Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:47
Mijn vraag
Stel ik kan mijn huidige woning verkopen en hou hier 150k overwaarde aan over.

Ik koop een ander huis voor 450k maar er zit het nodige opknap werk aan. Geschatte kosten 50-75k.

Totale kosten dus ongeveer 525k. Kosten koper etc reken ik even niet mee.

Hoe zit het belasting technisch als ik een hypotheek neem van 375k. En ik 75k als reserve aan voor het verbouwen van het huis in de komende 1-2 jaar?

Verlies ik dan recht op HRA, ik lees namelijk dat 75k dan in box 3 gaat vallen.

Of is het beter om een hypotheek te nemen van 300k, gehele overwaarde in het huis te steken, en vervolgens wanneer we willen verbouwen een bouwdepot opnemen van de overwaarde?

Hypotheek wordt natuurlijk hoger ingeschreven.

Graag jullie advies!

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

eigenwoningreserve is het begrip waar je verder mee kunt googlen :)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
naitsoezn schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:28:
eigenwoningreserve is het begrip waar je verder mee kunt googlen :)
Inderdaad ik zie het.
Ik zal me daar eens verder op inlezen.
Over 1,5 week ook een oriënterend gesprek met een hypotheek adviseur, maar ik wil goed voorbereid zijn.

Dankje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:54
Reken ook even uit over welk bedrag het nu precies gaat qua hypotheekrenteaftrek en of je daar nog moelijk voor wil doen. (Max 30 jaar, max 37%)

Want misschien is het de moeite niet echt waard. De HRA moet er toch af, dus gaat vast nog verder omlaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Zolang je het binnen 2 jaar opmaakt maakt het niet uit hoe je het verdeelt. Als je het in het huis steekt in de zaken die ervoor toegestaan zijn (dingen die aan de woning 'vast' zitten zoals vloeren, verf, keuken, badkamer) is het goed.
Bij mij heb ik ook een deel voor de overbruggingshypotheek gebruikt, een deel voor vloerverwarming en vloer, maanden later de keuken (die nog niet helemaal klaar is), dat mag gewoon als het binnen de 2 jaarstermijn valt. Het hoeft dus niet in 1 klap.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
SmurfLink schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 22:38:
Zolang je het binnen 2 jaar opmaakt maakt het niet uit hoe je het verdeelt. Als je het in het huis steekt in de zaken die ervoor toegestaan zijn (dingen die aan de woning 'vast' zitten zoals vloeren, verf, keuken, badkamer) is het goed.
Bij mij heb ik ook een deel voor de overbruggingshypotheek gebruikt, een deel voor vloerverwarming en vloer, maanden later de keuken (die nog niet helemaal klaar is), dat mag gewoon als het binnen de 2 jaarstermijn valt. Het hoeft dus niet in 1 klap.
Thanks,

Als we het huis kunnen bemachtigen dan staan er inderdaad verbouwingen aan het huis op de planning.

Denk aan:
- Vloerverwarming begane grond aanleggen, radiatoren verwijderen.
- cv installatie vervangen.
- PVC vloer erin.
- Vloeren 1e verdieping
- En een nieuwe woon keuken.

Daarnaast staat de badkamer en tuin ook op de nominatie maar willen we eerst nog even mee wachten.

We hebben natuurlijk ook eigen geld, maar gezien de grote overwaarde van ons huidige huis wilden we hier ook een deel van gebruiken om de nieuwe woning te verbeteren.

Daarnaast staat de rente nog zo laag dat de impact op HRA eigenlijk minimaal is.

Maar we leggen het voor aan de financieel adviseur.
Die zal het wel goed kunnen door rekenen.

Komende week eerst de bezichtiging afwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Volgens mij is je budget van 50-75k vrij krap voor je beoogde verbouwing. Bij het vervangen van je cv installatie wil je eigenlijk een warmtepomp nu investeren in een cv is m.i. zonde.

Welk bouwjaar is de woning en hoe is de isolatie?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-06 17:32

Saven

Administrator

Het lijkt me dat je sowieso eenzelfde hypotheek of hoger zal moeten nemen als dat je nu hebt. Anders ga je er niet echt op vooruit. Het andere huis is immers ook ± net zoveel duurder geworden (tenzij van Amsterdam naar oost Groningen ofzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Sport_Life schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:43:
Volgens mij is je budget van 50-75k vrij krap voor je beoogde verbouwing. Bij het vervangen van je cv installatie wil je eigenlijk een warmtepomp nu investeren in een cv is m.i. zonde.

Welk bouwjaar is de woning en hoe is de isolatie?
Bouwjaar ‘84, energie label B.
Met vervanging cv bedoelde ik inderdaad iets met een warmtepomp, gelijk van het gas af.

Geen idee nog qua prijzen.

Maar een grove schatting
Vloerverwarming 10k
Zonnepanelen 6k
Cv/warmtepomp 15k
Pvc beneden 6k
Vloeren boven 3k
Woonkeuken 20-30k

Likje verf en overige stoffering 10k.

Kom ik op ongeveer 80k uit inclusief aankleding etc.

Badkamer en tuin is een wens, maar geen must in het eerste jaar.

Ik heb ook nog genoeg eigen geld en zit nog lang niet aan de max van mijn hypotheek hoogte. Die ligt bijna 250k hoger.

Dus financiële mogelijkheden genoeg. Het is alleen even goed uitrekenen wat het meest verstandige is.

Precieze berekeningen zullen nog gemaakt moeten worden. Maar was gewoon benieuwd wat de mogelijkheden waren om hier overwaarde voor te gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door verstappen33 op 27-02-2022 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Dat is al iets meer dan 50-75k ;).
Voor een wp dien je waarschijnlijk ook glas te vervangen naar hr++(+). Je kunt nog een stap verder gaan door hr+++ icm wtw aan te leggen.
Ben zelf ook bezig met zo'n project, hier op tweakers is veel goede info te vinden (zoek bv op 'Koevlaas2 methode').

Overigens het nadeel van overwaarde apart zetten is dat het dan niet meetelt voor je ltv, en je dus een hogere rente hebt.
Bij de rabobank is de laagste renteopslag <67%, bij een taxatiewaarde van 450k heb je dan een hypotheek van max 300k. Meestal wordt een verbouwing bij taxatie voor 70% meegenomen, dus als je 50k gaat verbouwen is de meerwaarde 35k, dus 450+35= 485k. Daar 67% van is 325k als max hypotheek om in de laagste categorie te vallen.

Even puzzelen dus :). Als het je lukt om met een wp en een dak vol zonnepanelen in de laagste rente opslag te komen zit je de komende 20 jaar op rozen :7.

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 27-02-2022 22:22 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Dat wordt inderdaad puzzelen met hypotheek en eigen vermogen, maar dat moet wel gaan lukken, al wil ik eigenlijk zo min mogelijk aan mijn long-term beleggingen komen en reken ik voor nu even niet mee als eigen inleg. Maar mogelijk is het wel rendabel om wat geld vrij te spelen.
Volgende week hebben we een gesprek bij een financieel adviseur en hebben we mogelijk ook meer info over het huis wat we op het oog hebben..
Mijn aankoop makelaar is nu bezig om een bezichtiging te regelen..

Maar wat extra google werk leert mij dat alles al reeds dubbel glas is, en alles goed is geisoleerd (op de garage na).

Enige vereiste is dat wanneer wij de woning kunnen bemachtigen is dat ik de begane grond als eerste helemaal klaar heb en de komende 10-15 jaar niet meer grondig hoef te verbouwen..

Het glaswerk is inderdaad wel ruim 38 jaar oud, en nieuw glas isoleert wel een stuk beter.

Daarnaast zou het vervangen van de dakisolatie ook raadzaam zijn.. Echter kan ik dit klusje prima zelf, dat heb ik namelijk ook in mijn huidige woning gedaan. En hoeft dus niet heel duur te zijn..

De mechanische ventilatie vervangen door een WTW is inderdaad ook een goede optie, maar geen idee hoe en wat hier de mogelijkheden van zijn in dit huis, zover ik weet zijn er alleen afvoer kanalen, en geen toevoer kanalen in huis.. Maar zeker iets om over na te denken..

Verduurzamen kan hier ook in stappen gedaan worden, een warmtepomp en zonnepanelen etc kan over 2-3 jaar nog, dat zijn verbouwingen die voornamelijk op zolder plaats vinden.

Prioriteit is gewoon de begane grond 100% maken.. zodat we hier komende jaren niet opnieuw hoeven te verbouwen of zwaar te klussen, dus vloerverwarming, nieuwe keuken, en vloerafwerking heeft de hoogste prioriteit.

De klussen die weinig impact hebben kunnen later (in 1-3 jaar nog wel). En kunnen we ook nog flink voor gaan sparen.

Mijn eerste berekeningen laten zien dat ik qua maandlasten hypotheek zelfs goedkoper uit ben dan nu.. (iets met giga hoge rente voor 30 jaar vast in 2007 :) )

Pagina: 1