Vraag

• D43m0n
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:34
Ik heb sinds oktober 2021 een Somfy TaHoma Switch voor mijn rolluiken met IO-motoren. Gisteravond heb ik de update 1.8.0 geïnstalleerd via de “TaHoma by Somfy” app. Die update stond al een week of twee klaar. Nadat die update geïnstalleerd is, reageert geen enkel rolluik meer. Weet iemand raad?
...

Relevante software en hardware die ik gebruik:
De TaHoma Switch werkte prima tot versie 1.8.0. Ik heb daarnaast ook mijn Hue Bridge V2 gekoppeld aan de TaHoma Switch. Ik gebruik mijn iPhone voornamelijk om rolluiken individueel te bedienen. De Somfy afstandsbedieningen heb ik sinds de Switch in de kast liggen, die heb ik (in principe) niet meer nodig.
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb dus ook de Hue bridge gekoppeld met de TaHoma Switch. Ik kan via de Somfy app wel de Hue lampen bedienen, maar niet de IO-motoren. Met de Somfy afstandsbedieningen kan ik alle rolluiken wel bedienen. De Switch heeft ook 2 knoppen bovenop zitten waarmee je bijvoorbeeld alles in 1x kunt openen of sluiten. Daar reageren de rolluiken ook niet op. De Somfy app geeft aan dat de Switch verbonden is. De Somfy app laat echter niet de actuele positie van de rolluiken zien (geopend met een percentage).

Ik heb de Switch gereset; een paperclip ongeveer 7 seconden in het gaatje op de onderkant houden. Daarna heb ik via de app opnieuw de Switch aan mijn WiFi gekoppeld, maar dat heeft niets uitgemaakt, het gedrag is hetzelfde gebleven.

Bij het bedienen van een willekeurig rolluik, of allemaal krijg ik de melding: “De besturing van jouw apparatuur is mislukt omdat er een fout is opgetreden in verschillende van jouw producten.” De knop “Meer details” laat heel verrassend dus niet meer details zien.

...

Alle reacties

• D43m0n
Update:

het "ecosysteem" van Somfy is volledig gesloten, ik kan niets zonder een installateur/monteur of Somfy zelf. Hier had ik voor de aanschaf wel iets over vernomen. Maar inmiddels blijkt ook dat er nagenoeg geen handleidingen zijn waar je als klant iets mee kunt als de apparatuur niet reageert zoals verwacht. Gelukkig reageert Somfy wel na een werkdag vanaf je eerste melding.

Kennelijk is dit nog niet eerder voorgekomen, dat een software update op de Tahoma Switch de rolluiken onbedienbaar maakt. Na diverse pogingen vanuit customer service waaronder ook 1 advies dat ik achteraf gezien niet had moeten opvolgen, is het probleem geëscaleerd naar 't hoofdkantoor. Daar heeft een andere afdeling vermoedelijk de vorige versie van de software op mijn Tahoma Switch gezet. Een terugkoppeling daarover moet ik nog ontvangen van het hoofdkantoor. Het ene advies dat ik achteraf niet had moeten opvolgen betrof het verwijderen van 1 rolluik uit de configuratie van de Switch. Kennelijk onthouden die apparaten de IO-sleutels en staat dat nu in de weg om dat ene verwijderde rolluik opnieuw toe te voegen. Ik heb geen afstandsbediening die in staat is om een IO-sleuteloverdracht uit te voeren naar de Switch. Dit betekent dan dat de IO-motor in dat rolluik volledig gereset moet worden volgens de "8-3-8" methode. Dat betekent ook opnieuw afstellen van de min-/max-positie en de afstandsbediening opnieuw koppelen... Daar heb ik uiteraard geen handleiding van en moet ik maar afgaan op filmpjes die sommige leveranciers op Internet plaatsen.

De behandelaar op het hoofdkantoor was gisteren niet bereikbaar dus ik wacht nog op terugkoppeling hoe we dat op gaan lossen. En ik wil ook wel graag weten hoe ik nu met updates om kan gaan voor die Switch. Er staat nu zogenaamd een nieuwe update klaar, maar dat is diezelfde 1.8.0 update. Ik heb er geen vertrouwen in dat die nu de boel niet sloopt. Kan ik toekomstige updates blijven negeren? Ik vermoed dat ik daar op een moment niet meer onderuit kan vanwege "vernieuwingen" op de backend bij Somfy.

Ik heb ook contact met het bedrijf dat de Switch geleverd heeft, zij hebben ook diverse filmpjes op Internet geplaatst aangezien er niet overal handleidingen van zijn. Ik ervaar het contact met dit bedrijf ook als prettig en kundig al hebben ze niet tot alles toegang waartoe Somfy dat wel heeft.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D43m0n
Update:

Ik heb iemand gesproken van het hoofdkantoor in Nederland. Er blijkt sprake van een "flinke omvang" aan problemen met die 1.8.0 update van de Tahoma Switch. Er zou "met een maand" een nieuwe versie van de software voor de Switch beschikbaar komen die alle problemen oplost. Wat ik begreep is het hoofdkantoor in Nederland "not amused" over die update die van het hoofdkantoor in Frankrijk is gekomen. Ik heb de details niet, maar Somfy NL schijnt nu toch meer impact te zien van die brakke update.

Op de vraag hoe ik de nieuwe "goed werkende" versie dan wel kan herkennen, aangezien ik nu huiverig ben voor elke Somfy update kreeg ik een vaag antwoord. Dat zou dezelfde 1.8 versie zijn. Waarop ik vroeg: "geen 1.9.0 of 1.8.1 of hoger minor nummer?". Het antwoord was "een herziene versie van 1.8.0". Euh... Daar heb ik dan nog steeds weinig vertrouwen in. Ik update de software in de Switch voorlopig gewoon niet meer. Ik heb na aandringen bij Somfy wel voor elkaar gekregen dat ik op hun kosten die ene IO-motor mag laten resetten en opnieuw inleren i.v.m. de garantie die ik op alle rolluiken nog heb. Mocht er later een probleem zijn dat wel binnen de garantieperiode valt dan wil ik wel dat de installateur alle werkzaamheden zelf heeft uitgevoerd zodat de garantie behouden blijft. Normaliter zou Somfy dit niet doen werd me verteld. Oorzaak en gevolg lijkt me duidelijk en voor de prijs die je betaald voor een Switch met alles binnen de garantieperiode lijkt het me niet meer dan redelijk dat Somfy de gevolgen ook oplost. De installateur die alle rolluiken geplaatst heeft stuurt binnenkort de vertegenwoordiger van Somfy van dit rayon bij me thuis langs om dat ene rolluik weer gekoppeld te krijgen aan de Switch.

Ergo; je bent hierbij echt volledig aangewezen op de service van Somfy.

• jeryz
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-02 15:47
Hopelijk komt er snel een update waar dit gefixed wordt.

We wonen net een week in ons nieuwe huis, en de vorige bewoners hadden ook rolluiken, rolgordijnen en een zonwering, allemaal gestuurd door een Tahoma Box.

Die Box hebben ze meegenomen, en de apparatuur laten hangen.

Ik heb een Switch gekocht om alles lekker automagisch te regelen.

De rolgordijnen, zonwering en rolluiken boven werken met RTS en de rolluiken beneden met IO.

RTS allemaal toe kunnen voegen, maar IO vind ie niet. Na een paar keer proberen een zoektochtje begonnen en dit topic gevonden waaruit ik opmaak dat het geen zin heeft om te proberen tot er een nieuwe softwareversie beschikbaar is.

Mijn 1.8.0 update is van 15 februari overigens.

[Voor 5% gewijzigd door jeryz op 23-03-2022 21:32]

• Insidious
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20:44

Insidious

Professionele amateur

Alleen een TaHoma Switch zonder afstandsbediening is ook echt een slecht idee. De bridge mag alleen een aanvulling zijn op de bestaande afstandsbedieningen. Met een afstandsbediening is dit probleem ook gemakkelijk op te lossen door de rolluiken uit de Switch te halen en daarna weer opnieuw aan te melden met een afstandsbediening. Bij een storing in de Switch zijn de rolluiken dan nog gewoon te bedienen. Mocht je echt geen zin hebben in een afstandsbediening, wat nogmaals niet slim is, dan zou je ook een dongle van Somfy kunnen aanschaffen die je op een laptop met Windows aansluit waarmee je met de gratis software van Somfy de rolluiken kunt beheren.

• jeryz
Alles heeft wel een afstandsbediening die ook werkt op ieder apparaat, dit had ik misschien moeten vermelden.

Dus ik kan alles wel gewoon bedienen, maar het maken van scènes is juist wat het zo makkelijk maakt.

• Insidious

Insidious

Professionele amateur

jeryz schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 21:58:
Alles heeft wel een afstandsbediening die ook werkt op ieder apparaat, dit had ik misschien moeten vermelden.

Dus ik kan alles wel gewoon bedienen, maar het maken van scènes is juist wat het zo makkelijk maakt.
Dan zou je gewoon in de app een nieuw product moeten kunnen toevoegen en dan een 1-weg bediening kiezen en de instructies volgen. Tenzij deze update dat specifiek tegen houdt, maar dat is mij niet bekend.

• jeryz
Zowel met scannen van de QR code, en kiezen voor IO worden ze niet herkent.

Dus, toevoegen, kiezen wat voor soort apparaat, QR/zelf kiezen, knopje drukken tot apparaat swapt en dan zou ie het moeten herkennen, maar dat lukt dus niet bij de enige twee IO apparaten die er zijn. Ook bij alles zelf kiezen, dus 1-weg etc ook niet.

Bij de RTS apparatuur werkte het gelijk.

[Voor 7% gewijzigd door jeryz op 23-03-2022 22:13]

• Insidious

Insidious

Professionele amateur

jeryz schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 22:12:
Zowel met scannen van de QR code, en kiezen voor IO worden ze niet herkent.

Dus, toevoegen, kiezen wat voor soort apparaat, QR/zelf kiezen, knopje drukken tot apparaat swapt en dan zou ie het moeten herkennen, maar dat lukt dus niet bij de enige twee IO apparaten die er zijn. Ook bij alles zelf kiezen, dus 1-weg etc ook niet.

Bij de RTS apparatuur werkte het gelijk.
Dat is inderdaad vreemd. Het enige wat je dan nog zou kunnen proberen is om de motoren, met 10-2-10 (of 8-3-8) methode de motoren terug te zetten naar de fabrieksinstellingen en opnieuw te proberen. Helaas moeten dan de eindafstellingen er ook opnieuw worden ingezet. Waarschijnlijk zitten er Oximo IO motoren in en er zijn wel handleidingen voor te vinden.

• jeryz
Op zich is dat inderdaad een optie, maar wel als laatste redmiddel.

Alles heeft namelijk wel gewerkt, wel met een andere box, maar het heeft gewerkt.

Voorlopig doen we het nog wel met de hand, en ik zoek morgen eens contact met Somfy, misschien dat zij het probleem herkennen.

• Insidious

Insidious

Professionele amateur

jeryz schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 22:29:
Op zich is dat inderdaad een optie, maar wel als laatste redmiddel.

Alles heeft namelijk wel gewerkt, wel met een andere box, maar het heeft gewerkt.

Voorlopig doen we het nog wel met de hand, en ik zoek morgen eens contact met Somfy, misschien dat zij het probleem herkennen.
Die middelste zin doet mij denken dat er toch iets met de beveiligingssleutel aan de hand is. Alsof de Switch niet de bestaande beveiligingssleutel kan overnemen. Somfy zou je hierbij moeten kunnen helpen. Succes!

[Voor 0% gewijzigd door Insidious op 23-03-2022 22:46. Reden: Typo]

• D43m0n
Zoals ik het inmiddels begrijp vermoed ik dat er al een IO sleutel van de TaHoma van de vorige bewoners in je IO rolluiken is opgeslagen. Daardoor lukt het toevoegen aan de Switch niet.

Daarnaast is het mogelijk dat de 1.8.0 update ook het toevoegen niet mogelijk maakt.

De vertegenwoordiger van Somfy is inmiddels bij ons thuis geweest en heeft bij dat ene rolluik een “halve reset” uitgevoerd. De eind afstellingen zijn daarmee bewaard gebleven maar dit maakte het wel mogelijk om dat rolluik weer toe te voegen aan de Switch. Het patroon voor die “halve reset” heb ik niet onthouden want ik ging ervan uit dat de 8-3-8 gebruikt zou worden (volledige reset).

Als je nog contact hebt met de vorige bewoners en zij hebben hun TaHoma nog ongemoeid gelaten, zou je met die TaHoma van hun een sleutel overdracht moeten kunnen uitvoeren naar jouw Switch. Of je afstandsbedieningen moeten een sleutel overdracht kunnen uitvoeren. Mijn afstandsbedieningen kunnen dat niet. Somfy reageert doorgaans met een werkdag op je vraag.

• jeryz
Okee, de 29e nieuwe software, werd nog steeds niet herkend. Na contact met de klantenservice was het advies dat het het beste was de niet werkende apparatuur te resetten voor het geval een sleuteloverdracht niet zou werken/niet mogelijk was.

Maar het antwoord van @Insidious was inderdaad de oplossing; ik heb even contact gehad de vorige bewoner, hij had zijn Box nog niet gereset, en samen met hem hebben we de sleutel van zijn Tahoma Box overgezet naar mijn Switch, en voilà!

[Voor 11% gewijzigd door jeryz op 31-03-2022 11:13]

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:17
Ik heb een soortgelijk probleem.

Afgelopen week twee rolluiken op zonne-energie met Somfy motor laten installeren inclusief knikarmscherm en led verlichting. Alles met somfy. Uiteraard met 5 kanaals AB. Ik maak gebruik van de tahoma switch met 1.8 firmware.

Sinds gisteren geven de rolluiken een IO error. Ik dacht dus de rolluiken opnieuw in de app toe te voegen. Helaas kan hij ze nu niet vinden en zeurt de app over een key?

Weet iemand een quickfix zonder tussenkomst van de installateur? Kan ik de motor van de rolluiken op afstand resetten met de AB?

Knikarmscherm en led verlichting werken nog wel met de App. De rolluiken werken ook nog met de AB.

[Voor 4% gewijzigd door mcsluis op 18-04-2022 12:42]

• D43m0n
Ik vrees dat je toch echt een installateur nodig hebt hierbij… Je kunt eerst contact opnemen met Somfy en kijken of zij je kunnen helpen als je ze uitlegt dat je de Switch hebt met de bewuste “1.8” versie van de software. Misschien kunnen ze ook bij jou op afstand de 1.7 versie er weer in zetten. Maar als je de rolluiken verwijderd hebt, dan zul je een soort “halve reset” uit moeten voeren van de rolluiken. Dan kun je ze daarna weer toevoegen aan je Switch. Maar hoe je dat doet, weet ik niet. Bij mij was de account manager van Somfy voor deze regio die het voor me oploste.

• D43m0n
Nou… ik heb ongeveer een maand kunnen genieten van een werkende TaHoma Switch…

Helaas moet ik opnieuw een probleem melden met de software update van de TaHoma Switch… Tijdens de behandeling van mijn vorige ticket heeft de backoffice van het hoofdkantoor de foutieve versie 1.8.0 van mijn Switch op afstand teruggezet naar versie 1.7.0. Daarmee werkten al mijn rolluiken weer via de Switch. Een rolluik wilde niet werken omdat daar kennelijk een foutief advies aan mij is gegeven door Somfy Support. De account manager van Somfy voor mijn regio is daarvoor bij mij thuis geweest om dat te verhelpen. Dat is gelukt, alle rolluiken waren vanaf dat moment weer te bedienen met de Switch.

De weken daarna zag ik regelmatig bij het openen van de TaHoma app dat er een nieuwe versie klaar staat. Dat is versie 1.9.0 waarin de beruchte problemen met versie 1.8.0 verholpen zouden zijn. Ik ben echter door deze ervaring terughoudender geworden om direct nieuwe versies te installeren… Ik heb vanmiddag een aantal rolluiken een beetje laten zakken vanwege de zon. Wat later was de zon grotendeels achter de wolken en wilde ik met de TaHoma app de rolluiken weer omhoog doen. Dat lukte niet. Ik krijg weer de melding “Er is een fout opgetreden” te zien en er gebeurt niets. Ik heb direct argwaan… Ik dacht: “Somfy zal toch niet ongevraagd de versie in mijn Switch bijgewerkt hebben? Ik heb tenslotte daar geen toestemming voor gegeven.” Maar helaas… Ik open de TaHoma app, ga via de 3 puntjes rechts onderin naar Mijn oplossing -> Update van de box -> en zie dat er staat: “Jouw box is bijgewerkt”. Als ik op Details klik staat daar dat dat kennelijk versie 1.9.0 is van 29 maart 2022.

Ik kan niet anders concluderen dan dat Somfy niet geslaagd is in het daadwerkelijk verhelpen van het probleem dat ik zowel met versie 1.8.0 als met 1.9.0 ervaar. Ik zit nu opnieuw met niet-werkende rolluiken via de Switch, ik kan opnieuw alle afstandsbedieningen weer op tafel leggen, want dat is de enige manier om de rolluiken nog te kunnen bedienen.

Daarnaast ben ik volgens mij de eigenaar van de Switch en zou ik daarmee zelf willen bepalen of en wanneer ik een versie update installeer.

Ik heb weer melding gemaakt hiervan bij Somfy… Vertrouwen heb ik niet echt meer in hun updates….

• HenkEisjedies
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:35
Wat een troep zeg. Ik heb helaas ook wat somfy dingen overgenomen. Het werkt nu allemaal gelukkig, maar zodra er ook maar iets mis gaat heb ik blijkbaar een probleem.

• Kleuvert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:37
Klinkt allemaal zeer vreemd. Wij hebben hier nog de V2 Tahoma box en die is na lang wachten gekoppeld met Apple HomeKit en werkt subliem. Ik zie het apparaat wel regelmatig op geel springen gevolgd met rood en daarna weer wit. Dan heeft die weer een update gedraaid. Veel updates maar wij hebben daar nooit hinder van ondervonden.

• markcoutinho
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-05-2022
D43m0n schreef op donderdag 28 april 2022 @ 21:13:

Ik heb weer melding gemaakt hiervan bij Somfy… Vertrouwen heb ik niet echt meer in hun updates….
Bedankt voor je updates. Blijf dat a.u.b. doen, zodat ik kan bepalen of en wanneer ik ook de TaHoma aanschaf.

• HenkEisjedies
K*t, ik heb een remote laten vallen en die is nu stuk. :D Ik heb een backup die nog werkt. Anders hoort u van me. :D

Acties:
  • +2Henk 'm!

• D43m0n
Bij het maken van de melding bij Somfy heb ik de account manager van de regio waar ik woon meegenomen in de Cc. Hij heeft voorgesteld om de bewuste Switch volgende week te vervangen. Mede omdat Somfy bij versie 1.9.0 de klachten die ik ervaar niet herkend.

Een aantal dagen later zijn de rolluiken namelijk wel weer te bedienen via de app. Maar de twee fysieke knoppen werken niet. Geplande acties op basis van zonsondergang werken ook niet. En warempel, weer een paar dagen later begint die geplande actie op basis van zonsondergang ook te werken. Maar de twee fysieke knoppen werken tot op heden nog steeds niet… Vreemd gedrag na een update. Misschien is het exemplarisch bij deze ene Switch?

Fijn in elk geval dat Somfy de Switch wil komen vervangen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D43m0n
Vanochtend was de account manager bij me. Hij had via zijn laptop de IO-sleutels van de rolluiken opgehaald om die daarna over te kunnen dragen naar de nieuwe Switch. Maar dat lukte maar niet. Daarbij is regelmatig contact geweest met collega’s van ‘m. Uiteindelijk heeft hij na overleg met collega’s nog een andere nieuwe Switch gepakt en heb ik daar een volledig nieuw Somfy-account op gemaakt. Daarmee is ’t uiteindelijk wel gelukt om direct in de 1e poging alle IO-sleutels over te dragen naar deze tweede, nieuwe Switch.

Beide niet-werkende Switches zijn meegenomen voor nader onderzoek. We hebben niet uit kunnen sluiten of er toevallig in beide Switches een probleem zit, of dat er mogelijk een probleem is met mijn oorspronkelijke Somfy-account.

Nadat de afspraak voor vanochtend gemaakt is, heeft Somfy onlangs update 1.10.0 vrij gegeven. Die heb ik nog niet geïnstalleerd, ik wilde daarmee wachten tot de account manager er zelf was. Hij heeft die update op mijn oorspronkelijke Switch gestart en daarna zag hij zelf wat ik ervaren heb bij vorige updates. Sinds versie 1.9.0 zijn er geen grote problemen bij Somfy bekend die lijken op de mijne. Maar goed, beide “foutieve” Switches zijn nu bij Somfy en wellicht kunnen ze achterhalen wat er aan de hand is met die twee apparaten? Of is er ergens een probleem in mijn oorspronkelijke Somfy-account geslopen en is dat probleem nu niet meer zichtbaar omdat ik een volledig nieuw Somfy-account aangemaakt heb op die tweede, nieuwe Switch?

Er is me verzekerd dat Somfy dit op wil lossen, dus mocht er zich later weer een probleem voordoen kan ik me gewoon melden. Ik kan niet anders zeggen dan dat de bereidheid om dit op te willen lossen groot is. Nu heb ik wel de mazzel dat ik via mijn installateur de contactgegevens van een account manager heb gekregen en dat maakt het herpakken van de communicatie kort en goed. Somfy heeft geen technici in buitendienst omdat dit normaliter door dealers opgepakt wordt, maar dit voorval was zo duidelijk gerelateerd aan de Tahoma Switch en software updates dat Somfy hier (begrijpelijk) zelf dicht op wil zitten.

Vooralsnog werkt alles weer, ik wacht een volgende update van de software wel weer af. Ik begrijp inmiddels ook dat als je een melding in de app krijgt dat er een update klaar staat dat je die zelf kunt installeren, maar dat als je dat maar uitstelt, dat de update voor de Switch dan alsnog geïnstalleerd wordt. Je kunt die update dus niet maandenlang uitstellen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bartlauwers
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Mooi dat ik deze thread tegenkom: Ik overweeg zo'n TaHoma Switch aan te schaffen (als ze ooit leverbaar worden), maar dit verhaal wekt nog niet veel vertrouwen. Wel goed te lezen dat Somfy NL erg welwillend is om het op te lossen(maar als dat niet werkt heb je daar niet zoveel aan natuurlijk).
Hopelijk blijft het hier stil en doen die dingen hun werk, maar mochten er weer ontwikkelingen zijn dan hoor ik dat graag.

M3SR+'19-Wit-Aero-TH-HW2.5-nonFSD

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D43m0n
Ik moet zeggen; als het werkt, dan werkt het wel mooi. En makkelijk. Je kunt nu ook geplande acties plannen tussen bepaalde periodes. Bijvoorbeeld gedurende de dag rolluiken omlaag en omhoog doen en dan alleen wanneer je op vakantie bent bijvoorbeeld.

Over die verkrijgbaarheid; dat heeft het wereldwijde chip-tekort als oorzaak. Er is een serie geproduceerd en die is volledig uitverkocht. Somfy hoopt wel binnenkort weer te kunnen leveren.

• D43m0n
Diepe zucht...

Op 21 juni is er een nieuwe update vrijgegeven. De proef op de som heb ik vanochtend uitgevoerd. Opnieuw zijn de rolluiken daarna niet te bedienen via de app (Switch)... Ik heb dit opnieuw gemeld aan Somfy en binnen een half uur had ik iemand aan de telefoon. Gelukkig loopt dat wel goed.

Ik zou de enige in Nederland, Europa zijn met dit probleem. Somfy wilde weten welke provider ik heb met welk modem. Ik heb glasvezel van KPN maar met een eigen router; een Netgear R7800 waar OpenWRT op draait. En AdGuard Home. Daarnaast heb ik ook een zelfbouw NAS staan met Home Assistant en een Zigbee USB-stick daarin. Ik heb met Somfy afgestemd welke servers de Switch moet kunnen bereiken voor een succesvolle update, inclusief de port nummers. Die heb ik allemaal gecontroleerd met netcat (nc) en openssl s_client. Alle hosts zijn bereikbaar op de juiste poorten. Ik heb de logging van AdGuard Home erop nageslagen welke eventuele andere hosts benaderd worden door de Switch en dat ook maar doorgegeven aan Somfy.

Als je 't mij vraagt wordt bij mij voor/tijdens/na een update van de software van de Switch er of iets gesloopt in het Zigbee netwerk (als dat tenminste ook daadwerkelijk gebruikt wordt door de IO-motoren in de rolluiken), of er gaat iets niet goed met de io-sleutels voor/tijdens/na de update waardoor de Switch geen toegang meer heeft tot die rolluiken.

Ik krijg er letterlijk koppijn van. Somfy geeft vooralsnog niet op, voor 't geld dat alles gekost heeft mogen ze ook vasthoudend zijn.

Wordt... vervolgd... :-(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:56
Ik weet niet wat het probleem is, maar hier werkt het momenteel ook niet. Kan niet inloggen via Tahomalink.com maar wel via de apps. Nu is het gelukkig niet heel erg zonnig, maar wel irritant dat ik de screens nu niet kan bedienen.

Ik heb trouwens een Connexoon IO en geen Tahoma.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• D43m0n
Inmiddels een paar weken verder en ik moet zeggen: chapeau voor de vasthoudendheid van Somfy om dit op te lossen. Inmiddels is er een vermoeden dat mijn SSID van m'n WiFi-netwerk een rol zou kunnen spelen in het niet bruikbaar zijn van de Switch na de update. De details zelf ken ik niet, maar ik vertaal 't maar zo; na de update probeert Somfy het starten van de Switch te controleren/makkelijker te maken door ook je SSID mee terug te geven vanuit de Somfy servers naar je Switch toe. Echter, mijn SSID is geen standaard SSID van een modem/router geleverd door KPN of zo. Ik heb eigen apparatuur (Netgear R7800) met OpenWRT in plaats van de experiabox om mijn thuisnetwerk te regelen. En daar heb ik een SSID met, jawel, spaties en een tweetal emoji's in. En die spaties en emoji's is iets wat niet goed verwerkt wordt in de Somfy servers voor/tijdens/na een update. Nou is Somfy het met me eens dat wanneer deze karakters in de WiFi standaarden kennelijk wel geaccepteerd zijn, dat zij in hun servers dit ook moeten kunnen ondersteunen dus ze gaan dit in een komende update wel oplossen. Al mijn apparatuur ondersteunt dit namelijk wel, tot goedkope IOT-apparatuur aan toe. Enkel een Nintendo Switch kan kennelijk ook niet met spaties of emoji omgaan. Maar al die apparatuur even langs om een nieuw SSID toe te voegen... Pffff. Nou schijnt het ook mogelijk te moeten zijn om een Tahoma Switch via een ethernet-adapter aan je thuisnetwerk te hangen. Met zo'n ethernet-adapter zou er geen SSID uitgewisseld worden voor/tijdens/na een update en zou in theorie het probleem zich niet meer voor moeten doen. Toevallig heb ik een aantal netwerkaansluitingen in de woonkamer en nog vrij. Dus er is zo'n ethernet-adapter onderweg. Eind juli is er weer een update gepland voor de Tahoma Switch. Ik hoop voor die tijd de ethernet-adapter in gebruik te kunnen hebben. Dit test ten eerste de theorie van een "verkeerd vertaalde SSID" en het test ook of het gebruik van een ethernet-adapter een workaround is.

Ik waardeer de inzet en vasthoudendheid van Somfy en hoe eerlijk en transparant er gecommuniceerd wordt. Als "tweaker" is het een verademing dat zo'n partij met je mee wil denken omdat je dit zelf ook kunt. Ik heb ook wel eens anders meegemaakt; omdat je tot meer in staat bent op technisch vlak dan de gemiddelde consument wil niet zeggen dat je gehoord wordt. Maar gelukkig is daar hier geen sprake van.

• HenkEisjedies
Beetje vaag dat Somfy jouw SSID nodig heeft op hun servers. Maar thanks voor je uitgebreide update weer. :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• nigle
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16-07-2022
Ik heb de switch na soortgelijke problemen maar weer opgeborgen en vervangen door een Velux klf 200. Aangezien ik de bediening voornamelijk vanuit homeassistant/openhab doe is het functioneel weinig verschil. Sindsdien geen problemen meer en bijkomend voordeel is dat ik ook niks meer van doen heb met de Somfy API.

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Interessant die spatie in de SSID. Dat heb ik hier ook voor de SSID die ik voor dit soort zaken gebruik. Zou inderdaad niet handig zijn om die allemaal aan te moeten passen, maar dan maak ik voor de Somfy wel een aparte.

Deze week na vele maanden wachten de Switch eindelijk gekregen. Op zich ging de installatie wel goed, maar bij het niet te vermijden updaten van de firmware was ie elke keer de instellingen van wifi kwijt. Opnieuw invoeren en het ging weer verder. Keer of 3-4 moeten herhalen volgens mij en toen was ie blijkbaar klaar. Staat nu versie 1.11 op (21 juni 2022).

Daarna geen problemen gehad om alle aanwezige IO/RTS/Zigbee dingen te koppelen. Hopelijk blijven ze het dan na de volgende update doen.

Inderdaad zeer netjes dat Somfy oplossingsgericht bezig is. Deze week contact met ze gehad om de niet meer in gebruik zijnde Connexoon RTS leeg te maken, ging telefonisch zeer snel en het was vlot geregeld. Die kan dus naar de volgende eigenaar. Positief dus dat Somfy goed kan en wil communiceren met de eigenaren van hun apparatuur!

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

• BaseBoyNL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-01 08:59
Ik ben zeer benieuwd of het probleem inderdaad in de SSID zit en of de ethernet-adapter een mogelijke workaround is. Heb al diverse mensen blij mogen maken met een Connexoon en Tahoma switch maar ben dit nog niet tegengekomen.

Ik ga het topic dus volgen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D43m0n
Helaas, de ethernet-adapter werkt niet op mijn Tahoma Switch... Het zou plug & play moeten zijn, maar het werkt simpelweg niet. Ik heb pogingen "WiFi resets" uitgevoerd met de hoop dat de netwerk stack in de Switch dan toch wel de ethernet-adapter accepteert maar het werkt gewoon niet. Ik heb dit teruggekoppeld naar Somfy en ze waren erg verbaasd. De ethernet-adapter is weliswaar nieuw voor de Switch, maar ze hadden er inmiddels ongeveer 20 tot 25 succesvol ingezet om WiFi problemen op te lossen.

Somfy NL krijgt inmiddels het vermoeden dat er bij de productie van de Switch een "slechte batch" tussen zat. Misschien heb ik er 2 van gehad inmiddels?

Maar helaas is de ethernet-adapter niet zomaar in te zetten blijkbaar... Om nou toch de uitleg van Somfy Frankrijk te controleren (daar is mijn "case" ook bekend) heb ik op m'n router een apart SSID gemaakt zonder spaties, emojis of twijfelachtige karakters. Ik heb de Switch inmiddels op dat SSID verbonden en dat werkt. Als dinsdag a.s. de update vrijgegeven wordt, hoop ik weer wat wijzer te zijn.

• AiR60
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:43
nigle schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 15:57:
Ik heb de switch na soortgelijke problemen maar weer opgeborgen en vervangen door een Velux klf 200. Aangezien ik de bediening voornamelijk vanuit homeassistant/openhab doe is het functioneel weinig verschil. Sindsdien geen problemen meer en bijkomend voordeel is dat ik ook niks meer van doen heb met de Somfy API.
Wil je de Switch niet verkopen dan? :)

Ik heb alle rolluiken Somfy IO, is zo'n Velux elf 200 dan een goede optie?

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• D43m0n
D43m0n schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 17:20:
...
Ik heb de Switch inmiddels op dat SSID verbonden en dat werkt. Als dinsdag a.s. de update vrijgegeven wordt, hoop ik weer wat wijzer te zijn.
We zijn inmiddels wat verder dan die bedoelde dinsdag die ik op 22 juli noemde. Ik (en Somfy NL) hadden een update verwacht maar die kwam niet. Die kwam pas in de 2e week van september. Ik heb vorige week die update van de software van de Switch uitgevoerd, terwijl ie dus verbonden was met een SSID zonder vreemde tekens zoals emoji of spaties of leestekens. En tada! Daarna werkt alles zoals je zou hopen dat het werkt. Kennelijk gebruikt Somfy bij het update-proces je SSID en als daar tekens in voorkomen die Somfy niet verwacht, dan gaat dat daarna mis. Emoji's worden waarschijnlijk niet ondersteunt, is mijn aanname. Ik denk dat spaties nog wel gaan want dat is gewoon een ASCII-karakter. Maar emoji's bevatten afhankelijk van je characters een backspace geloof ik (althans, zo ziet dat eruit op mijn OpenWRT router).

Ik heb Somfy NL laten weten wat de uitkomst is van de update. Zij zijn uiteraard blij dit te horen en hebben me verteld dat er nu nog een aantal gevallen bekend zijn geworden waarin de naam van het SSID een rol speelt bij "storingen". Dit is dus iets wat ze mee gaan nemen bij nieuwe ontwikkelingen.

Ik vind Somfy producten niet goedkoop, maar de service/ondersteuning die ze leveren is er wel op gericht om je probleem ook daadwerkelijk op te lossen. Dat mag ook gezegd worden.

• D43m0n
Ik kan dit topic helaas niet zelf als "Opgelost" of met "Beste antwoord" markeren omdat ik kennelijk de topic starter ben. Feitelijk is het probleem opgelost. Als iemand dit kan markeren als "opgelost" dan is dat prima.

• dennisameling
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22-01 17:50
Nou schijnt het ook mogelijk te moeten zijn om een Tahoma Switch via een ethernet-adapter aan je thuisnetwerk te hangen.
Bij mij in het gebouw is de 2.4GHz band zwaar overbelast door netwerken van buren. Ik ben daarom bezig om alles over te zetten op 5GHz/Ethernet, zodat m'n 2.4GHz netwerk helemaal uit kan. Omdat de Tahoma Switch alleen maar 2.4GHz ondersteunt, was Ethernet de enige andere optie.

Contact gehad met Somfy Nederland en zij kunnen de betreffende adapter helaas (nog?) niet leveren. Via de Duitse webshop van Windowo kon ik deze wel bestellen. Werkt perfect, Plug and Play. Artikelnummer is 9028054.

Hoop dat dit iemand in de toekomst nog kan helpen :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee