Dakisolatie, kozijnen en glas, vloerverwarming, warmtepomp, -boiler,
JA! maar welke?
Voor de eengezinswoning van een vriendin wil ik een warmtepomp en een warmtepompboiler.Het is de bedoeling dat die dit jaar komen.
Er zijn al 22 zonnepanelen, komen er als het goed is dit jaar nog 15 op noord bij. (alle ~200Wp per stuk)
Groepenkast net vervangen, voorlopig nog 1x25A hoofdzekering, 3fase voorbereid. Nog 9 eenheden vrij van de 3 x 18 = 54.
- Vloerverwarming zit ook in de planning. 45m2.
- Nog iets anders dan 10cm h.o.h. bij vloerverwarming?
- Er ligt al een 5-groeps verdeler te wachten.
- Er zit al 15cm glaswol (gekregen) tussen de "balken", door 5cm PolyStyreen onder de "balken" op zijn plaats gehouden. Dit bovenop de 18mm onder / in de vloerplaten ingegoten polystyreen.
- Evenals extra dak-isolatie.
- Het bestaande dak:
- - pannen
- - ~18mm pur
- - 18mm multiplex
- - balken ~14cm
- Wat kan ik hier het beste doen? 14cm pir tussen de balken? Of toch iets anders? Hoe met condens?
- En nieuwe kunststof kozijnen met HR++ glas. (als dat lukt)
- Suggesties of aandachtspunten voor de kozijnen?
- En welk punten bij HR++ glas?
- En de ham biefstuk-vraag
welke warmtepomp en -boiler zijn het best? (prijs-kwaliteit)
- Voor extra comfort. Nu de laatste 120m3 gas per jaar voor het douchen.
- Is het een optie de (vaak) warme WZW zijgevel-spouw als bron voor bv de boiler te gebruiken?
Keukenboiler en inductie kookplaat al aanwezig. Doorstroom verwarmer voor badkamer wastafel ligt klaar.
Voor de toch uit te besteden zaken; aanbevelingen in Hellevoetsluis?
Ik doe het liefst alle technische zaken zelf, want dan weet ik dat het goed is.
Teveel geknoei van "professionals" gezien om daar op te willen vertrouwen waar dat niet hoeft.
Maar dan vallen split warmtepompen buiten bereik, want ik heb geen F-gassen certificaat.
Als er een goede reden is om toch voor een split te gaan hoor ik dat graag.
2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.