Led strips met omvormer aansluiten op wandschakelaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Alderliesten
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-04 00:24
Goedemiddag,

Ik wil mijn 2 24 volt led strips laten schakelen met mijn schakelaar voor mijn normale lamp. Ik denk dat ik er bijna ben, maar kom niet tot het laatste stuk. Hoe moet ik dit aansluiten?

Er zit een afstandsbediening bij de omvormer, maar die wil ik niet steeds gebruiken omdat dat niet praktisch is in het toilet.

Met vriendelijke groet,

Mark Alderliesten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I0ZKGNRffRsQqvv8Oz0WavC-wy4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qc3YkoIrZbmRRbN9Jndcjt9H.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Wat is wat? De rode, gele en witte draden zijn van de strips neem ik aan. Bruin en zwart op de schakelaar is de bedrading van het oorspronkelijke lichtpunt? Zit dit er ook nog steeds en werkt dat?

Maar wat is de bedoeling van het oranje snoer?

230V bedrading, verbindingen en componenten horen trouwens in daarvoor goedgekeurde omhulsels thuis en eigenlijk niet los in een voorzetwand...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat je in ieder geval ook nodig hebt in die doos is een nul. Die zie ik niet. Daarmee kun je de nul van de omvormer (driver) aansluiten zodat je stroomkring compleet is.

Wil je de LEDs tegelijkertijd aan hebben met de verlichting die er nu al aan gekoppeld is? Dan kun je de bruine van de driver bij de zwarte draad in het contact doen.

De blauwe moet aangesloten worden op een NUL-draad, een blauwe dus.

Het enige wat ik niet begrijp is wat die oranje kabel moet gaan doen. Daar zitten ook fase, nul en aarde in. Die hoort in ieder geval niet los in de muur. Het is mij een raadsel waarom je een kabel zou gebruiken bij een binneninstallatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Alderliesten
Heb nog 1 aanvulling. Het oranje snoer gaat naar de meterkast. Daar kan ik ook direct de omvormer aansluiten op een stopcontact, wat misschien wel nodig is, gezien er een adapter bij zit.

Rood, wit, geel inderdaad van de led strips.

Ik heb dit niet zo geïnstalleerd, maar de aannemer heeft het laten afweten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/39ohpRNnw9ugMFkq813In91fIBs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X9sJFk1HSSNOdw2FMGMEBsan.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Alderliesten
Oh ja en de lichtschakelaar werkt nu inderdaad gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Ik zou de driver hier weghalen. De bedrading van de LED-strip rechtstreeks met het oranje snoer verbinden en dan de voeding, driver en alles netjes in de meterkast plaatsen. Dan nog even een hollewanddoos in het toilet plaatsen zodat je de lichtschakelaar kunt installeren zoals het hoort.

Zit je er alleen mee dat je de strips met de wandschakelaar wilt bedienen... Is het toilet kort bij de meterkast en is de centraaldoos (bij het bestaande lichtpunt) nog bereikbaar? Wil je de strips apart schakelen of samen met dit lichtpunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Alderliesten
Zoals het hoort gaat allemaal niet meer. Ik heb dat toen ook tegen de aannemer gezegd, maar ja helaas. Een holle wanddoos krijg ik er niet meer in, dus laten we dat even terzijde schuiven, dat gaat het geheel ook niet laten werken.

Ik wil de strips aan laten gaan met de schakelaar.

Het toilet is bij de meterkast (ernaast).

De centraaldoos in het plafond dan bedoel je? Daar kan ik wel bij.

De lichtschakelaar werkt nu wel gewoon.

Maar concreet. Ik zet de driver terug. Sluit alles aan in de meterkast. Hoe schakel ik de 3 draden van de oranje draad zodat de ledstrips aangaan met de lichtschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Maar concreet. Kun je misschien de vraag beantwoorden of de strips samen met het lichtpunt moeten schakelen of apart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Alderliesten
Staat letterlijk in het vorige antwoord…

“ Ik wil de strips aan laten gaan met de schakelaar. ”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
M.Alderliesten schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 15:38:
Staat letterlijk in het vorige antwoord…

“ Ik wil de strips aan laten gaan met de schakelaar. ”
Ik nam aan dat je een dubbele schakelaar wilde monteren. For all I know is het al een dubbele schakelaar, het is niet alsof we dit op de foto kunnen zien. 8)7

Maar samen dus? Oke.

Ik zou een extra zwarte draad trekken van de centraaldoos in het toilet door de bestaande leidingen terug naar de meterkast. Mogelijk passeer je daarbij nog de centraaldoos in de hal. Dan in de meterkast net buiten de groepenkast de leiding onderbreken, een lasdoos en een contactdoos plaatsen. De boel zo aansluiten zodatdat de contactdoos schakelt met de lichtschakelaar.

In de meterkast steek je dan de stekker van de voeding in deze contactdoos. De uitgang van de voeding verbindt je met de driver. De uitgang van de driver verbindt je met het oranje snoer. In het toilet verbindt je het oranje snoer met de LED-strips.

[ Voor 23% gewijzigd door Xander op 26-02-2022 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:32
voeding en driver boven plafond wegwerken(koof ofzo) lampendraad(zwart) en nul(blauw) en g/g daar naartoe werken vanuit lampenpunt. Dan met plusdrukker ofzo en en een afstandbediende dimmer ?

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Alderliesten
Ga niets bouwkundig veranderen cyberslijp staat ook in eerste post dat ik afstandsbediening niet wil gebruiken.. en uiteraard werkt het in de bestaande situatie al als ik de afstandsbediening gebruik. De strips kan ik natuurlijk zo direct aansluiten op de meterkast met adapter. Dat is niet mijn vraag.

[ Voor 7% gewijzigd door M.Alderliesten op 26-02-2022 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
M.Alderliesten schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 15:47:
Ga niets bouwkundig veranderen cyberslijp staat ook in eerste post dat ik afstandsbediening niet wil gebruiken.. en uiteraard werkt het in de bestaande situatie al als ik de afstandsbediening gebruik. De strips kan ik natuurlijk zo direct aansluiten op de meterkast met adapter. Dat is niet mijn vraag.
Vandaar mijn optie om de voeding van de adapter in de meterkast te schakelen.

Vereist geen bouwkundige aanpassingen, enkel een half uurtje draad trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Alderliesten
Xander schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 15:42:
[...]

Ik zou een extra zwarte draad trekken van de centraaldoos in het toilet door de bestaande leidingen terug naar de meterkast.
Bedoel je dan de centraaldoos uit de muur of in het plafond, dat vroeg ik eerder ook.

Ik denk dat de driver wel altijd spanning moet hebben, want volgens mij verlies hij anders zijn laatste instelling van de ledstrips.

Dus die moet altijd op spanning staan, maar de ledstrips moeten niet altijd stroom krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
De centraaldoos zit in het plafond.

Na spanningsonderbreking zou het licht weer in dezelfde stand moeten inschakelen.

http://milight.pro/manuals/FUT035_EN.pdf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tsitwBFt-0paFiReQLHAe4AG6Ss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rYyl005Qsm2gmKOE909lYqJj.jpg?f=fotoalbum_large

Of ik moet die handleiding verkeerd interpreteren. Dat kun je van te voren uittesten natuurlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Xander op 26-02-2022 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Alderliesten
Ben ik nu gek of zie ik nergens hoe ik functie 3 in moet stellen? Ik weet dat vorige keer de stroom onderbroken was door een stroomstoring en de ledstrips een andere instelling hadden.

Kan ik de driver niet gewoon aansluiten in de wc zonder draden trekken naar de meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Alderliesten
Heb de vraag over de stroomonderbreking ook even aan de leverancier gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Misschien dat je V+ na de driver kunt onderbreken, maar het zou me ook niet verbazen als de driver in storing valt als je tijdens gebruik ineens de belasting afschakelt.

Daar zou je sowieso een andere (dubbelpolige) schakelaar voor nodig hebben, want je kunt de uitgang van de driver natuurlijk niet zomaar met de 230V van de bestaande lichtschakelaar combineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Alderliesten
Heb nog even contact gehad met de leverancier. De driver moet altijd met de adapter worden aangesloten, dus ik had het fout gedaan.

De driver zit nu weer in de meterkast.

Denk dat ik dan moet kijken of dit kan, dit kan een elektricien wel aansluiten dan.

Ik zou een extra zwarte draad trekken van de centraaldoos in het toilet door de bestaande leidingen terug naar de meterkast. Mogelijk passeer je daarbij nog de centraaldoos in de hal. Dan in de meterkast net buiten de groepenkast de leiding onderbreken, een lasdoos en een contactdoos plaatsen. De boel zo aansluiten zodatdat de contactdoos schakelt met de lichtschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou een dubbelpolige schakelaar gaan gebruiken. 1 contract voor de 230V en 1 contract voor de 24 voor onderbreking. Zo hoef je alleen een andere schakelaar te plaatsen zonder verder iets met de bedrading te doen.

Dat het niet mag weet ik, 230V en 24V door elkaar is per definitie niet handig. De kans op verkeerd aansluiten is aanwezig, dan is je driver wel gefrituurd. Of de leds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Alderliesten
Mijn huidige schakelaar heeft licht rond de rand, die heb ik daar express voor gekozen, dus dat wordt hem niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Maar je hebt de strip nu dus weer aangesloten en kunt hem bedienen met de afstandsbediening?

Dan kun je ook proberen wat er gebeurt als je de stekker eruit trekt en terug steekt. Blijft het licht dan in dezelfde stand of schakelt het in op een stand die je bevalt? Dan kun je de voeding van de adapter schakelen zoals ik heb voorgesteld. Als het inschakelt op een default stand of zelfs uitblijft dan gaat dit natuurlijk ook niet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:58
Xander schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 15:42:
[...]
ben je hier nu advies aan het geven om een 24V SELV output van een adapter door dezelfde buizen én centraaldozen te trekken als waar de 230V huisinstallatie doorheen loopt, waarbij TS die draad straks aan zn 24V led driver/ledstrip moet knopen? Of begrijp ik je verhaal verkeerd? Hij heeft z’n 24V adapter immers in de meterkast hangen, niet op locatie bij zn LED driver.

Volgens mij heeft iemand hier bij de TS veel te veel gebeund, en is de situatie verwarrend door gebruik van de verkeerde draadkleuren.
ALLE apparatuur, kabels, klemmetjes en die witte leddriver op de eerste foto in de TS, is volledig 24V laagspanning, BEHALVE die mains inbouwschakelaar ernaast met zwart/bruin draad eraan. (aangezien de gewone lamp daaraan nog gewoon werkt)
Die blauw/bruine draden die onderaan die led driver hangen, zijn van.de 24V input hiervan!!

@M.Alderliesten
je bent hier dus 24V met 230V naast elkaar aan het mengen, terwijl je overal gebruik maakt van de 230V draadkleuren voor de 24V spanningen, én dat moet dan ook nog allemaal zeker met kroonsteentjes in dezelfde inbouwdoos aangesloten worden?

Ik zou er gewoon mee stoppen.

Volgens mij is die oranje kabel trouwens bedoeld voor 24V, om de 24V “veilig” langs de 230V in dezelfde buis van de adapter naar de leddriver te krijgen, aangezien dat eruit ziet als een dubbel geisoleerde kabel.. maar als je vervolgens de boel weer in dezelfde doos als 230V met kroonsteentjes naast elkaar gaat leggen, dan werkt dat systeem natuurlijk niet meer.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
sypie schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 15:03:
Wat je in ieder geval ook nodig hebt in die doos is een nul. Die zie ik niet. Daarmee kun je de nul van de omvormer (driver) aansluiten zodat je stroomkring compleet is.

Wil je de LEDs tegelijkertijd aan hebben met de verlichting die er nu al aan gekoppeld is? Dan kun je de bruine van de driver bij de zwarte draad in het contact doen.

De blauwe moet aangesloten worden op een NUL-draad, een blauwe dus.
ABSOLUUT NIET !

Die loshangende blauwe en bruine draad uit die witte driver op de eerste foto, zijn de 24V inputs van die led driver. géén 230V inputs!
zeer onhandig om dit op deze manier bij elkaar te leggen in een installatie, om het maar zacht uit te drukken.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
BrainCrash schreef op zondag 27 februari 2022 @ 00:47:
[...]

ben je hier nu advies aan het geven om een 24V SELV output van een adapter door dezelfde buizen én centraaldozen te trekken als waar de 230V huisinstallatie doorheen loopt
Nee. Ik adviseer om een extra schakeldraad te trekken en in de meterkast een geschakelde WCD te plaatsen. Dat alles is gewoon 230V installatie.
@M.Alderliesten
je bent hier dus 24V met 230V naast elkaar aan het mengen, terwijl je overal gebruik maakt van de 230V draadkleuren voor de 24V spanningen, én dat moet dan ook nog allemaal zeker met kroonsteentjes in dezelfde inbouwdoos aangesloten worden?
Welke inbouwdoos? :X

[ Voor 25% gewijzigd door Xander op 27-02-2022 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
Hmm, ik had dat zwarte ronde gat op de eerste foto, waar op het eerste gezicht die inbouwschakelaar (oorspronkelijk?) in zat, even aangezien voor een inbouwdoos… bij nader inzien lijkt het alleen maar een rond gat te zijn voor een inbouwschakelaar, zonder inbouwdoos… :o

Ik kan de overzichtssituatie ook lastig inschatten op basis van die foto, en dat gat was gewoon iets te donker op de foto.

Zowiezo vind ik die totaal niet-aanraakveilig gestripte fasedraad van de schakelaar vrij lijp naast al die 24V bedrading van de Led dimmer.

Pagina: 1