Draadloze verbinding omzetten naar bedrade verbinding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neobahamuth
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Topicstarter
Ik heb een aanvaardbaar internetabbo (300/20).

Huidige situatie:

De modem bevindt zich echter in de berging. De andere kamers bedraad aansluiten is geen optie.

In de woonkamer staat een gigabit switch die via Powerline adapter zijn verbinding krijgt van de berging.
Daar is een mini htpc/nas en aparte media player bedraad mee verbonden.
De snelheid die overblijft is echter echt te laag (50-80/10).

In de studeerkamer staat ook een pc die via dezelfde wijze verbonden is.
De (Telenet)modem stuurt ook wel een 802.11n 5Ghz wifi signaal uit, maar de mini pc's zitten nog op 802.11n.

Situatie die ik graag zou hebben:
2 (of meer) zeer snelle AP's (mesh?) waarvan 1 in de berging en 1 in de woonkamer.
De AP in de woonkamer via utp aansluiten op gigabit switch zodat alle apparatuur daarop aangesloten (mini-pc/nas, media player, tv, receiver) genieten van deze hogere snelheid.

De concrete vragen zijn:
- Kan deze opstelling zo werken?
- Is dit de beste oplossing?
- Zo ja, welke (betaalbare/snelle) type apparatuur komt daar best voor in aanmerking?

Alvast bedankt voor alle suggesties! :)

Huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/w0wSQ0P/thuisnetwerk01.png

naar zoiets?:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/jzPmvp1/thuisnetwerk2.png

BBQBBQ 2OpendeurdagLED Cat Feeder

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• return true
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16-04 14:52
Is er echt geen enkele mogelijkheid om kabels tussen de verdiepingen te trekken, ook niet naar een andere plek op dezelfde verdieping? Je kunt een access point aan de switch hangen dat als wireless bridge is ingesteld (als het desbetreffende access point dat ondersteunt) en zo een point-to-point-verbinding opzetten met het access point dat aan je modemrouter hangt. Echter wil je dan eigenlijk wel de afstand en vooral ook het aantal obstakels die het wifi-signaal kunnen dempen zoveel mogelijk beperken. Dus als je écht geen kabel direct van de modemrouter naar de switch kunt leggen zou ik wel proberen het access point dat met de modemrouter verbonden is zo dicht mogelijk bij de bridge die aan de switch hangt te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neobahamuth
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Topicstarter
Bedankt voor de reactie.

Het was misschien niet duidelijk, maar de tekening was een bovenaanzicht, dus alles op dezelfde verdieping.

Tussen de studeerkamer en berging zit 6m.
Tussen de berging en de woonkamer is het 10m.

En neen, het is geen optie om kabel te leggen, want die moeten dan overal om deurlijsten heen en dan wordt het plotseling 15m aan lelijke kabels die overal rond deurlijsten en naast plinten liggen. (kabelgoten vind ik ook afschuwelijk)

Dan denk ik dus dat een Netgear Orbi RBK352 - Mesh Wifi - Geschikt voor WiFi 6 - 2-pack bijvoorbeeld zou volstaan.
Afbeeldingslocatie: https://www.netgear.com/be/media/RBK352_productcarousel_4_tcm168-107872.png

Op iBOOD staat deze set vandaag toevallig ook (wel de 3-set ipv 2-set) en in de comments zie ik iemand die bevestigt dat je de satelliet ook weer bedraad kan aansluiten.
Als ik dat correct interpreteer, dan zou dit voor mijn geval een oplossing kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:26
Neobahamuth schreef op zondag 27 februari 2022 @ 08:22:
Op iBOOD staat deze set vandaag toevallig ook (wel de 3-set ipv 2-set) en in de comments zie ik iemand die bevestigt dat je de satelliet ook weer bedraad kan aansluiten.
Als ik dat correct interpreteer, dan zou dit voor mijn geval een oplossing kunnen zijn.
Dat interpreteer je denk ik verkeerd. Je kunt de satelliet bedraad aansluiten op de router wordt hier vast mee bedoeld. Je wilt immers niet dat je verbinding draadloos hopt want dan krijg je waarschijnlijk dezelfde snelheid als met powerline.

Heb je geen coax kabel vanuit de meterkast naar de woonkamer lopen?

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neobahamuth
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Topicstarter
DutchKel schreef op zondag 27 februari 2022 @ 08:30:
[...]

Dat interpreteer je denk ik verkeerd. Je kunt de satelliet bedraad aansluiten op de router wordt hier vast mee bedoeld. Je wilt immers niet dat je verbinding draadloos hopt want dan krijg je waarschijnlijk dezelfde snelheid als met powerline.

Ah...

Ja, er is een coax-aansluting in de berging, slaapkamer en woonkamer.
Daar zit uiteraard wel overal reeds een coax-kabel in natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 55martin
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 12-05 21:01
Als je TV wilt blijven kijken via de coaxaansluiting. Diezelfde kabels kun je prima gebruiken voor een Hirschmann mocaset. De data gaat dan ook over coax. De ervaring is uitstekend.

Zijn de coaxkabels niet in gebruik, dan kun je overwegen om deze te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 23:16
@Neobahamuth
ja dit kan :)
Via coax is snelste, krijg je 1gbit overheen via moca. Kabel mag in gebruik zijn
pricewatch: Hirschmann Gigabit internet over coaxadapter - 2 stuks

Wil je het via wifi doen dan ben ik fan van de asus zenwifi.
https://tweakers.net/mode...xt8_p1084618/vergelijken/

Netgear orbi was op dr wifi5 variant een topper maar ik heb het idee dat ze wag kloten met de modellen tegenwoordig. Veel gedoe over gelezen

Trouwens,
Heb je geen goede outdoor wifi erbij nodig? Voor de patio, bacardi koelkast, tentkamp, bbq 8)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neobahamuth
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Topicstarter
@55martin
@laurens0619

Via coax: Ik dacht dat je met zoiets niet én tv signaal én netwerk tegelijk kon overpompen.
Dat zou de allergemakkelijkste oplossing zijn, ja.
Ik ben wel benieuwd of die weldegelijk de geadverteerde snelheid halen.

Ik had toen 4 van die Netgear PL1000-100PES Powerlan gekocht omdat die net adverteerden dat ze gigabit snelheden aankonden, maar in de praktijk (en op zelfs zeer korte afstanden) bleek dat niet het geval te zijn.

Extra krachtige outdoor wifi is niet nodig. Bereik is daar allemaal prima. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 23:16
@Neobahamuth
Powerline == best effort. Geadverteerde snelheid is een richting
Utp== gegarandeerd
Moca == komt het dichtste bij utp, zo goed als gegarandeerd
Mesh== heel afhankelijk van de bouw, met goede 5ghz verbindingen kan dit ook best stabiel zijn

Voorkeurlijstje is dus:
1. Utp
2. Moca
3. Mesh
999. Powerline

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neobahamuth
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Topicstarter
Ok, ik denk dat het die 2 moca adapters gaat worden + 1 USB wifi adapter voor in studeerkamer.
(Die mini-pc zit nog op 802.11n.)

Enorm bedankt voor alle info en suggesties!
Het zat me al een hele tijd dwars dat ik niet van de maximale snelheid van mijn internetabbo kon genieten in die ruimtes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-05 20:23
Neobahamuth schreef op zondag 27 februari 2022 @ 08:59:
Ok, ik denk dat het die 2 moca adapters gaat worden + 1 USB wifi adapter voor in studeerkamer.

Enorm bedankt voor alle info en suggesties!
Het zat me al een hele tijd dwars dat ik niet van de maximale snelheid van mijn internetabbo kon genieten in die ruimtes.
Ik heb exact dat Moca setje waar @laurens0619 naar linkte, gaat prima 1 Gbit en tv signaal overheen.
Let er wel even op wat voor connectors er nu aan je coax kabels zitten, mogelijk moet je een nieuwe connector / tussenstuk kopen als je dat Moca setje neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:33
Neobahamuth schreef op zondag 27 februari 2022 @ 08:59:
Geen coax in de studeerkamer? Of de mogelijkheid om vanuit de studeerkamer een UTP-kabel naar een andere coax-aansluiting te krijgen? Als je nu toch bezig bent...

Je kunt ook meerdere INCA ontvangers combineren. Zie hier bij de installatievoorbeelden:
https://www.hirschmann-mu...dapters/groups/g+c+a+view

Als dit geen optie is... Is de woonkamer of slaapkamer wellicht dichterbij de studeerkamer dan de berging? Misschien kun je dan in de woonkamer of slaapkamer een accesspoint neerzetten, bedraad aangesloten via een INCA-adapter / switch, om zo het wifi signaal in de studeerkamer te verbeteren.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:04
DutchKel schreef op zondag 27 februari 2022 @ 08:30:
[...]

Volgens mij heeft @Neobahamuth het net wel goed geinterpreteerd. er zitten immers 2 ethernet poorten op de satellieten. (volgens de specs in de link naar bol.com). Dan kan je die dus gebruiken om meerdere bedrade apparaten te laten "bridgen" naar de wifi verbinding van de netgear router uit de set. Zo gebruik ik mijn tplink deco m3 set ook, ter vervanging van een homeplug set, die niet zo betrouwbaar werkte als de deco set

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-05 20:23
Xander schreef op zondag 27 februari 2022 @ 10:18:
[...]

Geen coax in de studeerkamer? Of de mogelijkheid om vanuit de studeerkamer een UTP-kabel naar een andere coax-aansluiting te krijgen? Als je nu toch bezig bent...

Je kunt ook meerdere INCA ontvangers combineren. Zie hier bij de installatievoorbeelden:
https://www.hirschmann-mu...dapters/groups/g+c+a+view

Als dit geen optie is... Is de woonkamer of slaapkamer wellicht dichterbij de studeerkamer dan de berging? Misschien kun je dan in de woonkamer of slaapkamer een accesspoint neerzetten, bedraad aangesloten via een INCA-adapter / switch, om zo het wifi signaal in de studeerkamer te verbeteren.
Met slechts 1 router/AP (in de berging) om je apparaten met wifi te verbinden en zulke afstanden naar de ruimtes waar je daadwerkelijk zit zou ik zeker nog ergens minimaal 1 AP neerzetten inderdaad. Woonkamer lijkt me dan de meest logische plek, en inderdaad als je die daar op een handige plek kunt neerzetten die relatief dicht bij je studeerkamer is heb je goede kans dat je wifi signaal daar ook verbetert.
Pagina: 1