Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.marijnissen
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-05 22:18

r.marijnissen

sapphire512mb

Topicstarter
Halloa,

Hoop dat jullie mij kunnen helpen , ik lees me scheel.
Ik heb hier een setje van 3 TP-LINK DECO,s.
Om mijn wifi te verbeteren naar de garage(hobbyruimte) en 2e verdieping.
In de meterkast staat ziggo modem waarbij de router functie uitstaat daarna zit een TP-LINK Arcer C5400 router in de meterkast op de modem aangesloten.
https://www.tp-link.com/n...wifi-router/archer-c5400/
C5400 zou ik graag behouden want geeft overal begaande grond volle snelheid.

Tussen de garage en het huis zit nog tuin en er kan daar geen kabel naar toe dus moet draadloos.
2e verdieping is in dit huis ook lastig een kabel te krijgen omdat er geen kabel te trekken is door bestaande leidingen.

Wel heb ik dus aansluiting modem + router c5400 in de meterkast. Een utp kabel die in de woonkamer uit komt bij de achterdeur (dicht bij garage mogelijk)en een utp die op de 1e verdieping uit komt aangesloten op de router.

Nu lees ik dat beste is om alle deco,s bedraad aan te sluiten want dan krijg je echt beste signaal maar dat kan naar de garage dus niet, 2e verdieping zou 1x deco op 1e verdieping kunnen op utp dan is de wifi ook op de 2e al beter lijkt me dan vanaf begaande grond.

Maar kan ik combineren 2x bedraad en 1x zonder utp en nog mesh hebben of krijg ik dan een repeater?

Hoewel de verbinding beneden goed is dacht ik:

1.
Router, utp achterdeur, deco 1. (Deze zelfde SSID als meest gebruikte 5Ghz router SSID).

2.
Deco 2 in garage, draadloos koppelen zelfde SSID.

3.
Router, utp, switch TP LINK, Deco 3 bedraad erop, pc 1e verdieping kan dan ook bedraad.

Dan heb ik nog meer dekking beneden+ deco 1 zal achtertuin dekken. Deco 2 geeft garage, deco 3 staat dan wel op de 1e verdieping maar dan is die ook echt goed en 2e zal ook beter zijn gezien die vanaf de beneden al beter is.

Zo goed?
En ik lees over AP?
Maar ik zie alleen draadloze router of accespoint optie in de app?

Beste antwoord (via r.marijnissen op 03-03-2022 19:34)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:20
Ziet er goed uit :)

Officieel moet je een Deco setje inderdaad achter elkaar aansluiten (dat noemen we daisy chain, zie bovenste plaatje).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25c82HM89w5wSM_V3J0QW1S1q48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3uhaZEanlQa4A3EOB4PyQjmt.png?f=fotoalbum_large

Wat veel handiger is in de meeste thuissituaties in het onderste plaatje. Dat werkt gewoon bij een deco (heb het zelf ook) maar mijn advies is wel om er een aparte switch tussen te zetten en niet de switch van je modem/router te gebruiken. De switch van 10 euro van de action is een prima kandidaat hiervoor.

Dit plaatje stond vroeger nog op de Deco site maar hebben ze afaik verwijderd. Nu zeggen ze eigenlijk alleen dat die in daisy chain werkt. Ik denk dat dit komt omdat ze te vaak gedoe hebben gehad met sommige switches.

[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 03-03-2022 10:29 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-05 19:20
AP = Acces point
Mesh functioneert als een repeater

Omdat je een draadloze verbinding wilt met de m4 node in de tuin zal je die node in mesh moeten hebben.
Je zult dus de app in Mesh moeten zetten.

Dat betekent ook dat 1 van de Decos als router moet gaan fungeren.

Wat je niet wilt is 2 routers die IP netwerken gaan uitdelen, ookal zenden ze hetzelfde ssid uit.

Je zult denk ik 1 deco in de meterkast moeten zetten als router.
Daar achter een switch indien nodig.
En dan zoveel mogelijk decos bedraad aansluiten. 2 in jou geval(bg achterdeur en 1e)? extra switch mag er tussen

En het beste id een deco bij de achterdeur hebben die bedraad (utp) aangesloten is om de draadloze verbinding een zo klein mogelijke afstand te geven tot de garage.

Als het wifi signaal op de begane grond dan niet goed genoeg is zou je die Arch ook als Acces point kunnen instellen.
Maar 2 apparaten die vanuit je meterkast wifi uitzenden (deco router en Archer) lijkt mij niet wenselijk omdat ze veel overlap zullen hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:00
aangezien je al een router hebt waar je tevreden over bent:
de eerste deco bij de achterdeur bedraad aansluiten op de router, deco instellen als accesspoint, niet als router
de tweede deco in de garage plaatsen. met een beetje geluk verbindt deze draadloos met de deco bij de achterdeur
de derde deco plaatsen waar je wilt en liefst bedraad aansluiten.
als je de handleiding volgt kom je vanzelf langs de optie om de eerste deco in te stellen als accesspoint in plaats van router.
als je in de garage alleen bedrade apparaten gebruikt is werkt de deco daar als bridge en heb je geen last van de halvering van de bandbreedte zoals bij repeaters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-05 19:20
W1ck1e schreef op zondag 27 februari 2022 @ 19:27:
met een beetje geluk verbindt deze draadloos met de deco bij de achterdeur
Werkt dit oprecht? Ik dacht dat je dan alle nodes in Acces point mode kreeg.
Zeker het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:00
Ja, zo heb ik het zelf ook. Zeker even proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.marijnissen

r.marijnissen

sapphire512mb

Topicstarter
Dus de draadloze deco garage die dus draadloos verbonden is met andere deco.

Als ik in de garage een laptop neer zet met utp naar deco dan werkt hij als bridge.

Als ik laptop verbind draadloos op garage deco dan is het een repeater? Zoals ik het lees.

Als je router behoudt en deco instelt als accespoint.

Mag je dan: router Utp deco1. Router utp deco 2, router utp deco 3?

Want ik lees ook veel dat men:
Router utp deco, utp deco2, utp deco 3.

Dat laatste van deco naae deco is zoiezo onmogelijk.

Zal nu deco app instellen als acces point.
Deco 1 achterdeur bedraad vanaf router.
Deco 2 in garage draadloos.
Deco 3 1e verdieping: router, utp, switch, deco en kan de pc er nog bij.

Zo beste optie voor deze situatie?

In elk geval bedankt voor meedenken.

[ Voor 5% gewijzigd door r.marijnissen op 03-03-2022 09:29 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ziet er goed uit :)

Officieel moet je een Deco setje inderdaad achter elkaar aansluiten (dat noemen we daisy chain, zie bovenste plaatje).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25c82HM89w5wSM_V3J0QW1S1q48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3uhaZEanlQa4A3EOB4PyQjmt.png?f=fotoalbum_large

Wat veel handiger is in de meeste thuissituaties in het onderste plaatje. Dat werkt gewoon bij een deco (heb het zelf ook) maar mijn advies is wel om er een aparte switch tussen te zetten en niet de switch van je modem/router te gebruiken. De switch van 10 euro van de action is een prima kandidaat hiervoor.

Dit plaatje stond vroeger nog op de Deco site maar hebben ze afaik verwijderd. Nu zeggen ze eigenlijk alleen dat die in daisy chain werkt. Ik denk dat dit komt omdat ze te vaak gedoe hebben gehad met sommige switches.

[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 03-03-2022 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.marijnissen

r.marijnissen

sapphire512mb

Topicstarter
Dan doe ik onderste plaatje.
Mag je 2x een switch in je setup hebben?

Router, switch:
1 x utp naar deco1
1x utp, switch2, deco2+ pc 1e verdieping.
1x deco 3 draadloos garage

En dus alles accespoint optie.

[ Voor 9% gewijzigd door r.marijnissen op 03-03-2022 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@r.marijnissen dat mag!

Vergeet niet dat een deco al een ingebouwde switch heeft, die pc kun je dus ook in deco2 proppen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r.marijnissen

r.marijnissen

sapphire512mb

Topicstarter
Das inderdaad ook wel handig. Is kijken het weekend hoe lang utp bij de pc nog is.

Iedereen bedankt.
Toppie.
Pagina: 1