• Croqy
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 30-01 17:07
Ik hoop dat iemand hier me kan helpen met onderstaand probleem. De platenwisselaar van mijn cv-ketel (Bosch HRC 30) lekt. In het plaatje kun je ook goed de kalkafzetting zien, als je daarop inzoomt zie je ook duidelijk een straaltje water eruit spuiten. De installatie werkt verder wel naar behoren, de druk is ietsjes gedaald natuurlijk. Ik bel maandag een monteur, de vorige keer was dit een issue omdat het in de regio druk is. Hopelijk weet iemand hier mij verder te helpen met welke onderdelen het betreft en of ik alleen een onderdeeltje kan vervangen of dat het misschien wel gelijk de hele wisselaar moet worden. Ik hoop het eerste, dan kan ik zelf actie ondernemen.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:51

M2M

medicijnman

Tja, een nieuwe warmtewisselaar is te bestellen, maar is het niet gewoon een lekke o-ring? Zo te zien sluit de warmtewisselaar op de faceplate middels een setje ringen:
https://www.badkamerwinke...CybMX4o7dnExoClzwQAvD_BwE

-_-

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:06

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik denk meer dat het plastic deel gebroken is, even goed schoonmaken denk ik, dus water er uit/af en alles los en goed schoonmaken, het kan inderdaad gewoon simpel kalk zijn die de lekkage veroorzaakt.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Croqy
Rol-Co schreef op zondag 27 februari 2022 @ 01:19:
Ik denk meer dat het plastic deel gebroken is, even goed schoonmaken denk ik, dus water er uit/af en alles los en goed schoonmaken, het kan inderdaad gewoon simpel kalk zijn die de lekkage veroorzaakt.
Dank je voor je reactie. Het is inderdaad een gaatje in het plastic, dus wat er moet gebeuren is de aansluiting van de buis met de plaatwisselaar weer waterdicht maken.
Ik heb de buis losgemaakt, alles schoongemaakt en daarna op hoop van zegen eea teruggeplaatst met een flinke klodder vet. Maar bij het oplopen van de druk ontstaat het lek alsnog. Ik vermoed dat de O-ring die er nu op zit niet goed genoeg is, te smal en niet dik genoeg. Ik ga eens even bij de bouwmarkt kijken.
Wel gezien dat het gaat om de buis die de boiler met warm water vult, dus nu heb ik de watertoevoer uitgezet zodat wel de CV nog draait maar we alleen geen warm water kunnen gebruiken. Dat lijkt goed te gaan.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:06

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Croqy schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:24:
[...]

Dank je voor je reactie. Het is inderdaad een gaatje in het plastic, dus wat er moet gebeuren is de aansluiting van de buis met de plaatwisselaar weer waterdicht maken.
Ik heb de buis losgemaakt, alles schoongemaakt en daarna op hoop van zegen eea teruggeplaatst met een flinke klodder vet. Maar bij het oplopen van de druk ontstaat het lek alsnog. Ik vermoed dat de O-ring die er nu op zit niet goed genoeg is, te smal en niet dik genoeg. Ik ga eens even bij de bouwmarkt kijken.
Wel gezien dat het gaat om de buis die de boiler met warm water vult, dus nu heb ik de watertoevoer uitgezet zodat wel de CV nog draait maar we alleen geen warm water kunnen gebruiken. Dat lijkt goed te gaan.
Waterdichtende O-ringen moet je eigenlijk nooit insmeren met vet, het vet gaat het water doorlaten. Beetje nat maken en met enige voorzichtigheid monteren is beter.

Als er een gaatje in dat plastic zit gaat een nieuwe O-ring niet helpen natuurlijk, dan heb je dat deel nodig, als het heel klein is kan je proberen om het met een soldeerbout dicht te smelten.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Croqy
Rol-Co schreef op zondag 27 februari 2022 @ 12:16:
[...]

Waterdichtende O-ringen moet je eigenlijk nooit insmeren met vet, het vet gaat het water doorlaten. Beetje nat maken en met enige voorzichtigheid monteren is beter.

Als er een gaatje in dat plastic zit gaat een nieuwe O-ring niet helpen natuurlijk, dan heb je dat deel nodig, als het heel klein is kan je proberen om het met een soldeerbout dicht te smelten.
Ah ok. Ik dacht dat het plastic geen contact met het water zou moeten mogen maken. Maar das een goeie tip, dat nog eens proberen en anders bel ik morgen een monteur.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee