Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macBOOK31
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-10-2022
Hallo,

Mijn contract van 1 jaar bij een supermarkt eindigt van rechtswege in maart 2022. Hier kwam ik afgelopen week achter en bedacht me meteen dat ik nog niks gehoord heb over dat mijn contract wel of niet verlengd zal worden. Ik sta echter wel gewoon na het aflopen van mijn contract ingeroosterd.
Mijn vraag is daarom wat de volgende stappen zijn en wat mijn rechten nu zijn. Ik heb al het een en ander gegoogeld, maar het is mij nog niet echt duidelijk.
Om nu eerlijk te zijn, na 3,5 jaar hier gewerkt te hebben en met in het laatste jaar toch wat mindere momenten van het nieuwe management mee gemaakt te hebben, zou ik het niet heel erg desastreus vinden als mijn contract niet verlengd wordt. Ik zou daarom met mijn bankrekening van een student graag willen weten wat mijn rechten nu precies zijn op vergoedingen etc. om toch nog het maximale hieruit te kunnen halen.

Alvast heel erg bedankt voor het antwoorden!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:41
De werkgever dient dit duidelijk aan te geven. Indien dat niet gebeurd en wordt jij op de eerste werkdag na het aflopen van je contract daadwerkelijk aan het werk gezet, dan is je contact automatisch verlengd. Hoeveel contracten heb jij gehad in die 3,5 jaar?

Een werkgever heeft ook een aanzegtermijn. Eén maand voor het aflopen van het contract dient een werkgever schriftelijk aan te geven of het arbeidsovereenkomst wordt verlengd. Gebeurd dit niet, dan dient mogelijk een vergoeding betaald te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:17

Nobby

Nuts!

Lekker doorwerken zoals ingeroosterd. Wat staat er nu in je contract? Kan zo maar zijn dat je dan een automatische contract verlenging of zelfs een contract voor onbepaalde tijd hebt.

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05:00
Nou, je hebt dus per 1 maart nog gewoon een baan en inkomen om je bankrekening als student nog maandelijks te spekken :)

Goed nieuws dus! Kan je gewoon blijven werken en geld verdienen!

Of wil je ook vooral weten wat voor een soort contract je krijgt? Dat ligt er ook aan hoe je vorige contracten allemaal zijn verlopen, misschien heb je straks wel een contract voor onbepaalde tijd. Dat zou natuurlijk helemaal top zijn, dan kan je je studenten rekening de komende jaren blijven spekken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Ik zou ff checken of het geen 0 uren contract is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-04 19:22
Als je er al 3,5 jaar werkt heb je een overeenkomst voor onbepaalde tijd. Ze kunnen je niet zomaar ontslaan, maar je hebt ook geen recht op een aanzegvergoeding.
init6 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 07:32:
Dat maakt weinig uit.

[ Voor 36% gewijzigd door MBvB op 26-02-2022 08:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
Je kan nog steeds het gemiddelde werkuren van de afgelopen jaren 'afdwingen' als er geen bijzondere omstandigheden zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:59
MBvB schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:04:
Als je er al 3,5 jaar werkt heb je een overeenkomst voor onbepaalde tijd. Ze kunnen je niet zomaar ontslaan, maar je hebt ook geen recht op een aanzegvergoeding.

[...]

Dat maakt weinig uit.
Dat is niet perse waar. In CAO kan er afgeweken worden naar zelfs 6 contracten en tot 4 jaar.

TS zal dus in CAO moeten kijken hoe dat bepaald is.

Daarnaast heb je ook recht op aanzegvergoeding als het verlengd wordt. Het doel van aanzegvergoeding is dat het minimaal een maand van te voren vermeld wordt. ( Of je alleen dat wel wil doen bij een verlenging is een 2de )

https://www.rijksoverheid.../wat-is-een-aanzegtermijn

https://www.rijksoverheid...ract-in-een-vast-contract

[ Voor 41% gewijzigd door corporalnl op 26-02-2022 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
corporalnl schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:09:
[...]

Dat is niet perse waar. In CAO kan er afgeweken worden naar zelfs 6 contracten en tot 4 jaar.

Daarnaast heb je ook recht op aanzegvergoeding als het verlengd wordt. Het doel van aanzegvergoeding is dat het minimaal een maand van te voren vermeld wordt. ( Of je alleen dat wel wil doen bij een verlenging is een 2de )

Blijft bizar dat de plicht alleen bij de werkgever ligt en dat de werknemer geen plicht heeft om ook een maand van tevoren aan de werkgever te laten weten of informeren dat het contract af gaat lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:32
corporalnl schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:09:
[...]

Dit is alleen in de NBBU en ABU cao's zo, m.a.w. in het fasesysteem dus van een uitzendkracht.

Met de WAB sinds 1 januari 2020 mag men nog maar 3 tijdelijke contracten aanbieden in maximaal 3 jaar. Ga je hier overheen, heb je dus een contract voor onbepaalde tijd (voor de WAB 3 contracten in 2 jaar tijd, daarvoor was het altijd al 3 om 3 ;)).
De aanzegverplichting (minimaal één maand voor het contract afloopt) geldt indien je een contract wilt verlengen maar ook indien je dit niet wilt verlengen (als er dus nog geen vast contract is). Bij te laat aanzeggen kun je maximaal recht hebben op één maandsalaris aan vergoeding (één maand te laat met aanzeggen dan dus). Als je vervolgens inderdaad niet meer welkom bent eindigt je contract gewoon; sta je ingepland en laat men je werken, wordt het contract verlengt voor de duur van het laatst genoten contract, tot maximaal één jaar.

Een transitievergoeding is eveneens verplicht sinds 1 januari 2020 met de intrede van de WAB voor iedere werknemer die niet verwijtbaar werkloos wordt, al heb je slechts één dag gewerkt (voorheen pas vanaf 2 jaar werken bij dezelfde werkgever).

[ Voor 3% gewijzigd door remzor op 26-02-2022 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Dat ligt ook aan de leeftijd van ts.. pas bij 18 jaar gelden bovenstaande regels onder de 18 hoeft de werkgever geen vast contract te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-05 07:34

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

President schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:32:
[...]

Blijft bizar dat de plicht alleen bij de werkgever ligt en dat de werknemer geen plicht heeft om ook een maand van tevoren aan de werkgever te laten weten of informeren dat het contract af gaat lopen
Ach ja, het is op zich niet raar om te vragen hoe het zit.

Maar dat is wat anders dan een verplichting, daarnaast als meerdere mensen een verplichting hebben, wie heeft dan de verantwoordelijkheid?

Als werknemer ben je toch ook niet verantwoordelijk voor de personeels-administratie van de werkgever en daarnaast kan het in een aantal situaties lastig zijn om daar als werknemer naar te vragen.
(Ofja, dan zou d'r al iets mis zijn qua communicatie, maar bij een bijbaan/supermarkt sta ik daar niet van te kijken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Accretion schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:41:
[...]

Als werknemer ben je toch ook niet verantwoordelijk voor de personeels-administratie van de werkgever en daarnaast kan het in een aantal situaties lastig zijn om daar als werknemer naar te vragen.
Noua, als ik maar de helft van mijn normale salaris krijg deze maand dan ga ik toch echt naar mijn werkgever toe... In ga niet jaren wachten om vervolgens wat extra rente over het bedrag te vragen dat ik nog tegoed heb.

Als ik in een lagere schaal zit dan afgesproken dan geef ik dat ook bij mijn werkgever aan, krijg ik ineens 10.000 euro als salaris gestort dan ga ik ook naar mijn werkgever toe omdat het niet klopt.

Een contract is voor beide partijen belangrijk, dus ik zou ook vanuit beide kanten een plicht tot informeren zien...

Mijn jaarcontract loopt ook in augustus af. Ik ga ook gewoon alvast in april/mei rond kijken voor wat anders, al zal ik tegen die tijd ook wel wat van mijn werkgever gehoord hebben. Maar hoe dan ook zie ik het ook gewoon als verplichting naar mezelf en mijn bankrekening toe om het op tijd geregeld te hebben.

Ik mis namelijk uit de hele topicstart wat TS zou gaan doen. Hij is een student en is dus erg blij met extra geld, dat maakt hij duidelijk. Toch lees ik niks over sollicitaties die hij heeft lopen? Dus dan zou hij anders per 1 maand werkloos zijn en geen inkomen meer hebben, dat is wat vreemd. Lijkt meer alsof hij doelbewust probeert zijn werkgever een poot uit te draaien en denkt dat hij van 'het maximale eruit te halen' niet meer hoeft te werken ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-05 07:34

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

President schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:52:
[...]
Mijn jaarcontract loopt ook in augustus af. Ik ga ook gewoon alvast in april/mei rond kijken voor wat anders, al zal ik tegen die tijd ook wel wat van mijn werkgever gehoord hebben. Maar hoe dan ook zie ik het ook gewoon als verplichting naar mezelf en mijn bankrekening toe om het op tijd geregeld te hebben.

Ik mis namelijk uit de hele topicstart wat TS zou gaan doen. Hij is een student en is dus erg blij met extra geld, dat maakt hij duidelijk. Toch lees ik niks over sollicitaties die hij heeft lopen? Dus dan zou hij anders per 1 maand werkloos zijn en geen inkomen meer hebben, dat is wat vreemd. Lijkt meer alsof hij doelbewust probeert zijn werkgever een poot uit te draaien en denkt dat hij van 'het maximale eruit te halen' niet meer hoeft te werken ..
Ach, als je bij de ene supermarkt geen verlenging kunt krijgen, ga je naar de andere supermarkt.

Als student maakt het ook niet uit als je een maandjes of twee helemaal niets doet.

Je geeft zelf aan dat de werknemer bij de werkgever zou moeten informeren.
Maar in jou eigen situatie ben je al op zoek naar ander werk terwijl je nog niets hebt gehoord?

En ja, het doel van TS is niet heel duidelijk, ik zou echter niet meteen van het slechtste uit gaan, wellicht wil hij gewoon duidelijkheid (en het liefste zonder z'n baas met die vraag te confronteren, wat ik voor een supermarktbaan wel begrijp.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.l.
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-05 18:04
[...]

Waarom zou je daarover moeten informeren? Beiden weten het al, die hebben er immers voor getekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macBOOK31
Heel erg bedankt voor alle antwoorden! Ik zat al te twijfelen of ik nog extra informatie zou geven, maar bij deze; ik ben boven de 18 en heb op dit moment nog een contract voor onbepaalde tijd. Zou mijn contract niet verlengd worden is dit voor mij geen probleem, aangezien het inderdaad ‘maar’ een bijbaan is geweest, en ik al plannen heb voor een nieuwe baan als het contract hier eindigt, of alsnog verlengd wordt en ik weiger.

@President het klopt wat jij zegt met dat ik ‘het maximale’ uit deze situatie wil halen. Aangezien het hier om een miljardenbedrijf gaat (met ook nog een heel goed jaar achter de rug), is het niet echt teveel gevraagd, hoop ik? Ik ben overigens ook geen luiwammes die slim probeert ‘gratis geld’ te krijgen, had ik inderdaad nog niet duidelijk gemaakt maar bij deze.

@Accretion klopt inderdaad dat ik mijn doel niet helemaal duidelijk heb gemaakt, excuus! Contract verlenging (wat al onwaarschijnlijk is) of niet, ik denk sowieso dat mijn weg met deze supermarkt hier gaat scheiden, ben wel toe aan een nieuwe baan. Vandaar mijn verhoogde interesse in vergoedingen en rechten etc. En bedankt voor het begrijpen dat ik deze vragen inderdaad (nog) niet aan mijn baas stel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
macBOOK31 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:02:
. Zou mijn contract niet verlengd worden is dit voor mij geen probleem, aangezien het inderdaad ‘maar’ een bijbaan is geweest, en ik al plannen heb voor een nieuwe baan als het contract hier eindigt, of alsnog verlengd wordt en ik weiger.

@President het klopt wat jij zegt met dat ik ‘het maximale’ uit deze situatie wil halen. Aangezien het hier om een miljardenbedrijf gaat (met ook nog een heel goed jaar achter de rug), is het niet echt teveel gevraagd, hoop ik? Ik ben overigens ook geen luiwammes die slim probeert ‘gratis geld’ te krijgen, had ik inderdaad nog niet duidelijk gemaakt maar bij deze.
Tja, je wilt het liefst dus na 1 maart niet meer werken. Hadden ze in januari verteld dat je mocht blijven dan was je zelf gestopt per 1 maart? En als je niet mocht blijven dan had dat ervoor gezorgd dat je zelf niet hoefde te stoppen?

Het gaat er dus puur om hoe je maximaal geld kan verdienen aan het feit dat ze vorige maand niet tegen je hebben gezegd dat het contract eindigt per 1 maart, wat ze ook hadden gezegd: je zou per 1 maart zelf stoppen?

Oké...

Maar, je staat al ingedeeld. Heb je zodra je het ontdekte je leidinggevende een bericht gestuurd dat je niet meer komt na 1 maart omdat je contract is afgelopen? Of wil je op 1 maart vertellen dat je per 2 maart niet meer werkt, zodat je in maart wel hebt gewekt en dus mogelijk nog wat extra kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sylvester79
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-05 21:01
Dus samengevat, je hebt nog geen verlening gekregen je staat wel ingepland na de contract datum. Concreet je contract is dus verlengt, je werkgever wilt gewoon met je doorgaan. Van enige vergoeding e.d. is helemaal geen sprake.

Als je zelf per 1 maart wilt stoppen dan is het wel netjes je werkgever hierover te informeren. Werk jezelf na 2 maart nog (dus de ingeplande dienst) dan is er gewoon sprake van een opzegtermijn aan jouw zijde. De werkgever zelf kan niet meer zomaar van je af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macBOOK31
President schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:12:
[...]

Tja, je wilt het liefst dus na 1 maart niet meer werken. Hadden ze in januari verteld dat je mocht blijven dan was je zelf gestopt per 1 maart? En als je niet mocht blijven dan had dat ervoor gezorgd dat je zelf niet hoefde te stoppen?

Het gaat er dus puur om hoe je maximaal geld kan verdienen aan het feit dat ze vorige maand niet tegen je hebben gezegd dat het contract eindigt per 1 maart, wat ze ook hadden gezegd: je zou per 1 maart zelf stoppen?

Oké...

Maar, je staat al ingedeeld. Heb je zodra je het ontdekte je leidinggevende een bericht gestuurd dat je niet meer komt na 1 maart omdat je contract is afgelopen? Of wil je op 1 maart vertellen dat je per 2 maart niet meer werkt, zodat je in maart wel hebt gewekt en dus mogelijk nog wat extra kan krijgen?
Ja! Klopt helemaal!
Nou, niet helemaal. Als ik zou doorgaan lag het er bij mij aan wat voor contract ik hierna zou krijgen, en dat had ik wel graag eerder willen weten dan afgelopen week of misschien wel helemaal niet, want als ik er niet achter was gekomen dan was ik gewoon doorgegaan in een zwijgend contract terwijl ik dat zelf misschien niet wilde.

En nee ik ben niet van plan om te wachten tot 1 maart. Ik haal alleen graag het maximale uit deze situatie maar ik ben niet de duivel, als je dat dacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 00:07
Je typt dat je een contract voor onbepaalde tijd hebt, dan houd die toch helemaal niet op op 1 maart? Dan zou hij juist bepaalde tijd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macBOOK31
sylvester79 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:21:
Dus samengevat, je hebt nog geen verlening gekregen je staat wel ingepland na de contract datum. Concreet je contract is dus verlengt, je werkgever wilt gewoon met je doorgaan. Van enige vergoeding e.d. is helemaal geen sprake.

Als je zelf per 1 maart wilt stoppen dan is het wel netjes je werkgever hierover te informeren. Werk jezelf na 2 maart nog (dus de ingeplande dienst) dan is er gewoon sprake van een opzegtermijn aan jouw zijde. De werkgever zelf kan niet meer zomaar van je af.
Bedankt voor je informatie!
Maar lijkt mij een beetje daar dat ik dan voor deze blijkbare contractverlenging niet hoef te tekenen en überhaupt niks heb gehoord, of is dit wel normaal?
Ik vraag binnenkort hoe het met mijn contract staat en als deze inderdaad verlengd wordt, stop ik per 1 maart. Geen vergoeding dan inderdaad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik zou gewoon lekker even met je manager gaan zitten en vragen hoe het zit, aangeven dat je best nog die extra maand wil werken die je al staat ingeroosterd maar dat je eigenlijk van plan was om dit jaar te stoppen omdat je een andere mogelijkheid voor ogen hebt.

Verder klinkt het allemaal heel vaag, als je een contract voor onbepaalde tijd hebt dan zitten er dus een opzegtermijn bij, afhankelijk van CAO kan die voor de werkgever 2 of 3x zo veel zijn als voor jou, dan zou je werkgever dus echt wel op de hoogte zijn van wanneer ze je kwijt willen. Of haal je contract voor onbepaalde tijd en een niet gespecificeerd aantal uren door elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:36
macBOOK31 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:02:
ik ben boven de 18 en heb op dit moment nog een contract voor onbepaalde tijd. Zou mijn contract niet verlengd worden is dit voor mij geen probleem
Of jij snapt nog niet helemaal wat 'contract voor onbepaalde tijd' inhoudt, of je legt verkeerd aan ons uit wat voor contract je precies hebt.

Een contract voor onbepaalde tijd = een contract die tot in de eeuwigheid door blijft lopen, tenzij één van de twee partijen het expliciet opzegt (ontslagen worden, dan wel ontslag nemen). Er is geen sprake van 'verlengen' of 'niet verlengen' bij een contract voor onbepaalde tijd.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macBOOK31
jopie schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:24:
Je typt dat je een contract voor onbepaalde tijd hebt, dan houd die toch helemaal niet op op 1 maart? Dan zou hij juist bepaalde tijd zijn.
Het staat zo in mijn contract, ik kreeg vorig jaar een verlenging van 1 jaar. Maar als ik het goed begrijp houdt dat dus in dat indien niks wordt gezegd door bijde partijen, het contract na 2 maart gewoon verlengd wordt (met een maximum van 1 jaar). Behalve als ik zelf aangeef te willen stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
macBOOK31 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:34:
[...]

Het staat zo in mijn contract, ik kreeg vorig jaar een verlenging van 1 jaar. Maar als ik het goed begrijp houdt dat dus in dat indien niks wordt gezegd door bijde partijen, het contract na 2 maart gewoon verlengd wordt (met een maximum van 1 jaar). Behalve als ik zelf aangeef te willen stoppen?
Vast contract na 3 jaar tijdelijke contracten
Een werknemer krijgt automatisch een vast contract als:

Hij langer dan 3 jaar lang meerdere tijdelijke contracten heeft gekregen bij dezelfde werkgever.
Jij werkt er meer dan 3 jaar, dus je contract is inmiddels een contract voor onbepaalde tijd geworden. Als die 3,5 jaar er werken correct is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:48
macBOOK31 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:34:
[...]

Dan heb je dus een contract voor bepaalde tijd (namelijk 1 jaar), niet voor onbepaalde tijd.
Lastig adviseren als je dit soort begrippen door elkaar haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macBOOK31
Hahn schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:33:
[...]

Of jij snapt nog niet helemaal wat 'contract voor onbepaalde tijd' inhoudt, of je legt verkeerd aan ons uit wat voor contract je precies hebt.

Een contract voor onbepaalde tijd = een contract die tot in de eeuwigheid door blijft lopen, tenzij één van de twee partijen het expliciet opzegt (ontslagen worden, dan wel ontslag nemen). Er is geen sprake van 'verlengen' of 'niet verlengen' bij een contract voor onbepaalde tijd.
Door je bericht heb ik nog is even gekeken, het is niet voor onbepaalde tijd, maar bepaalde tijd. Hele erge excuses voor de verwarring ik moet het waarschijnlijk verkeerd gelezen hebben! (Het was immers alweer 1u ‘s nachts)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macBOOK31
Sebas1979 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:35:
[...]

Dan heb je dus een contract voor bepaalde tijd (namelijk 1 jaar), niet voor onbepaalde tijd.
Lastig adviseren als je dit soort begrippen door elkaar haalt.
Sorry, hoor :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
macBOOK31 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:38:
[...]

Door je bericht heb ik nog is even gekeken, het is niet voor onbepaalde tijd, maar bepaalde tijd. Hele erge excuses voor de verwarring ik moet het waarschijnlijk verkeerd gelezen hebben! (Het was immers alweer 1u ‘s nachts)
Dat is nog steeds niet per se het hele verhaal. Als jij er al 3,5 jaar werkt, en je laatste 1-jaar-contract afloopt, en er is jou niks verteld over beëindiging of niet verlengen, dan is je contract vanzelf onbepaalde tijd geworden.

Dus: hoe lang werk je er precies? En wanneer zou je laatste (jaar)contract aflopen? Dat laatste is maart 2022 :P

Dan is het vrij simpel: als je niks hoort, wordt je contract verlengd (en vanzelf onbepaalde tijd, mits je er 3+ jaar werkt). Maar als je toch weg wilt: geef het aan bij je baas.

[ Voor 14% gewijzigd door Hahn op 26-02-2022 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macBOOK31
Hahn schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:40:
[...]

Dat is nog steeds niet per se het hele verhaal. Als jij er al 3,5 jaar werkt, en je laatste 1-jaar-contract afloopt, en er is jou niks verteld over beëindiging of niet verlengen, dan is je contract vanzelf onbepaalde tijd geworden.

Dus: hoe lang werk je er precies, en wanneer zou je laatste (jaar)contract aflopen?
Op hele jaren werk ik er 3 jaar. In maart 3,5. Het laatste jaarcontract loopt 2 maart af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
macBOOK31 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:43:
[...]

Op hele jaren werk ik er 3 jaar. In maart 3,5. Het laatste jaarcontract loopt 2 maart af.
Dan had je uiterlijk 2 februari al moeten horen of je contract verlengd zou worden. Dus of je mag helemaal blijven, en kan dan zo lang blijven als je wilt, of ze zijn te laat met het melden, en dan heb je recht op een vergoeding:
DE WERKGEVER RISKEERT EEN BOETE ALS HIJ DE WERKNEMER NIET TIJDIG INFORMEERT
Werknemers hebben recht op een vergoeding als hun werkgever hen niet schriftelijk of niet tijdig (minstens 1 maand van tevoren) informeert over het beëindigen of verlengen van het contract. Per dag dat de werkgever deze datum overschrijdt, moet de werkgever een dag loon uitbetalen. We noemen deze vergoeding de ‘aanzegboete’.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:26
Je lijkt de werkgever een poot te willen uitdraaien ("vergoedingen etc. om toch nog het maximale hieruit te kunnen halen."), gebaseerd op helemaal niks.

De werkgever heeft je ingeroosterd en is dus ofwel bewust van zins om je contract te verlengen, of laat het onbewust automatisch verlengen. Dan heb je natuurlijk geen recht op vergoeding.

Dus mij is volstrekt onduidelijk wat je hier denkt te halen. Als je ermee wil stoppen, dan geef je dat bij je werkgever aan. En dan is het netjes om dat een paar weken van tevoren te doen, niet een paar dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macBOOK31
FreddyFish schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:53:
Je lijkt de werkgever een poot te willen uitdraaien ("vergoedingen etc. om toch nog het maximale hieruit te kunnen halen."), gebaseerd op helemaal niks.

De werkgever heeft je ingeroosterd en is dus ofwel bewust van zins om je contract te verlengen, of laat het onbewust automatisch verlengen. Dan heb je natuurlijk geen recht op vergoeding.

Dus mij is volstrekt onduidelijk wat je hier denkt te halen. Als je ermee wil stoppen, dan geef je dat bij je werkgever aan. En dan is het netjes om dat een paar weken van tevoren te doen, niet een paar dagen.
Dankjewel voor je woorden. Klopt inderdaad, alleen aangezien mijn contract voor bepaalde tijd was (tot 2 maart), vond ik het een beetje raar dat ik alsnog verder mag gaan na 2 maart. Nu heeft @Hahn uitgelegd waarom en is het weer duidelijk. Verder, snap ik dat het netjes is om het van te voren aan te moeten geven, maar sorry dat ik niet in mijn agenda heb staan wanneer mijn contract verloopt, als ik alles al wist zat ik hier nu niet te typen. Het was dacht ik aan de werkgever om aan te geven over de verlenging van het contract en dat hebben ze niet gedaan en ben nu nog zelf ‘optijd’ erachter gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macBOOK31
Hahn schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:46:
[...]

Dan had je uiterlijk 2 februari al moeten horen of je contract verlengd zou worden. Dus of je mag helemaal blijven, en kan dan zo lang blijven als je wilt, of ze zijn te laat met het melden, en dan heb je recht op een vergoeding:

[...]
Heel erg bedankt voor je tijd en antwoord! Ik kan hier weer wat mee en het is me nu duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-05 09:18
Ik denk dat er een rechtsvermoeden van arbeidsomvang bestaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

[...]

Wat een dikke vette liberale kul. De werkgever is verantwoordelijk voor de arbeidscontracten en alle verplichtingen die dat met zich meebrengt. De werknemer heeft hier nul komma nul verantwoordelijkheid en zou ook niet aan de bel hoeven of moeten trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
michielRB schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:06:
[...]
De werkgever is verantwoordelijk voor de arbeidscontracten en alle verplichtingen die dat met zich meebrengt. De werknemer heeft hier nul komma nul verantwoordelijkheid en zou ook niet aan de bel hoeven of moeten trekken.
Dat hangt toch van de overeenkomst af? In artikel 7:667 lid 1 en 2 BW staat bepaald:
1 Een arbeidsovereenkomst eindigt van rechtswege, wanneer de tijd is verstreken bij overeenkomst of bij de wet aangegeven.

2 Voorafgaande opzegging is in dat geval nodig:

a. indien zulks bij schriftelijk aangegane overeenkomst is bepaald;

b. indien volgens de wet of het gebruik opzegging behoort plaats te vinden en daarvan niet, waar zulks geoorloofd is, bij schriftelijk aangegane overeenkomst is afgeweken.
Als een overeenkomst van bepaalde tijd dus opzegging vereist om te kunnen eindigen, dan zijn beide partijen daartoe gehouden. Maar ik laat me graag corrigeren als dat niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
@Real Opzeggen is ontslag nemen of krijgen, rekening houdend met een opzegtermijn. Dat is iets anders dan aanzeggen en de aanzegtermijn van één maand (artikel 7:668 BW).

De werkgever dient tijdig aan te geven of er verlengd gaat worden of niet, dát staat in de wet (en daar staat dus een aanzegvergoeding van max. 1 maandsalaris tegenover als WG dit niet doet). Ergens logisch toch, de WN wordt beschermd en de WG heeft meer macht/machtsverhouding is ongelijk. Dan kun je het lullig vinden zoals @President bijv. dat werknemer er niet zelf mee komt, maar dat is de omgekeerde wereld m.b.t. de wetgeving. Het is eerder lullig van de werkgever dat die niet gewoon tijdig aanzegt, zoals de wet vereist. Overigens kun je ook aanzeggen bij de start van een arbeidsovereenkomst door het al in de overeenkomst op te nemen.

Eigenlijk heb ik volgens mij alles al helder samengevat in mijn vorige post en is verdere info allemaal overbodige ruis, met in dit soort topics vaak mensen die zaken door elkaar halen (iets met een bel en een klepel :P). No offense verder maar soms wel klinklare kolder :+

Aanvulling van een Tweaker dat het dan wel om 18+ moet gaan m.b.t. de ketenbepaling en transitievergoeding is juist; bij minder dan 12u werken per week gaat die pas vanaf 18jr in, dat benoemde ik niet aangezien ik er denk ik automatisch van uit ging dat @macBOOK31 18+ is vanaf het moment dat hij hier ging werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
remzor schreef op zondag 27 februari 2022 @ 10:47:
@Real Opzeggen is ontslag nemen of krijgen, rekening houdend met een opzegtermijn. Dat is iets anders dan aanzeggen en de aanzegtermijn van één maand (artikel 7:668 BW).
Ik heb het niet over de aanzegtermijn voor een werkgever. Er werd gesteld dat de werknemer geen verplichtingen toekomt, maar waarom komt een werknemer geen verplichtingen toe als bijvoorbeeld de overeenkomst opzegging verplicht conform art. 7:667 lid 2 BW?
Het is eerder lullig van de werkgever dat die niet gewoon tijdig aanzegt, zoals de wet vereist.
Dat hoeft dus niet per se, maar hangt van de overeenkomst af. Als het om opzegging gaat hoeft de werkgever toch niet aan te zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Real schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:38:
[...]

Ik heb het niet over de aanzegtermijn voor een werkgever. Er werd gesteld dat de werknemer geen verplichtingen toekomt, maar waarom komt een werknemer geen verplichtingen toe als bijvoorbeeld de overeenkomst opzegging verplicht conform art. 7:667 lid 2 BW?
Natuurlijk heeft een werknemer verplichtingen, zoals zich als een goed werknemer gedragen (art. 7:611 BW) en tijdig opzeggen indien men tussentijds mag opzeggen (art. 7:672 BW).
Ik dacht dat je aan- en opzeggen door elkaar haalde, aangezien er sprake is van een tijdelijk contract welke van rechtswege eindigt. Maar je refereerde dus ergens anders aan. De werknemer hoeft dus helemaal niet op te zeggen bij een tijdelijk contract, tenzij die voor het aflopen ervan weg wilt gaan en dit ook kan volgens contract (dat bedoel ik ook met ruis, er worden van allerlei zaken bij gehaald die helemaal niet van belang zijn hier). Maar je hebt gelijk dat een werknemer ook verplichtingen heeft.
Dat hoeft dus niet per se, maar hangt van de overeenkomst af. Als het om opzegging gaat hoeft de werkgever toch niet aan te zeggen?
Een werkgever kan alleen opzeggen met toestemming van het UWV of met toestemming van de kantonrechter, hiervoor is een geldige reden nodig (ontslag op staande voet kan ook uiteraard indien er sprake is van een dringende reden). Als de toestemming wordt verleend kan er worden opgezegd met in achtneming van de opzegtermijn.
Aanzeggen hoeft dan niet want dat doe je voor het aflopen van een tijdelijk contract welke op een einddatum is bepaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
remzor schreef op zondag 27 februari 2022 @ 12:03:
[...]
Ik dacht dat je aan- en opzeggen door elkaar haalde, aangezien er sprake is van een tijdelijk contract welke van rechtswege eindigt.
Ik weet inderdaad wat de aanzegtermijn is en wanneer die niet verplicht is. Het probleem van fora zoals dit is alleen dat er vaak feiten ontbreken die een stellige interpretatie mogelijk maakt. We hebben bijvoorbeeld helemaal geen inzage in de overeenkomst en kennen dus een eventueel opzegbeding helemaal niet als dat wel bestaat maar niet wordt genoemd.
De werknemer hoeft dus helemaal niet op te zeggen bij een tijdelijk contract, tenzij die voor het aflopen ervan weg wilt gaan en dit ook kan volgens contract (dat bedoel ik ook met ruis, er worden van allerlei zaken bij gehaald die helemaal niet van belang zijn hier).
Maar de vraag is: waarom geldt dat alleen voor tussentijdse opzegging en niet tegen het einde van de overeenkomst om stilzwijgende verlenging te voorkomen? Ik haal dat helemaal niet uit art. 7:667 lid 2 BW. Vaak gaan discussies die betrekking hebben op art. 7:667 BW over situaties waarin een werkgever opzegt, maar zelden over een werkgever die schadevergoeding vordert als een werknemer niet (tijdig) opzegt en vertrekt in de veronderstelling dat de overeenkomst van rechtswege was geëindigd terwijl er een opzegbeding in de overeenkomst stond opgenomen. Als een werknemer niet opzegt in dat geval, kan een werkgever dan geen schadevergoeding vorderen van de werknemer?
Maar je hebt gelijk dat een werknemer ook verplichtingen heeft.
Dat was vooral mijn argument, want de teneur leek te zijn dat een werknemer alle vrijheid heeft en dat hoeft niet zo te zijn. Dat een werkgever verplichtingen heeft is bekend, waaronder de opzegverboden die dus ook gelden bij een eventueel opzegbeding in overeenkomst voor bepaalde tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Real schreef op zondag 27 februari 2022 @ 12:25:
Ik weet inderdaad wat de aanzegtermijn is en wanneer die niet verplicht is. Het probleem van fora zoals dit is alleen dat er vaak feiten ontbreken die een stellige interpretatie mogelijk maakt. We hebben bijvoorbeeld helemaal geen inzage in de overeenkomst en kennen dus een eventueel opzegbeding helemaal niet als dat wel bestaat maar niet wordt genoemd.
Natuurlijk, dat is altijd zo op fora. Daarom reageerde ik gewoon op de feiten zoals genoemd. Een opzegbeding doet dan ook helemaal niet ter zake bij een tijdelijk contract welke eindigt van rechtswege. Er hoeft namelijk helemaal niet opgezegd te worden. Nogmaals: er dient te worden aangezegd, niet opgezegd. Men zegt gewoon (schriftelijk): we verlengen wel of niet, even kort door de bocht. Doen ze dit niet, dan eindigt het contract alsnog gewoon op de einddatum en dus van rechtswege. Alleen indien men na die datum nog werkzaamheden verricht kan het zijn dat het contract dus alsnog stilzwijgend is verlengd en zelfs over is gegaan naar een contract voor onbepaalde tijd.
Maar de vraag is: waarom geldt dat alleen voor tussentijdse opzegging en niet tegen het einde van de overeenkomst om stilzwijgende verlenging te voorkomen? Ik haal dat helemaal niet uit art. 7:667 lid 2 BW. Vaak gaan discussies die betrekking hebben op art. 7:667 BW over situaties waarin een werkgever opzegt, maar zelden over een werkgever die schadevergoeding vordert als een werknemer niet (tijdig) opzegt en vertrekt in de veronderstelling dat de overeenkomst van rechtswege was geëindigd terwijl er een opzegbeding in de overeenkomst stond opgenomen. Als een werknemer niet opzegt in dat geval, kan een werkgever dan geen schadevergoeding vorderen van de werknemer?
Een tussentijds opzegbeding betekent dat je de overeenkomst mag opzeggen met inachtneming van de wettelijke of afgesproken opzegtermijn. De werkgever mag dat alleen met geldige reden en toestemming van de kantonrechter/het UWV. Dat heeft te maken met de ontslagbescherming van werknemer.
Ik snap dus niet helemaal wat je wilt zeggen eigenlijk. Een contract met einddatum eindigt gewoon van rechtswege, die hoef je dus niet op te zeggen. Een werkgever dient alleen aan te zeggen om te laten weten of het contract wordt verlengd of niet, doet die dit niet, kan werknemer een aanzegvergoeding van max. 1 maandsalaris vorderen indien de werkgever dus 1 maand te laat is. Dit betekent niet dat het contract wordt voortgezet.
Een werknemer hoeft dus niet op te zeggen, dat opzegbeding maakt dus ook niet uit als werknemer gewoon zijn of haar contract uitdient.
Dat was vooral mijn argument, want de teneur leek te zijn dat een werknemer alle vrijheid heeft en dat hoeft niet zo te zijn. Dat een werkgever verplichtingen heeft is bekend, waaronder de opzegverboden die dus ook gelden bij een eventueel opzegbeding in overeenkomst voor bepaalde tijd.
Nog een keer: de einddatum van het contract is in zicht, dat staat dus los van eventuele opzegverboden (zoals opzeggen tijdens ziekte, zwangerschap of lidmaatschap van de OR). Een contract niet verlengen kan altijd, dat staat los van opzegverboden.

Kortom: ik denk toch dat je wat zaken door elkaar haalt ;) En volgens mij dwalen we aardig af en heeft @macBOOK31 genoeg leesvoer en info om verder te kunnen, hehe :9
Pagina: 1