Toon posts:

Printplaatverbinding solderen

Pagina: 1
Acties:
  • 161 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op een printplaatje een paar verbindingen gebroken. Ik wil dit nu solderen maar de grote graag is:

Wat voor een soldeerbout moet ik nemen (Wattage temp) en waarmee kan ik het beste de gebroken koperen verbindingen solderen? Een stukje elektriciteitsdraad met welk soldeersel?

Alvast bedankt.

Zou Bison Elektra lijm (voor achterruitverwarming) ook werken?

Verwijderd

Op donderdag 23 augustus 2001 15:31 schreef MarkW het volgende:
Ik heb op een printplaatje een paar verbindingen gebroken. Ik wil dit nu solderen maar de grote graag is:

Wat voor een soldeerbout moet ik nemen (Wattage temp) en waarmee kan ik het beste de gebroken koperen verbindingen solderen? Een stukje elektriciteitsdraad met welk soldeersel?

Alvast bedankt.

Zou Bison Elektra lijm (voor achterruitverwarming) ook werken?
zelf gebruik ik altijd een elektronicasoldeerboutje dat op 12V werkt, heeft een punt als een speldenkop (toch zo goed als) en genereert tussen de 250 en 300W warmte, is perfect voor printplaatjes enzo te solderen, en niet eens zo duur.
http://www.conrad.nl, hier vindt je het vast wel.

• corani
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-10-2017

corani

__,,,_(^_^)_,,,__

Wat ik zelf doe, is een stukje koperdraad (zo dun als het printspoor, of dunner) even vertinnen, erop leggen en solderen maar :)

Laat me nou toch eens met rust man!
Iedereen die in telekinese gelooft, steek a.u.b. mijn hand op

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Op donderdag 23 augustus 2001 15:34 schreef SM-DoubleD het volgende:

[..]

zelf gebruik ik altijd een elektronicasoldeerboutje dat op 12V werkt, heeft een punt als een speldenkop (toch zo goed als) en genereert tussen de 250 en 300W warmte, is perfect voor printplaatjes enzo te solderen, en niet eens zo duur.
Uhmz, wil jij de hele prinplaat in 1x weg laten smeten? :D

Mijn sodeerbout is namelijk 30 watt :)

• Steffie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:31

Steffie

Opaque

Mijn soldeerbout is 48W, maar ik kan de temperatuur regelen. Voor dit soort dingen zet ik die meestal op een temperatuur van zo rond de 310oC.

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi

• Sinlath
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-06 18:40
25 watt fijn electro boutje, van velleman. kost 24,95 met een super klein puntje dat je ook nog eens kan vervangen.

Sinlath | Opinions may contain latency

Verwijderd

Op donderdag 23 augustus 2001 15:39 schreef BrZ het volgende:

[..]

Uhmz, wil jij de hele prinplaat in 1x weg laten smeten? :D

Mijn sodeerbout is namelijk 30 watt :)
sorry sorry, gelieve de W in mijn posting weg te denken en er °C van te maken :)

• the12be
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:38
leuke bout dan, trekt zo'n 250/12=21A
volgens mij overleeft geen electronica component dat...

ik zelf gebruik altijd een 16W ersa boutje,

Verwijderd

Een bout met een hele fijne punt is fijn.
Als je van plan bent meer te solderen, investeer dan eens in een blauwe Weller, daar doe ik nu al een jaar of 12 mee. Als de punt slecht is of je moet een fijnere/koelere/warmere dan kan je voor een paar centen een nieuwe punt kopen.

Fijn soldeer is ook wel aan te raden.

Je kan wirewrap draad gebruiken als je daar nog aan kan komen. Wat ook uitstekend werkt is wikkeldraad voor spoelen.
Dat kan je zo fijn krijgen als je maar wilt. Je beschermende laag haal je er eenvoudig af door het even tegen de soldeerbout aan te houden.

Neem plaatsen op het moederbord die niet te dicht bij elkaar liggen, dat scheelt veel frustratie (want dan wil het wel eens in elkaar overlopen. De beschermlaag van het bord kan je gewoon verwijderen door zachtjes met en schroevendraaier te krassen.

• Vaagharses
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12-2022
* Vaagharses soldeert met een EC2002 van weller: ESD safe, temp controlled.

Maar das wel errug duur voor een paar verbindingen per jaar;) Zou een weller kopen van 60 a 80 gulden: weller rulez. Ken geen betere soldeerbout. Zorg ook dat je goed soldeer heb: Ik soldeer altijd met MultiCore 60/40 Size 10: 0.7 mm .

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Ik was laatst ook aan een vervangende soldeerbout toe.
Heb gekozen voor de Weller WS 50, dit is een pr8 ding en werkt grandioos.
Maar ja, kost wel een duit maar dna heb je wel wat :)

And The Only One

Verwijderd

Op donderdag 23 augustus 2001 15:48 schreef the12be het volgende:

[..]

leuke bout dan, trekt zo'n 250/12=21A
volgens mij overleeft geen electronica component dat...

ik zelf gebruik altijd een 16W ersa boutje,
Deze gebruik ik ook en is gewoon goed voor dit soort dingen
Pagina: 1