Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stino99
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13-02 11:52
Goedemiddag,

Net mijn nieuwe game pc in elkaar gezet.
Nu was ik in eerste instantie blij dat het systeem zonder problemen aanging.
Echter dan ben ik in bios (het betreft een asus rog strix z690-a gaming wifi d4) maar het systeem lijkt geen boot drives te hebben.

Dat is opzich gek in mijn ogen wat de ssd en normale schijf worden wel herkent.
Ik heb nog geprobeerd een usb bios update te doen maar ook die wordt niet herkend, en een CDROM (met software vermoed ik) ook niet…. Wat doe ik fout of heb ik gemist?

Jullie input is zeer welkom!

Mvg,
SteinAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9fbaDSxuPBtEDkRzVd4vAKKCzs0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KUsLUuijHA6f3sdNLXiftWOh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kQ8yEjbeC9qsosLIlrbjlYDxCcY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GK8QMW5IZKxqjWYc2pxbH36r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zYugzXjifZeoZ-m_IpB2LolEmHo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4FMbt0g0p81HO8yUpizGhml9.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via stino99 op 01-03-2022 21:35)

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:26
Dan moet je een bootable usb stick maken:

Akls het windows 11 is:

https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows11

2de optie is dan het makkelijkst, USB moet wel helemaal leeg,

Windows 10:

https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

2de optie

DJa als de SSD leeg is,kan je niet booten,zal eerst Windows op moeten

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

@stino99 Beetje gekke vraag misschien, maar heb je op 1 van die schijven al een OS geïnstalleerd?

[ Voor 5% gewijzigd door NaN op 26-02-2022 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stino99
Ja klopt, in principe heb ik de oude schijven van mijn pc er gewoon weer ingeschoven…kan dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stino99
Ik hoop niet dat de schijven eerst gefragmenteerd hoeven te worden (want ten eerste heb ik geen werkende pc om de data veilig te stellen en ten tweede hoopte ik dat ik gewoon met mijn oude data aan de slag kon)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:18
Kan je wat meer vertellen over de oude pc waar de schijven uit zijn gehaald.

Hoeveel hdd's/ssd's zijn het?
Waren deze schijven in raid gezet of als losse schijven?
Als het losse schijven waren, heb je de schijf met het OS al eens als enige schijf aangesloten?

En defragmenteren is denk ik niet wat je bedoelt. Daarmee verplaats/sorteer je op een schijf data zodat deze dichter op elkaar zit en de harde schijf sneller wordt. Formateren is het verwijderen van alle data en de schijf geschikt maken voor het bestandsysteem.

[ Voor 33% gewijzigd door RollieBollie op 26-02-2022 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stino99
RollieBollie schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:42:
Kan je wat meer vertellen over de oude pc waar de schijven uit zijn gehaald.

Hoeveel hdd's/ssd's zijn het?
Waren deze schijven in raid gezet of als losse schijven?
Als het losse schijven waren, heb je de schijf met het OS al eens als enige schijf aangesloten?

En defragmenteren is denk ik niet wat je bedoelt. Daarmee verplaats/sorteer je op een schijf data zodat deze dichter op elkaar zit en de harde schijf sneller wordt. Formateren is het verwijderen van alle data en de schijf geschikt maken voor het bestandsysteem.
Ah je hebt helemaal gelijk; ik doelde op formatteren.
In principe is het dezelfde pc alleen heb ik een aantal componenten vervangen; moederbord (was een oude sabertooth) ,processor, ram en voeding.

Het betreft 1 ssd en 1 hdd op de ssd staat mijn OS (windows 10). Het waren losse schijven. Ik heb de ssd los aangesloten maar zonder verandering (de schijf word wel gezien maar niet als optie geselecteerd om te booten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:04

DataGhost

iPL dev

Dan was de boel op je oude machine waarschijnlijk "legacy" geïnstalleerd (BIOS) en staat het nu ingesteld op UEFI. Dat is niet compatible met elkaar. Na een grondige hardwarewissel is het sowieso beter om de boel opnieuw te installeren, dus dat zou ik eerst gaan doen, dan wordt ook vanzelf de juiste (UEFI) versie van Windows geïnstalleerd. Daarbij hoef je alleen maar de schijf waar Windows op moet komen te formatteren, de rest kan gewoon blijven zoals het nu is.

Als je nog een backup moet maken van je data voordat je kan formatteren en herinstalleren, ben je daar eigenlijk al veel te laat mee, maar goed. Die kan je in een andere machine maken, of met een USB-stick waar een OS op staat (Linux ofzo).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-07 21:32
DataGhost schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 21:01:
Dan was de boel op je oude machine waarschijnlijk "legacy" geïnstalleerd (BIOS) en staat het nu ingesteld op UEFI. Dat is niet compatible met elkaar. Na een grondige hardwarewissel is het sowieso beter om de boel opnieuw te installeren, dus dat zou ik eerst gaan doen, dan wordt ook vanzelf de juiste (UEFI) versie van Windows geïnstalleerd. Daarbij hoef je alleen maar de schijf waar Windows op moet komen te formatteren, de rest kan gewoon blijven zoals het nu is.

Als je nog een backup moet maken van je data voordat je kan formatteren en herinstalleren, ben je daar eigenlijk al veel te laat mee, maar goed. Die kan je in een andere machine maken, of met een USB-stick waar een OS op staat (Linux ofzo).
Was het niet zo dat je de schijf kunt converteren naar een voor UEFI herkenbaar device, met diskmgr?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:04

DataGhost

iPL dev

roches schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 21:09:
[...]

Was het niet zo dat je de schijf kunt converteren naar een voor UEFI herkenbaar device, met diskmgr?
Er zijn meerdere manieren om zoiets voor elkaar te krijgen maar zoals ik zei wil je na een grondige hardwarewissel eigenlijk sowieso een herinstallatie doen. Het is nog niet zomaar gezegd dat het systeem na zo'n conversie wel op zal starten namelijk. Backups zijn ook niet verkeerd want bij zulke acties kan ook nog eens dataverlies optreden.

[ Voor 8% gewijzigd door DataGhost op 26-02-2022 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stino99
DataGhost schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 21:01:

Mmm, ik heb nog wel een hdd liggen waar geen belangrijke data op staat, kan ik die formatteren vanaf deze desktop die alleen een lopende bios heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-07 23:36

M2M

medicijnman

DataGhost schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 21:11:
[...]

Er zijn meerdere manieren om zoiets voor elkaar te krijgen maar zoals ik zei wil je na een grondige hardwarewissel eigenlijk sowieso een herinstallatie doen. Backups zijn ook niet verkeerd want bij zulke acties kan ook nog eens dataverlies optreden.
Hier is het andersom. Mijn eerste stukje software op de PC vanwaaruit ik dit typ stamt uit februari 2012. (voor de antiekelingen onder ons, dat is Windows 7 dus nog). Inmiddels ben ik een aantal keer geswitched tussen AMD en Intel (i7 920, 2500k, 2950x, 12700k) en videokaarten (GTX680SLI, GTX 1080SLI, 6900xt, 3090) inclusief transfers van SATA ssd's naar NVME exemplaren en OS upgrades van win7 naar win10, naar windows 11 momenteel. Hier en daar een heractivatie van Windows nodig gehad, maar eigenlijk ging de transitie vrij vlekkeloos.

Het werkt niet lekker indien de drivers niet op orde zijn, dus voor een transfer naar een nieuw platform verwijderde ik gewoon de oude drivers en stukken software die van de moederbord fabrikant af kwamen. Na een reboot zit je op microsoft-default drivers, waarna je eenvoudig een switch kunt maken. Vervolgens natuurlijk wel een setje nieuwe drivers erop :).

Maar waarom dan geen herinstallatie? Omdat mijn lijst met geinstalleerde software op dit moment 350 entries lang is en ik gewoon geen zin heb om alles opnieuw te moeten doen. Zou ik vanaf skratch beginnen, dan zou ik wat meer virtuele machines maken, maar die luxe was er destijds niet echt.

[ Voor 4% gewijzigd door M2M op 26-02-2022 21:26 ]

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
stino99 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:34:
Ja klopt, in principe heb ik de oude schijven van mijn pc er gewoon weer ingeschoven…kan dat niet?

Ik hoop niet dat de schijven eerst gefragmenteerd hoeven te worden (want ten eerste heb ik geen werkende pc om de data veilig te stellen en ten tweede hoopte ik dat ik gewoon met mijn oude data aan de slag kon)
Zoals opgemerkt heeft je oude (boot) schijf waarschijnlijk MBR indeling en verwacht je nieuwe moederbord een UEFI opstart schijf.
Je kan kijken of je BIOS nog ondersteuning heeft voor MBR (Legacy/CSM) mode?.
Zo ja, dan kan je starten van je oude schijf, Windows 10 is erg flexibel wat betreft hardware veranderingen.
Omdat je nu geen andere PC en/of backup hebt is dit de meest veilige oplossing.
Ja kan dan later nog een herinstallatie doen of je schijf converteren naar UEFI/GPT.
WindowsCentral: How to convert MBR to GPT drive to switch BIOS to UEFI on Windows 10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
Waarom niet gewoon een nieuwe installatie van OS.
Ik verbaas me daar elke keer over.

Ik bedoel dan begin je met een vers ssyteem.
Heb je niet te maken met oude drivers ect.

[ Voor 11% gewijzigd door freaky35 op 27-02-2022 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:11

Umbrah

The Incredible MapMan

Als ik jou was zou ik idd op een andere PC gewoon even een Win11 USB stick maken met de media creation tool (of Linux, w/e je wil gebruiken, zal op Z690 géén w10 aanraden), en een nieuwe Win11 UEFI install doen. Waarschijnlijk had je oude rig óf CSM aanstaan (BIOS/MBR emulatie), óf helemaal geen UEFI. UEFI machines booten wat anders dan BIOS machines, ipv naar een MBR te zoeken wordt er naar een OS image gezocht op een partitie (Windows maakt een 100-250mb grote FAT32 partitie hiervoor aan). Als je die niet hebt op een modern systeem zonder CSM/met CSM uit, krijg je inderdaad te zien: geen OS beschikbaar/no bootable devices.

Omdat je op een modern systeem eigenlijk sowieso geen MBR stijl/oud OS wil draaien, is het verstandig om dat dan ook niet te doen. Let wel op dat als je niet goed oplet bij het installeren van een nieuw OS (persoonlijk raad ik aan om te installeren op een drive zonder enige bestaande partitie), dat je data kan kwijtraken. Niet 100% nodig, maar wel aan te raden is om enkel de SSD in je PC te hebben waar je je OS op wilt installeren, zodat je vanuit de installer alle partities kan weghalen, en je OS de schijf kan laten partitioneren met de juiste bootloader/efi + recovery partitie vóór je OS/data partitie - dat is handig voor als je later wilt migreren en je de partitie moet vergroten (wat lastig is als de UEFI loader ná je os/data partitie zit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Natuurlijk schoon installeren is het beste en meest optimaal, maar soms is het gewoon makkelijk om gewoon snel met de bestaande Windows weer te kunnen opstarten zonder alles weer opnieuw te moeten configureren.
Opnieuw installeren kan dan natuurlijk altijd nog achteraf, ook als het (toch) niet werkt.
En zoals gezegd, er nog geen backup gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stino99
dank voor jullie antwoorden.
ik heb inmiddels de SD geformatteerd.
nog steeds geen bootable optie maar dat kan correct zijn omdat het een lege schijf is mee eens?

Hoe zet ik windows er nu op? (vroeger was dat een kwestie van een cd laden maar inmiddels werkt dat niet meer zo). als ik windows 10/11 via een webshop koop is het dan in een format die een ''lege'' computer herkent? dus op de schijf het bestandje plaatsen die ik koop en vervolgens gewoon starten en booten? (ik heb alleen ervaring met cd, en windows upgrades uitvoeren, geen ervaring met een digitale windows van een webshop installeren op een ''lege'' computer).

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
Dan moet je een bootable usb stick maken:

Akls het windows 11 is:

https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows11

2de optie is dan het makkelijkst, USB moet wel helemaal leeg,

Windows 10:

https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10