Vraag

• Wesley19871
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-03-2022
Beste allen,

Ik heb vorige week mijn eerste mining rig gekocht. Ik heb hierbij veel op internet van te voren gelezen.
Hoe bouw je een pc, welke componenten zijn het beste, welke OS moet je gebruiken en welke videokaarten zijn (nog) winstgevend.

Hierbij heb ik een asus z490 mobo gekocht I5 cpu en een 1650 watt PSU (Silverstone DA1650 80+ gold).
De reden dat ik een grotere PSU heb is omdat ik in de toekomst (mocht het werken en winstgevend zijn) meer videokaarten erop wil zetten. Ongeveer stuk of 6. Ik probeer dan uiteindelijk 60% van de max watt te gebruiken.

Op dit moment heb ik maar 1 videokaart namelijk de nvidia rtx 3080 die ik op windows 10 gebruik. Dit is wel een LHR versie volgens Gminer.
Iedereen kon 2 jaar terug circa 100 mhs halen. Maar de videokaarten van nu is de snelheid nog 70-72,5 mhs.
Op zich geen heel groot probleem want die is wat op internet staat en hier had ik rekening mee gehouden.

Verwachting was: 3 euro+ per dag omzet in ETH en 2 euro stroomkosten.
Werkelijkheid is: 2,5 euro per dag omzet in ETH en 2,4 euro stroomkosten.
Dit is op basis van 40 cent per kwh.

Ik vind het dus gek ik veel meer stroom verbruik dan wat er op nicehash of whattomine vermeld is(ook omdat ik minder mhs binnenhaal).
Klopt het dat een te grote PSU nu nadelig is? Komt dit omdat ik circa 15% van de psu verbruik er dus bijna niks op verdien?
Zou een 650 watt psu van corsair bijvoorbeeld 1,50 euro stroomkosten hebben per dag?

Graag hoor ik advies/tips hoe ik mijn stroomkosten (puur het verbruik) kan verlagen.
Ik heb diverse instellingen geprobeerd via msi afterburner maar dit verzet geen bergen.

Groeten Wesley

Beste antwoord (via Wesley19871 op 28-02-2022 08:25)

• Globalq3
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:39
Met finetunen zal de winst per dag niet veel schelen maar wel het verbruik.
Power limit zo laag mogelijk (verlaag verbruik)
Core clock zo laag mogelijk (verlaagt verbruik, core is nauwelijks nodig voor ETH)
Mem clock zo hoog mogelijk (verhoogt hashrate ; let op niet te hoog zodat je geen errors en/of veel stales krijgt)

Overigens als ik het terugreken dan verbruik jij ongeveer 250w en dat is best netjes voor wat je nu hebt draaien.
Afhankelijk van de bovengenoemde settings kom je uit tussen de 210-240 watt voor de videokaart alleen en dan komt de rest er nog bij + overhead van de voeding. Ik vermoed dat je misschien nog iets kan schaven maar heel veel gaat niet lukken.

War je nu tegenaan loopt is dat whattomine and minersoftware altijd het verbruik laten zien van de videokaart zelf en niet het hele systeem. Het lijkt dus alsnog je heel weinig verbruik hebt maar je verbruikt altijd meer. Overigens is het extra verbruik redelijk stabiel dus als je meer kaarten toevoegt gaat dat niet veel meer omhoog.

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
De piek in efficiëntie van je voeding zit op 20% belasting. Zie https://www.tomshardware....0-g-power-supply-review/2 Perfect dus voor een enkele videokaart. Vergeet niet dat de cpu, moederbord, RAM en ssd ook verbruik hebben. Niet heel veel, maar toch. Dat wordt natuurlijk procentueel minder als je meer videokaarten gaat gebruiken.

Het probleem is dat je een maar één videokaart, een LHR kaart hebt en een hoge KWh prijs.

• Wesley19871
Het klopt dat de prijs per kwh duur is. Maar het verbruik is zoveel hoger dan verwacht.
Zou je niet verwachten dat het verbruik lager is nu je minder hashes hebt?
Daarnaast zie ik op de website in je post dat bij 300 watt circa 94% efficiency heb. Dat zou toch juist goed zijn?
verbruik een moederbord/ram en ssd dan zoveel stroom per dag?
Als ik 6 videokaarten heb zou er dan opeens een heel ander beeld zijn?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09-2022
Rekenen die tools met mining biossen?

• Uszka
  • Nu online
Heb je de videokaart nog getweakt voor lager verbruik? Downclock/undervolt van de cores en OC op het VRAM is doorgaans gewoon voor mining.

• Wesley19871
418O2 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 13:18:
Rekenen die tools met mining biossen?
geen idee was op nicehash en whattomine

• Wesley19871
Uszka schreef op zondag 27 februari 2022 @ 13:18:
Heb je de videokaart nog getweakt voor lager verbruik? Downclock/undervolt van de cores en OC op het VRAM is doorgaans gewoon voor mining.
ja ik heb circa 40 verschillende standen geprobeerd van +1200 overclock tot -200 underclock.
Per saldo heb je dan meer of minder mhs. Ook verbruik je dan meer of minder stroom.
Het resultaat blijft ongeveer gelijk.

0,25 kwh of 0,23kwh met 10% minder mhs

• Uszka
  • Nu online
Wesley19871 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 13:20:
[...]

ja ik heb circa 40 verschillende standen geprobeerd van +1200 overclock tot -200 underclock.
Per saldo heb je dan meer of minder mhs. Ook verbruik je dan meer of minder stroom.
Het resultaat blijft ongeveer gelijk.

0,25 kwh of 0,23kwh met 10% minder mhs
Gevolg van een LHR kaart verwacht ik.

• Wesley19871
maarja is het normaal dat je dan 20% meer stroom verbruikt als je 25% minder hashes per seconde binnenhaalt? Tov de statistieken op internet.

[Voor 13% gewijzigd door Wesley19871 op 27-02-2022 13:31]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:17

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar CC.

• Wesley19871
thnx misschien meer reactie hoe dit op te lossen :)

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:31
Minen op 40 eurocent per kWh? Dat is ook niet echt een gelukkig huwelijk. :P Gebruiken die calculators geen dollarcent? Gaat het daar misschien mis?

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Met een dubbeltje per dag aan netto opbrengst vraag ik me af waar én vooral wanneer het verdienmodel ergens naar de positieve kant om zal gaan slaan :o

Voor zover ik weet kan ik de benodigde apparatuur (nu) nog nergens 'gratis' af halen bij een milieustraat :9

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Wesley19871
ik heb mijn inkomsten maal 0,88 gedaan om een beetje uit te komen op het euro inkomen.
De kosten van stroom was 40 dollar cent per kwh. Ik heb dat gewoon op 40 euro cent gedaan.

• Wesley19871
Will_M schreef op zondag 27 februari 2022 @ 13:48:
Met een dubbeltje per dag aan netto opbrengst vraag ik me af waar én vooral wanneer het verdienmodel ergens naar de positieve kant om zal gaan slaan :o

Voor zover ik weet kan ik de benodigde apparatuur nog nergens 'gratis' af halen bij een milieustraat :9
precies dat.

als je 1,5 euro tot 2 euro kosten per dag hebt maar wel 1 euro daarboven op verdient aan crypto ( met de huidige marktwaarde), dan vind ik het voorfinancieren van stroom niet erg.
Je verdient pas (een beetje geld) als je het verkoopt wanneer btc ooit weer 50-60k euro is.

Maar goed mijn stroomverbruik is killing. Nogmaals ik weet dat 40 cent per kwh duur is, maar er moet toch een manier zijn om mijn verbruik te verlagen? verschillende standen in overclock of onderclock is het niet.
Ik wil ergens ook niet geloven dat als ik 1 kaart erin hang het maar kut is en als ik 6 videokaarten erin stop het opeens zonneschijn is.

Het enige wat ik denk is een kleine psu van circa 600 watt die voor 1 kaart een heel ander beeld schetst. Maar goed wat denken jullie? Is dat zo? zullen mijn kosten dan van 2,40 euro per dag zakken naar 1,50 euro?

Wat kan het anders zijn?

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

** Knip, onnodig. **

[Voor 90% gewijzigd door Taro op 27-02-2022 14:21]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:36
Als je meer kaarten toevoegt ga je erop achteruit, want je gaat boven je optimum zitten.
Wat beter werkt is zonnepanelen toevoegen, zodat je je eigen stroom opwekt.
In winter de koning rug midden in woonkamer als verwarming, dan haal je ook hoger rendement uit je stroom ^^

• Wesley19871
99ruud99 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 14:01:
Als je meer kaarten toevoegt ga je erop achteruit, want je gaat boven je optimum zitten.
Wat beter werkt is zonnepanelen toevoegen, zodat je je eigen stroom opwekt.
In winter de koning rug midden in woonkamer als verwarming, dan haal je ook hoger rendement uit je stroom ^^
die heb ik al helaas :P maar goed ff terug op de vraag van een andere psu :)

• Globalq3
Hoeveel watt gebruikt jouw rig nu en hoe heb je dit gemeten?

• Wesley19871
Globalq3 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 14:05:
Hoeveel watt gebruikt jouw rig nu en hoe heb je dit gemeten?
Ik heb dit gemeten op 2 punten.
Via gminer heb ik gemeten dat het 0,25 kwh kost.
Daarnaast hebben wij zonnepanelen en dus een slimme meter.
Die houdt het actuele verbruik bij. Ik heb dit uiteraard in de avond getest ( dan is er geen zon).
Hierbij paar minuten gekeken hoeveel er verbruikt wordt met de rig aan en dan met de rig uit.
Dit verschil was ook 0,25 kwh.

Ik twijfel er daarom niet aan of het wel klopt. Ik weet dat ik ook een extra stopje erin kan doen om het te meten.
Maar goed dit zegt voor mij genoeg.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:36
Hoeveel verbruik je als je pc uit staat? Want meeste huizen hebben redelijk wat sluipverbruik. Zou me niets verbazen als dat ook wel wat watt is.

• Wesley19871
99ruud99 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 14:10:
Hoeveel verbruik je als je pc uit staat? Want meeste huizen hebben redelijk wat sluipverbruik. Zou me niets verbazen als dat ook wel wat watt is.
Het meest accurate lijkt mij het verbruik van stroom met de rig aan en uit.
Wat sluipstroom doet is niet relevant.

• Globalq3
Je hebt al zoveel geïnvesteerd in de onderdelen, dan kan je vast nog wel 15-20 euro uitgeven aan een goede watt meter en daar jouw rig achter hangen. Dan heb je pas echt goed gemeten wat het verbruik is.

Wat zijn de instellingen van de videokaart zoals je hem nu hebt draaien? (power limit, core clock en mem clock)

• Wesley19871
ik heb bij beide manieren dezelfde waarden gemeten. Dit kan niet missen.
Ik heb mijn power limit tussen de 60 en 80% gedaan. Daarnaast core clock van -200 tot +200 en memory clock van 0 tot + 1300. Diverse tests gedaan. Per saldo scheelt het niet veel ( de winst per dag dan)

[Voor 4% gewijzigd door Wesley19871 op 27-02-2022 15:09]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Globalq3
Met finetunen zal de winst per dag niet veel schelen maar wel het verbruik.
Power limit zo laag mogelijk (verlaag verbruik)
Core clock zo laag mogelijk (verlaagt verbruik, core is nauwelijks nodig voor ETH)
Mem clock zo hoog mogelijk (verhoogt hashrate ; let op niet te hoog zodat je geen errors en/of veel stales krijgt)

Overigens als ik het terugreken dan verbruik jij ongeveer 250w en dat is best netjes voor wat je nu hebt draaien.
Afhankelijk van de bovengenoemde settings kom je uit tussen de 210-240 watt voor de videokaart alleen en dan komt de rest er nog bij + overhead van de voeding. Ik vermoed dat je misschien nog iets kan schaven maar heel veel gaat niet lukken.

War je nu tegenaan loopt is dat whattomine and minersoftware altijd het verbruik laten zien van de videokaart zelf en niet het hele systeem. Het lijkt dus alsnog je heel weinig verbruik hebt maar je verbruikt altijd meer. Overigens is het extra verbruik redelijk stabiel dus als je meer kaarten toevoegt gaat dat niet veel meer omhoog.

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:13
Gebruik gewoon hiveos, Dat is veel beter voor minen en fine tunen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee