Toon posts:

IBM GXP60 rond de 60 graden ??

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu eindelijk mijn nieuwe IBM Deskstar 60GPX 60gb aan de praat. Na er een dagje mee gewerkt te hebben wil ik even een andere harde schijf d'r in zetten om bestanden over te zetten; stroom deraf, andere harde schijf pakken, derin zetten, en wat voel ik bij de laatste actie: hij zo'n 60 graden! is dat normaal voor een snelle harddisk? Moet er misschien een hd-cooler bij, voor het een IBM Deskstar 60RIP wordt?

Verwijderd

Heb je die temperatuur ook echt gemeten?
Mijn buurman had pasgeleden ook een drive waar je een ei op zou kunnen bakken. Die bleek (na heel veel activiteit) maar 40 graden te zijn. Vandaar de vraag.

Een cooler kan nooit kwaad en is aanzienlijk goedkoped dan een dooie schijf..

• cruncher
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-04 19:27

cruncher

wanna crunch someone?

Ik heb hetzelfde schijfje, boel werd zo heet dat de anders schijven spontaan uitvielen. Kheb er meteen maar een iceberg hd-koeler opgezet. Nu wordt tie nog maar 32 graden (max).....

Kortom meteen koeler erop zetten, er is niet voor niks zo' n hoge uitval van die IBM schijven..... dit voorkomt dat (hoop ik)...

can you read my mind?

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:02
hoe meten jullie de temperatuur, want ik wil ook m`n temperatuur meten!

• cruncher

cruncher

wanna crunch someone?

Er stond laatste een hdd-temperatuur metertje bij driver update van tweakers.... aha http://www.siguardian.com/hddt_beta.exe
daar staattie dus...

Tis wel buggy, kzou hem heel even opstarten en temperatuur aflezen en daarna gauw weer sluiten anders loopt windhoos weer vast..... :(

can you read my mind?

Verwijderd

Op donderdag 23 augustus 2001 15:58 schreef cruncher het volgende:
Er stond laatste een hdd-temperatuur metertje bij driver update van tweakers.... aha http://www.siguardian.com/hddt_beta.exe
daar staattie dus...

Tis wel buggy, kzou hem heel even opstarten en temperatuur aflezen en daarna gauw weer sluiten anders loopt windhoos weer vast..... :(
Dat lult dus met de drive. Hoe meet die zijn temperatuur dan?

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-04 18:59
Bij mij was de 60gxp 60gb 41 graden.

Nu is hij dood.

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07:47

ChUcKiE

Dus........

Uhm ik heb zelfs twee 40GB uitvoeringen (7200) in zo'n silent drive zitten!! Nergens last van!
En dat van die temperaturen klopt, mag best 40 graden worden. Ik vind het knap hoe je met je handje kan voelen dat ie 60 graden is!

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• Cyclops10
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
ik heb ook een koeler erop zitten, zou verder niet weten hoe heet hij wordt (progje werkt niet onder xp)
staat nu 4 weken te draaien, 24/7 met constante datastream (ftp)

huisgenoot heeft er ook 1 (met koeler) en die draait ook gewoon lekker

Verwijderd

Topicstarter
Hoezo ik weet dat het zo'n 60 graden is? ik kan nog net met m'n hand tegen 50 graden, maar dit deed echt pijn. :(

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 23 augustus 2001 16:16 schreef PProbs het volgende:
Hoezo ik weet dat het zo'n 60 graden is? ik kan nog net met m'n hand tegen 50 graden, maar dit deed echt pijn. :(
Oké, vergist, hij is 56 graden. Ik krijg bij dat progje ook steeds de melding WARNING WARNING - One of your harddrives exceeds max temp.!!!! >:)

Wat nu te doen??

• cruncher

cruncher

wanna crunch someone?

Op donderdag 23 augustus 2001 16:00 schreef Dirk_Hendrik het volgende:

[..]

Dat lult dus met de drive. Hoe meet die zijn temperatuur dan?
Via S.M.A.R.T., de meeste moderne drives ondersteunen dat....

can you read my mind?

• cruncher

cruncher

wanna crunch someone?

Op donderdag 23 augustus 2001 16:21 schreef PProbs het volgende:

[..]

Oké, vergist, hij is 56 graden. Ik krijg bij dat progje ook steeds de melding WARNING WARNING - One of your harddrives exceeds max temp.!!!! >:)

Wat nu te doen??
Of progje uitzetten ;) , of een hd-koeler erin gooien!!

can you read my mind?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb m bij informatique gekocht, ik heb gehoord dat ze erg soepel zijn met het omruilen van kapotte drives. Zouden ze i.p.v. een nieuwe harddisk ook een cooler willen geven? *D

Verwijderd

Dat progje es gedowngeload.
Ik vraag me af of het wel zo buggy is.
Het zit in je SMART log te diggen. Die mioet dus wel enabled zijn. Daarnaast is niet bij alle merken de SMART hetzelfde opgezet en laat staan geimplementeerd. Het lijkt me dus dat dat ook veel extre onduidelijkheden/foutieve resultaten op kan leveren.

• Klovan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-04 09:05
Op donderdag 23 augustus 2001 15:58 schreef cruncher het volgende:
daar staattie dus...

heb het programma'tje nu runnen. Mijn Deskstart GXP75 wordt nu 52 graden is dat niet een beetje teveel??? :D

BTW. ik heb scandisk opgestart en toen heb ik gekozen voor de volledige schijfcontrole, toen na een tijdje ging ie heel erg ratelen en toen zag ik zo'n leuk B'tje in het rood erbij kwam! :( een BADBLOCK aaah.

Is dit wel goed?
Kan dit kwaat, heb je niet kans dat er nog meer beschadigt gaat raken???

/edit/
ff wat toegevoegd
/edit/

Verwijderd

Opzich nog best een beetje interessant wordt het zo...
Echt zoiets om een topic te openen "Hoe warm wordt jouw IBM 75/60GXP volgens HDDTemp?"

Ik heb hem net ook even geinstalleerd, heb 2 schijven, een 30 Gig 75GXP (307030) en een 40Gig 60GXP (zie sig)...
En ik krijg dan 2 icoontjes in me taakbalkje...
Er staat er eentje op 36 en eentje op 39.
Ik kan niet zien welke temp van welke schijf is maar aangezien ik bij die 60GXP wat ventillatortjes heb geplaatst neem ik aan dat dat diegene is die 36 is en dat de 75GXP momenteel 39 graden is... volgens dat proggie dan.

Vreemd vind ik ook dat ie bij de ene als je met je mouse-pointer op dat icoontje staat 3 getallen/waardes geeft, en bij de ander maar gewoon 1.

De ene staat bij "IBM L040AVER07-0 36/19/53" en bij de ander "IBM L040AVER07-0 39"

En de kleuren verspringen ook steeds,... geen idee waarom... hele rare kleurtjes soms...!

• cruncher

cruncher

wanna crunch someone?

Op zaterdag 25 augustus 2001 20:51 schreef Klovan het volgende:

[..]

heb het programma'tje nu runnen. Mijn Deskstart GXP75 wordt nu 52 graden is dat niet een beetje teveel??? :D

BTW. ik heb scandisk opgestart en toen heb ik gekozen voor de volledige schijfcontrole, toen na een tijdje ging ie heel erg ratelen en toen zag ik zo'n leuk B'tje in het rood erbij kwam! :( een BADBLOCK aaah.

Is dit wel goed?
Kan dit kwaat, heb je niet kans dat er nog meer beschadigt gaat raken???

/edit/
ff wat toegevoegd
/edit/
52 graden is idd heel heet ja......, kzou hem gauw koelen. Ik heb zelf goede ervaringen met een iceberg hd-koeler..

can you read my mind?

Verwijderd

Overigens... dat programmatje lijkt bij mij ook de veroorzaker te zijn van vreselijke instabiliteit van me systeem ineens! Heb vandaag een paar minuten na dat progje te hebben gestart al een aantal keren blauwe schermen en andere onzin gehad, dat ik windows nieteens meer kan afsluiten of herstarten....
Terwijl ik dat normaliter eigelijk nooit heb.

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op zaterdag 25 augustus 2001 22:40 schreef SALLY het volgende:
Overigens... dat programmatje lijkt bij mij ook de veroorzaker te zijn van vreselijke instabiliteit van me systeem ineens! Heb vandaag een paar minuten na dat progje te hebben gestart al een aantal keren blauwe schermen en andere onzin gehad, dat ik windows nieteens meer kan afsluiten of herstarten....
Terwijl ik dat normaliter eigelijk nooit heb.
Had ik ook. Ik had het progje er een week op staan. Continue had ik BSOD en vastlopers. Na een week was ik niet eens meer in staat om het progje eraf te gooien.

UITKIJKEN DUS

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Kev0867
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-12-2020
heb hem even opgehad en mijn IBM DTLA 307030 werd 43-44graden zonder enige koeling..

• cruncher

cruncher

wanna crunch someone?

Op zaterdag 25 augustus 2001 22:56 schreef Kev0867 het volgende:
heb hem even opgehad en mijn IBM DTLA 307030 werd 43-44graden zonder enige koeling..
Zonder koeling is dit te heet, dat veroorzaakt nog meer hitteproblemen in de kast. Koeler erop........

can you read my mind?

Verwijderd

temperaturen zijn inmiddels 37 en 41 geworden,... daarboven komen ze niet echt... het is in mijn kamer ook al een graad of 27 of 28 denk ik... echt idioot warm met dit weer.
Dus dat LIJKT nog wel mee te vallen.

Al heb ik mijn vraagtekens bij de betrouwbaarheid van deze gegevens? 37 zou dus lichaamstemperatuur zijn,... en 41 nauwelijks iets daarbopven, maar als ik zo es voel lijkt het verschil wat groter te zijn en die 41 graden zou ik dan eerder denken dat dan 48 is ofzo... naja ik kan me natuurlijk ook vergissen. Maar wel apart idee het meten van de temp van al de HD's in je PC dmv EEN klein progje van 700 KB....
raar overigens dat ik hier nooit eerder van heb gehoord en dat er niet meer progjes zijn die dat zouden kunnen uitlezen? Deze is wel erg instabiel en verrot,.. zou dus leuk zijna ls er nog een andere was

Zou dus met dat smart te maken hebben? Er zit blijkbaar standaard in de nieuwe SMART HD's altijd al een Temp sensortje die mbv het juiste progje uitgelezen kunnen worden?

Heeft IBM zelf dan niet zo'n progje? Nooit gezien?

• Olaf van der Spek
  • Niet online
External (Additional or RAID) controllers not supported.
Zou dit ook gelden voor de HPT366 controller op BE6 boards? Het werkt in ieder geval niet met een Maxtor 9 1366u4.

• Kev0867
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-12-2020
Op zaterdag 25 augustus 2001 23:22 schreef cruncher het volgende:

[..]

Zonder koeling is dit te heet, dat veroorzaakt nog meer hitteproblemen in de kast. Koeler erop........
ja vind je echt??, hmm zal er wel over nadenken, zal nu ook een beetje warm zijn met deze weer natuurlijk..(is bij mij 29graden in huis :( )

• zaadstra
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:56

zaadstra

Überprutser

Uit de readme van die tool:

Requirements.

Under Windows NT/2000 you must have administrative rights to run it.
Only IDE hard drives supported.
External (Additional or RAID) controllers not supported.
Only new (modern) hard drives can show it's temperature. If you don't see temperature in the system tray - your hard drive doesn't support
this feature.

En inderdaad helaas m'n 3 hd's achter de HPT370 worden niet gezien.

Wel hangt m'n externe sensor die bij het moederbord zit tussen de ibm307030 7200rpm en een maxtor 40GB 5400 rpm in en de hardware monitor roept dus dat het daar 50 graden is. :o

edit:

Het is er nu 53 graden :(

Het is hier binnen dan ook 29 graden.... :'(

Best wel een beetje warm (volgens de meeste geleerden hier).
Maar hoe zit het dan met die 10K rpm disks, die worden toch nog heter en gaan ook niet dood.... zit er dan in de IDE diskjes goedkopere componenten?

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Ik denk dat die 10000 en 15000 rpm schijven voorzien zijn van aktieve cooling.

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-04 23:07

DaOverclocker

Overclocker for life...

Op zondag 26 augustus 2001 15:21 schreef OlafvdSpek het volgende:
Ik denk dat die 10000 en 15000 rpm schijven voorzien zijn van aktieve cooling.
Standaard met Iceberg Cooler. ;)

systeem specs

Pagina: 1