Eventuele subsidies op nieuwbouw (kavel)?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen87NL
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09-01 12:26
Beste Forumleden,

Ik heb een vraag over subsidieregels, wie heeft hier ervaring mee of kan mij adviseren?

Afgelopen jaar heb ik een kavel gekocht, en daarop laat ik nu een huis bouwen.
De woning is uiteraard conform de nieuwe richtlijnen gebouwd HR++, goede isolatie dak/muur en vloer.

Ik heb een aannemer die dit alles zal opleveren en waar ik een vaste prijs mee heb afgesproken, echter nu vraag ik mij af of ik wel recht heb op subsidie?

Tot slot zal de woning worden aangesloten op warmtenet
Verder heb ik zelf 20 zonnepanelen laten installeren hier ontvang ik de BTW van terug.

Dank voor de reactie(s) _/-\o_

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Jeroen87NL schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:13:
Beste Forumleden,

Ik heb een vraag over subsidieregels, wie heeft hier ervaring mee of kan mij adviseren?

Afgelopen jaar heb ik een kavel gekocht, en daarop laat ik nu een huis bouwen.
De woning is uiteraard conform de nieuwe richtlijnen gebouwd HR++, goede isolatie dak/muur en vloer.

Ik heb een aannemer die dit alles zal opleveren en waar ik een vaste prijs mee heb afgesproken, echter nu vraag ik mij af of ik wel recht heb op subsidie?

Tot slot zal de woning worden aangesloten op warmtenet
Verder heb ik zelf 20 zonnepanelen laten installeren hier ontvang ik de BTW van terug.

Dank voor de reactie(s) _/-\o_
waar wil je exact subsidie voor hebben? er is in iedergeval geen subsidie voor het voldoen aan het bouwbesluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen87NL
twain4me schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:24:
[...]

waar wil je exact subsidie voor hebben? er is in iedergeval geen subsidie voor het voldoen aan het bouwbesluit.
Ben puur aan het kijken of en wat kan voor;

Glas/kozijnen
Vloer isolatie
Dak isolatie
Aansluiting warmtenet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:07
Je wil dus echt subsidie voor het voldoen aan het bouwbesluit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen87NL
upje schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:50:
Je wil dus echt subsidie voor het voldoen aan het bouwbesluit ?
Dat is precies mijn vraag, nu ik alle facturen van de aannemer heb betaald en heb ik dan recht op subsidie ?

Gaat mij er puur om dat ik geen geld wil laten liggen, en ik daar geen kaas van heb gegeten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Subsidie voor energiebesparende maatregelen is al een aantal jaren niet meer voor nieuwbouw afaik.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:28

H-W

Subsidie op isolatiemaatregelen krijg je alleen bij renovatie. Echt niet bij nieuwbouw. Je nieuwbouw moet gewoon voldoen aan het Bouwbesluit, klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen87NL
Duidelijk dank allen 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
De laatste subsidie was die van het plaatsen van een warmtepomp maar dan moest de bouwvergunning voor 2016 (dacht ik) al zijn afgegeven. Dit was om aan te moedigen dat nieuwbouwwoningen niet meer met gas zouden worden verwarmd. Sinds dat een gasaansluiting bij een nieuwbouwwoning niet meer is toegestaan is ook de subsidie daarop vervallen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06:47
Er is geen subsidie voor nieuwbouwwoningen.

Je kunt aan het bouwbesluit voldoen (het minimale), of met je aannemer overleggen wat je nog meer kunt doen. Hierbij kun je denken aan triple glas, WTW, en luchtdicht(er) bouwen. Je kunt voor ongeveer 1000 Euro ook een energie adviseur alles door laten rekenen en nog extra aanbevelingen laten doen. Hier hangt uiteraard ook een prijskaartje aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:41

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Eigenlijk raar dat er geen subsidie is.

Grond is duur, materialen zijn duur en huizen zijn er te kort.
M.i. heeft het een positieve invloed als er nieuwe groene huizen gebouwd worden.

Telt het als renoveren als je een bestaand huis platduwt en een nieuwe bouwt?
Met renoveren maken we het alleen groener, maar voegen we niet extra woningen toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• H-W

H-W

@Accretion Nee dat telt ook niet. Je voegt immers geen huis extra toe door een bestaand pand te slopen en een nieuwe te bouwen. Alleen moet je dan ook wel voldoen aan de eisen uit het Bouwbesluit voor nieuwbouw, je bouwt immers wat nieuws. Dus geen subsidie mogelijk in dat geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
De methode die je wel ziet is als volgt initieel het pand neerzetten volgens bouwbesluit en daarna energie besparende maatregelen doen en subsidie daarop vragen. Maar os dit voor een particuliere woning rendabel is betwijfel ik. bij de bedrijven gebeurt het volop.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen87NL
Frogmen schreef op maandag 28 februari 2022 @ 09:19:
De methode die je wel ziet is als volgt initieel het pand neerzetten volgens bouwbesluit en daarna energie besparende maatregelen doen en subsidie daarop vragen. Maar os dit voor een particuliere woning rendabel is betwijfel ik. bij de bedrijven gebeurt het volop.
Ik heb dat uitgerekend (mits ik in aanmerking zou komen), maar dat is niet rendabel. Plus de 3/4 bedrijven die je extra moet plannen/langs laten komen.

Het ging mij er op, dat ik de woning zo zuinig mogelijk heb laten bouwen extra dikke muren, HR++, WTW etc dacht het is de moeite om hier een vraag over te stellen.

Aansluiting op Warmtenet (dat lijkt mij juist een reden voor subsidie had ook kunnen kiezen voor een CV met gas, en dat wil je (nu) zeker niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:41

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Jeroen87NL schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:12:
[...]
Aansluiting op Warmtenet (dat lijkt mij juist een reden voor subsidie had ook kunnen kiezen voor een CV met gas, en dat wil je (nu) zeker niet.
Tja, 'groen' is tegenwoordig eerder een verplichting dan een extra (waarvoor je subsidie krijgt).

En de overheid maakt het niet uit of je groen of groen++ bent (dat scheelt een paar kilowatt)
De meeste winst is te maken in het verbeteren van bestaande huizen, die zijn over het algemeen zo lek als een mandje, dus daar subsidie.

Wat betreft warmtenet, houdt de mogelijkheid open om een warmtepomp te nemen.

Dit omdat in de "warmtewet" het 'niet meer dan anders principe' is vastgelegd, wat inhoudt dat warmteklanten niet duurder uit mogen zijn dan consumenten die hun huis direct met gas verwarmen.

Wat andersom eigenlijk inhoudt dat je voor warmtenet netzoveel betaald als gas en je vast zit aan een leverancier (dus geen concurrentie).
Met zonnepanelen & warmtepomp lach je iedereen uit, je huis zal voldoende geïsoleerd zijn.

(Als je geen vastgoed betaald voor de aansluiting en alleen betaald per afgenomen kW, kun je warmtenet wel efficient gebruiken als een 'backup', dan kun je met een relatief lichte warmtepomp prima vooruit (of de kosten dempen, zegmaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Laatst online: 13:41
[...]

Het ging mij er op, dat ik de woning zo zuinig mogelijk heb laten bouwen extra dikke muren, HR++, WTW etc dacht het is de moeite om hier een vraag over te stellen.
Heb jij zelf gevraagd om het extra zuinig te bouwen? Dus zuiniger dan de al bestaande Bouwbesluiten?
Want je hebt het over HR++, als je zelf extra zuinig had gewild had je toch iig HR+++ genomen lijkt me.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:41
Je kunt bij het waterschap subsidie krijgen voor het aanleggen van een groen dak, hemelwaterberging, regenton etc. Maar dat zijn relatief lage bedragen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[...]

Ik heb dat uitgerekend (mits ik in aanmerking zou komen), maar dat is niet rendabel. Plus de 3/4 bedrijven die je extra moet plannen/langs laten komen.

Even een reality check
met hr++ heb je het niet zo zuinig mogelijk laten bouwen, dat is eigenlijk de isolatie standaard van ~15 jaar geleden ;) je grootste verlies oppervlak is dus gewoon de minimale bouwbesluit eis (of heel dicht daarbij)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-04 11:50
Enige subsidie ik gekregen heb op een volledige nieuwbouw is 2500 euro op de thuisbatterij. (Belgie). Verder helemaal niets, nul komma nul. Bouwen is ontzettend duur gemaakt. Had ik nu een oud huis gesloopt en daar dan mijn nieuwbouw gezet had ik 15% korting gekregen op de totale kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
[...]

Die keuze heb je (voor zover ik weet) helemaal niet meer.
Je mag volgens mij niet meer anders dan gasloos in nieuwbouw.

Toen die keuze er nog wel was, was er ook subsidie om alsnog gasloos te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Als je je hr++ glas laat vervangen door hr+++ krijg je subsidie :*)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W

H-W

Dat is natuurlijk niet heel duurzaam, eerst een huis bouwen volgens Bouwbesluit en daarna weer half afbreken en onderdelen vervangen om er subsidie voor te krijgen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Eigenlijk wel raar dat er in NL met twee verschillende maten worden gemeten.

Ik het zelf ook mee gemaakt.
Nieuw bouw huis en grijp zo beetje bij alle subsidies mis.
Terwijl andere oud huis koopt en vervolgens 40% van zijn verbouwing gesponsord krijgt door middel van subsidies.

Maar mocht ik je een tip geven, bij veel gemeentes krijg je iets 40% subsidie wanneer je 2 energie besparende energie maat regelen laat uitvoeren. Hier van is 1 zonnepanelen. Aan jou de taak oud je 2de energie besparende maatregel kunt bedenken die loont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Anoniem: 91634 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:37:

Terwijl andere oud huis koopt en vervolgens 40% van zijn verbouwing gesponsord krijgt door middel van subsidies.
waar je subsidie voor krijgt in bestaande bouw is het verbeteren van bestaande delen echt verbouwen valt daar buiten (gevel wijzigingen, op en aanbouwen etc)

en op zonnepanelen zitten doorgaans helemaal geen subsidies. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Laatst online: 13:41
Anoniem: 91634 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:37:
Eigenlijk wel raar dat er in NL met twee verschillende maten worden gemeten.

Ik het zelf ook mee gemaakt.
Nieuw bouw huis en grijp zo beetje bij alle subsidies mis.

Maar mocht ik je een tip geven, bij veel gemeentes krijg je iets 40% subsidie wanneer je 2 energie besparende energie maat regelen laat uitvoeren. Hier van is 1 zonnepanelen. Aan jou de taak oud je 2de energie besparende maatregel kunt bedenken die loont.
Ik werk voor 140 gemeentes en ik ken er geen 1 waar dit zo is. Wat is jouw bron?
Er is landelijk een ISDE subsidie waar voor isolerende maatregelen in de bestaande bouw subsidie te krijgen is, maar dat is ook geen 40%.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1