Toon posts:

advies in de verschillende offertes

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Meke
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19-03-2022
we zijn al enige tijd bezig met het orienteren in zonnepanelen. En willen komende week een beslissing maken.

We beschikken over een plat dak op het zuiden met schaduw van bomen en een lantaarnpaal.
De afmetingen van het dak zijn:270x250 en 290 x 600 meter
(het dak zou de perfecte plek zijn, maar we willen misschien in de toekomst een dakkapel plaatsen, vandaar dat de keuze valt op het platte dak).
Onze buren hebben gekozen voor een oost-west opstelling.

...

Ons verbruik is nu 2100 kw. De verwachting is dat dit komende jaren zal stijgen, omdat de kinderen ouder worden. Aanschaf droger, elektrisch koken e.d. Tot ongeveer 3000 kw.?

We hebben nu 12 offertes opgevraagd.
allen met 8 panelen.
allen enphase envoy-S
allen micro omvormers

Ongeveer de helft van de aanbieder geeft aan dat een opstelling oost-west het beste is, andere de panelen op het zuiden.
Wat is hierin wijsheid?

In de toekomst is de aanslag voor een thuis batterij een optie.

Binnen de offertes bieden ze allemaal micro-omvormers met een enphase IQ.
De vraag is of enphase IQ7A of enphase IQ7+ een goede investering is. Verkopers vertellen mij verschillende technische verhalen waardoor ik geen keuze kan maken in de IQ7+ en IQ7A.
Middels dit forum probeer ik het onderscheid te maken tussen beide op onze situatie, maar mijn technisch inzicht laat het hierin af weten. Is het aftoppen vs prijs toch niet rendabel? De IQ7A is ook duurder, is dit de investering waard?
Kan iemand hier ook advies in geven? Ik zou het ook graag willen begrijpen.

We hebben nu drie offertes geselecteerd waarvan we zelf denken dat ze een optie zijn:
offerte 1:
panelen op het zuiden
sunpower p3-380 full black
enphase micro inverter IQ7A
kWh 2906
prijs 4779,50 excl BTW

offerte 2
panelen oost-west
Jinko 405
enphase micro inverter IQ7+
kWh 2677
prijs: 5400 excl btw

offerte 3
panelen op het zuiden
Denin U mono 405 all black
enphase IQ7+
kwH 3078
prijs: 4630 excl btw

Alvast bedankt voor het meedenken in onze situatie. Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik het graag.

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:42
Waar is noord op die luchtfoto?
Heb je een situatie foto van de bomen, liefst vanaf het dak :)?

Heb je specifiek gevraagd om micro omvormers?

Allemaal heel erg aan de prijs... Als dat de beste 3 zijn van de 12 gaat er iets heel erg mis in je offerte traject...
De minst slechte is eigenlijk de Sunpower P3; dat zijn met afstand de duurste / beste panelen en ze gebruiken ook nog de veel duurdere IQ7A... Waar beste een verschil in enkele procenten betekend, dus eigenlijk niet iets om echt op te selecteren.

[Voor 4% gewijzigd door Ronald op 27-02-2022 12:34]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Meke
Bedankt voor je reactie Ronald.

De auto is de zuid kant.

Ik vind het ook allemaal aan de prijs. We wonen in Noord-Brabant nabij Tilburg.

Er is 1 offerte goedkoper, dit was de enige met optimizers.
Deze scheelt 200 euro met de goedkoopste offerte. ( Maar kwam wel van een aanbieder die de hoogste was met micro omvormers).

Er is niet specifiek gevraagd naar micro omvormers bij de aanvraag.

Ik begrijp dat ik beter kan aansturen op de IQ7+, aangezien je het verschil in prijs pas na vele jaren eruit haalt. ( In verhouding levert het te weinig op).

Heb je verder nog andere tips?

• Ronald
Ik wil graag kunnen oordelen hoe die bomen staan; Daarom idealiter een foto vanaf het dak.

Installateurs schieten nogal vlotjes in SolarEdge/Optimizer/Micro-omvormer verkooppraat zodra ze het geritsel van blaadjes horen.

Verder heb ik de indruk dat je naar 13x panelen kan in Oost-West.

En dakkapel op zuiden = Warmte in zomer ;-) Weet je dat zeker?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:52
290x600, hoe nauwkeurig is die?
En is dat exclusief de opstaande rand?

Als je de panelen in een hoek van 35 graden oost-west doet, passen ze precies /\.

Je kunt dan bijvoorbeeld 10 Hyundai 400 Wp panelen kwijt van 172 lang op het grote vlak in portrait.

https://www.solar-bouwmar...ie-s400vg-full-black.html

Op het kleine stuk kun je dan nog 3 panelen van 2 meter kwijt in oost-west-oost, /\/, in landscape.

https://www.solar-bouwmarkt.nl/490wp-percium.html

Dan heb je bijna 5500Wp uit dit oppervlak.

Maar je wel even goed kijken naar alle schaduw om je heen.

Op zich zijn die Hyundai in portrait mode top met horizontale schaduw, maar in landscape mode juist niet.

• Meke
Dacht dat ik de foto had meegestuurd, heeft hem niet gepakt.

In een opstelling van oost-west zouden, afhankelijk van het paneel ook 8 stuks geplaatst kunnen worden.
In het voorjaar winter en najaar is er best wat schaduw. En ook een lantaarnpaal.

5500 Wp is echt te veel voor ons. Dan zou ik liever een langere aanschafprijs hebben.
Maar bedankt voor het meedenken.

Om 1200 uur vanmiddag gemaakt

• Meke

Foto om 15.00 uur gemaakt

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Neem gewoon APS, is een stuk goedkoper.
https://www.winkelman-zon...-1-fase-10-jaar-gara.html
En deze panelen (ofzo)
https://www.winkelman-zon...black-frame-halve-ce.html
of deze
https://www.winkelman-zon...908-400wp-zwart-fram.html

Ben je zelf niet handig genoeg?

Ik zou een oost/west aanhouden net als de buren.
Eunice stormen zijn niet fijn...
En dan krijg je geen discussie over eventueele schaduw op andermans panelen.

En koop samen een schoonmaakset. De panelen zijn erg vies bij de buren.
https://www.bestelunger.n...nium-sets-45-tot-9-meter/
https://www.bestelunger.nl/unger-zeephouder.html

[Voor 63% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-02-2022 15:38]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Meke
Bedankt voor al het advies.
We zijn zelf niet zo handig, helaas. Dus zijn hierin afhankelijk van een plaatser.
Daarin is het voor ons fijner om het te laten doen... ook vind ik het prettig om wat langere garantie te hebben.

Ik ga bij bij de verschillende aanbieders navraag doen wat het prijsverschil is als ze iets mindere panelen erop zetten en een enphase IQ7+.
Ook gaan we nogmaals werk maken op een aanvraag voor een dakkapel op de noord kant. Dan zouden we alles op het dak kunnen plaatsen ;).

HIHI, ik had ook gezien dat de buren iets meer aan het onderhoud mogen doen...

• Ronald
@Meke Welke regio zit je?

Drikus70 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"

[Voor 64% gewijzigd door Ronald op 27-02-2022 18:02]

• Meke
Noord- Brabant. Regio Tilburg

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dan kan je ook hier ff informeren

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:12

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Is het dak altijd beschaduwd, of komt op een gegeven moment de zon wel boven de bomen uit?
Want micro omvormers of optimizers maken van schaduw echt geen zon.

Wat algemene tips:
Dak vol!!
Oost/west (want je kan meer panelen kwijt, wind heeft er minder vat op)
Kijk toch nog een keer naar je gewone dak: vol op het zuiden is wel fijn.

Wise enough to play the fool

• Meke
Beste teacher,

Zie foto's, er zijn zeker momenten volop in de zon. Sowieso in de zomer, maar ook al op dagen zoals vandaag.

Oost-west dus. Levert dat niet minder op? Qua hoeveelheid panelen zal het bij ons hetzelfde zijn.

@uijdehaag, dank. Ik ga er morgen even beter voor zitten

• Ronald
Oost-West levert per paneel 10% minder op.

Maar vaak kun je ruim meer panelen leggen om het goed te maken, omdat tussenruimte niet nodig is.
In dit geval denk ik dat 11 panelen zal passen. 2x /\/ en 1x /\/\/ ( of \/\ )
Iets hogere investering, maar ook meer opbrengst: Waar je op lange duur baat bij zal hebben.

En dan de langste panelen die passen gebruiken voor meer vermogen. Helaas heeft de partij die @AUijtdehaag noemt niet zoveel keuze op de site staan. Let bij hen even op de garantievoorwaarden ;-)

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Ronald Trina vertex 400 kan ook.
Maar ik ben niet zo kapot van betonvoeten 15 graden op oost west
Liever een aan-elkaar-systeem op oost/west graad of max 10

[Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-02-2022 21:41]

• Ronald
@AUijtdehaag ik hoop dat 450ers passen ;-) Dat zou mooier zijn immers.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Even wat anders:

Ligt er een aparte groep naar het schuurtje?

• Meke
Ik ga me in de de 450ers verdiepen en de boel morgen eens heel nauwkeurig opmeten.

We hebben geen aparte groep in de carport. De lijn loopt straks naar de meterkast in het huis.
( Die overigens ook vervangen moet worden ;)).

• Ronald
Als de kabel naar de carport voor aankomst daar geen stopcontacten/gebruikers aangesloten heeft kun je hem onderverdelen. Geen enkel probleem. Meterkast gelijk meepakken, scheelt je de BTW ;-)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee