Toon posts:

Balken schuin maken voor afschot dakoverstek

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• itris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-01 12:16
Hoi allemaal,

Het platte dak van mijn nieuwbouw woning heeft een opstaande rand. Daar boven op moeten planken komen om een overstek van minimaal 35mm te maken ( okoume multiplex, fermacell, oid). Die planken moeten op afschot staan. Helaas heeft de casco leverancier de balken niet helemaal juist schuin geleverd, waardoor en geen of te weinig afschot is richting het dak. Als ik de planken er nu op zet dan zou regenwater dus niet terug het dak op lopen maar blijven staan of richting de trim lopen. Ik zal de balken dus iets schuiner moeten maken.
Wat ik me af vraag is wat daar een handige manier voor is. Ik heb maar een paar dagen voordat de dakdekkers komen om alles dicht te maken dus ik ben op zoek naar iets dat relatief snel werkt om de in totaal 60 strekkende meter zo te kunnen bewerken.
Ik wil dat de balken op 2 graden komen te staan, dat zou voldoende moeten zijn. De balken zijn 12cm breed. Dus aan de binnenzijde van de dakrand moeten die balken ongeveer 5mm lager zijn dan aan de buitenkant.
Ik dacht aan schaven, maar ik zie geen manier om een schaaf schuin in te stellen. Schuren kan ook, maar dan is de uitdaging hoe ik de afgeschuurde laag consistent houd, en niet her en der meer af schaaf dan op andere plekken. Dan komen de planken allemaal schuin te staan :)
Misschien dat ik een circelzaag op 2 graden kan zetten en die er in kan zetten maar dan maak ik me zorgen of ik de juiste positie in de balk aan kan houden en ook dan een golvend patroon krijg of erger nog veel te laag ga.
Hoe zouden jullie dit aan pakken? :?

Beste antwoord (via itris op 08-03-2022 07:38)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:13
Wig eronder, lat eronder, iig 1kant minimaal ophogen tot je de juiste schuinte hebt. Met de hand schuren en schaven gaat hem allemaal niet worden. Daar moet je niet aan beginnen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Alle reacties

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Een brede wig aan de hoge kant onder de balk slaan. Snel, makkelijk, goedkoop, geen extra gereedschap nodig etc.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:13
Wig eronder, lat eronder, iig 1kant minimaal ophogen tot je de juiste schuinte hebt. Met de hand schuren en schaven gaat hem allemaal niet worden. Daar moet je niet aan beginnen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-02 21:15
Radiaal afkortzaag of een invalzaag met lineaal, de lineaal op de gewenste schuinte leggen en de zaag het werk laten doen.

• itris
Bedankt, dat zijn goede suggesties! Een radiaal afkortzaag gaat denk ik niet werken: ik kan de balken niet demonteren om ze op de machine te leggen (of begrijp ik verkeerd wat een afkortzaag is?). Een invalzaag met lineaal zou misschien wel werken, daar ga ik me nog iets verder in verdiepen.

Indien ik een lat of wig gebruik dan vraag ik mijn af hoe er voor te zorgen dat er geen vocht via spleten onder/boven/naast die lat onder de plank kan komen, de lat kan aantasten of dieper het dak in kan komen. Er komt uiteindelijk wel stucwerk overheen aan de buitenzijde van de gevel, misschien met een folie of iets anders tussen dat stucwerk en de lat, maar geen idee nog hoe lang het gaat duren voordat het zo ver is. Ook dan is er kans op scheuren/gaten in die folie na enige jaren en dat er toch vocht bij komt.

Hebben jullie misschien suggesties voor het materiaal waarvan ik die lat zou kunnen maken/kopen, en misschien ideeen hoe die lat waterdicht te kunnen bevestigen?

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Misschien is een foto/meerdere foto's van de betreffende situatie een idee, dat geeft net wat meer inzicht in de situatie.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:34

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Kan je nog werken met vullatjes op je bestaande balken?

Wise enough to play the fool

• itris
Op deze tekening van de huidige situatie is te zien dat de balk iets schuin zou moeten lopen. In werkelijkheid is dat niet of bijna niet zo:

De bestaande balken zijn al vast gezet, dus ik kan daar geen vullatjes of wiggen onder zetten.
uiteindelijk moet het iets in deze geest worden (de opbouw in deze tekening is anders, dit is om een idee te geven) :

Ik denk nu aan:
- een niet werkende en resistente houtsoort gebruiken voor de latten. die 0.4x2cm plaatsen (indien verkrijgbaar in zo'n maat, moet ik nog checken) en vastzetten met spijkers onder een hoek (zodat ze niet snel los trekken)
- de planken van fermacell of okoume vast zetten met lange schroeven door het midden van de balk er onder. Evt met drukverdeelplaatjes zodat de schroeven meer houvast hebben op de plank en die niet door eventuele krachten door wind onder de plank door de plank worden getrokken.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Nog steeds niet super duidelijk.

Zou voor de latten gewoon geimpregneerd vuren gebruiken en deze op een tafelzaag naar de gewenste maat/afschuining zagen.
Daarna idd vasttacken, voor je gemoedsrust kun je er nog wat D4 houtlijm tussen doen.

Plank erboven kan dan gewoon geschroefd worden, daar hoef je echt geen gekke dingen mee te doen.
Maar Fermacell? Neem aan dan Powerpanel? Gewone gipsvezel is niet echt gemaakt voor buiten.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:56

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Zelf een geschuinde lat erop zetten en dan die multiplex plank? Of enkel een dun latje op één kant zodat je zelf schuin komt te liggen. Heel spannend hoeft het niet te zijn. Vooraf geschuind is alleen makkelijker met plaatsen. Je zou zelfs kunststof wiggen kunnen gebruiken waar je doorheen schroeft.

[Voor 13% gewijzigd door Señor Sjon op 01-03-2022 13:49]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Jiriki
  • Laatst online: 03-02 23:12
De dakbedekking gaat over die lat heen dus dan kan er toch in principe geen water onder komen? Watervast verlijmd is wel aan te raden maar verder zou ik me er niet al te druk om maken.

Belangrijkst lijkt me om het goed te monteren en af te dekken dan is de rest nog niet zo spannend.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• itris
bedankt allemaal, 't is gelukt!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee