Tuinpoort slim maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svendc
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 29-11-2023
Hello iedereen,

Ik heb al tamelijk wat gelezen, maar raak er niet wijs uit.
Ik zou graag mijn bestaande elektrische tuinpoort slim maken, vooral om een tijdsschema te kunnen instellen zodat die 's nachts zeker gesloten is. De aandrijving en handzenders zijn van ditec. Er is ook een (dom) cijferklavier. Probleem is wel dat ik daar zo goed als geen wifi heb...

Daarnaast heb ik nog een kleine toegangspoort die ik via een videofoon van bticino kan openen. Ik zou echter graag ook weten of de poort effectief open of gesloten is en hiervan een melding krijgen als die bijv. om 22u nog niet gesloten is. Ook hier heb ik geen wifi-ontvangst, wel een videofoon van bticino.

Ter info: ik heb ook een hub van Somfy (Tahoma) om zonnewering aan te sturen en gebruik Philips Hue.

Ik gebruik veel Google Assistant, dus het zou zeker een pluspunt zijn als ik hiermee aan de slag kan.

Heeft er iemand een goede oplossing voor me? Ik kan goed overweg met pc's en ken een beetje van elektrische toepassingen, maar ik ben verre van expert. :)

Alvast bedankt!

Kick binnen 24 uur wordt niet gewaardeerd

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 28-02-2022 09:01 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter93
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
De poort kan sluiten door een schakelaar op dezelfde aansluitingen als de pinklavier te zetten. Dat heb ik met een utp kabel verlengd tot waar ik wifi bereik heb. Ik heb daar een wifi enabled schakelaar (Shelly 1L WiFi relais) van gemaakt die aan mijn homey hangt. Relais wordt gevoed door 220v en schakelt het hek potentiaal vrij. Ik heb m als getimed licht geconfigureerd, zoals bij een bewegingssensor, zodat na 1 seconde het contact weer verbroken is. Nu kan ik m openen en sluiten met mijn homey. Helaas is de status zo niet uit te lezen, volgens mij kan dat ook niet met ditec; dat was geen voordeel van de connected optie erbij kopen in ieder geval. De schakelaar opent of sluit de poort met hetzelfde signaal, en je weet dus niet wat hij doet. Mijn poort sluit daarom automatisch na 2 minuten, maar dat is gewoon instelbaar op de Ditec motor.
Mijn idee (maar nog niet uitgevoerd) was voor de status een deursensor te voorzien van een magneetcontact en dat strategisch op het hek te monteren. Misschien zijn er twee nodig om een hangend hek (schuifpoort) te detecteren. Wat er precies werkt met tahoma van de genoemde onderdelen weet ik niet moet ik zeggen. De Shelly heeft gewoon een eigen app of interne webinterface, mogelijk zou dat al genoeg zijn.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

[ Voor 11% gewijzigd door wouter93 op 02-03-2022 22:26 ]