we zijn al enige tijd bezig met het orienteren in zonnepanelen. En willen komende week een beslissing maken.
We beschikken over een plat dak op het zuiden met schaduw van bomen en een lantaarnpaal.
De afmetingen van het dak zijn:270x250 en 290 x 600 meter
(het dak zou de perfecte plek zijn, maar we willen misschien in de toekomst een dakkapel plaatsen, vandaar dat de keuze valt op het platte dak).
Onze buren hebben gekozen voor een oost-west opstelling.
...
Ons verbruik is nu 2100 kw. De verwachting is dat dit komende jaren zal stijgen, omdat de kinderen ouder worden. Aanschaf droger, elektrisch koken e.d. Tot ongeveer 3000 kw.?
We hebben nu 12 offertes opgevraagd.
allen met 8 panelen.
allen enphase envoy-S
allen micro omvormers
Ongeveer de helft van de aanbieder geeft aan dat een opstelling oost-west het beste is, andere de panelen op het zuiden.
Wat is hierin wijsheid?
In de toekomst is de aanslag voor een thuis batterij een optie.
Binnen de offertes bieden ze allemaal micro-omvormers met een enphase IQ.
De vraag is of enphase IQ7A of enphase IQ7+ een goede investering is. Verkopers vertellen mij verschillende technische verhalen waardoor ik geen keuze kan maken in de IQ7+ en IQ7A.
Middels dit forum probeer ik het onderscheid te maken tussen beide op onze situatie, maar mijn technisch inzicht laat het hierin af weten. Is het aftoppen vs prijs toch niet rendabel? De IQ7A is ook duurder, is dit de investering waard?
Kan iemand hier ook advies in geven? Ik zou het ook graag willen begrijpen.
We hebben nu drie offertes geselecteerd waarvan we zelf denken dat ze een optie zijn:
offerte 1:
panelen op het zuiden
sunpower p3-380 full black
enphase micro inverter IQ7A
kWh 2906
prijs 4779,50 excl BTW
offerte 2
panelen oost-west
Jinko 405
enphase micro inverter IQ7+
kWh 2677
prijs: 5400 excl btw
offerte 3
panelen op het zuiden
Denin U mono 405 all black
enphase IQ7+
kwH 3078
prijs: 4630 excl btw
Alvast bedankt voor het meedenken in onze situatie. Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik het graag.
We beschikken over een plat dak op het zuiden met schaduw van bomen en een lantaarnpaal.
De afmetingen van het dak zijn:270x250 en 290 x 600 meter
(het dak zou de perfecte plek zijn, maar we willen misschien in de toekomst een dakkapel plaatsen, vandaar dat de keuze valt op het platte dak).
Onze buren hebben gekozen voor een oost-west opstelling.
...
Ons verbruik is nu 2100 kw. De verwachting is dat dit komende jaren zal stijgen, omdat de kinderen ouder worden. Aanschaf droger, elektrisch koken e.d. Tot ongeveer 3000 kw.?
We hebben nu 12 offertes opgevraagd.
allen met 8 panelen.
allen enphase envoy-S
allen micro omvormers
Ongeveer de helft van de aanbieder geeft aan dat een opstelling oost-west het beste is, andere de panelen op het zuiden.
Wat is hierin wijsheid?
In de toekomst is de aanslag voor een thuis batterij een optie.
Binnen de offertes bieden ze allemaal micro-omvormers met een enphase IQ.
De vraag is of enphase IQ7A of enphase IQ7+ een goede investering is. Verkopers vertellen mij verschillende technische verhalen waardoor ik geen keuze kan maken in de IQ7+ en IQ7A.
Middels dit forum probeer ik het onderscheid te maken tussen beide op onze situatie, maar mijn technisch inzicht laat het hierin af weten. Is het aftoppen vs prijs toch niet rendabel? De IQ7A is ook duurder, is dit de investering waard?
Kan iemand hier ook advies in geven? Ik zou het ook graag willen begrijpen.
We hebben nu drie offertes geselecteerd waarvan we zelf denken dat ze een optie zijn:
offerte 1:
panelen op het zuiden
sunpower p3-380 full black
enphase micro inverter IQ7A
kWh 2906
prijs 4779,50 excl BTW
offerte 2
panelen oost-west
Jinko 405
enphase micro inverter IQ7+
kWh 2677
prijs: 5400 excl btw
offerte 3
panelen op het zuiden
Denin U mono 405 all black
enphase IQ7+
kwH 3078
prijs: 4630 excl btw
Alvast bedankt voor het meedenken in onze situatie. Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik het graag.