Toon posts:

Stop slaat door zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:41
Mijn vraag:
Sinds een aantal weken slaat af en toe de stop door van de groep van de omvormer/zonnepanelen. In het begin was dit af en toe (ongeveer 3 keer per week), maar momenteel gebeurt het vrijwel direct als ik de stop omzet. (groep rechtsonderin op de foto)

Wat goed is om te weten, dat alleen de omvormer/zonnepanelen zijn aangesloten op de groep rechtsonder. Het is dus uitgesloten dat andere apparaten de boosdoener zijn.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Ik heb een goodwe omvormer en 8 zonnepanelen. Ongeveer drie jaar terug is alles geïnstalleerd en tot een maand geleden werkte het altijd naar behoren.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb gelezen dat er soms meer lekstroom weglekt dan 30mA. Dan kan het raadzaam zijn om een 100mA schakelaar te plaatsen. Echter hoor ik graag wat ik eerst nog zou kunnen controleren om het probleem te verhelpen.

[Voor 8% gewijzigd door Joris-Jansen op 26-02-2022 08:39]

Beste antwoord (via Joris-Jansen op 26-02-2022 10:03)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:35
@Joris-Jansen @Jim423 schrijft het, maar niet op de meest duidelijke manier wat mij betreft.

Als je ergens kabels tussen de panelen en de omvormer los haalt: Alleen met het systeem uitgeschakeld Dus ook als je bij de panelen iets wil loshalen.

Controleer dat er geen kabels en zeker geen stekkers op het dak liggen, of erger in het water. Bundel tiewraps mee en alles omhoog.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Alle reacties

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:28

MsG

Forumzwerver

Gaat de aardlekschakelaar af, dan gaat het scenario van lekstroom spelen, of slaat de groep door? Dan is de hoeveelheid ampère hogere dan de groep aan kan/mag kunnen. Twee heel verschillende zaken.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Joris-Jansen
MsG schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:48:
Gaat de aardlekschakelaar af, dan gaat het scenario van lekstroom spelen, of slaat de groep door? Dan is de hoeveelheid ampère hogere dan de groep aan kan/mag kunnen. Twee heel verschillende zaken.
Beide schuifjes van de groep slaan naar beneden.

[Voor 16% gewijzigd door Joris-Jansen op 26-02-2022 08:56]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-01 22:51
Dat is fase-nul en geen groep-aardlekschakelaar.
Ik weet ook niet of je aan het rode kan zien of hij tript op een aardfout maar dat gok ik wel.
Je zou in het donker de 2 zwarte kabels op de omvormer kunnen afkoppelen van de panelen (inknijpen en naarbeneden trekken) en dan kijken of je de groep wel kan inzetten. Overdag kun je dit ook doen maar dan staat er wel spanning op de zwarte kabels. En altijd doen met de groep uit (0 watt).

Grote kans dat er een fout op de kabels op het dak zit. Installateur inschakelen dus :*)

[Voor 9% gewijzigd door Jim423 op 26-02-2022 09:03]

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Joris-Jansen
Jim423 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:02:
Dat is fase-nul en geen groep-aardlekschakelaar.
Ik weet ook niet of je aan het rode kan zien of hij tript op een aardfout maar dat gok ik wel.
Je zou in het donker de 2 zwarte kabels op de omvormer kunnen afkoppelen van de panelen (inknijpen en naarbeneden trekken) en dan kijken of je de groep wel kan inzetten. Overdag kun je dit ook doen maar dan staat er wel spanning op de zwarte kabels. En altijd doen met de groep uit (0 watt).

Grote kans dat er een fout op de kabels op het dak zit. Installateur inschakelen dus :*)
Bedankt voor je reactie. Ik ga dan eerst zo zelf even het dak op (heb een plat dak dus dat gaat makkelijk). Ik kan dan even goed alle connectoren controleren.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• Ronald
@Joris-Jansen @Jim423 schrijft het, maar niet op de meest duidelijke manier wat mij betreft.

Als je ergens kabels tussen de panelen en de omvormer los haalt: Alleen met het systeem uitgeschakeld Dus ook als je bij de panelen iets wil loshalen.

Controleer dat er geen kabels en zeker geen stekkers op het dak liggen, of erger in het water. Bundel tiewraps mee en alles omhoog.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Ronald
Zijn systeem is toch al uitgeschakeld?
(ik kon het niet laten)

Controleer eerst de AC aansluitingen. Stekker verbinding onder de omvormer.
Maar ik denk dat die goodwe gewoon verrot is.
Hoeveel vermogen is het?

Heb hier nog wel een reserve SMA liggen eventueel om te proberen.

[Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-02-2022 09:19]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Joris-Jansen
AUijtdehaag schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:17:
@Ronald
Zijn systeem is toch al uitgeschakeld?
(ik kon het niet laten)

Ik denk dat die goodwe gewoon verrot is.
Hoeveel vermogen is het?

Heb hier nog wel een reserve SMA liggen eventueel om te proberen.
Hij is nog net geen drie jaar oud, dus ik mag hopen dat hij niet verrot is.

• Joris-Jansen
Ronald schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:13:

Stop staat uit en ik zal de omvormer ook uitschakelen. Wellicht liggen stekkers op het dak in het water. Wie zal het zeggen.

• Ronald
@AUijtdehaag Yep, heel aannemelijk... het is echter te belangrijk... Er zijn spannende dingen die ik mee wil maken... En sommige spannende dingen liever niet.

Hopelijk is de oorzaak natte stekkers... Als ik dit zo zie...

Dan was het een vrij luie installateur...

[Voor 15% gewijzigd door Ronald op 26-02-2022 09:27]

• Joris-Jansen
Hij lijkt het weer te doen. Sommige stekkers moest ik iets aandrukken. Heel bijzonder, maar als het werkt vind ik het prima.

• Joris-Jansen
Dit wil ik weer zien.

https://i.postimg.cc/D4ghJM2q/70-AE3-F4-C-395-A-40-A0-9-B8-D-FB1251236-E57.jpg

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:38

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Ronald schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:26:
@AUijtdehaagAls ik dit zo zie...
...
Dan was het een vrij luie installateur...
Wat was er lui aan dan?
Waar zichtbaar is de aardingkabel duidelijk en juist gemarkeerd met een stukje tape om het kunnen onderscheiden van de spanningvoerende kabels. Dat is volgens mij conform de normen.

Specs

• Ronald
@DeBolle Werkelijk alles. Maar ik zeg nergens dat het niet volgens normen is, dat maak jij er van.

Wat is er lastig aan een rol rode en een rol zwarte solar kabel in je bus leggen?
Wat is er lastig aan een rol groen-gele aard kabel in je bus leggen?

Hij heeft voor alles, inclusief de aardkabel dezelfde Solar kabel gebruikt...

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee