Wasdroger: zelfreinigende condensor vs. niet-zelfreinigend

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alcx
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 04-05 17:42
Wie nu zoekt naar een Bosch Series 8 warmtepomp wasdroger (zoals ik :)), mag kiezen! Wil ik een zelfreinigende condensor of niet?

De webshops prijzen een zelfreinigende condensor aan, maar op GoT lees ik dat de ervaringen niet altijd positief zijn. Veel verhalen dat na 2, 3 jaar een droogbeurt steeds langer duurt, of was niet goed droog wordt. De oorzaak: superveel pluis in de condensor. De oplossing: totale disassemblage van de wasdroger, tuinslang, hogedrukspuit, vaatwasblokjes, zelf onderhoudsluikjes maken, you name it...

Op basis van de verhalen zou ik (denk ik) liever gaan voor een wasdroger zonder zelfreinigende condensor. Klopt het dat je de condensor van een warmtepompdroger zonder zelfreinigende functie makkelijker schoon kunt maken? Of is een warmtepompdroger zonder zelfreinigende functie juist nog meer vragen om problemen?

Kortom, ik weet even niet meer waar ik goed aan doe. Wat zouden jullie doen?
- een droger met zelfreinigende condensor (Bosch WTU87675NL), of
- een droger zonder zelfreinigende condensor (Bosch WTR88T40NL)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:48
2 weken terug zat ik met hetzelfde dilemma. Uiteindelijk de WTU87665NL gekocht. Die heeft een zelfreinigende condensor, maar de condensor is ook bereikbaar via een normaal serviceluik aan de voorzijde. Je kunt hem dan ook handmatig schoonmaken indien nodig. Je hoeft hiervoor niks weg te breken oid zoals bij oudere modellen.

Beide mogelijkheden gaf mij een beter gevoel qua levensduur en was voor mij doorslaggevend. Overigens werkt de zelfreiniging verrassend goed. Ik controlleer de condensor na elke droogbeurt maar er zit nooit iets tussen. Alles blijft hangen in de meervoudige pluizenzeef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-05 22:34
Tot nu toe ook zeer tevreden van een zelfreinigende variant. In gebruik sinds juli.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noisy
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-04 10:29
alcx schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:33:
De webshops prijzen een zelfreinigende condensor aan, maar op GoT lees ik dat de ervaringen niet altijd positief zijn. Veel verhalen dat na 2, 3 jaar een droogbeurt steeds langer duurt, of was niet goed droog wordt. De oorzaak: superveel pluis in de condensor. De oplossing: totale disassemblage van de wasdroger, tuinslang, hogedrukspuit, vaatwasblokjes, zelf onderhoudsluikjes maken, you name it...
Wij hebben helaas bovenstaande ervaring, langzaam stromend water en stof gaan niet goed samen op een
condensor. Hebben nu een niet-zelfreinigend met een meervoudige pluizenzeef. In mijn zoektocht zag bij de niet-zelfreinigend modellen dat er ook en filter voor de condensor zat maar blijkbaar zitten die niet in de modellen onder de 1000 euro. Nu zag ik een duitse youtuber voorbij komen die een stuk wasemkap filter voor de condensor had geplaatst en dat hij goede resultaten had met zijn niet-zelfreinigend en korte droogcyclus in de afgelopen jaren. De condensor bleef een stuk schoner hierdoor. Ik heb voor een paar euro ook een zelf opmaat moeten knippen wasemkap filter gekocht en deze zit voor de condensor en daar vang ik toch nog veel stof mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alcx
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 04-05 17:42
Een warmtepompdroger brengt dus gewoon best wat onderhoud met zich mee... We hebben uiteindelijk de warmtepompdroger mét zelfreinigende functie besteld.

Het plan: elke maand de condensor doorspoelen met kokend heet water. Dus, heet water in de waterbak, en dan via het onderstaande stappenplan de doorspoelfunctie van de droger activeren. Hoop dat we op die manier kunnen voorkomen dat de condensor alsnog helemaal onder de pluis komt te zitten :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pCP4HoEhqjrpDePuMqauJRGJDps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5DD2PUbA0k26BIDNRGX0tPN9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16-05 19:55
Onze ervaring met een Bosch WTW8656NL/01 zelfreinigende condensor:
Gekocht in November 2009 en binnen 2 jaar niveau indicatie lampje branden terwijl er nog genoeg water in het reservoir kon. Bosch gebeld en binnen garantie een modificatie gekregen.
Daarna een hele tijd goed gegaan maar toch vrij snel eigenlijk jaarlijks dit zelfde verschijnsel verkregen.
Het extra schoonmaken helpt maar gedeeltelijk omdat er altijd een rest water achterblijft en als je dus niet regelmatig schoonmaakt of de machine gebruikt (denk aan zomer) zal er een soort slijm film op de vlotter (https://www.bosch-home.nl...13958#/Togglebox=manuals/ komen waardoor deze blijft hangen en er een foutmelding komt.
Enige remedie is dan deze te demonteren en schoonmaken en dan gelijk alles waar je enigzins bij komt ook schoonmaken met heet water en een borstel en gelijk alle stof verwijdert word wat zich in de machine bevind.
Het water zuig ik dan weg met een waterstofzuiger waarna alles weer gemonteerd word en het daarna geruime tijd werkt.
Probleem is dat ik mij niet voorneem/vergeet om regelmatig met heet water de condensor doorspoel zodat ik weer de vlotter moet schoonmaken.
Voordeel hiervan is dat de machine dan van alle stof die aan de binnenkant blijft zitten word bevrijdt zodat kans op defecten/brand gereduceerd wordt.

Buiten dat zou ik niet meer anders willen en als je eenmaal weet hebt dan ben je in no time klaar want voor de rest draait die als een zonnetje al 13 (oeps) jaar onze was te drogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
alcx schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:08:
Een warmtepompdroger brengt dus gewoon best wat onderhoud met zich mee.
Ik denk dat dit heel erg afhangt van het merk. Ik heb een Miele T1 classic van 4-5 jaar oud en daarvan heb ik de condensor nog nooit schoon hoeven maken en hij ziet er nu ook nog als nieuw uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-05 13:51

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Heb hier een Siemens IQ800 warmtepompdroger. De meest uitgebreide die er was. Hoeft maar 1x per 20 beurten even schoon te maken. Echt ideaal. Als je hoort dat sommige gewoon elke beurt schoongemaakt moeten worden...

Even opgezocht; deze:

Siemens WT8HXE90NL IQ800 HOME
CONNECT EXTRA KLASSE Warmtepomp droger

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:32

Vliegvlug

Flight Simple

Ik heb al ruim 7 jaar een Bosch WTY87791NL warmtepompdroger met zelfreinigende condensor en heb daar geen enkele problemen mee tot nu toe.

Zie Vliegvlug in "Warmtepompdroger: zelfreinigende condensor, of juist niet?" voor gedetailleerde informatie over mijn ervaringen.

En dat topic is sowieso nuttig omdat daar dezelfde vraag wordt behandeld als in dit topic :)
Pagina: 1