Toon posts:

Aansluiting van HDMI kabels bij Samsung HW-Q950A

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ldries46
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 02-08-2022
Ik heb op dit moment een HW-Q950A Soundbar. Deze Soundbar heeft de volgende aansluitingen:
1. HDMI 1 input
2. HDMI 2 Input
3. Optische input
4. HDMI ARC/eARC output

Ik het een Samsung TV (Q55QR90) metdiverse inputs waaronder
1. HDMI 1 ingang
2. HDMI 2 ingang
3. HDMI 3 ARC ingang
4. HDMI 4
5. internet input

Daarnaast een KPN Decoder met HDMI uitgang en een Sony CD/DVD/Blu Ray Speler met een HDMI uitgang.
Ik wil deze apparaten zodang koppelen dat ik ze met een Logitec Harmony of een vergelijkbare universele afstandsbediening simpel kan bedienen en geen kabels hoef te verwisselen.
Uit testen is gebleken dat als ik de decoder en de speler met op resp. HDMI 1 en HDMI 2 van de Soundbar aansluit en geen kabel tussen de soundbar en de TV heb ik het door beide geproduceerde geluid te horen krijg.
Als ik een HDMI kabel tussen de TV en de soundbar aansluit dan krijg ik:
- Als de TV aanstaat geluid
- Als de TV niet aanstaat geen geluid
- Als ik een extra optische geluids verbinding tussen DEcoder danwel Speler aanbreng wel geluid maar als
de TV niet aanstaat maar 18 minuten want dan komt de Auto Power Down van de Soundbar in en moet ik
de sounbar opnieuw aaanzetten waarna ik de hele dag kan luisteren.

Ik kan ook die optische verbinding aanbrengen en en de HDMI kabels direct tussen Decoder/Speler en TV aanbrengen ook dan kan ik alles goed horen, maar ik heb begrepen dat de Optische verbinding niet alle modernere mogelijkheden die de Sounbar qua geluid kent kan overbrengen.
De vraag is dus hoe kan ik het liefst via HDMI alles aansluiten om toch nog van alle mogelijkheden gebruik te kunnen make. Daarbij rekening houdend dat de TV ook nog zaken (Netflix, eigen opnamen, enz) die normaal via ARC verbinding zouden lopen wat betreft geluid kan gebruiken zonder de TV aan te zetten wanneer het niet nodig is (Radio vanaf de decoder en CD's vanaf de speler).

Wanneer nodig ben ik bereid extra apperatuur aan te kopen noals indien nodig 4KHDMI matrix Spliier

Alle reacties

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-04 21:56

SA007

Moderator Tweaking
Move naar TB

Klok is stuk :(

• ldries46
Wat ik denk nodig te hebben is een tussenstuk in de HDMI verbinding die:
1. ofwel de soundbar aanfeeft dat er geen kabel zit aangesloten als de TV uitstaat.
2. ofwel wanneer de TV uitstaat de het ARC/eARC signaal emuleert als of er een TV aanstaat.
Doet een EDID dat. of heb ik daarvoor iets anders nodig

• ldries46
Mijn Probleem:
Ik heb een TV en een Soundbar die met elkaar verbonden zijn over de beide HDMI ARC/eARC poorten (TV: HDMI in, Soundbar HDMI out). Daarnaast nog twee apparaten die met een HDMI kabel verbonden zijn met de Soundbar (een decoder en een CD/DVD/Blu Ray speler) op de HDMI input poorten. De decoder kan zowel radio als TV programma’s aanleveren, de speler kan zowel gebruikt worden om naar muziek te luisteren als om naar TV te kijken. Daarnaast hebben decoder en speler de mogelijkheid om optisch geluid aan te bieden en heeft de Soundbar een optische ingang, die overruled wordt door een geluids signaal dat aangeboden wordt op de ARC verbinding.
Ik wil de TV niet aanhebben als ik naar de radio of een CD luister. Momenteel heb ik ook alle optische verbindingen aangesloten. Als ik de radio aanzet (geluid via optische kabels dan valt de Soundbar na 18 minuten uit omdat er een “Auto Power Down” schakeling in de Soundbar zit die je niet kan uitzetten. Zet ik de Soundbar daarna weer aan dan blijft de radio verder gewoon aan. De “Auto Power Down” schakeling gaat aan als gedurende 18 minuten er geen audio signaal is ontvangen (kennelijk op de ARC verbinding).
De TV kan ook diverse functies op internet uitvoeren zoals bv Spotify, Netflix, maar ook muziek of foto’s opzoeken op mijn computer dan wel NAS. Voor al deze functies heb ik de ARC verbinding nodig

Ik heb het volgende al geprobeerd:
1. De ARC verbinding los gehaald (het effect is hetzelfde of de verbinding aan de TV of aan de Soundbar zijde wordt losgehaald). De optische verbinding uitgezet. Ongeacht of de TV aanstaat klinkt er geluid uit de Soundbar als ik de decoder dan wel de CD aanzet.
2. De ARC verbinding aangesloten, de optische verbinding uitgezet. Als de TV aanstaat dan klinkt er geluid de Soundbar. Als de TV uitstaat dan klinkt er geen geluid uit de Soundbar.
3. De ARC verbinding aangesloten, de optische verbinding aangezet. Als de TV aanstaat dan klinkt er geluid uit de Soundbar. A;s de TV uitstaat dan komt de “Auto Power Down” aan de orde.

Mijn Hardeware:

Soundbar: Samsung HW-Q950A
TV : Samsung Q55QR90

Ik zoek:
Ik wil natuurlijk niet elke keer de ARC verbinding gaan loshalen. Dus zoek ik een schakelaar die dit kan bij voorkeur met een afstands bediening omdat ik nu al 4 afstandsbedieningen moet gebruiken werk ik met een Logitec Harmony waarbij ik voor elk doel een aangepaste set knoppen kan gebruiken. Het liefst wil ik geen gebruik meer maken van de optische kabels omdat die niet voldoende kunnen om alles wat mij Soundbar kan kunnen transporteren. Eventueel anderen oplossingen met alleen HDMI kabels zijn ook welkom.

Ik hoop dat ik dit keer wel een reactie krijg

• Jos_M
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-03 19:27

Jos_M

aka jos_jalla aka josti

Ik heb bijna dezelfde set up, maar dan met een 55Q95TD televisie.

Sinds 2 dagen heb ik ineens het probleem dat de soundbar niet meer via HDMI wordt herkend via de eARC poort.. de tv en soundbar werken nu dus alleen via wifi met elkaar samen 🤔

De TV geeft ook een melding dat een 'audioapparaat niet via een ARC port aangesloten zit'. Alleen dat zit hij wel... zowel in de smart connectbox als in de soundbar.

Heeft iemand daar een tip voor?

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01-04 20:18
Ik heb dezelfde setup @Jos_M
Enkel heb ik de 75Q95TD. 75 inch dus.
Bij mij functioneerd alles naar behoren.
Gebruik hdmi poort 3 - earc van de connect box, naar de earc input/output van de q950a.

Verder herken ik jou probleem niet.. maar probeer eens andere hdmi kabel? 2.1 hdmi?

Sinds gister heb ik een nvidia shield opnieuw aangeschaft. omdat de upscale van de tv toch mwa vind.

[Voor 12% gewijzigd door Eskimoo op 03-11-2022 12:21]

• Jos_M
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-03 19:27

Jos_M

aka jos_jalla aka josti

Eskimoo schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:20:
Ik heb dezelfde setup @Jos_M
Enkel heb ik de 75Q95TD. 75 inch dus.
Bij mij functioneerd alles naar behoren.
Gebruik hdmi poort 3 - earc van de connect box, naar de earc input/output van de q950a.

Verder herken ik jou probleem niet.. maar probeer eens andere hdmi kabel? 2.1 hdmi?

Sinds gister heb ik een nvidia shield opnieuw aangeschaft. omdat de upscale van de tv toch mwa vind.
Ik heb de TV een factory reset gegeven, en ineens deed alles het weer zoals het hoort. Dus de soundbar wordt nu gewoon weer via HDMI herkend, en eARC werkt weer. Overigens heb ik altijd de originele kabels gebruikt, maar van ene op andere dag was de connectie weg 8)7

Eindgoed, algoed!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee