Toon posts:

Bios naar efi (per ongeluk)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ShaunX
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 26-03-2022
Ik heb in de bios instellingen zoiets van legacy naar efi gedaan, ik dacht dat het iets met uefi te maken had, heel dom ik weet het. Nu startte ik opnieuw op en blijft het beeld zwart, monitor is wel aan maar het beeld blijft gewoon zwart. Is mijn hele systeem nou kapot en kan ik een nieuwe computer kopen? Ik hoop het toch niet he :(. Daar heb ik geen geld voor.

Alle reacties

• Raven__NL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:43
doe een cmos reset

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:22
Idd, probeer maar eens een cmos te doen.
Een pc is niet kapot te krijgen door een instelling te veranderen, tenzij je met overclock instellingen aan het klooien bent geweest. đŸ™‚

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:35
En ook dan gaat die nog niet snel kapot.

CMOS reset en probveer dan nog eens opnieuw

• ShaunX
Ik heb gelezen als ik de moederbord batterij eruit haal om te resetten dan kan het kapot gaan, klopt dat? En ik heb geen anti statisch bandje, is het voldoende als ik bijvoorbeeld een lepel of een vorkje vasthoud terwijl ik het doe? Zijn er nog andere manieren om te resetten dat veiliger is?

• freaky35
klopt niet, want je moet een batterij ook wel eens vervangen(als deze leeg is),zolang je deze gewoon met de vingers eruit haalt ,is dat geen probleem.

Zolang je het lipje die eraan zit gebruikt en de polen niet omdraait
Wel de stekker van de computer uit het stopcontact halen!

[Voor 30% gewijzigd door freaky35 op 27-02-2022 14:13]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:46
Zolang je geen wollen sokken aan hebt terwijl je op een hoogpolig tapijt staat komt dat wel goed, onderaan de batterijhouder zit een klein lipje wat je naar beneden drukt om de batterij er uit te halen. Deze laat je er een minuutje of wat uit en dan druk je hem er weer in.

Valt weinig aan te verprutsen zolang het systeem niet aan staat of stroom heeft.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• ShaunX
D4NG3R schreef op zondag 27 februari 2022 @ 14:14:
Zolang je geen wollen sokken aan hebt terwijl je op een hoogpolig tapijt staat komt dat wel goed, onderaan de batterijhouder zit een klein lipje wat je naar beneden drukt om de batterij er uit te halen. Deze laat je er een minuutje of wat uit en dan druk je hem er weer in.

Valt weinig aan te verprutsen zolang het systeem niet aan staat of stroom heeft.
Als ik de moederbord reset herkent het systeem mijn licentie sleutel dan nog wel? En ik heb de handleiding gelezen ik kan ook iets met pins doen? Staat ook reset op, maar hoe doe ik dat precies?

• freaky35
Volgens mij ben je te bang om je pc te slopen?
Haal de stekker van de pc uit het stopcontact, haal de batteriij uit en wacht even, doe de batterij er weer in en klaar.

Enigste wat er dan gebeurd is dat alle bios instellingen worden gereset.
Waardoor je de pc weer zou moeten kunnen opstarten.

De licentie voor windows verlies je hier niet mee, dus daar hoef je je niet druk om te maken.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Waarom zet je het BIOS niet gewoon terug naar 'LEGACY' ?

Je kunt het BIOS alsnog wel inkomen met een toetsaanslag tijdens de Power-On. Die toetsaanslag is per merk moederbord anders (F2 / F10 / F12 zijn de meest gebruikte toetsen dus daar op blijven klikken tijdens de Power-On zou wel eens kunnen gaan resulteren in een grafisch scherm).

[Voor 23% gewijzigd door Will_M op 27-02-2022 15:41]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• ShaunX
Het is gelukt, daarna kreeg ik nog een cmos error, opnieuw gestart en in de bios load optimized default gedaan. Alleen blijft mijn hdd telkens op 100% staan, waarom is dat de hdd al zijn vermogen gebruikt na de reset?

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:09
ShaunX schreef op zondag 27 februari 2022 @ 15:35:
Het is gelukt, daarna kreeg ik nog een cmos error, opnieuw gestart en in de bios load optimized default gedaan. Alleen blijft mijn hdd telkens op 100% staan, waarom is dat de hdd al zijn vermogen gebruikt na de reset?
Check eens in taakbeheer, ctrl+alt+del, welk proces gebruikt 100% van je HD?

apollo13

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

ShaunX schreef op zondag 27 februari 2022 @ 15:35:
Begin eens met (rustig) uit te leggen wat voor jou de initiële rede was om die BIOS setting aan te passen.

• ShaunX
Ik heb c en d gedefragmenteerd, nu is de hdd percentage weer normaal. Bedankt allemaal voor jullie hulp.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

ShaunX schreef op zondag 27 februari 2022 @ 16:12:
Ik heb c en d gedefragmenteerd, nu is de hdd percentage weer normaal. Bedankt allemaal voor jullie hulp.
Dan hoop ik serieus dat je nog met 'ouderwetse' HDD's werkt en niet met SSD's. Een SSD defragmenteren is feitelijk niets meer dan de levensduur van 't ding verkorten doordat je onnodige Read/Write acties op de SSD uitvoert.

:+

• ShaunX
Het is nog mijn HDD, ik ga straks mijn SSD erin zetten maar ik moet eerst de USB laten werken, zodat die W10 setup kan opstarten vanaf USB.

• ShaunX
Ik zie in de BIOS dat mijn USB alleen legacy compatible is, of dat mijn BIOS niet UEFI compatible is maar alleen legacy, ik zie dat de USB alleen onder legacy devices herkenbaar is en niet in de normale boot volgorde, als ik de legacy devices de USB als nummer 1 zet en opsla, en dan opnieuw opstart gaat hij niet vanaf de USB starten maar gewoon Windows 10 starten.

Hoe maak ik het bootable?
Via diskpart active maken heb ik gedaan, alleen las ik dat fat32 maximaal 4gb filesize heeft, dus dat is niet genoeg, hoe verander ik dat?

Mijn vraag is gewoon hoe maak ik de USB bootable, zodat ik W10 op mijn nieuwe SSD kan installeren.

• freaky35
Als de stick helemaal leeg is, dat moet je dat zo met deze media creation tool kunnen maken

kies voor de optie hulpprogramma downloaden hier:

https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

[Voor 14% gewijzigd door freaky35 op 27-02-2022 17:42]

• ShaunX
Het is allemaal gelukt, ik heb via media creation tool een windows 10 iso file gedownload, en via Rufus een legacy bootable usb gemaakt (ntfs) (mbr) (bios or uefi-csm) (cluster size, 4096 (default).

Nu kan ik via USB opstarten, ik kom in de windows setup terecht.

Nu ga ik dan mijn ssd installeren, maar wat moet ik doen om alles succesvol te laten lopen, moet ik eerst de HDD eruit halen en dan de SSD erin? En kan ik dan via de USB windows 10 op de SSD installeren? Als de SSD erin zit heb ik de HDD dan niet meer nodig?

Ik hoef niets over te zetten via clonen van de HDD naar SSD, ik wil met een schone lei beginnen, hoe zit het met de partities, ga ik dat vanzelf zien in de windows setup als ik die via de usb start of heb ik iets anders nodig?

Iedergeval bedankt voor jullie geduld, ik wil gewoon dat het allemaal goed werkt.

• freaky35
Als je verder de HDD niet meer nodig bent(qua bestanden ect)dan zou ik die afkoppelen.

Je kan in de windows setup partities aanmaken.

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-01 13:52
ShaunX schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:18:
Nu kan ik via USB opstarten, ik kom in de windows setup terecht.
ShaunX schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:18:
...ga ik dat vanzelf zien in de windows setup als ik die via de usb start of heb ik iets anders nodig?
je hebt de iinstallatie kunnen opstarten, en je bent daarna gelijk ermee gekapt om ons verslag te geven?

ga gerust verder en laat ons weten hoe het afloopt. de vragen die je hebt worden waarschijnlijk gaandeweg behandeld

als je iemand nodig hebt om je hand vast te houden is er altijd nog studentaanhuis
of een goede oude tutorial via google

[Voor 9% gewijzigd door 7Sins op 27-02-2022 18:29]

• ShaunX
7Sins schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:29:
[...]

[...]

je hebt de iinstallatie kunnen opstarten, en je bent daarna gelijk ermee gekapt om ons verslag te geven?

ga gerust verder en laat ons weten hoe het afloopt. de vragen die je hebt worden waarschijnlijk gaandeweg behandeld

als je iemand nodig hebt om je hand vast te houden is er altijd nog studentaanhuis
of een goede oude tutorial via google
Omdat ik alleen wou testen of ik via USB kon opstarten, ik heb de oude HDD er nog in, nu ik weet dat het werkt ga ik de SSD installeren.

Kan ik via de windows setup ook kiezen of ik home of pro wil? Ik heb home.
En in de partities, is dat moeilijk? Hoeveel ruimte moet ik elke partitie geven, etc?

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-01 13:52
home is de default installatie. als je installatie meerdere versies bevat zal je zeker de keuze krijgen

je komt tijdens de setup een menu tegen of je een simpele of een custom installatie wilt.
Als je je eigen partities wilt maken dan kies je voor custom.
(wees niet bang. meer ingewikkelde dingen kom je niet tegen in de custom setup :p )

de systeempartities worden onderwater aangemaakt daar hoef je je niet druk om te maken.
verder zou ik zelf de C partitie minimaal 120gb maken. maar verder maakt het niet uit of die 500gb of 5tb is. je mag het inrichten zoals jij het mooi vind

[Voor 7% gewijzigd door 7Sins op 27-02-2022 18:38]

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:55
freaky35 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 14:11:
klopt niet, want je moet een batterij ook wel eens vervangen(als deze leeg is),zolang je deze gewoon met de vingers eruit haalt ,is dat geen probleem.

Zolang je het lipje die eraan zit gebruikt en de polen niet omdraait
Wel de stekker van de computer uit het stopcontact halen!
Ik zou de stekker laten zitten en eerst het metaal van de behuizing vastpakken voor ik aan het mobo ging klooien als ik geen esd polsbandje had.

• freaky35
Persoonlijk zou ik altijd strtoom er af halen is minder risico als dat die door ESD om zeep geholpen word. Sowieso altijd eerst kast vasthouden voordat je wat anders aanraakt, dan heb je de minste risico.En het liefst met polsbandje met een ESD mat.

Maar het is al gelukt dus bij de TS.

Voor de TS,check vooral dat je de Windows partitie niet te klein maakt.

[Voor 21% gewijzigd door freaky35 op 27-02-2022 18:44]

• ShaunX
Is het beter om de partities te maken als ik de SSD installeer, en dan in windows 10 zelf de partities te maken, of is het net zo goed om dat in de windows 10 setup zelf te doen?

En met de SSD, is het per se nodig om meerdere partities te maken?

En zal het systeem de eerste partitie automatisch als :C markeren?

• freaky35
Als je aparte partities wilt voor bv programma's wilt v,dan zal je die zelf aan moeten maken in de setup.
Je moet dan zelf de partitie selecteren waar je Windows op wilt hebben,als je ze aangemaakt hebt.

[Voor 35% gewijzigd door freaky35 op 27-02-2022 19:01]

• ShaunX
Kan ik in de setup ook unallocated space toevoegen aan de SSD? Dat schijnt de levensduur te verlengen ofzo?

• freaky35
ja, dan moet je dus unallocated ruimte overlaten,dus niet de gehele capaciteit van de SSD indelen voor partities.

Maar heb dat persoonlijk nog nooit gedaan en dat bij SSD's die ik nu al jaren heb,die nog steeds werken.

[Voor 19% gewijzigd door freaky35 op 27-02-2022 19:11]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:58

Umbrah

The Incredible MapMan

Mwoah, dat is wel iets van weleer, eigenlijk (om heel eerlijk te zijn, weet niet wat voor PC je hebt, maar geen uefi boot is iets van weleer in z'n algemeen...). Moderne SSD's hebben al heel wat overprovisioning 'onder de motorkap', een controller die dit afhandeld, redelijke SMART om je te attenderen, en de OS-en kennen commando's als TRIM om er voor te zorgen dat de SSD ook echt goed z'n werk doet.

• ShaunX
Ik wil eigenlijk eerst kijken of hey systeem mijn SSD wel herkent als ik um installeer, als ik de HDD erin laat en tegelijkertijd de SSD installeer, start die dan gewoon op in windows? En bij schijfbeheer kijken of het systeem het herkent of moet ik de HDD eruit halen voordat ik de SSD installeer?

• freaky35
Je kan in bios zien of het systeem de ssd herkend.
Is deze daar zichtbaar, dan moet het lukken om er Windows op te instaleren

• ShaunX
Het is allemaal gelukt, wat opmerkelijk is is dat Windows na 20 minuten al was geĂ¯nstalleerd, nog niet eens, 15 minuten ofzo. Is dat omdat ik nu een ssd heb of dat het niet compleet is geĂ¯nstalleerd?

• freaky35
Een ssd is veel sneller,met instaleren,dus dat klopt wel.
Als de setup gewoon helemaal is afgerond en windows werkt normaal,dan is het gewoon helemaal gelukt.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee