• LVS
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 27-01 17:12
Hi, ik ben nieuw op dit forum. De reden dat ik hier mijn vraag stel is omdat bol.com / apple niet echt antwoord kan geven op mijn vraag. Ik heb AirPods II gekocht bij bol.com. Geïnstalleerd en ik wilde direct mijn garantie checken; dekking verlopen. Gebeld met bol.com dus er worden nieuwe gestuurd. Wederom bij de 2e levering is de dekking verlopen. De AirPods zijn nieuw verpakt zien er ook nieuw uit. Apple geeft aan dat bol.com betrouwbaar is maar dat ze niet weten waar bol.com de AirPods vandaan kan hebben gehaald (opkoper)?. Ook weet apple niet waarom de dekking verlopen is. Bol.com geeft aan dat ze dit ook niet weten maar dat er gewoon 2 jaar garantie op zit terwijl op de pagina staat dat er 1 jaar fabrieksgarantie op zit. Ik weet niet zo goed wat ik hier nu van vind en omdat ook niemand mij een duidelijk antwoord kan geven ben ik benieuwd of er hier personen zitten die hier wel wat over weten.

Thnx!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:29
2 jaar garantie gaat via bol.com. Jij hebt niets met Apple te maken.

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
LVS schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:15:

Bol.com geeft aan dat ze dit ook niet weten maar dat er gewoon 2 jaar garantie op zit terwijl op de pagina staat dat er 1 jaar fabrieksgarantie op zit. Ik weet niet zo goed wat ik hier nu van vind en omdat ook niemand mij een duidelijk antwoord kan geven ben ik benieuwd of er hier personen zitten die hier wel wat over weten.
Bol is je eerste aanspreekpunt als consument. Daar heb je ze immers gekocht.

Oftewel als bol zegt op de product pagina dat er twee jaar garantie op zit dan zit er twee jaar garantie op via Bol.

De garantie direct via Apple (fabrieksgarantie) is idd korter maar bovenal een service van de fabrikant. Deze hoeven ze niet te verlenen en heb je daarom ook geen recht op.

Oftewel, nieuwe Airpods die ergens langer dan een jaar op de plak gelegen hebben kunnen geen garantie meer hebben via Apple maar dat zegt niets over je consumenten recht.

Je kan daarom 2 dingen doen:
1. Lekker gaan gebruiken die dingen
2. Terug sturen en voor meer geld bij Apple kopen.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Geef even de serienummers aan Bol door zodat ze die ergens in jouw account kunnen zetten. Je krijgt dan in ieder geval geen gezeik met “garantie verlopen” mocht er toch later iets aan de hand zijn.

• Haga
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
Heb je ze daadwerkelijk bij bol.com gekocht?

of bij een van de “partners” van bol.com die bol.com alleen gebruikt als verkoopplatform?

• LVS
Nee daadwerkelijk bij bol.com dus niet een partner.

@Sypie; via apple kan ik het serienummer doorgeven en ze kunnen dit registeren maar ze kunnen mij niet uitleggen hoe dit kan.

#@Donstil Helemaal duidelijk, bedankt. Vreemd dat apple dit mij niet kan vertellen.

[Voor 32% gewijzigd door LVS op 26-02-2022 13:52]

• LVS
@Donstil helemaal duidelijk! Dank.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:46
Donstil schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:39:
[...]

Oftewel, nieuwe Airpods die ergens langer dan een jaar op de plak gelegen hebben kunnen geen garantie meer hebben via Apple maar dat zegt niets over je consumenten recht.
Volgens mij werkt dat niet zo bij Apple. De garantie gaat daar in op de verkoopdatum, ik heb dat nog nooit anders gezien bij een product van Apple. Dus dat dit gebeurt is wel merkwaardig. Het doet vermoeden dat deze oordopjes al eens eerder verkocht zijn aan een consument.

Wat niet wil zeggen dat ze niet goed zijn. Wat je zegt over de garantie klopt wel, de verkoper is het eerste aanspreekpunt. Maar vaak geeft een verkoper niet thuis en stuurt je door naar de fabrikant. Als de TS bol.com voldoende vertrouwt om dit aan te durven, dan is er niks aan de hand, maar ik zou er nog wel een keer over nadenken, zeker bij AirPods. Dat is toch een product waarbij de kans wat groter is dat je de garantie nodig gaat hebben.

• Donstil
  • Niet online
PhilipsFan schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 13:59:
[...]

Volgens mij werkt dat niet zo bij Apple. De garantie gaat daar in op de verkoopdatum, ik heb dat nog nooit anders gezien bij een product van Apple. Dus dat dit gebeurt is wel merkwaardig. Het doet vermoeden dat deze oordopjes al eens eerder verkocht zijn aan een consument.
Nee hoor dat hoeft niet perse, zakelijk al erg vaak zien gebeuren dat dit soort producten als fabrieksgarantie datum de datum hebben waarop de groothandel ze verkocht heeft. Vaak bij grijze import bijvoorbeeld.

Geeft helemaal niets want ook daar hebben we consumenten garantie voor :)
PhilipsFan schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 13:59:
[...]
Wat niet wil zeggen dat ze niet goed zijn. Wat je zegt over de garantie klopt wel, de verkoper is het eerste aanspreekpunt. Maar vaak geeft een verkoper niet thuis en stuurt je door naar de fabrikant. Als de TS bol.com voldoende vertrouwt om dit aan te durven, dan is er niks aan de hand, maar ik zou er nog wel een keer over nadenken, zeker bij AirPods. Dat is toch een product waarbij de kans wat groter is dat je de garantie nodig gaat hebben.
Doorsturen naar de fabrikant mag wettelijk gezien niet. Bol moet dat in dit geval oplossen.

Overigens is het zo dat bol je aankoop bedrag terug betaald als de reparatie langer duurt dan 3 weken. Dus we spreken hier niet echt over “aandurven” wat mij betreft.

[Voor 37% gewijzigd door Donstil op 26-02-2022 14:07]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

LVS schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:15:
Hi, ik ben nieuw op dit forum. De reden dat ik hier mijn vraag stel is omdat bol.com / apple niet echt antwoord kan geven op mijn vraag. Ik heb AirPods II gekocht bij bol.com. Geïnstalleerd en ik wilde direct mijn garantie checken; dekking verlopen. Gebeld met bol.com dus er worden nieuwe gestuurd. Wederom bij de 2e levering is de dekking verlopen. De AirPods zijn nieuw verpakt zien er ook nieuw uit. Apple geeft aan dat bol.com betrouwbaar is maar dat ze niet weten waar bol.com de AirPods vandaan kan hebben gehaald (opkoper)?. Ook weet apple niet waarom de dekking verlopen is. Bol.com geeft aan dat ze dit ook niet weten maar dat er gewoon 2 jaar garantie op zit terwijl op de pagina staat dat er 1 jaar fabrieksgarantie op zit. Ik weet niet zo goed wat ik hier nu van vind en omdat ook niemand mij een duidelijk antwoord kan geven ben ik benieuwd of er hier personen zitten die hier wel wat over weten.

Thnx!
Fabrieks - en verkopergarantie is wat anders. Je hebt het recht op wettelijke garantie bij aankoop als consument zijnde, via de verkoper. Nu dus bol.com. Wettelijke Garantie is vaak ruimer dan fabrieks- en verkopersgarantie.

Lekker gebruiken, niet druk om maken, en bij klachten ga je naar verkoper, en niet naar fabrikant.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Aiii
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:43

Aiii

何これ

Bol's klantenservice is prima, maar zelfs al zou het dat niet zijn, dit is in Nederland gewoon wettelijk geregeld. Twee jaar vanaf aankoopdatum, je factuur van bol.com is je garantiebewijs, serienummers e.d. zijn irrelevant, net als de rol van Apple (de 1 jaar garantie van Apple is een service, maar staat volledig los van je twee jaar wettelijke garantie via bol.com).

Dus, geen zorgen, veel plezier met je AirPods.

• LVS
Bedankt allemaal voor jullie reacties! Nog een fijne zondag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:35
Bij toeval dit topic ontdekt. Voor mij is totaal nieuwe info dat de Apple beperkte garantie verlopen kan zijn bij een nieuw product. Mijn verleden met Apple produkten (Apple Watch, HomePod, Apple TV, MacBook, iPhone, iPad) is dat het jaar beperkte garantie in gaat wanneer het product voor het eerst aangezet/ingesteld wordt.

Zelf heb ik vorige maand Airpods gen 3 bij Amazon UK gekocht. Twee weken geleden voor het eerst in gebruik genomen en toen zag ik dat de Apple beperkte garantie liep tot ergens in december dit jaar. Mijn eerste gevoel was dat ik een retour product of refurbished product had ontvangen. Dit was niet het geval, want de verpakking was volledig geseald. Hierop heb ik contact opgenomen met Apple. Na uploaden van de factuur is de einddatum van de garantie gecorrigeerd. De Apple medewerker gaf aan dat bij Airpods de einddatum ingesteld wordt van wanneer de winkel ze besteld heeft.

Dus mocht het je irriteren dat de einddatum van de Apple beperkte garantie niet juist is, kun je dit dus laten corrigeren. Het voegt volgens mij overigens wel weinig toe. Je kunt zo gemakkelijker AppleCare+ afsluiten, maar dit kan ook o.b.v. je factuur. Een ander klein voordeeltje is dat je zonder je factuur bij je te hebben je dan in het eerste jaar makkelijk bij Apple/APR kunt aankloppen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:39
meesje schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:11:
De Apple medewerker gaf aan dat bij Airpods de einddatum ingesteld wordt van wanneer de winkel ze besteld heeft.
Hmm, wel heel bijzonder te vernemen. Dus als ik nu via Bol een setje AirPods ga aanschaffen dan is de einddatum 12 maanden minus de tijd tussen het moment dat de Pods door de winkel zijn besteld en de verkoop aan mij. Nogmaals heel erg bijzonder. Niet dat ik jouw verhaal in twijfel trek, maar kan me het bijna niet voorstellen eigenlijk. Nog bijzonderder is het, dat je zelf actie moet ondernemen om dit hersteld te krijgen.

Is dit alleen bij de Pods zo of bij elk ander product van Apple? Dit, omdat ik voorheen wel eens een iPhone in seal via Marktplaats of zo aanschafte, waarbij de garantie van een jaar dan in ging vanaf het moment dat ik de iPhone activeerde.

Of is jouw situatie zo bijzonder, omdat je de Pods niet via een NL webwinkel hebt aangeschaft? Misschien is de UK-wetgeving anders?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
RicoK schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:27:
[...]

Hmm, wel heel bijzonder te vernemen. Dus als ik nu via Bol een setje AirPods ga aanschaffen dan is de einddatum 12 maanden minus de tijd tussen het moment dat de Pods door de winkel zijn besteld en de verkoop aan mij. Nogmaals heel erg bijzonder. Niet dat ik jouw verhaal in twijfel trek, maar kan me het bijna niet voorstellen eigenlijk. Nog bijzonderder is het, dat je zelf actie moet ondernemen om dit hersteld te krijgen.

Is dit alleen bij de Pods zo of bij elk ander product van Apple? Dit, omdat ik voorheen wel eens een iPhone in seal via Marktplaats of zo aanschafte, waarbij de garantie van een jaar dan in ging vanaf het moment dat ik de iPhone activeerde.

Of is jouw situatie zo bijzonder, omdat je de Pods niet via een NL webwinkel hebt aangeschaft? Misschien is de UK-wetgeving anders?
Allemaal niet zo bijzonder hoor, zie mijn eerdere reactie. Best normaal bij bijvoorbeeld grijze import, of alle Apple producten behalve de heavy connected devices.

Laten herstellen via Apple kan je doen maar is niet perse nodig want je hebt immers gewoon je garantie via de winkel van aanschaf, al is dat eerste jaartje service via Apple wel lekker natuurlijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:35
Donstil schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:31:
[...]

Allemaal niet zo bijzonder hoor, zie mijn eerdere reactie. Best normaal bij bijvoorbeeld grijze import.

Laten herstellen via Apple kan je doen maar is niet perse nodig want je hebt immers gewoon je garantie via de winkel van aanschaf, al is dat eerste jaartje service via Apple wel lekker natuurlijk.
Daarom dus laten aanpassen. Nu kan ik in het eerste jaar gewoon in NL aankloppen bij Apple/APR.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
meesje schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:38:
[...]

Daarom dus laten aanpassen. Nu kan ik in het eerste jaar gewoon in NL aankloppen bij Apple/APR.
Ja die link had ik al wel kunnen leggen :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:39
Bedankt voor de uitleg.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee