Is raid nou echt zo snel?

Pagina: 1
Acties:

• hives
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-04-2023
Ik heb net van iemand gehoord dat als je een raid-controller hebt dat het alleen maar je processor belast en je pc veel langzamer maakt.....
Vooral als je windows op een raid-controller draait.
Maar dat lijkt me sterk want een raid-controller versterkt toch alleen maar de snelheid van het verwerken en lezen van bestanden :?

Ik krijg volgende week een nieuwe IBM schijf van 20 gb en die wou ik net op de raid aan gaan sluiten van mijn abit kt7a-raid.

En ik draai alleen windows en speel soms een spel.
Maar maakt het mijn pc dan ook langzamer op raid 0?

Alvast Bedankt

Greetzzzzzzzzz Hives

AMD XP 3000+ , Asus A7v333 Raid , 3 x maxtor 40 gb 7200 rpm , asus nvidia geforce FX 5950 Ultra 256 MB, 1024 Kingston DDR PC-2700, Creative Audigy 2 ZS , Pioneer 106s 16 x 40 x , Lite-on 52 x 32 x , 52 x, Sony DVD Writer 4x Extern , Ilyama HM204DT 22 Inch

• Angelfire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:38

Angelfire

AKA AZwaanR or RZA

UTFS,

en nee windows wordt er niet langzamer van, dat is bullshit.

I play my enemies like a game of chess...

• AlKoholiK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-04 19:42

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

je kunt met een RAID-controller verschillende soorten ARRAY's maken. 2 veelgebruikte array's zijn STRIPING en MIRRORING. Mirroring wordt niet veel gebruikt, en is vooral om de veiligheid van je data te verbeteren. Striping daarentegen is vooral bedoelt om je HD's sneller te laten werken. Het werkt zo:
2 HD's(bijv 2 x 20GB) worden "samengevoeg" tot 1 RAID-schijf, waardoor je een theoretische snelheidswinst boekt van 100%. of dit in de practijk ook zo is ligt aan de snelheid van je PC en van je schijven

dit alles had je vast ook met de SEARCH-pagina kunnen vinden

DOPEFISH. The second-dumbest creature in the universe. This creature's thought patterns go "swim swim hungry, swim swim hungry". They'll eat anything alive and moving near them, though they prefer heroes.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
bovenaan deze pagina staat een search button.
Type dan raid en bij categorie Opslagmedia & I/O controllers dan krijg je een hoop info over raid.....

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Verwijderd

Ik heb een systeem met een dual P3 mobo met raid ondersteuning en 2 x IBM ide hd`s, en een gelijkwaardig P3 systeem met u2w scsi hd, na wat testjes kwam het raid-systeem bij sisoft sandra vele malen beter uit de bus.(exacte waardes weet ik niet meer)
Het is wel zo dat je 2 identieke schijven nodig hebt om dit te kunnen verwezenlijken.
Bij raid 0 word de data over deze 2 schijven verdeeld.

Verwijderd

Het is Raidte snel! :)

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:43

Bezulba

Formerly known as Eendje

Op donderdag 23 augustus 2001 15:37 schreef Speedy het volgende:
Ik heb een systeem met een dual P3 mobo met raid ondersteuning en 2 x IBM ide hd`s, en een gelijkwaardig P3 systeem met u2w scsi hd, na wat testjes kwam het raid-systeem bij sisoft sandra vele malen beter uit de bus.(exacte waardes weet ik niet meer)
Het is wel zo dat je 2 identieke schijven nodig hebt om dit te kunnen verwezenlijken.
identieke schijven is niet meer nodig... als maar het eerste volume bij mirroring op de 2e schijf past (duh)

blup

• hives
Ok bedankt voor alle info!

Zodra me IBM deskstar 20 gb 7200 RPM binnen is ga ik lekker reten, zonder gezeik van iedereen dat het langzaam is.

Ik zou het wel zien.

Greetzzz Hives

AMD XP 3000+ , Asus A7v333 Raid , 3 x maxtor 40 gb 7200 rpm , asus nvidia geforce FX 5950 Ultra 256 MB, 1024 Kingston DDR PC-2700, Creative Audigy 2 ZS , Pioneer 106s 16 x 40 x , Lite-on 52 x 32 x , 52 x, Sony DVD Writer 4x Extern , Ilyama HM204DT 22 Inch

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-04 22:15

John2B

I Love RAID5..!!

Je systeem met RAID wordt bagger traag als je RAID onder windows NT of 2000 softwarematig toepast. Niet echt interresant dus...!!

Indien je hardwarematig RAID neemt zoals:
Promise, Escalde, HOTROD, ect
Dan kan je snelheid op lees en schrijf acties bevorderen als je kiest voor striping.

Ik heb een van 3Ware de Escalde6400 met vier IDE RAID Controllers en dus kan ik er vier harddisk's aan hangen. Ik heb nu RAID 10 dus twee maal stripeset en die weer gemirorred. Alleen de stripeset heeft een performance winst van 40% op een enkele IBM DTLA307030.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• machiel
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-02 18:49
Gebruik de neukende zoekmachine

• hives
Heb ik al gedaan.

Ouwe neuker

Verwijderd

Op donderdag 23 augustus 2001 15:37 schreef Speedy het volgende:
Leuk om de data over 2 schijven te verdelen, maar wat gebeurd als 1 van de 2 schijven het begeeft?
Ben je dan de helft van je data kwijt?

• VIPER2001
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-04 23:43

VIPER2001

[GOT]The Source

als 1 crasht dan ben je alles kwijt :'(:'(:'(

Asus X99-DELUXE i7-5930K 16 GB (DDR3 2133) asus GTX1070 8 GB , asus xense ,asus usbdvdwriter,CM-COSMOS II,coirsair1200I,evo1TB,960pro512,Seagate2TB+Seagate 2x4TB,canon5350 logi g910+g502 iiyama G2773HS

• BurningSheep
  • Laatst online: 17-12-2024
Op vrijdag 24 augustus 2001 06:08 schreef VIPER2001 het volgende:
als 1 crasht dan ben je alles kwijt :'(:'(:'(
Als er 1 crasht is het altijd :'( :'( :'( maakt niet echt uit of je dan wel of geen raid gebruikt. En als je, je daar echt zorgen over maakt dan stel je een raid in met redundantie ;)

• Papillon
  • Laatst online: 27-03 15:17

Papillon

Spring 's in the Air...

Op donderdag 23 augustus 2001 16:57 schreef John2B het volgende:
Je systeem met RAID wordt bagger traag als je RAID onder windows NT of 2000 softwarematig toepast. Niet echt interresant dus...!!
Dan moet je ook een RAID set bouwen met twee master gejumperde schijven op twee aparte kanalen anders moet je switchen tussen slave en master en ja.. zelfs dan is de RAID controllertje ook traag.

Zelf heb ik software RAID met 2 schijven en dat trekt rond de 75 MB/s met software RAID. (is dan wel SCSI)

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

• DarkHelmet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-04 20:09
Op donderdag 23 augustus 2001 16:57 schreef John2B het volgende:

Indien je hardwarematig RAID neemt zoals:
Promise, Escalde, HOTROD, ect
Dan kan je snelheid op lees en schrijf acties bevorderen als je kiest voor striping.

Ik heb een van 3Ware de Escalde6400 met vier IDE RAID Controllers en dus kan ik er vier harddisk's aan hangen. Ik heb nu RAID 10 dus twee maal stripeset en die weer gemirorred. Alleen de stripeset heeft een performance winst van 40% op een enkele IBM DTLA307030.
No offense, maar volgens mij heb jij de klok horen luiden maar weet je niet waar de klepel hangt....

Ten eerste, een gewone Promise FastTrack is GEEN hardwarematige RAID, en Highpoint al helemaal niet.

En over je RAID array: Je hebt een mirror draaien die je striped, niet andersom, is toch wel een verschil...
De RAID 01 die Highpoint en Promise aanbieden is toch net ff wat anders als de RAID 10 van 3Ware (RAID 10 is een net iets betere oplossing).

En gebruik jij toevallig de laatste driver & firmware van 3Ware? Bij mij wil de performance maar niet goed worden, ik wacht op de nieuwe firmware die al uit had moeten zijn :( :'(

"A study in the Washington Post says that women have better verbal skills than men. I just want to say to the authors of that study: Duh."

Pagina: 1