Toon posts:

Beeld Wii U niet schermvullend

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:26
Ik heb een paar dagen geleden toch een Wii U gekocht, om Wii Party U te kunnen spelen :D De tekst v/h spel viel deels uit beeld. De TV (LG 32LE2R-ZJ), aangesloten via HDMI, heeft geen instelmogelijkheden betreft overscan.

De Wii U heeft echter de optie om het beeld te verkleinen. De instructies geven aan dat de pijlen in de hoeken v/h scherm moeten staan. Dat lukt echter niet... in de breedste stand waarbij de pijlen nog zichtbaar zijn, heb ik zowel onder als boven een strookje zwart. Wil ik dat opgevuld hebben, valt een rand v/d pijlen (en dus het beeld) weg. Is niet per se storend maar wel vreemd, vooral met een digitale bron (HDMI).

Is mijn TV nu geen 16:9 of het beeld v/d Wii U niet? :?

Beeldinstellingen op de Wii U staat op 720p, 16:9. Ik heb ook 1080i geprobeerd, wat geen verschil maakt (en ook nutteloos is met een HD ready TV). En 1080p wordt niet ondersteunt door de TV.

Beste antwoord (via Josefien op 26-02-2022 00:35)

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:09
Je TV is 1280x768.
720P is 1280x720.

Denk dat het daarmee te maken heeft.

Dat is 16:9:8 aspect.

De zwarte balken zijn dus helaas blijvend. Behalve als je een 720p of 1080 TV hebt.

[Voor 30% gewijzigd door corporalnl op 26-02-2022 00:16]

Alle reacties

• DeTeraarist
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:54

DeTeraarist

#Boots2Asses

Hoe staan de instellingen op je TV? Bij het menu 'beeld' heb je een optie 'ARC'(in de tijd dat deze tv uitkwam kende ze denk ik nog niet wat we nu onder ARC verstaan), daar kun je wat instellingen vinden voor het beeldformaat, 'Volledig beeld', 'Origineel' en '16:9' zou je kunnen proberen.

Soms, als ik heel stil ben, kan ik de zon horen schijnen

• Josefien
Bij de HDMI-input zijn de keuzes onder ARC (die is er wel bij deze TV) alleen 4:3 en 16:9. Daar staat 'ie al op 16:9.

Die "Volledig beeld" en "Origineel" opties bestaan wel bij de SCART-inputs, maar niet bij HDMI.

[Voor 20% gewijzigd door Josefien op 25-02-2022 23:53]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:50
16:9 heeft relatief meer beeld horizontaal: probeer 4:3, dan krijg je relatief meer verticaal :)
(ik ben bang dat je dan verticale balken krijgt, de horizontale balken zijn erg smal)

[Voor 31% gewijzigd door 99ruud99 op 26-02-2022 00:04]

• Josefien
:P 4:3 zorgt ervoor dat alleen het middenstuk v/e TV gebruikt wordt, dat is met dit toestel en bij HDMI niet anders. Dat is niet echt de bedoeling :P

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• corporalnl
Je TV is 1280x768.
720P is 1280x720.

De zwarte balken zijn dus helaas blijvend. Behalve als je een 720p of 1080 TV hebt.

[Voor 30% gewijzigd door corporalnl op 26-02-2022 00:16]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:50
of natuurlijk schilderstape laten betekenen door de kinderen en aan boven en onderkant plakken :D

• Josefien
corporalnl schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 00:15:
Je TV is 1280x768.
720P is 1280x720.

Is de TV niet 1360x768? Er zit op de VGA-input ook een Linux-PC aangesloten, die detecteert/stuurt 1360x768 en is scherp. Bij 1280x768 wordt het beeld wat platgedrukt.

Maar... hmmm... niet bij stilgestaan dat de TV geen 720p is qua scherm :| Dat wordt dan het beeld toch wat groter instellen op de Wii U en accepteren dat aan de zijkanten 2cm beeld wegvalt... Teksten zitten daarmee wat dicht tegen de randen maar wel in beeld :)
99ruud99 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 00:19:
of natuurlijk schilderstape laten betekenen door de kinderen en aan boven en onderkant plakken :D
Nope, geen kinderen hier en ik houd mijn TV graag netjes :D

• corporalnl
1360x768 wordt alleen ondersteund bij PC mode. Zover ik kan lezen in de onduidelijke handleiding van LG.

• Josefien
Zou dan niet het LCD-paneel zelf ook 1360x768 pixels zijn (of zelfs 1366x768, dat wordt ook in de handleiding genoemd maar is zelfs met een PC niet selecteerbaar)? En dat dus HDMI-input zowel 720p als 1080i geschaald worden.

Edit: vind die zwarte balken nu niet zo gek.

De verwarring zat 'm in dat ik ervan uit ging dat een HD ready TV daadwerkelijk een 1280x720 paneel heeft (Full HD TV's hebben immers meestal ook een 1920x1080 paneel). Maar blijkbaar is HD ready slechts een scherm wat "minimaal 720 pixels verticaal" heeft en een 720p&1080i signaal moet accepteren 8)7

Deze TV vult blijkbaar het paneel d.m.v. overscan die niet uitschakelbaar is. De Wii U verkleint dan weer het beeld zodat alle tekst toch zichtbaar wordt en gebruikt zo dus niet eens alle 1280x720 pixels in het 720p signaal 8)7 Met een bron zonder die mogelijkheid was het echter pech geweest voor de weggevallen tekst 8)7

[Voor 60% gewijzigd door Josefien op 26-02-2022 01:37]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee