time 25 graden zijn daarbinnen.
Huis is niet door een bedrijf gebouwd geweest maar door een man en zijn familie. Op de EPC keuring staat ook de ventilatie afgekeurd is. Ik denk dat alles wel aanwezig is voor de ventilatie maar het is nooit afgewerkt geweest. Ik zal daar in de toekomst eens voor kijken om dat te laten doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:28
Gramser schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 18:53:
[...]

Ik heb uit andere topics begrepen dat jij er inderdaad extreem veel last van hebt. Vraag me af waar je woont. Zo te lezen woon je in een mooi nieuwbouwhuis - hebben de stokers in jouw buurt juist een nieuw of een oud huis, en is het dan inderdaad puur te doen om dat gezellige vuurtje of gebruiken sommigen de houtkachel ook echt om het huis op temperatuur te brengen? Of misschien zelfs een open haard?

Ik woon in een bosrijk gebied, met veel vrijstaande woningen en 2/1-kappers. Ik denk dat 90% van de woningen een houtkachel of open haard heeft. Bij ons doe ik ook vaak de ventilatie dicht als de geur te sterk is. Toch ben ik er sterk van overtuigd dat dit komt door de manier van stoken door een enkeling. Ik ken ook mensen die houtstook als primaire verwarmingsbron gebruiken. Die kappen, kloven, drogen en stoken zelf hun hout en weten hoe ze ermee om moeten gaan.

Iets zegt me dat dat in jouw stedelijke omgeving niet het geval is.
1 slechte stoker of beunhaas die troep stookt kan overlast veroorzaken voor een groot gebied. Een overgevoelige neus is ook eerder een vloek dan een zegen als er iemand in de buurt stookt. Maar daar ging dit topic niet over.

Voor wat betreft het vermogen zou ik niet heel de oppervlakte van de keuken meenemen. Zonder geforceerde luchtstroming verwacht ik niet dat je die goed mee gaat verwarmen en dan heb je al gauw overcapaciteit als je niet al te veel wilt smoren.

-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:13

Dennis1812

Amateur prutser

En iets zegt mij dat hier al een TW over staat. Kap er dus gewoon mee.

@ts, ik ben zelf bezig met het vervangen van mijn houtkachel in huis en vroeg mij af of je al een (richt)offerte hebt incl arbeid en zoja op hoeveel je plusminus komt. Mag ook in PM uiteraard en als je t niet wilt delen ook dikke prima.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:03

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
En wat posts opgeruimd, zie tweakduke in "Houtkachel vermogen kiezen?"

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
teacher schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:11:
Kruipruimte?

Reken even mee:

Weet je zeker dat de opmerking hier over 250m3 lucht/uur voor een houtkachel klopt? Vooral ook omdat ook nog wordt aangehaald in een berekening hierna.

Volgens de informatie die ik online vind geldt dat getal voor bijvoorbeeld een open haard, maar geldt voor een houtkachel eerder iets van 50m3/uur. Dat is dan een groot verschil.

Ook bij ons komt uiteraard frisse lucht naar binnen, anders trekt de kachel niet eens goed, maar dat is niet dusdanig dat ons erg kleine kacheltje het niet warm krijgt voorbij de begane grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Die 50 kuub is inderdaad alleen voor het vuur. Maar als je je deurtje opendoet voel je hem zuigen; ook een houtkachel heeft ballastlucht, want die pijp trekt net zo hard.

Als je houtkachel open aanzuigt, gaat er dus verbrandingslucht en ballastlucht de kachel in. Zodra je de luchtschuif dichtzet is dat natuurlijk minder, maar smoor je de kachel; onvolledige verbranding en nog steeds een hete pijp die trekt. Ballastlucht hou je altijd, alleen bij een gesloten kachel (die van buiten aanzuigt) komt die dus niet meer uit je huis.

En je moet dit relaas ook niet vertalen met "ik krijg mn huis niet warm", maar naar "ik heb meer hout nodig dan bij een gesloten kachel", want je moet je verse/koude lucht ook weer opwarmen.

Bij mn schoonmoeder staat een plaatstalen open kachel. Leuk ding om te zien, brand fel en heet, maar je hebt bij die kachel dus echt warme knieën en een koude rug. Heb je eigenlijk niets aan.

[ Voor 26% gewijzigd door teacher op 01-03-2022 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
markje1 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 19:01:
[...]

Voor wat betreft het vermogen zou ik niet heel de oppervlakte van de keuken meenemen. Zonder geforceerde luchtstroming verwacht ik niet dat je die goed mee gaat verwarmen en dan heb je al gauw overcapaciteit als je niet al te veel wilt smoren.
Dit is belangrijk om in je overweging mee te nemen. De keuken gaat niet warm worden zonder (geforceerde) ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
ardana123 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 16:09:
[...]

Hier maak je de buurt niet blij mee. Een goede houtkachel moet je echt niet gaan knijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
ardana123 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:34:
[...]

Nee dit is niet waar. Ik zou zeker voor een externe luchttoevoer gaan. Een gat in de vloer is meestal al voldoende. Je wil al die luchtverplaatsingen niet in je huis hebben en voor je kruipruimte is het in de winter juist goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
Kies eerder een kachel met wat minder vermogen dan een met meer. Als het "echt" koud is kun je deze altijd maximaal opstoken om het snel warm te krijgen. Een kachel met veel vermogen op een laag vermogen laten draaien is vaak veel moeilijker...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:13

Dennis1812

Amateur prutser

-SimJoc- schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 22:18:
[...]

Nee dit is niet waar. Ik zou zeker voor een externe luchttoevoer gaan. Een gat in de vloer is meestal al voldoende. Je wil al die luchtverplaatsingen niet in je huis hebben en voor je kruipruimte is het in de winter juist goed.
Een kruipruimte is achteraf slecht bij te maken heb ik begrepen

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
Dennis1812 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 22:27:
[...]

Een kruipruimte is achteraf slecht bij te maken heb ik begrepen
Ja daar had ik in mijn beredenering even geen rekening mee gehouden :X

Er zijn natuurlijk alternatieven, ik heb bijvoorbeeld gebruik gemaakt van Zehnder confofresh buizen om de lucht vanuit buiten naar de kachel toe te voeren. Maar dit moet natuurlijk maar net kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 02-06 13:11
Ik denk dat de TS een tegelkachel nodig heeft omdat deze dan via de hoek ook de keuken verwarmd.

De vraag is echter of TS de ruimte er voor over heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-07 14:22
Zeker als ie naast de open keuken staat zou ik er alles aan doen om de luchttoevoer van buiten te halen. Als de tegelvloer op de foto niet blijft (eruit, of andere vloer erover?) zou je een plat luchtkanaal kunnen infrezen een paar cm, richting je gevel, en dan een roostertje oid.
Als je het niet doet en je zet de afzuigkap aan terwijl je kachel brandt dan trek je alles naar binnen. Vuur dooft, rookontwikkeling, heel vervelend. Bij mij staat ie naast de gevel dus kon gelukkig achteraf nog makkelijk naar buiten, maar had gewild dat de kachelboer dit eerder had geadviseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:46
Maar - kun je zomaar op elke houtkachel een externe toevoer aansluiten? Dat lijkt me niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03-07 14:02
Hebben zelf een Contura 500 serie van rond de 5kW op ca. 85-90m2. Ons huis is uit 1990 en redelijk goed geïsoleerd. Hierdoor is het al snel te warm.

Langere tijd de kachel stoken zorgt ervoor dat het, ondanks deur naar de hal open, al snel boven de 22 graden wordt.

Als de kachel goed heet is en brand dan kun je hem wel redelijk terugschroeven zonder dat hij gaat roken of je ziet dat de verbranding minder wordt. Dit scheelt echter niet super veel in warmteafgifte.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
teacher schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 21:39:
Die 50 kuub is inderdaad alleen voor het vuur. Maar als je je deurtje opendoet voel je hem zuigen; ook een houtkachel heeft ballastlucht, want die pijp trekt net zo hard.

Als je houtkachel open aanzuigt, gaat er dus verbrandingslucht en ballastlucht de kachel in. Zodra je de luchtschuif dichtzet is dat natuurlijk minder, maar smoor je de kachel; onvolledige verbranding en nog steeds een hete pijp die trekt. Ballastlucht hou je altijd, alleen bij een gesloten kachel (die van buiten aanzuigt) komt die dus niet meer uit je huis.

En je moet dit relaas ook niet vertalen met "ik krijg mn huis niet warm", maar naar "ik heb meer hout nodig dan bij een gesloten kachel", want je moet je verse/koude lucht ook weer opwarmen.

Bij mn schoonmoeder staat een plaatstalen open kachel. Leuk ding om te zien, brand fel en heet, maar je hebt bij die kachel dus echt warme knieën en een koude rug. Heb je eigenlijk niets aan.
Ik lees wat je typt, en ik neem het ook op in mijn hoofd :)
Maar ik heb er wel moeite mee om deze "theorie" (weet even geen beter woord sorry), te combineren met wat ik hier zie in de praktijk.

Ons kacheltje (kleinste variant mogelijk geloof ik), krijgt het hier moeiteloos en snel warm, op een minimum aan hout, volop brandend (dus niet geknepen) en zonder speciale maatregelen voor de luchttoevoer anders dan dat wij altijd minimaal 1 raamrooster in de kamer open hebben staan en 1 raam boven op de kierstand. Maar de warmte van het kacheltje gaat daar op 1 blok per keer dus met gemak overheen. Wanneer we meer dan een uur of 2 a 3 stoken trekt de warmte zelfs door naar het trapgat en de bovenverdieping.

Misschien helpt het dat we een convectie-kacheltje hebben. Dat hebben we speciaal uitgezocht omdat we graag de warmte zoveel mogelijk efficient wilden benutten.
Onze kachel straalt nauwelijks warmte uit naar achter en naar de zijkanten, alle warmte gaat omhoog en gaat zo verder de ruimte in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YmvMY-yXBDAg6a-1Mrda6VLL2Yw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lL6u1pI1cIzOkVCoBGCaw3ny.jpg?f=fotoalbum_large

En natuurlijk voelen we de lucht extra trekken wanneer we het deurtje verder openzetten, daar maken we dankbaar gebruik van, maar voor een goede verbranding is het niet nodig die extra lucht.

Toen we aanvankelijk op jacht gingen naar een kacheltje hadden we geen idee hoeveel invloed de maat zou hebben op het gebruik. We hadden bijna een te grote kachel gekocht. Blij met goede informatie van een kachelwinkel en een schoorsteenveger (en internet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-07 14:22
Gramser schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 08:03:
Maar - kun je zomaar op elke houtkachel een externe toevoer aansluiten? Dat lijkt me niet?
Nee dat klopt inderdaad! Die van ons toevallig wel, Jotul F163, aansluiting zit aan de onderkant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosua
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-07 12:47
virtualJac schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 08:29:
Hebben zelf een Contura 500 serie van rond de 5kW op ca. 85-90m2. Ons huis is uit 1990 en redelijk goed geïsoleerd. Hierdoor is het al snel te warm.

Langere tijd de kachel stoken zorgt ervoor dat het, ondanks deur naar de hal open, al snel boven de 22 graden wordt.

Als de kachel goed heet is en brand dan kun je hem wel redelijk terugschroeven zonder dat hij gaat roken of je ziet dat de verbranding minder wordt. Dit scheelt echter niet super veel in warmteafgifte.
Bevalt die houtkachel? Zelf de 596G besteld. Vooral het zweedse keurmerk en in combinatie met warmteopslag(stenen) waren doorslaggevend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-07 13:58
Stuur voortaan anders even een DM naar de gebruiker ipv een kick van ~9 maanden. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Let op:
Help de ts met zijn vraag, de houtstookdiscussie in het algemeen voeren we hier niet.