Toon posts:

Nieuwe grafische kaart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• desmetgg
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06-03-2022
Ik zoek een?
Nieuwe grafische kaart voor mijn desktop. Ik heb een beeldscherm gekocht wat resolutie 3440 x 1440 heeft, maar blijkbaar wordt dit niet door mijn grafische kaart of pc ondersteund. Ik merk dat mijn grafische kaart de bottleneck is in mijn pc, maar weet niet direct welke ik kan kopen (pc al aantal jaren oud), die dus past in mijn configuratie, en die mijn beeldscherm ondersteunt.

Wat is je budget?
Liefst zo goedkoop mogelijk. Gezien het een oudere pc is, is het wellicht niet interessant om al te veel geld uit te geven aan een onderdeel. Budget, ik dacht 100 - 200 euro of zo.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren. Ook alternatieven mogen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Gaming hoeft niet. Wil gewoon graag mijn beeldscherm op de goeie resolutie zien.

Alvast bedankt !!

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• desmetgg
Kan ik ergens controleren of deze op mijn pc gaat passen?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

desmetgg schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:07:
Kan ik ergens controleren of deze op mijn pc gaat passen?
In, niet op. en je geeft niet aan wat je systeem is, maar het werkt en past in 99% van de desktops

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• desmetgg
Hieronder mijn specs.
Weet je toevallig ook of mijn pc (inclusief die nieuwe grafische kaart dan) compatibel zal zijn voor windows 11?
En daarnaast zoek ik ook nog een switch om het scherm snel te delen tussen een desktop en een (werk) laptop.

Alvast bedankt!
(En inderdaad, in mijn pc)

Operating System
Windows 10 Home 64-bit
CPU
Intel Core i5 3470 @ 3.20GHz 30 °C
Ivy Bridge 22nm Technology
RAM
16,0GB Dual-Channel DDR3 @ 665MHz (9-9-9-24)
Motherboard
Gigabyte Technology Co. Ltd. B75M-D3H (Intel Core i5-3470 CPU @ 3.20GHz) 28 °C
Graphics
PL3466WQ (1920x1080@25Hz)
Intel HD Graphics (Gigabyte)
Storage
931GB Samsung SSD 870 QVO 1TB (SATA (SSD)) 27 °C
Optical Drives
Optiarc DVD RW AD-7280S
Audio
High Definition Audio-apparaat

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05-02 22:24
Jouw processor staat niet op de officiële lijst met ondersteunde Intel processors voor windows 11: https://docs.microsoft.co...upported-intel-processors
Misschien dat je het via een omweg toch nog kan installeren, maar de vraag is of je dat moet willen.

• desmetgg
Windows 10 is maar ondersteund tot 2025? Ik hoopte om mijn pc langer te houden dan dat.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:25
desmetgg schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:43:
Windows 10 is maar ondersteund tot 2025? Ik hoopte om mijn pc langer te houden dan dat.
In 2025 is je hardware 13 jaar oud. Mooie leeftijd om het dan te vervangen.

Voor een videokaart kan je evt gebruikt kijken. V&A aangeboden: XFX Radeon RX 460 Heatsink 2GB (Passief gekoeld, RX-460P2H V2... bijvoorbeeld. Presteert nog beter ook dan een GT 1030.

Welk merk en type voeding zit er in het systeem?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Welke behuizing heb je nu ?
Kant en klare SFF of ?

• desmetgg
Behuizing: ermm ... afmetingen zijn (BxHxL) 17 x 41 x 48cm. Volgens mij niet kant en klaar SFF?

