Vraag

• fingers
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09-2022
Mijn vader wil zonnepanelen bij plaatsen, wij hebben op dit moment al 16 panelen in gebruik, deze worden in september 10 jaar, dit zijn panelen van 260wp, nu is er vandaag iemand langs geweest om te naar de situatie van wat er mogelijk is, en volgens hem kunnen ze nog 6 zonnepanelen van 375wp plaatsen met meteen een nieuwe omvormer die een stuk zwaarder is zodat de oude zonnepanelen daar ook meteen op aangesloten kunnen worden, alleen nu begint mijn vader te twijfelen of het wel verstandig is om de oude zonnepalen op een zwaardere omvormer aan te sluiten, hij is bang dat de panelen dan niet meer goed werken, heeft hij een punt? of kan het absoluut geen kwaad, of is er iets anders waar je dan op moet letten?

[Voor 3% gewijzigd door fingers op 26-02-2022 20:47]

ooit komt er een einde aan het eind

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Die zorg is in de basis ongegrond. Maar je schetst nu niet de hele situatie. Bouw je post on in een volledig advies topic voor het beste resultaat. Uitbreiding met 6 relatief zal kostbaar zijn ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• fingers
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09-2022
Oké, maar ik hoef ook geen advies ( mijn vader heeft verschillende mensen gesproken die hem adviseren om zonnepanelen erbij te laten leggen ) enigste waar hij aan is beginnen twijfelen of de nieuwe omvormer op de oude panelen kan, zelf heb ik hem geadviseerd dat het kan, immers zonnepanelen gaan 25 jaar mee, en in die tijd zal de omvormer toch minimaal 1x vervangen moeten worden, maar mijn vader twijfelt, en daarom dit topic geopend om de twijfel weg te nemen. En ja de uitbreiding is relatief gezien kostbaar ( krijgen wel voor de 2de keer subsidie ), maar daar staat tegenover dat je de investering uiteindelijk terug gaat verdienen ( die 16 panelen hadden we in 7 jaar terug verdiend )

ooit komt er een einde aan het eind

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:38

Termy

valt er nog wat te fragge?

Hoe bedoel je voor de 2e keer subsidie?

Daarnaast: kijk of de specs van de oude panelen compatibel zijn met de nieuwe omvormer. Zo ja, waarom zou het dan een probleem zijn?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee