Toon posts:

Dakisolatie, kozijnen en glas, vloerverwarming, warmtepomp..

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

Dakisolatie, kozijnen en glas, vloerverwarming, warmtepomp, -boiler,
JA! maar welke?

Voor de eengezinswoning van een vriendin wil ik een warmtepomp en een warmtepompboiler.
Het is de bedoeling dat die dit jaar komen.
Er zijn al 22 zonnepanelen, komen er als het goed is dit jaar nog 15 op noord bij. (alle ~200Wp per stuk)
Groepenkast net vervangen, voorlopig nog 1x25A hoofdzekering, 3fase voorbereid. Nog 9 eenheden vrij van de 3 x 18 = 54.
  • Vloerverwarming zit ook in de planning. 45m2.
  • Nog iets anders dan 10cm h.o.h. bij vloerverwarming?
  • Er ligt al een 5-groeps verdeler te wachten.
  • Er zit al 15cm glaswol (gekregen) tussen de "balken", door 5cm PolyStyreen onder de "balken" op zijn plaats gehouden. Dit bovenop de 18mm onder / in de vloerplaten ingegoten polystyreen.
  • Evenals extra dak-isolatie.
  • Het bestaande dak:
  • - pannen
  • - ~18mm pur
  • - 18mm multiplex
  • - balken ~14cm
  • Wat kan ik hier het beste doen? 14cm pir tussen de balken? Of toch iets anders? Hoe met condens?
  • En nieuwe kunststof kozijnen met HR++ glas. (als dat lukt)
  • Suggesties of aandachtspunten voor de kozijnen?
  • En welk punten bij HR++ glas?
  • En de ham biefstuk-vraag :+ welke warmtepomp en -boiler zijn het best? (prijs-kwaliteit)
  • Voor extra comfort. Nu de laatste 120m3 gas per jaar voor het douchen.
  • Is het een optie de (vaak) warme WZW zijgevel-spouw als bron voor bv de boiler te gebruiken?
Vriendin wil ook bordesje (1,2 x 2m), hap uit de woonkamer, bij de woonkamer trekken. Lijkt mij te duur voor te bereiken resultaat. Vergunning lijkt haalbaar. Weliswaar zonder deur of raam naar de straat.

Keukenboiler en inductie kookplaat al aanwezig. Doorstroom verwarmer voor badkamer wastafel ligt klaar.

Voor de toch uit te besteden zaken; aanbevelingen in Hellevoetsluis?

Ik doe het liefst alle technische zaken zelf, want dan weet ik dat het goed is.
Teveel geknoei van "professionals" gezien om daar op te willen vertrouwen waar dat niet hoeft.
Maar dan vallen split warmtepompen buiten bereik, want ik heb geen F-gassen certificaat.
Als er een goede reden is om toch voor een split te gaan hoor ik dat graag.

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

Alle reacties

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:34
Wat betreft de kozijnen. Bij vervangen ga je bij voorkeur meteen voor Hr+++ glas oftewel triple.
Zijn de kozijnen nog in goede staat dan is Hr++ een goed alternatief om alleen de ramen te vervangen.

Bij het dak mis ik nog ergens iets van folie. Lijkt mij sterk dat er meteen Pur onder het dak zit.
Zou dat eerst uitzoeken. Dat bepaald wat voor mogelijkheden er zijn.

Bij vloerverwarming gaan voor zo groot mogelijke buizen met kleine afstand er tussen. Je wil zo laag mogelijk gaan qua temperatuur als mogelijk is.

Keukenboiler en doorstroomverwarmer kan je heroverwegen. Waar heb je anders een boilervat voor die je met een warmtepomp voed. Maar advies voor wat je nodig hebt kan effectief alleen op basis van historisch gasverbruik of een warmteverliesberekening.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:08
Vloer: houten constructie? Als daar wol tussen de balken zit en de balken vervolgens zijn opgesloten in eps dan is dat vochttechnisch niet goed. Vocht in het hout kan nergens naartoe.

Dak, als er buiten PUR zit dan doe je binnen een dampopen materiaal wat je afwerkt met klimaatfolie.

Als er nieuwe kozijnen komen neem dan triple glas, dat levert je namelijk 150 euro per m2 subsidie op, als je HR++ doet maar 53 per m2.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• onetime
  • Niet online
@D-dark @No Hands De kozijnen zijn er juist het slechtst aan toe. Ga me oriënteren op triple. En de subsidie...

Het isolatie schuim is aan de buitenkant onder de panlatten. Ik denk pur. Is vloeibaar aangebracht. Direct op de multiplex. Zoals in de TS beschreven. Daar denk ik pir platen tussen de balken aan toe te voegen. En verder?
Moet dat niet juist dampdicht worden afgewerkt omdat de vocht naar de multiplex migreert?
En wat als er gipsplaten over de pir gaan? Aan de binnenkant dus.

Heet het een cassette vloer? Betonplaten met piepschuim ingegoten aan de onderkant. De zijkanten van die platen zijn de "balken".
Vloerverwarming infrezen of met noppen platen? Moeten de deuren ingekort...
Waarschijnlijk tegels erop, in plaats van het huidige laminaat.

Keuken boiler en doorstroom verwarmer om zo snel mogelijk van het gas te kunnen. Ketel weg, plaats voor warmtepomp en boiler. En minder kosten. Dat wil zeggen meer geld uitbetaald, denk ik.

p.s. mbt ergens anders, houten vloer, houten balken, daar tussen PS en schuim. Balken niet afgedekt. Kan toch?

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:34
Zit een beetje in mijn maag met de Pur. Is het doorlopend als isolatie of alleen gebruikt om de kieren aftedichten.

Een normale isolatie zou zijn dakpannen - Waterdichte folie - Glaswol tussen de latten - Multiplex.
De kieren die er aan de randen zijn met Pur opvallen als afwerking.

Pur als grote isolatie is normaal gesproken alleen als je het als na isolatie aanbrengt. Niet tijdens de bouw

• onetime
  • Niet online
@D-dark Volledig pur op het dakbeschot (denk vanaf de bouw), op de balkjes na waar de panlatten op zitten.
Vermoedelijk bouwjaar 1981, als woningbouw woning.
Voor en achtergevel baksteen buitenmuur, spaanplaat binnen spouwblad.
Weet nog niet of / hoe dat geïsoleerd is. Maak ik later open om te kijiken.
Zij-gevel beton binnenmuur, ~4cm glaswol, ~4cm lucht, baksteen buitenspouwblad / gevel.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

onetime schreef op zondag 27 februari 2022 @ 15:16:
En de ham biefstuk-vraag :+ welke warmtepomp en -boiler zijn het best? (prijs-kwaliteit)
warmtepomp: https://www.rjtec-shop.eu/en/wh-mdc05j3e5.html

boiler als je geen gaten kan boren of met geluid zit: https://www.rjtec-shop.eu/de/panasonic-paw-td30c1e5HI.html

kan je wel 2x 160mm gaten door dak/muur doen en 700 euro extra subsidie trekken: https://www.esanico.be/nl...-v4-warmtepompboiler.html

veel goedkoper gaat niet en allemaal zelf te installeren.

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:36
onetime schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:36:
@D-dark @No Hands De kozijnen zijn er juist het slechtst aan toe. Ga me oriënteren op triple. En de subsidie...

Het isolatie schuim is aan de buitenkant onder de panlatten. Ik denk pur. Is vloeibaar aangebracht. Direct op de multiplex. Zoals in de TS beschreven. Daar denk ik pir platen tussen de balken aan toe te voegen. En verder?
Moet dat niet juist dampdicht worden afgewerkt omdat de vocht naar de multiplex migreert?
En wat als er gipsplaten over de pir gaan? Aan de binnenkant dus.
nee @No Hands zegt het goed. damp dicht afwerken is een illusie dat kan gewoon niet dus er gaat vocht in komen nog te zwijgen van eventueel vocht wat van buiten de constructie in kan komen door een kleine lekkage of bv stuifsneeuw. vocht moet altijd een weg naar buiten hebben bij voorkeur aan de buitenkant, maar daar zit pur, dus dan blijft de binnenkant over en is klimaatfolie de moderne manier om dat te realiseren. Of je moet er vanuit gaan dat je purlaag niet meer dampdicht is dan kan je de binnenkant dampdicht (of eigenlijk dampdichter dan buiten) afwerken.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:36
D-dark schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:49:
Zit een beetje in mijn maag met de Pur. Is het doorlopend als isolatie of alleen gebruikt om de kieren aftedichten.

Een normale isolatie zou zijn dakpannen - Waterdichte folie - Glaswol tussen de latten - Multiplex.
De kieren die er aan de randen zijn met Pur opvallen als afwerking.

Pur als grote isolatie is normaal gesproken alleen als je het als na isolatie aanbrengt. Niet tijdens de bouw
Een laagje pur is een standard oplossing voor de bouwperiode

• onetime
  • Niet online
@flippy De Atlantic is besteld...
Ik kan niet vinden of die WH-MDC05J3E5 met de inverter kan moduleren?
En het lijkt er op dat hij nogal luidruchtig is?
Hij kan eigenlijk alleen naast de schutting naar de buren komen te staan...

Deze combinatie laat me twijfelen.

• flippy
  • Niet online

flippy

onetime schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:47:
@flippy De Atlantic is besteld...
Ik kan niet vinden of die WH-MDC05J3E5 met de inverter kan moduleren?
En het lijkt er op dat hij nogal luidruchtig is?
Hij kan eigenlijk alleen naast de schutting naar de buren komen te staan...

Deze combinatie laat me twijfelen.
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt qua herrie, de 5kw hoor je alleen als je je hoofd in de fan steekt

• onetime
  • Niet online
@flippy Schallleistungspegel Heizen 1) (Teillast, ErP) (A7/W55) dB 59

En op de erfgrens mag het maximaal 40dB zijn...

Maar hij moduleert als ik het goed begrijp op een delta T van het te verwarmen water?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

onetime schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 16:58:
@flippy Schallleistungspegel Heizen 1) (Teillast, ErP) (A7/W55) dB 59

En op de erfgrens mag het maximaal 40dB zijn...

Maar hij moduleert als ik het goed begrijp op een delta T van het te verwarmen water?
de hoeveelheid geluid hangt af van de last waar die onder zit. dus in normaal bedrijf zit je in deellast en kom je doorgaans niet boven omgevingsgeluid uit op 2 meter afstand. die genoemde geluidsdrukken zijn alleen haalbaar tijdens een defrost bijvoorbeeld en die krijg je alleen als het 3~4 graden boven 0 is of lager.

[Voor 5% gewijzigd door flippy op 15-03-2022 17:05]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:27
No Hands schreef op zondag 27 februari 2022 @ 17:10:
Vloer: houten constructie? Als daar wol tussen de balken zit en de balken vervolgens zijn opgesloten in eps dan is dat vochttechnisch niet goed. Vocht in het hout kan nergens naartoe.

Dak, als er buiten PUR zit dan doe je binnen een dampopen materiaal wat je afwerkt met klimaatfolie.

Als er nieuwe kozijnen komen neem dan triple glas, dat levert je namelijk 150 euro per m2 subsidie op, als je HR++ doet maar 53 per m2.
Los van de subsidie, zou ik persoonlijk kiezen voor triple + aan de noord gevel / eventueel de gevel die het meeste in de wind ligt. maar aan de zuidkant/ zon kant kiezen voor dubbel +.
Je wil juist optimaal profiteren van de gratis zonnewarmte zeker in de stook maanden. tripple glas houd dat juist vaak tegen.
Maar ik kan er ook naast zitten hoor
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee