ANWB Connected dongle OBD alternatief

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef1963
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06-05-2022
Tot voor kort had ik een ANWB connected dongle die was aangesloten op de OBD port van mijn eigen priveauto. De gebruikte ik voor mijn rittenadministratie om de zakelijk gereden km's makkelijk te kunnen registreren en te declareren bij mijn werkgever. Tevens vond ik het mooi om het rijgedrag te kunnen analyseren (b.v. zuinig of duur gereden) en foutmeldingen te krijgen van de auto zoals "accu vermogen laag" Er zat een batterij in zodat de auto ook , indien uitgeschakeld, een paar dagen via GPS te traceren was.

Nu heeft de ANWB plotseling het concept van connected omgezet naar "smart driver" en de stekker uit de rittenregistratie getrokken. Dat was nu juist primair de reden waarom ik daarvoor gekozen had.

Zijn er alternatieven die zowel de automatische rittenregistatie hebben als de foutmeldingen en rijgedrag analyse en GPS? Geen vaste inbouw maar via OBD dongle. Mag met abonnement of losse simkaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ben zelf ook op zoek naar een alternatief. ANWB verkoopt het als verbetering, maar je krijgt een boel nutteloze mogelijkheden terug, en ritregistratie halen ze er volledig uit. Waardeloos.

Heb zelf gekeken naar Flitsmeister (https://www.flitsmeister.nl/ritregistratie) maar hiervoor heb je dan eigenlijk het kastje nodig om automatisch te laten starten. Daarnaast gaat ook mijn voorkeur uit naar iets wat onafhankelijk werkt van een App op mijn eigen telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoiPipeloi
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14-03-2022
Heb contact gehad met ANWB en gezegd dat ik hun ritregistratieservice wel over wil nemen. Is nooit meer wat op teruggekomen.

Heb contact opgenomen met twee alternatieven:
Fleetfinder.nl en Routevision. Beiden bieden wat ANWB ook deed (en beter), maar voor de particulier met 1.000 zakelijke kilometers is het geen betaalbaar alternatief. Je sluit een abo af voor 5 jaar en voor de gehele looptijd betaal je dan €1.200,-

Routevision heeft een belastingdienst gecertificeerde sluitende rittenadministratie (met een knopje op je dashboard waardoor je kunt aangeven of het een zakelijke rit is (of evt een privérit, net wat bij installatie wordt ingesteld)).
Fleetfinder is het 'goedkopere' zusje van Routevision, maar dan zonder de gecertificeerde sluitende belastingdienstexport.
Misschien nog leuk als je een auto hebt van twee ton die diefstalgevoelig is en die daardoor in de verzekering korting krijgt, maar als je zo'n auto hebt, zit het waarschijnlijk al in.
Het inbouwen van hun blackbox trouwens kost al 175,-

Jammer. Ze zouden zo in een groot gat kunnen springen dat de ANWB creëert, maar goed: het is niet lucratief genoeg schijnbaar. Ik heb Connected opgezegd en ook maar direct mijn ANWB Gold membership. Puinhoop zoals ANWB er mee omgaat. Ik kreeg al wel de aankondiging van het incasseren van de nieuwe factuur na de afsluitdatum van Connect... Pfff.. Prutsers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melizzz
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 29-03-2022
** Spam/reclame. **

[ Voor 97% gewijzigd door Taro op 29-03-2022 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dominique89
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 05-05-2022
**spam/reclame**

[ Voor 96% gewijzigd door deepbass909 op 24-04-2022 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocky1
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-07-2022
*spam*

[ Voor 99% gewijzigd door deepbass909 op 09-05-2022 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Mocht self-hosted ook een optie zijn; in het verleden heb ik mijn eigen ritten (voor de fun) bijgehouden middels Traccar. Traccar is open-source en draait zowel op Windows als op Linux dus zelfs een Raspberry Pi kan volstaan. Het is wellicht wat overkill voor personal use aangezien het met name voor fleet management ontwikkeld is, maar in combinatie met een van de aanbevolen dongles en een (prepaid) sim heeft dit bij mij prima gewerkt.

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutje5
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-01 11:50
Een ander alternatief is Open Vehicle Monitoring System (OVMS). Dit systeem is opensource en heeft een eigen GPS module, 4G module en Wifi module. 4G komt met een simkaart welke online te activeren is via Hologram.io .
Het apparaat gebruikt maar ~2-3MB per maand en heeft bijna wereldwijd dekking. De kosten bedragen €0,19 per MB en de eerste geregistreerde simkaart op je account kost je maandelijks niets.
Het apparaat kost je ~€215 euro. Er is een hoop zelf in te stellen. Van automatisering met geo-fences tot het op afstand aanzetten van airco (afhankelijk van je auto/model en ondersteuning van de PID van je auto).
Het apparaat is al een aantal jaar door een kleine groep ontwikkeld en verbeterd. Het is nu de bedoeling de community te laten groeien zodat er steeds meer nieuwe auto's toegevoegd kunnen worden.
Pagina: 1