Voeding: err ... ik weet niet of je hier iets mee bent? En tweedehands mag zeker

Manufacturer Gigabyte Technology Co. Ltd.
Model B75M-D3H (Intel Core i5-3470 CPU @ 3.20GHz)
Version x.x
Chipset Vendor Intel
Chipset Model Ivy Bridge
Chipset Revision 09
Southbridge Vendor Intel
Southbridge Model P75/B75
Southbridge Revision 04
System Temperature 25 °C
BIOS
Brand American Megatrends Inc.
Version F15
Date 23/10/2013
Voltage
CPU TERMINATION 1.068 V
VCC3 3.384 V
+12V 12.312 V
+VCC 3.360 V
vAXG 2.232 V
CPU CORE 0.768 V
DRAM 1.512 V
+3.3V 3.360 V
PCI Data
Slot PCI-E
Slot Type PCI-E
Slot Usage In Use
Data lanes x16
Slot Designation J6B2
Characteristics 3.3V, Shared, PME
Slot Number 0
Slot PCI-E
Slot Type PCI-E
Slot Usage In Use
Data lanes x1
Slot Designation J6B1
Slot Number 1
Slot PCI-E
Slot Type PCI-E
Slot Usage In Use
Data lanes x8
Slot Designation J6D1
Slot Number 2
Slot PCI-E
Slot Type PCI-E
Slot Usage In Use
Data lanes x16
Slot Designation J7B1
Slot Number 3
Slot PCI-E
Slot Type PCI-E
Slot Usage In Use
Data lanes x1
Slot Designation J8B4
Slot Number 4
Slot PCI
Slot Type PCI
Slot Usage In Use
Bus Width 32 bit
Slot Designation J8B3
Slot Number 5

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

skimine schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:34:
Misschien dat je het via een omweg toch nog kan installeren, maar de vraag is of je dat moet willen.
Het installeren van windows 11 wordt tegenwoordig wel officieël ondersteund, maar Microsoft noemt een lagere stabiliteit als gevolg. Al vraag ik me af of dat niet is omdat mensen het op een pc van niveautje aardappel installeren met 1GB RAM. Qua performance is de PC van TS echt helemaal prima om gewoon een modern OS op te draaien, dus ik zou het lekker proberen.

Als je wil weten wat voor voeding je hebt kun je trouwens beter je kast openmaken en het labeltje bekijken, softwarematig valt er weinig uit te lezen. Maar ik zou wel verbaasd zijn als een voeding een GT1030 niet aan kan, die verbruikt 20-30W maximaal, en als je ook nog eens niet gamed of andere zwaardere dingen doet nog minder. Je CPU verbruikt bij belasting al drie keer zoveel. Extra voedingskabels heb je ook niet nodig, dus als je een vrij PCIe-slot (op het moederbord en de bijbehorende uitsparing aan de achterkant van de kast) hebt zou het wel moeten werken.

[Voor 3% gewijzigd door bwerg op 26-02-2022 21:23]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:50
Welk merk staat er op de voeding en op de behuizing? Dat geeft al een idee.

Misschien een foto erbij, helft ook.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
bwerg schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 21:23:
[...]

Het installeren van windows 11 wordt tegenwoordig wel officieël ondersteund, maar Microsoft noemt een lagere stabiliteit als gevolg. Al vraag ik me af of dat niet is omdat mensen het op een pc van niveautje aardappel installeren met 1GB RAM. Qua performance is de PC van TS echt helemaal prima om gewoon een modern OS op te draaien, dus ik zou het lekker proberen.
Dat is trouwens geen officiële support, dat ze iets niet langer blokkeren (al hebben ze het daar over een preview versie, mogelijk dat deze blokkade bij de release versie wel weer aanwezig is!), betekent niet dat het officieel supported is.

Als je wil weten welke Intel cpu's Microsoft officieel support, kijk dan hier: https://docs.microsoft.co...upported-intel-processors of hier voor AMD: https://docs.microsoft.co...-supported-amd-processors

en de overige hardware eisen kan je hier vinden, https://docs.microsoft.co...w/windows-11-requirements

Waarbij ik vrijwel zeker ben dat de PC van TS niet aan deze minimale eisen zal (en kan) voldoen) denk o.a. aan TPM 2.0 support.

Nu kan je de eis voor o..a. TPM wel omzeilen, maar dat valt niet binnen officieel supported.

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dennism schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:34:
Nu kan je de eis voor o..a. TPM wel omzeilen, maar dat valt niet binnen officieel supported.
Nou ja, omzeilen wil ik het niet noemen. Je kan de check erop uitschakelen. Alleen kan/wil Microsoft de werking dan niet meer garanderen. Vroeg of laat zal Windows 11 dan weigeren te werken.

• desmetgg
Ik weet niet wat TPM is, maar kan ik dan ergens tegen 2025 niet gewoon een nieuw CPU of moederbord kopen? Of is dat te veel gedoe en koop ik dan beter direct een nieuwe pc?

Een betere grafische kaart kan ik wel aanschaffen nog voor die periode. Ik denk dat ik dan voor die nieuwe van 126,- ga.

Bedankt allen.

• desmetgg
https://www.informatique....ce-gt-730-2gb-silent.html

Deze lijkt mij als alternatief ook niet slecht? Schermresolutie is ok, en iets goedkoper.

• Uszka
desmetgg schreef op zondag 27 februari 2022 @ 09:45:
https://www.informatique....ce-gt-730-2gb-silent.html

Deze lijkt mij als alternatief ook niet slecht? Schermresolutie is ok, en iets goedkoper.
Neem geen GT 730. Die is erg oud en krijgt al enige tijd geen driver updates meer. Daarbij zal jouw monitor alleen op 60Hz werken met 4:2:0 subsampling. Voor films kijken is dat prima maar voor kantoorwerk uiterst irritant omdat de randen van de karakters wazig worden.

• desmetgg
Ik heb toch eens wat foto's getrokken ook, zal wellicht wel een beter beeld geven.

• Uszka
Zo dan. Die voeding is echt troep. 180w op 12v dat ze als 420w verkopen. Is eerder een 200w voeding, ...een hele slechte 200w. Meer iets voor een systeem van 25 jaar geleden toen nog veel van 3,3v en 5v gebruik gemaakt werd. 3,3v wordt nauwelijks meer gebruikt en 5v alleen voor USB en opslag.

Ruimte zat voor een videokaart in de behuizing, dat wel. Heeft er eerder ook ingezeten gezien de missende slotplaatjes.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@desmetgg De videokaart die ik eerder aangaf past daar prima in, in het bovenste blauwe slot.
verbruik is minimaal en kan prima. Ja, verbeteren van voeding kan altijd. maar zou dan liever je hele systeem vervangen/upgraden

• desmetgg
Bedankt allen!
Voeding ga ik inderdaad voorlopig zo laten, en ben nog even aan het kijken naar een eventuele betere tweedehands grafische kaart (of refurbished) en ga vandaag dan wellicht nog eentje bestellen.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

desmetgg schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:07:
Bedankt allen!
Voeding ga ik inderdaad voorlopig zo laten, en ben nog even aan het kijken naar een eventuele betere tweedehands grafische kaart (of refurbished) en ga vandaag dan wellicht nog eentje bestellen.
Pas dan wel op met ´beter' qua verbruik van de videokaart. GT1030 die nu in V&A staan van +- E90,-
V&A aangeboden: MSI GeForce GT 1030 2GH LP OC kom je op bijna E100,- met vzk

• desmetgg
Ik overweeg ook nog deze, gezien die 4Gb is. Ik weet niet welke de beste keus is?

https://www.amazon.nl/Gra...kb05vdExvZ0NsaWNrPXRydWU=

• Uszka
desmetgg schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:28:
Ik overweeg ook nog deze, gezien die 4Gb is. Ik weet niet welke de beste keus is?

https://www.amazon.nl/Gra...kb05vdExvZ0NsaWNrPXRydWU=
Niet kopen!!! Dat is een nep kaart. GTX 1050 Ti heeft nooit een VGA uitgang. Alleen DP, DVI en HDMI.

• desmetgg
Ik zag ze hier ook nog iets goedkoper. Is dit effectief nep dan?

https://www.fruugo.be/105...Y1DAPXCVsws8aApHHEALw_wcB

• Uszka
Ja, ook nep.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:32
Als de aanbieding te goed is om waar te zijn, dan is die dat meestal ook.
Zou bij Amazon allen bestellen als het van Amazon zelf af komt.

• desmetgg
Zo gek is die aanbieding toch niet? Ik zag bv een review op tweakers uit 2016 die toen maar net iets duurder was?

reviews: Nvidia Geforce GTX 1050 (Ti): gamen voor weinig

Ik zou deze trouwens ook besteld hebben op amazon. Of zou dit ook geen goede kwaliteit zijn?

https://www.amazon.nl/gp/...smid=A31Z53M115D5R7&psc=1

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:32
Gezien de huidige prijzen voor gpu's wel:

De huidige prijs is het dubbele:

pricewatch: Asus Cerberus-GTX1050TI-O4G

De markt van 2016 is totaal anders als nu,dat is geen vergelijk helaas,was dat maar zo :'(

[Voor 86% gewijzigd door freaky35 op 27-02-2022 11:59]

• Uszka
Eerlijk gezegd vind ik een nieuwe videokaart voor zo'n oud systeem zonde van het geld als het ding er over 2 jaar weer uit gaat. Met onderstaande kan je weer minimaal 10 jaar vooruit en de igpu van de 12500 doet 2x 4K60 met gemak.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12500 Boxed€ 219,-€ 219,-
1MoederbordenGigabyte B660M DS3H DDR4€ 114,90€ 114,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2E3200C16€ 63,90€ 63,90
1VoedingenCorsair TX550M (2021)€ 55,90€ 55,90
Totaal€ 453,70

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:57
Uszka schreef op zondag 27 februari 2022 @ 12:47:
Eerlijk gezegd vind ik een nieuwe videokaart voor zo'n oud systeem zonde van het geld als het ding er over 2 jaar weer uit gaat. Met onderstaande kan je weer minimaal 10 jaar vooruit en de igpu van de 12500 doet 2x 4K60 met gemak.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12500 Boxed€ 219,-€ 219,-
1MoederbordenGigabyte B660M DS3H DDR4€ 114,90€ 114,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2E3200C16€ 63,90€ 63,90
1VoedingenCorsair TX550M (2021)€ 55,90€ 55,90
Totaal€ 453,70
+1
Je kunt hierop nog besparen door voor een 5600G te gaan met een veel goedkoper moederbord.

PS: zo'n Chinese 1050ti is gewoon een kreupele gtx550ti, die wil je simpelweg niet, een 1030 is beter.

• desmetgg
Bedankt allen.
Toch de 1030 videokaart besteld, kan nog minstens tot 2025 dienst doen (en wie weet wordt windows 10 wel langer ondersteund). Kan ik nadien mogelijks ook nog 2dehands los verkopen en dan wat meer spenderen aan nieuwe degelijke pc.

120 tov 450 toch nog een groot verschil nu.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ja, die is ook nep. Videokaarten zijn nog steeds absurd duur als je gewoon iets goedkoops wil hebben, dus nieuw ga je niks aantrekkelijks vinden voor 100 euro. Misschien tweedehands maar dan zit je al snel met een oudere kaart met een relatief hoog verbruik, dat is niet verstandig.

Een GTX1050 heeft een TDP van 75W, dat lijkt me ook niet handig op die voeding, een i5 3470 heeft ook al zo'n verbruik dus dan kom je al op een maximaal verbruik van 150W op d 12V-lijn uit. En dan heb ik overige componenten die 12V nodig hebben nog niet meegeteld. Redelijke kans dat dat nog goed gaat omdat je die dingen nooit tegelijk 100% belast maar ik zou het er niet op wagen tenzij je het risico gewoon voor lief wil nemen. Oude HKC-voedingen staan echt bekend als crap, dat kan je overige hardware ook opblazen als je de grenzen opzoekt.

Edit: spuit 11, pagina 2 van het topic niet gezien. :P
desmetgg schreef op zondag 27 februari 2022 @ 15:53:
Bedankt allen.
Kan ik nadien mogelijks ook nog 2dehands los verkopen en dan wat meer spenderen aan nieuwe degelijke pc.
Dat zou mooi meegenomen zijn, maar ik zou er niet op rekenen. Videokaarten zijn nu absurd duur maar buiten de afgelopen 2 jaar om zou een realistische prijs voor een low-end tweedehands GPU van 4 jaar oud misschien 15 euro zijn.

[Voor 29% gewijzigd door bwerg op 28-02-2022 09:32]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-02 21:02
dubbel

[Voor 98% gewijzigd door Waah op 28-02-2022 09:52]

• desmetgg
Grafische kaart 1030 geïnstalleerd.
Werkt prima. Ik kan wel weer een tijdje voort.

• Uszka
desmetgg schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:11:
Ik kan wel weer een tijdje voort.
Zolang de voeding het niet begeeft en de rest niet meeneemt in het graf.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee