reindu
https://nl.wikipedia.org/...dia/Bestand:Neonlamp3.JPG
reindu
Atari portfolio Dos 2.11
Ofwel, soort van zekering wellicht.
Staan er geen tekens op het glas om er achter te komen wat het is en welke waardes? Wellicht met een zaklamp op schijnen om ze beter leesbaar te maken?
[ Voor 37% gewijzigd door Arunia op 27-02-2022 11:00 ]
Is ook te zien op diverse schema's:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/153935
https://www.circuitsonline.net/forum/view/82432
Dat 'ie een beetje zwart is, hoeft nog helemaal niet te betekenen dat 'ie ook defect is.
Zou kunnen, maar hoeft niet per se.
[ Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 27-02-2022 11:28 ]
Ik zou toch eens kijken wat er gebeurt wanneer je het neonlampje en eventuele condensators vervangt door nieuwe exemplaren. Een zwart neonlampje zegt inderdaad weinig, maar kan ook het teken zijn dat de elektrodes hun beste tijd hebben gehad. Mocht je zelf aan de slag gaan; doe dit alleen als je weet wat je doet. Condensatoren kunnen zelfs als het apparaat uitstaat een flinke lading vasthouden waar je een flinke optater van kan krijgen.
(Eventueel zou je je vraag ook nog kunnen stellen op CircuitsOnline, daar zitten nog meer die-hard elektrotechnici)
| MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |
"Helaas mogen wij deze onderdelen voor “eigen” reparatie i.v.m. veiligheidsvoorschriften en regelgeving niet toesturen."
reindu
reindu
Bij een schrikdraad apparaat zijn in de regel de uitgangstransformator, condensatoren en het schakelende element de zwakke schakels.
:strip_exif()/f/image/DfyHvHBRYKb5AIkXE7bjjH22.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo ziet de IV curve eruit. Bij 100V triggert het buisje. Valt te testen door met een serieweerstand van 1 MEG op 230V te hangen. Zo wordt dat ook meestal gebruikt als indicatie dat ergens spanning op staat. Hier mogelijk als veiligheidsindicatie dat het circuit nog geladen is. Het lijkt niet te staan op de voeding (want dat is een batterij) maar op een veel hogere spanning die afgedeeld wordt met meerdere weerstanden. Het lijkt mij dus op de hoogspanning te zitten.
Is dit een schrikdraad apparaat met instelbare spanning?
[ Voor 3% gewijzigd door xah5kiDe op 06-03-2022 10:42 ]
Theo
reindu
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TjpO5MLJDkZuKQKWNq512QBW.jpg?f=user_large)
Hier een plaatje van de eerste print:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cqR2sKJazG5HRBwStWsmELta.jpg?f=user_large)
Alles ziet er netjes uit, niets gesmolten of zo.Het LEDje onder de blauwe condensator flitst keurig groen (als de accu leeg is rood).
Ik heb de firma om een schema gevraagd, maar:
" Wij mogen helaas deze informatie niet verstrekken,
De policy hiervoor is dat wij alleen intern onze apparaten repareren.
Dit omdat bij een niet juiste reparatie er een gevaarlijke situatie kan ontstaan.
En wij niet kunnen beoordelen per mail / telefoon of iemand vakkundig genoeg is om deze reparatie uit te voeren."
Ik weet niet of het mogelijk is om met een 12V accu levensgevaarlijke situaties te krijgen, maar het lijkt me wat overdreven.
reindu
Het is overigens een curve tracer geen oscilloscoop.
De ontsteekspanning is 150V, de brandspanning 100V. Je vind ze ook in spanningzoekers omdat de stroom heel laag mag zijn.
En ja hoor ook met een accu kun je levensgevaarlijke spanningen maken. De uitgang is dat niet omdat daarmee niet genoeg stroom geleverd kan worden. In het apparaat zelf kunnen echter wel punten zitten die dodelijk zijn.
Theo
reindu
Theo
reindu
In de regel zit er een DCDC converter op die de accu spanning al omzet in een hogere spanning (enkele honderden volts) Het TO263 component er links boven is waarschijnlijk de FET die dat richting de trafo op de print gooit.
Daarna wordt de spanning waarschijnlijk opgeslagen in de witte condensator(en) rechts. Daar zou je al eens spanning over kunnen proberen te meten. (pas op: bijt!)
Die TO220 is waarschijnlijk de thyristor die de opgebouwde lading dan in de uitgangstrafo dumpt (het grijze blok bij de uitgangsklemmen)
Het printje met de neon zit zo te zien over de uitgang van die trafo, en de neon zou moeten flitsen met de tikken op de uitgang.
Hoor je het ding ook nog tikken?
En geef eens wat type nummers van onderdelen, die TO263 en TO220 zijn interessant.
Ook de diode na de trafo en eigenlijk alle dikke condensatoren zijn verdacht.
[ Voor 21% gewijzigd door Sine op 06-03-2022 22:43 ]
Ik bedacht op een gegeven ogenblik dat het zonder de nodige apparatuur wat erg veel moeite voor mij zou gaan kosten om uit te vinden welk onderdeeltje stuk was en volgens de firma moest de gebruiker van de spullen afblijven (te gevaarlijk), kreeg je geen technische info (idem) en moest je het aan de technische dienst van hen overlaten:
'Wij mogen helaas deze informatie niet verstrekken,
De policy hiervoor is dat wij alleen intern onze apparaten repareren.
Dit omdat bij een niet juiste reparatie er een gevaarlijke situatie kan ontstaan.
En wij niet kunnen beoordelen per mail / telefoon of iemand vakkundig genoeg is om deze reparatie uit te voeren.'
Dus in plaats van doorploeteren heb ik het apparaat maar opgestuurd naar hun technische dienst in de veronderstelling dat voor een paar tienjes zij wel het relevante condensatorje zouden vervangen.
Dat viel dus tegen, ik kreeg een reparatie offerte: zij vervangen de complete printplaat, de kosten zijn ong 3/4 van de nieuwprijs, nogal logisch want verder heb je alleen de behuizing.
Dus ik krijg hem nu teruggestuurd en kan weer zelf aan de gang.
Ik kan nu wel eens vermelden over welk apparaat het gaat :
VOSS.farming extra power, 12V accu 2,8 joule / 10.200 volt schrikdraadapparaat, geleverd via agrishop.nl, een dochter van Voss weidezaun. Het zijn wel goede apparaten.
reindu
Theo