Heb problemen met het draaien van IPv6 met KPN Glasvezel op een pfSense setup.
Probleem:
Op de client machines welke een IPv6 hebben gekregen en via de pfSense zelf kan ik voor Tweakers.net en Google.com wel een lookup en ping succesvol draaien, maar via de browsers werkt Tweakers.net niet en Google.com wel.
Even wat historie:
Ik ben van een standalone Untangle setup (welke geen pppoe IPv6 ondersteunt) naar pfSense gegaan.
Deze staat nu ingesteld en werkt zonder problemen op IPv4.
Nu wil ik ook het IPv6 protocol gaan gebruiken, maar kom ik in problemen met dat enkele websites niet meer werken na het configureren van dhcp6 op wan/lan.
Waaronder Tweakers.net zelf.
Wat ik zelf al geprobeert heb (pfblockerng en suricata staan uit voor deze tests):
- MTU van de PPPOE op 1500 en de WAN interface op 1508 - De MTU van de PPPOE op 1500 zetten zorgt ervoor dat m'n hele internet ermee stopt.
- MTU van de PPPOE op 1400 - Meeste werkt, maar bijv Tweakers.net niet, dus zelfde resultaat als default MTU.
- DCHP6 op LAN uit en RA op Unmanaged - Maakt websites normaal bereikbaar, maar heb dan alleen een IPv4 (192.168.1.1) als DNS resolver.
*Vind het raar dat m'n internet ermee stopt als ik PPPOE op 1500 heb staan, maar dat terzijde.
Het lijkt er naar mijn inziens op dat het iets met mijn DNS Resolver is als deze via IPv6 benadert wordt, maar ik kan er niet bij wat het dan zou moeten zijn.
Ik voeg nog even wat screencaps toe ter informatie.
Krijg zo te zien zonder problemen een IPv6 Prefix
:fill(white):strip_exif()/f/image/ZgnG9feNh0WZ2h5OLSeAp3Jd.png?f=user_large)
WAN Interface Instellingen
:strip_exif()/f/image/NIMqueYY6TAkwaAS9WQN1akZ.jpg?f=fotoalbum_large)
PPPOE Instellingen (de 1500 MTU in het plaatje is leeg vanwege dat het niet werkt)
:strip_exif()/f/image/szGYbU4sF47Jgzg7Oa3hZASd.jpg?f=fotoalbum_large)
LAN Interface Instellingen
:strip_exif()/f/image/KOKTjNNDZS2Vm2HjhPs9xwI6.jpg?f=fotoalbum_large)
DNS Resolver Instellingen
Probleem:
Op de client machines welke een IPv6 hebben gekregen en via de pfSense zelf kan ik voor Tweakers.net en Google.com wel een lookup en ping succesvol draaien, maar via de browsers werkt Tweakers.net niet en Google.com wel.
Even wat historie:
Ik ben van een standalone Untangle setup (welke geen pppoe IPv6 ondersteunt) naar pfSense gegaan.
Deze staat nu ingesteld en werkt zonder problemen op IPv4.
Nu wil ik ook het IPv6 protocol gaan gebruiken, maar kom ik in problemen met dat enkele websites niet meer werken na het configureren van dhcp6 op wan/lan.
Waaronder Tweakers.net zelf.
Wat ik zelf al geprobeert heb (pfblockerng en suricata staan uit voor deze tests):
- MTU van de PPPOE op 1500 en de WAN interface op 1508 - De MTU van de PPPOE op 1500 zetten zorgt ervoor dat m'n hele internet ermee stopt.
- MTU van de PPPOE op 1400 - Meeste werkt, maar bijv Tweakers.net niet, dus zelfde resultaat als default MTU.
- DCHP6 op LAN uit en RA op Unmanaged - Maakt websites normaal bereikbaar, maar heb dan alleen een IPv4 (192.168.1.1) als DNS resolver.
*Vind het raar dat m'n internet ermee stopt als ik PPPOE op 1500 heb staan, maar dat terzijde.
Het lijkt er naar mijn inziens op dat het iets met mijn DNS Resolver is als deze via IPv6 benadert wordt, maar ik kan er niet bij wat het dan zou moeten zijn.
Ik voeg nog even wat screencaps toe ter informatie.
Krijg zo te zien zonder problemen een IPv6 Prefix
:fill(white):strip_exif()/f/image/ZgnG9feNh0WZ2h5OLSeAp3Jd.png?f=user_large)
WAN Interface Instellingen
:strip_exif()/f/image/NIMqueYY6TAkwaAS9WQN1akZ.jpg?f=fotoalbum_large)
PPPOE Instellingen (de 1500 MTU in het plaatje is leeg vanwege dat het niet werkt)
:strip_exif()/f/image/szGYbU4sF47Jgzg7Oa3hZASd.jpg?f=fotoalbum_large)
LAN Interface Instellingen
:strip_exif()/f/image/KOKTjNNDZS2Vm2HjhPs9xwI6.jpg?f=fotoalbum_large)
DNS Resolver Instellingen
![]() | ![]() |