Toon posts:

Kleine laptop en zware taken

Pagina: 1
Acties:

• _Gast_
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02:43
Hallo ik heb een korte vraag: Kan een 14 inch laptop evenveel belast worden als een grotere laptop van 15,6 inch? (Ervan uitgaande dat ze verder precies dezelfde specificaties en merk hebben)

Denk aan de zwaardere taken als gamen, videobewerking en muziekproductie. En de laptop zal meestal de hele dag aanstaan.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-02 20:02
Deze vraag is veel te vaag en breed om daar iets zinnigs over te zeggen. Zoek reviews op als je specifieke harde data wilt. Nu kunnen we alleen maar gokken op zaken als 'in een 14 inch laptop zal de koeling mogelijk iets minder adequaat kunnen zijn'.

The devil is in the details.

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01-02 02:44
_Gast_ schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 14:49:
Hallo ik heb een korte vraag: Kan een 14 inch laptop evenveel belast worden als een grotere laptop van 15,6 inch? (Ervan uitgaande dat ze verder precies dezelfde specificaties en merk hebben)

Denk aan de zwaardere taken als gamen, videobewerking en muziekproductie. En de laptop zal meestal de hele dag aanstaan.
Opzich kan dat. Het hangt echter zwaar af van de onderdelen en de fabrikant. Asus heeft hele mooie en krachtige 14' laptops met AMD cpu's. LTT had hier ooit een mooie video over: YouTube: AMD's most important product ever - Ryzen 9 4900HS

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als ze dezelfde specificaties hebben, hebben ze dus ook dezelfde warmteontwikkeling. Een grotere laptop heeft _mogelijk_ grotere koellichamen en luchttoevoeropeningen en dus _mogelijk_ betere koeling, waardoor deze onder langdurige belasting _mogelijk_ de fan(s) minder hard hoeft te laten draaien en daardoor _mogelijk_ minder lawaai maakt.

Maar eea. is geheel afhankelijk van de specifieke laptop. Over het algemeen zijn laptops minder bedoeld voor langdurige zware belasting. De fan zal dan hard gaan draaien en mogelijk zal de cpu sneller terugklokken als de warmte niet kan worden afgevoerd.

• _Gast_
Bedankt voor de reacties. Inderdaad dacht ik ook aan de koeling.

Een 14 inch is goedkoper en makkelijker mee te nemen, maar mss ook een mindere koeling.
Over het algemeen zijn laptops minder bedoeld voor langdurige zware belasting.
Klopt! Helaas is een pc geen optie. Maar zoals PEize9 al aangeeft zijn er wel laptops die het het waarschijnlijk aankunnen. In de zomer worden die dingen echter extra heet...

Lastig haha...ik ga er over nadenken...

[Voor 4% gewijzigd door _Gast_ op 26-02-2022 15:23]

• peize9
_Gast_ schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 15:21:
Bedankt voor de reacties. Inderdaad dacht ik ook aan de koeling.

Een 14 inch is goedkoper en makkelijker mee te nemen, maar mss ook een mindere koeling.

[...]

Klopt! Helaas is een pc geen optie. Maar zoals PEize9 al aangeeft zijn er wel laptops die het het waarschijnlijk aankunnen. In de zomer worden die dingen echter extra heet...

Lastig haha...ik ga er over nadenken...
Klasgenoot van mij heeft ook zo'n asus 14' ding. Doet het best netjes. Lange batterij en runt zonder problemen 6 (relatief kleine) vm's.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

• _Gast_
peize9 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:18:
[...]

Klasgenoot van mij heeft ook zo'n asus 14' ding. Doet het best netjes. Lange batterij en runt zonder problemen 6 (relatief kleine) vm's.
Ik weet niet of ik het hier mag plaatsen, maar MediaMarkt heeft een de Yoga Slim 7 afgeprijsd. AMD Ryzen 7 5800H en 16 GB ram voor 899 eur. Ook niet slecht denk ik...

https://www.mediamarkt.nl...1tb-1688038.html?rbtc=tra|con|2353973|3a2a2c75b60d4d8845ef9e4b298f1df0|p|&tduid=3a2a2c75b60d4d8845ef9e4b298f1df0

• peize9
_Gast_ schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:40:
[...]

Ik weet niet of ik het hier mag plaatsen, maar MediaMarkt heeft een de Yoga Slim 7 afgeprijsd. AMD Ryzen 7 5800H en 16 GB ram voor 899 eur. Ook niet slecht denk ik...

https://www.mediamarkt.nl...1tb-1688038.html?rbtc=tra|con|2353973|3a2a2c75b60d4d8845ef9e4b298f1df0|p|&tduid=3a2a2c75b60d4d8845ef9e4b298f1df0
Opzich, maar weet wel dat er geen dedicated GPU in zit.

• _Gast_
peize9 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:50:
[...]

Opzich, maar weet wel dat er geen dedicated GPU in zit.
Je hebt gelijk, dat is eigenlijk wel belangrijk bij de zwaardere taken

Mijn budget is max 1000 eur...dus dat wordt even wachten op een goede aanbieding met GPU haha

• peize9
_Gast_ schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:03:
[...]

Je hebt gelijk, dat is eigenlijk wel belangrijk bij de zwaardere taken

Mijn budget is max 1000 eur...dus dat wordt even wachten op een goede aanbieding met GPU haha
Zeker. Ik hoop dat je voor die prijs wat moois kan vinden. Wat voor games wil je spelen en wat is je prioriteit? Meer GPU of meer CPU? Wat voor games? Wat doe je het meeste?

• _Gast_
peize9 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 00:16:
[...]

Zeker. Ik hoop dat je voor die prijs wat moois kan vinden. Wat voor games wil je spelen en wat is je prioriteit? Meer GPU of meer CPU? Wat voor games? Wat doe je het meeste?
Games hebben op dit moment eigenlijk de minste prioriteit, maar het is af en toe wel leuk. Denk aan games als GTA. Hij hoeft niet per se de nieuwste games te kunnen draaien. Daarnaast is het ook leuk om af en toe muziek te maken en video's te bewerken.

Maar het zal vooral dagelijks gebruikt worden voor dingen als crypto traden. Hij moet moeiteloos meerdere live grafieken en een hele actieve Telegram app tegelijk kunnen draaien.

Eigenlijk kon ik voor een Ryzen 7 5700u gaan. Dat voldoet. Maar ik wil graag minstens Ryzen 5800H hebben zodat het ook in de toekomst gewoon mee kan. Als je het met GPU neemt dan kon je al gauw boven de 1000 euro uit.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee