Toon posts:

Hulp bij upgraden van gaming pc

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• DoomsDayPC
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04-09-2022
Mijn vraag
Hey mensen van Tweakers! Ik ben relatief nieuw hier en ik hoop dat iemand van jullie mij wel kan helpen. Mijn pc is niet de allerjongste en als ik naar de Steam page kijk van bv Elden Ring voldoe ik niet aan de minimum requirements om het goed te runnen. Vandaar dat ik een upgrade zou willen. Ik ben echter niet de best in het goed en eventueel zo goedkoop mogelijk upgraden van mijn pc.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Cpu: Intel core i5 7600k @ 3.80GHz
Ram: 8GB DDR4 (2 sticks)
Moederbord: MSI H270 Gaming pro carbon
Grafische kaart: 4095MB Nvidia geforce gtx 1080
Opslag: 931GB Seagate ST1000DM010-2EP102 (SATA )
111GB KINGSTON SA400S37120G (SATA-2 (SSD))
Voeding: Cooler master g750m

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik zat eraan te denken om naar 16 of 32GB ram te gaan en mijn cpu te upgraden. Ik loop dan echter al vrij snel in de knoop wat ik wel en niet kan hebben. Misschien heeft iemand van jullie nog wel wat spullen liggen of kan mij daarmee helpen zodat ik binnenkort ook lekker Elden Ring kan spelen? :)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:35

SA007

Moderator Tweaking
Move naar CSL.

Klok is stuk :(

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:02
In plaats van direct honderden euro's uit te gaan geven, heb je Elden Ring al gekocht en geprobeerd? Want misschien draait het al redelijk genoeg voor je.

The devil is in the details.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:26
wat is je budget?

• DoomsDayPC
Wat bedoel je hiermee? Zit ik op het verkeerde onderwerp?

• DoomsDayPC
Hahn schreef op zondag 27 februari 2022 @ 17:53:
In plaats van direct honderden euro's uit te gaan geven, heb je Elden Ring al gekocht en geprobeerd? Want misschien draait het al redelijk genoeg voor je.
Yesss ik heb het al gekocht en geprobeerd, het runt niet echt lekker dus het zal wel aan mijn hardware liggen

• DoomsDayPC
Ik zat te denken aan voor nu max 250 euro maar ik weet niet goed wat ik het beste kan vervangen en of dat dan nog in die prijsrange valt

• freaky35
Ik zou het mobo ,cpu en geheugen vervangen,maar zou dan een nieuw setje kopen.Alles wat je op dat moederbord zou zetten is een bottleneck voor de 1080gtx.

Zowel de hoeveelheid geheugen ,alsje huidge cpu komen te kort,.
De beste cpu die op dit moederbord kan is een 7700k ,die is langzaam vergeleken met een 12400 bv.
Maar ligt eraan of je die 7700k voor een gunstig bedrag kan overnemen van iemand.

Maar als ik de prijzen zie die je hier op het vraag &aanbod)forum voor deze oudere cpu's vragen,zou ik er niet aan beginnen.

Ik zou persoonlijk investeren in een nieuw setje, 2x8gb geheugen, 12400 cpu en een b660 moederbord. Zal je rond de 400 kwijt zijn maar heb je veel meer aan, naar mijn mening.
Zoiets bv:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12400F Boxed€ 189,-€ 189,-
1MoederbordenASUS Prime B660M-A D4€ 134,90€ 134,90
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 62,90€ 62,90
Totaal€ 386,80

[Voor 164% gewijzigd door freaky35 op 28-02-2022 18:20]

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:45
Ik zie 2 'kansen' voor de huidige config:
1) SSD - Ga in ieder geval voor groter (bijv 1TB), zodat ook de game volledig op de SSD past.
Opties:
A) Sata-3: Een 860 Evo en/of 860 Pro gaat al veel snelheidsverschil geven. Die A400 SSD is met ~100 GB bruikbaar vrij klein en verder een compleet budget model.
B) M.2: Ik heb je Mobo niet gecheck'd (je vermeld ook niet of je de laatste firmware hebt), maar deze optie kan onder sommige omstandigheden net wat vlotter zijn dan de Sata-3 SSD's

2) Minder effectief, maar zeker de moeite waard: RAM upgrade naar 16 GB (2x8) / 32 GB(4x8 / 2x 16).

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:20
DoomsDayPC schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:51:
[...]

Yesss ik heb het al gekocht en geprobeerd, het runt niet echt lekker dus het zal wel aan mijn hardware liggen
Kijk eerst met MSI Afterburner waar de knijp in je systeem zit voordat je op gevoel iets gaat vervangen. Post een screenshot van de grafieken. Belangrijk zijn cpu gebruik per core, gpu gebruik, RAM gebruik en temperaturen van cpu en gpu.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:32

br00ky

Moderator Harde Waren

• DoomsDayPC
freaky35 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 18:02:
Ik zou het mobo ,cpu en geheugen vervangen,maar zou dan een nieuw setje kopen.Alles wat je op dat moederbord zou zetten is een bottleneck voor de 1080gtx.

Zowel de hoeveelheid geheugen ,alsje huidge cpu komen te kort,.
De beste cpu die op dit moederbord kan is een 7700k ,die is langzaam vergeleken met een 12400 bv.
Maar ligt eraan of je die 7700k voor een gunstig bedrag kan overnemen van iemand.

Maar als ik de prijzen zie die je hier op het vraag &aanbod)forum voor deze oudere cpu's vragen,zou ik er niet aan beginnen.

Ik zou persoonlijk investeren in een nieuw setje, 2x8gb geheugen, 12400 cpu en een b660 moederbord. Zal je rond de 400 kwijt zijn maar heb je veel meer aan, naar mijn mening.
Zoiets bv:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12400F Boxed€ 189,-€ 189,-
1MoederbordenASUS Prime B660M-A D4€ 134,90€ 134,90
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 62,90€ 62,90
Totaal€ 386,80
Oohh super fijne tips dankjewel! Een i5 is dan ook nog gewoon prima? Niet naar een i7?

• Flapwaaier
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-02 10:52
Uszka schreef op maandag 28 februari 2022 @ 18:42:
[...]

Kijk eerst met MSI Afterburner waar de knijp in je systeem zit voordat je op gevoel iets gaat vervangen. Post een screenshot van de grafieken. Belangrijk zijn cpu gebruik per core, gpu gebruik, RAM gebruik en temperaturen van cpu en gpu.
Dit inderdaad. Meten is weten.

• DoomsDayPC
Uszka schreef op maandag 28 februari 2022 @ 18:42:
[...]

Ik heb na 10 minuten spelen deze foto van de afterburner gemaakt. Ik speelde wel echt met veel stuttering.

• freaky35
je moet wel OSD aanzetten voor cpu verbruik,gpu vebruik,temps in MSI afterburner.
En dan voordat je gaat gamen MSI afterburner eerst aanzetten,je ziet dan ingame alle informatie

Tutorial hoe je dat doet:

YouTube: How To Setup MSI Afterburner On Screen Display

[Voor 28% gewijzigd door freaky35 op 01-03-2022 16:03]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:20
DoomsDayPC schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:44:
[...]

Ik heb na 10 minuten spelen deze foto van de afterburner gemaakt. Ik speelde wel echt met veel stuttering. [Afbeelding]
Klik linksonder ff het schermpje met grafiek aan.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee