Toon posts:

WiFi connected devices blijven offline na stroomuitval

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• cobalt60
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-01 09:41
Ik heb afgelopen weekeind een stroomuitval gehad waarbij een groep spanningsloos was voor enige tijd. Probleem opgelost en de groep weer aangezet in de groepenkast waardoor spanning weer was hersteld. Maar nu zie ik dat mijn airco units en alle Sonoff Mini schakelaars offline blijven in de Apps. Ik heb in het verleden al eens de Sonoff mini schakelaars kunnen herstellen door de wandcontactdozen open te schroeven en de fasedraad even los te koppelen en weer opnieuw aan te koppelen. Dat lost het op maar is echt geen doen om dat voor alle schakelaars op die manier te doen. De airco units heb ik sinds kort dus geen idee hoe ik dat moet oplossen.

Ik heb ook al op Google gezocht maar kan er niet echt iets op vinden, of ik zoek verkeerd.

Misschien dat iemand een suggestie heeft hoe dit makkelijker op te lossen. Ik heb zelf al geprobeerd de spanning er weer af te halen via de groep in de stoppenkast en na 30sec weer aan, maar dat geeft niet het zelfde effect als de fasedraad opnieuw aan te sluiten.

Alle reacties

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Wilde gok: die apparaten zijn eerder weer 'wakker', vinden geen wifi en gaan nooit meer zoeken. Dan slecht ontwerp dat geen vertrouwen geeft in de rest van de werking, maar dat terzijde. Ook geen aan/uitknop of manier om te resetten?

Misschien dan de access point op een andere groep zetten (of evt. aan een accu hangen) en alleen de groep met apparaten uit/aan.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• cobalt60
F_J_K schreef op zondag 27 februari 2022 @ 12:51:
Wilde gok: die apparaten zijn eerder weer 'wakker', vinden geen wifi en gaan nooit meer zoeken. Dan slecht ontwerp dat geen vertrouwen geeft in de rest van de werking, maar dat terzijde. Ook geen aan/uitknop of manier om te resetten?

Misschien dan de access point op een andere groep zetten (of evt. aan een accu hangen) en alleen de groep met apparaten uit/aan.
Nee, ik heb geprobeerd de groep uit te zetten waar alleen een paar sonoff switches op zaten en de router gewoon aangemeld was om ip's uit te kunnen delen met DHCP, maar ook daarna kwamen de sonoff switches niet terug online. Enige dat helpt is de fasedeaad er af te halen en opnieuw aan te sluiten en dan meldt ie zich weer prima aan. Maar ja, inmiddels zoveel schakelaars dat ik niet steeds alles los wil draaien en uit elkaar wil halen. Ik hoop gewoon dat ik iets over het hoofd zie en het simpeler kan oplossen.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Misschien eens een mailtje naar SonOff sturen met daarin de vraag hoe dat ze daar denken dat het DHCP protocol hoort te werken én welke stappen uit het bijbehorende RFC (1541 / 2131) ze overgeslagen hebben tijdens de implementatie?

edit:
Ik heb zakelijk ook nog wel eens met IOT leveranciers te maken en vaak is het bedroevend slecht gesteld met dat soort implementaties in d'r producten. Zelfde geldt vaak ook voor de 802.11 (WiFI) implementatie.

[Voor 38% gewijzigd door Will_M op 27-02-2022 14:15]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

cobalt60 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 14:03:
[...]Enige dat helpt is de fasedeaad er af te halen en opnieuw aan te sluiten en dan meldt ie zich weer prima aan. Maar ja, inmiddels zoveel schakelaars dat ik niet steeds alles los wil draaien en uit elkaar wil halen. Ik hoop gewoon dat ik iets over het hoofd zie en het simpeler kan oplossen.
Tja, je zou kunnen overwegen om elke wandcontactdoos te voorzien van een schakelaar die de fase draad onderbreekt. Dan hoef je de wandcontactdozen niet steeds open te schroeven.

Otoh vind ik het een raar verschijnsel dat de wifi credentials weg zijn na een tijdje spanningsloos. Je zou verwachten dat die apparaten wel een klein stukje NVRAM beschikbaar hebben om dat soort dingen in op te slaan

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Brahiewahiewa schreef op zondag 27 februari 2022 @ 14:31:
[...]

Tja, je zou kunnen overwegen om elke wandcontactdoos te voorzien van een schakelaar die de fase draad onderbreekt. Dan hoef je de wandcontactdozen niet steeds open te schroeven.

Otoh vind ik het een raar verschijnsel dat de wifi credentials weg zijn na een tijdje spanningsloos. Je zou verwachten dat die apparaten wel een klein stukje NVRAM beschikbaar hebben om dat soort dingen in op te slaan
Da's vaak de 'ellende' met die (goedkope) IOT troep, Het moet allemaal zo goedkoop mogelijk op de markt gedumpt worden waarbij iedere 'cent' extra qua hardware een aanslag op het verdienmodel van de fabrikant is. Lulliger wordt 't als bedrijven en instellingen die spullen ook gaan gebruiken "Want thuis werkt 't gewoon" .....

En als het vervolgens toch fout loopt dat ligt dat gewoon aan 'Hét Netwerk' :X

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• cobalt60
Het zijn niet alleen de sonoff switches maar dus ook mijn 3 Daikin airco binnenunits die offline blijven in de app. Bij deze apparaten kan ik niet de fasedraad loshalen omdat deze bedrading allemaal zit weggewerkt.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

cobalt60 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 15:35:
Het zijn niet alleen de sonoff switches maar dus ook mijn 3 Daikin airco binnenunits die offline blijven in de app. Bij deze apparaten kan ik niet de fasedraad loshalen omdat deze bedrading allemaal zit weggewerkt.
Dat zeg ik: maak een schakelaar

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:03
cobalt60 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 14:03:
[...]

Nee, ik heb geprobeerd de groep uit te zetten waar alleen een paar sonoff switches op zaten en de router gewoon aangemeld was om ip's uit te kunnen delen met DHCP, maar ook daarna kwamen de sonoff switches niet terug online. Enige dat helpt is de fasedeaad er af te halen en opnieuw aan te sluiten en dan meldt ie zich weer prima aan. Maar ja, inmiddels zoveel schakelaars dat ik niet steeds alles los wil draaien en uit elkaar wil halen. Ik hoop gewoon dat ik iets over het hoofd zie en het simpeler kan oplossen.
Wat is het verschil tussen de fasedraad loshalen uit de unit of onderbreken bij de zekering? Weet je zeker dat het probleem deze keer ook opgelost is met de fasedraad loshalen?

Verder misschien een ander merk/netwerk gaan gebruiken in de toekomst? Ik heb dit met m'n zwave netwerk met Fibaro schakelaars nooit zo gehad?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee