Evohome verwarmt soms niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-05 12:33
Mijn evohome systeem bestaat uit een aantal HR92 knoppen en een open therm relais die de ketel aanstuurt. de kamers op de bovenverdiepingen werken prima met een HR92 knop, maar in de woonkamer wil het nog wel eens haperen en wordt niet niet warm genoeg.

Om e.e.a. uit te sluiten heb ik de HR92 knoppen in de woonkamer losgekoppeld en de radiator handmatig open gezet. Als ik op de evohome thermostaat de woonkamer warmer zet, dan gebeurd het regelmatig dat de ketel niet aan gaat. Er zou een 2e groene lampje op de ketel (Remeha Tzerra 28c CW4) aan moeten gaan, en die blijft uit. als ik op de knop druk van het ketelrelais, wil hij wel even aan gaan, maar gaat erg snel weer uit.

Gevolg is dat de woonkamer niet de gewenste temperatuur bereikt.

Helaas heb ik onvoldoende informatie om vast te kunnen stellen waar dat aan ligt.
Als ik een HR92 knop op 1 van de andere kamers hoger zet, dan werkt het prima en wordt de radiator direct warm.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen ?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eehbiertje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-05 00:05
werken de knoppen / zone op de evohome temperatuursensor zelf of gebruiken ze de ingebouwde sensor?

mijn woonkamer schakelt op de ingebouwde evohome temperatuurmeting.
Misschien dat dit het probleem zou kunnen zijn dat dit verkeerd ingesteld staat?

hierbij zou in beide gevallen natuurlijk een signaal verzonden moeten worden..
als de rest wel goed schakelt zou het signaal naar de ketel dus in principe goed moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Bij mij staat hij ook zo ingesteld op de ingebouwde temperatuursensor van het bedieningspaneel, en dus niet op de knoppen afzonderlijk.

Er is geen peil op te trekken, soms wordt het warm genoeg, maar soms dan blijft het 18,5 graad terwijl ik de temperatuur op 21 heb gezet. Ga nu een nieuw bedieningspaneel en opentherm module kopen. volgens mij gaat er daartussen iets niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:45

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Kijk in het geval dat het niet warm wordt eens in de EvoTouch. Je kan namelijk per zone zien hoeveel warmte er gevraagd wordt. Als er 0% staat, weet je dat je het in zone(knoppen) moet zoeken. Als er een ander percentage staat, is er warmtevraag en zou de ketel moeten aangaan. En wat staat er op de knoppen op het moment dat je 21 hebt ingesteld?
Heb je de woonkamer als 1 zone ingesteld of multi-room? Ook dat kan interessante effecten geven.
Soms wil reset en opnieuw configureren ook wel helpen. Even de HR92 volledig resetten, woonkamer zone verwijderen en opnieuw aanmaken. Aangezien de kamers boven het wel goed doen, lijkt me er niets aan de hand met de opentherm relais. Ik zou het in de woonkamer zone zoeken.
Meer informatie zou wel welkom zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door Microkid op 05-03-2022 09:42 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
't even geleden, maar bij deze een update.
Ik had nog een oud bedieningspaneel van het type: ATC928G2000. Deze heb ik nu vervangen door een nieuw model ATC928G3000. Ook heb ik het ketel relais vervangen en vervolgens de hele configuratie opnieuw gebouwd.

Dus alle HR92 knoppen gereset, op het nieuwe systeem alle zones opnieuw gemaakt, alle knoppen weer toegevoegd aan de bijbehorende zone. het hele programma er opnieuw ingezet.

De woonkamer is 1 zone met 2 HR 92 knoppen. Het bedieningspaneel is de temperatuursensor.

Ondertussen is ook de CV monteur nog langsgeweest voor een onderhoudsbeurt.

Precies hetzelfde probleem speelt er nog. Ik heb de Ondanks dat er warmte vraag is in de woonkamer (bijv. + 2 graden), slaat de ketel vaak niet aan. Het lijkt er een beetje op dat ik geluk moet hebben wil het behaaglijk worden.

Nu is de ketel weer eens aangeslagen, het is nu 18.9 graden en de gevraagde temperatuur is 20.5. Hopelijk blijft hij nu ff verwarmen tot het behaaglijk is, maar ik kan er geen peil op trekken.

De CV monteur had het nog over pendelen, wat het mogelijk kon zijn, waarbij de ketel een aantal keer reageer binnen een bepaalde tijd, Ik betwijfel dat, want de warmte vraag wijzigd niet zo vaak.

Zijn er nog instellingen die mogelijk het verschil kunnen maken ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Nogmaals:
- Kijk in het geval dat het niet warm wordt eens in de EvoTouch. Je kan namelijk per zone zien hoeveel warmte er gevraagd wordt. Het feit dat je de woonkamer op +2 graden instelt, wil niet zeggen dat de EvoTouch een warmtevraag genereert. Dit moet je dus echt nakijken op de EvoTouch zelf.
- heb je een communicatie-test gedaan tussen alle componenten?

[ Voor 10% gewijzigd door Microkid op 17-03-2022 07:02 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernie2
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-05 07:56
Hoe heb je de optie "specifieke afgifte afstemming" in de instellingen staan? Als je die op iets anders zet dan "uit" is de kans ook groot dat de ruimte niet goed op temperatuur komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWdeW
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 21-04-2024
Ik had een vergelijkbaar probleem. Een ruim jaar werkte alles prima. Maar sinds twee weken wad het vaak koud in de woonkamer. De evo home gaf wel aan dat de temperatuur bijv 17 graden qas en de ingestelde temperatuur 19 of zelf 22 geprobeerd maar deed geen warmtevraag. In het systeem overzicht stond de warmtevraag van de woonkamer op 0%.
Alleen als ik andere ruimtes de verwarming aan zette deed de woonkamer wel wat mee.
Vanmorgen kwam ik er achter dat 1 van de drie kranen in de woonkamer lege batterijen had. Dit werd niet weergeven in he logboek.
Na vervangen van de batterijen lijkt hij het nu wel te doen. Hopen dat dit het was. Vreemd dat er geen melding was en dat de andere kranen dus ook niets deden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -GD-
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08-05 09:53
Ik zit al jaren met hetzelfde probleem.. Warmtevraag kan ik niet zien..? Tenzij ik hier al jaren over kijk.. Ik beschik over de allereerste versie van de Evohome.. Misschien dat dit de reden is.

Ik heb het probleem opgelost met een serieuze workaround waarover ik eigenlijk niet tevreden ben, maarja..
Al mijn HR92 knoppen heb ik aangesloten met externe voeding achter een aparte relait. Wanneer ik merk dat een zone niet warm wordt ondanks de vraag, laat ik deze kop herstarten door de voeding 10 seconden uit te schakelen. Vervolgens doet deze weer het even.. Soms moet deze herstart elke uur gedaan worden, soms kan hier maanden overgaan. Signaalsterkte is sterk genoeg (5)... Ik ben ook wat ten einde raad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ECUY5mvueAxWeP2a4wAd8LuO4w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oQsYvFuvknlbcUde2ubJwX2r.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Vrees dat het toch iets in de communicatie is. Zelf gebruik ik Evohome al 15 jaar en heb nooit issues gehad, zelfs niet in een groot huis met 15 knoppen. Een complete reset wil nog wel eens helpen. Daarbij niet vergeten om de HR92 ook te resetten. Opnieuw koppelen is niet voldoende. Er is een manier om de HR92 compleet uit te vegen.

[ Voor 19% gewijzigd door Microkid op 23-11-2024 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crosseye
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15-01 20:31
ernie2 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 23:44:
Hoe heb je de optie "specifieke afgifte afstemming" in de instellingen staan? Als je die op iets anders zet dan "uit" is de kans ook groot dat de ruimte niet goed op temperatuur komt.
Dank hiervoor! Dit was voor mij de oplossing. Deze functie is een zelflerend, maarcalleenngeschikt voor goed en uitstekend geïsoleerde huizen. Niet voor oude matig geïsoleerde huizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel-64
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:26
Ik heb sinds 30-12 dit probleem…
Gebruik sinds oktober 2019, dus ruim 5 jaar evohome, zonder problemen met de HR92.
Nu sinds een paar dagen is er wel warmte vraag, maar ketel gaat niet aan.
Badkamer boven moet van 22 tot 23 uur 20 graden zijn.
Op de display zie ik dat de gevraagde temp. omhoog gaat, ook zie ik bij systeem overzicht dat de betreffende zone 100% warmtevraag heeft, maar de relaisbox (is een aan/uit regeling) op 4% staat.
Hoe dit vroeger was weet ik niet (als het werkt kijk je er eigenlijk niet naar).
Verhoog ik handmatig de temp. dan gaat de ketel wel aan (relais box geeft dan 100%)

De 4% blijft ook de waarde voor de relais box, het is ook niet zo dat geduurde de aan warm tijd of als hij op temperatuur moet zijn deze waarde hoger wordt/ de ketel aan gaat.

Iemand een idee hoe dit op te lossen?
Pagina: 1