Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panlaan
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 25-02-2024
Mijn vraag
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
..Operating System
Windows 10 Home 64-bit
CPU
Intel Core i5 @ 3.90GHz 31 °C
Skylake Technology
RAM
16,0GB
Motherboard
ASUSTeK COMPUTER INC. TUF GAMING B560M-PLUS (LGA1200) 25 °C
Graphics
SyncMaster (1920x1200@59Hz)
2047MB NVIDIA GeForce GT 710 (NVIDIA) 25 °C
Storage
465GB Samsung SSD 980 PRO 500GB (Unknown (SSD))
931GB Seagate ST1000DM003-1ER162 (SATA ) 21 °C
Optical Drives
ATA TSSTcorp CDDVDW SH-224DB
Audio
Realtek High Definition Audio
Operating System
Windows 10 Home 64-bit.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Als ik TPM eventueel wil inschakelen heb ik keuze uit Discrete TPM en Firmware TPM
Heb al gezocht op internet, maar weet niet welke ik het beste kan toepassen.

b.v.d
Peter
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Discrete kun je alleen gebruiken als je moederbord een header heeft voor een TPM module EN als je die TPM module er ook in hebt zitten.
Zo niet => firmware.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panlaan
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 25-02-2024
Dank voor snelle rewactie,
Hoe weet ik of moederbord een tpm module wel/niet heeft?
In de bios wordt mij namelijk de keuze geboden discrete of firmware

Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Is je Google kapot?
En je hebt ook het boekje van je moederbord niet meer?
Dit is allemaal eenvoudig op te zoeken.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:21

Umbrah

The Incredible MapMan

Welke CPU heb je? Dikke kans dat je een goede ftpm hebt als je een 980 pro in je PC hebt, dat is een nieuwe PCIe 4 SSD. Denk niet dat iemand zoiets op een PCIe 3 of lager bord plaatst.

Wat is trouwens je redenering om een TPM te willen hebben? Heb je behoefte aan bitlocker oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-05 23:21
Umbrah schreef op zondag 27 februari 2022 @ 19:15:
Wat is trouwens je redenering om een TPM te willen hebben? Heb je behoefte aan bitlocker oid?
Misschien vanwege windows 11?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

TPM of niet, niet elke CPU ondersteund W11. OP heeft een paar dingen gepost waardoor ik denk dat zelfs met TPM het niet echt een optie is, maar zonder de exacte CPU (is het een 6700k?) valt er niet echt veel te kennen. Intel heeft pas vanaf 8th gen een paar patches die nodig zijn om W11 te draaien, maar 6th gen heeft een FTPM. Die kun je aanzetten, je kan een discrete TPM toevoegen, je kan doen wat je wilt, maar W11 wordt niet ondersteund als je een 6th gen CPU hebt. Dat is an-sich niet erg, hoe blij ik persoonlijk ook ben met W11. W10 heeft nog steeds support (tot en met 2025, die 6th gen CPU is dan 10jr oud), en krijgt nog steeds major releases. TPM of niet (hoewel een ftpm aanzetten nooit kwaad kan, het is een extra laagje in potentie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:07
Op een LGA 1200 socket passen 10e/11e generatie Intels, die vallen binnen de eisen van Mickeysoft voor Windows 11 (zie https://docs.microsoft.co...upported-intel-processors), wellicht dat je op het moederbord in het BIOS de fTPM optie moet aanzetten

[ Voor 7% gewijzigd door martyw op 27-02-2022 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:06

Nemesizz

Untouchable

@Umbrah Als ik zo kijk heeft TS Speccy gebruikt, en die geeft wel vaker foute/vage informatie.

Want ik zat eerst ook te kijken, Skylake...B560 en LGA1200 dat kan helemaal niet (Skylake heeft een andere socket). Dus het is wel een nieuwere CPU die wel gewoon support word door Win11, maar Speccy herkent de CPU niet correct.

[ Voor 6% gewijzigd door Nemesizz op 28-02-2022 12:00 . Reden: verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Exact de reden waarom ik vraag: WELKE NOU. Skylake en LGA1200 matchen niet echt :D - dat is comet lake & rocket lake.

Als TS op skylake zit, dan denk ik dat die hele TPM discussie nutteloos is, en dat @panlaan zichzelf een hele hoop moeite kan besparen. Als het een LGA1200 CPU is, dan is het best handig om aan te zetten. Niet dat je er dan helemaal bent, want naast een ftpm, dien je ook:

- Een UEFI install te hebben (hoewel volgens mij elk LGA1200 bord standaard CSM uit had dus kans is groot), op een GPT schijf
- Secure boot moet ook wel aan staan.

Vooral de bovenste zie je nogal eens langs komen hier, gek genoeg (8th gen coffee lake dingetjes gek genoeg af en toe met CSM aan en mensen die nog MBR enthousiast zijn met old-school installatie CD's... en dan later verbaast zijn dat Windows UEFI mode op een SSD vanaf een USB stick in 15min klaar is met de installatie)
Pagina: 1