Onderdeel van een schrikdraad apparaat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reindu
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-04-2024
Een accu gevoed schrikdraad apparaat doet het niet, via de LED geeft hij wel aan dat er steeds een puls is, maar er staat geen spanning op. Op het eindprintje zit een glazen piefje, dat van binnen zwart geworden is. Ik zou het willen vervangen, maar wat is het?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CnU2k46bqTRE_sCesnJYCSP93GQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iT5QOtjvUaV4TU1IrL3upc4n.jpg?f=user_large

reindu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:04

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reindu
Nee hoor, het ding heeft een functie in de schakeling. Het enige signaallampje is een LED, maar die zit ergens anders waar je hem kunt zien.

reindu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-05 16:22

Xanax959

relax...

Dan is het nog steeds een neon lampje. Ik heb ze wel eens op een printplaat zien zitten, geen idee meer waarom/waarvoor.

Atari portfolio Dos 2.11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-05 20:44
Kan best dat dat lampje ook gebruikt werd als soort van stroombegrenzing of als indicator dat er ergens sluiting zit. Heb je een fototje van de achterzijde van de printplaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Als dat tussen de schakeling zit, zorgt deze op dit moment voor een onderbreking lijkt me?
Ofwel, soort van zekering wellicht.

Staan er geen tekens op het glas om er achter te komen wat het is en welke waardes? Wellicht met een zaklamp op schijnen om ze beter leesbaar te maken?

[ Voor 37% gewijzigd door Arunia op 27-02-2022 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Een neonlampje is gewoon een redelijk standaard onderdeel van een schrikdraadinstallatie.

Is ook te zien op diverse schema's:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/153935
https://www.circuitsonline.net/forum/view/82432

Dat 'ie een beetje zwart is, hoeft nog helemaal niet te betekenen dat 'ie ook defect is.
Zou kunnen, maar hoeft niet per se.

[ Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 27-02-2022 11:28 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 21:19
Neonlampjes hebben een minimale doorlaatspanning volgens mij; in deze schakeling maakt men gebruik van deze eigenschap. Het idee van dit lampje in de schakeling is waarschijnlijk dat deze pas stroom doorlaat wanneer er eerder in het circuit genoeg spanning opgebouwd is door een opgeladen condensator. Onder de drempelspanning blijft de condensator opladen. Wanneer deze spanning gelijk wordt aan de doorlaatspanning gaat het neonlampje opeens geleiden en wordt de spanning afgegeven.

Ik zou toch eens kijken wat er gebeurt wanneer je het neonlampje en eventuele condensators vervangt door nieuwe exemplaren. Een zwart neonlampje zegt inderdaad weinig, maar kan ook het teken zijn dat de elektrodes hun beste tijd hebben gehad. Mocht je zelf aan de slag gaan; doe dit alleen als je weet wat je doet. Condensatoren kunnen zelfs als het apparaat uitstaat een flinke lading vasthouden waar je een flinke optater van kan krijgen.

(Eventueel zou je je vraag ook nog kunnen stellen op CircuitsOnline, daar zitten nog meer die-hard elektrotechnici)

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reindu
OK, het is dus een Neonlampje. Ik heb er een stel besteld (kost haast niks) en soldeer er eentje in. Kijken of het apparaat het weer doet. Ik had de importeur gemaild over wat het glazen piefje was en of ik hem kon bestellen maar kreeg als antwoord:
"Helaas mogen wij deze onderdelen voor “eigen” reparatie i.v.m. veiligheidsvoorschriften en regelgeving niet toesturen."

reindu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reindu
Hier nog op verzoek de achterkant van het printplaatje, niet echt interessant, lijkt me

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rd8p6IvoqMN7MEDhwTr48THHrZY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rLay7NkhQSbxQwcLrseEteAq.jpg?f=user_large

reindu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reindu
Ik heb het neonlampje dat er fysiek precies zo uit ziet als de oude er in gesoldeerd, maar helaas, hij doet het nog niet.

reindu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:05

br00ky

Moderator Harde Waren
Dit heeft vrij weinig met computerhardware te maken. Schopje naar MME.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:46
Dat was stiekem wel te verwachten, die lampjes worden zwart bij langdurig gebruik, maar dan doen ze het nog prima.

Bij een schrikdraad apparaat zijn in de regel de uitgangstransformator, condensatoren en het schakelende element de zwakke schakels.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:53

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MP4-i-ePScvjbQ3jkpSv1m1FhNw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DfyHvHBRYKb5AIkXE7bjjH22.jpg?f=fotoalbum_large
Zo ziet de IV curve eruit. Bij 100V triggert het buisje. Valt te testen door met een serieweerstand van 1 MEG op 230V te hangen. Zo wordt dat ook meestal gebruikt als indicatie dat ergens spanning op staat. Hier mogelijk als veiligheidsindicatie dat het circuit nog geladen is. Het lijkt niet te staan op de voeding (want dat is een batterij) maar op een veel hogere spanning die afgedeeld wordt met meerdere weerstanden. Het lijkt mij dus op de hoogspanning te zitten.
Is dit een schrikdraad apparaat met instelbare spanning?

[ Voor 3% gewijzigd door xah5kiDe op 06-03-2022 10:42 ]

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reindu
Sorry, het is 50 jaar geleden, dat ik met een osciloscoop gewerkt heb. Horizontaal V, oscileert tussen + 150 en - 150 en verticaal een I?

reindu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reindu
Hier wat completere plaatjes van het apparaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uoPKVPUgAtbYTyRc2ymshHCd8QI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TjpO5MLJDkZuKQKWNq512QBW.jpg?f=user_large

Hier een plaatje van de eerste print:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N1TP4worVLjc096qjMcOzZZjAyM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cqR2sKJazG5HRBwStWsmELta.jpg?f=user_large

Alles ziet er netjes uit, niets gesmolten of zo.Het LEDje onder de blauwe condensator flitst keurig groen (als de accu leeg is rood).

Ik heb de firma om een schema gevraagd, maar:
" Wij mogen helaas deze informatie niet verstrekken,
De policy hiervoor is dat wij alleen intern onze apparaten repareren.
Dit omdat bij een niet juiste reparatie er een gevaarlijke situatie kan ontstaan.
En wij niet kunnen beoordelen per mail / telefoon of iemand vakkundig genoeg is om deze reparatie uit te voeren."
Ik weet niet of het mogelijk is om met een 12V accu levensgevaarlijke situaties te krijgen, maar het lijkt me wat overdreven.

reindu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Klopt. Verticaal 0.2mA per divisie.
Het is overigens een curve tracer geen oscilloscoop.
De ontsteekspanning is 150V, de brandspanning 100V. Je vind ze ook in spanningzoekers omdat de stroom heel laag mag zijn.
En ja hoor ook met een accu kun je levensgevaarlijke spanningen maken. De uitgang is dat niet omdat daarmee niet genoeg stroom geleverd kan worden. In het apparaat zelf kunnen echter wel punten zitten die dodelijk zijn.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

De TO220 transistor zou het wel eens begeven kunnen hebben. Die heeft het meest te lijden. Meten is weten.
Tweede verdachte is de spoel. De hoge spanningen kunnen de isolatie/lak beschadigen.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reindu
" De TO220 transistor zou het wel eens begeven kunnen hebben. Die heeft het meest te lijden. Meten is weten" . Moet je hem om te meten eruit solderen? Je kunt op de foto zien, dat ik alleen een ALDI multimetertje heb.

reindu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Hier heb je eigenlijk meetapparatuur (oscilloscoop) voor nodig. Alleen de transistor testen dan moet hij er uit. Een transistor kun je met je multimeter testen. Als het een mosfet is gaat dat niet.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reindu
Ik heb de neiging om alle discutabele onderdelen te bestellen en dan die er in te solderen. Zo duur zijn ze niet.Te beginnen met de TO220 transistor en een condensator aan het eind.

reindu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:46
Je plaatje is net wat te klein om onderdelen te kunnen identificeren.

In de regel zit er een DCDC converter op die de accu spanning al omzet in een hogere spanning (enkele honderden volts) Het TO263 component er links boven is waarschijnlijk de FET die dat richting de trafo op de print gooit.
Daarna wordt de spanning waarschijnlijk opgeslagen in de witte condensator(en) rechts. Daar zou je al eens spanning over kunnen proberen te meten. (pas op: bijt!)

Die TO220 is waarschijnlijk de thyristor die de opgebouwde lading dan in de uitgangstrafo dumpt (het grijze blok bij de uitgangsklemmen)
Het printje met de neon zit zo te zien over de uitgang van die trafo, en de neon zou moeten flitsen met de tikken op de uitgang.

Hoor je het ding ook nog tikken?

En geef eens wat type nummers van onderdelen, die TO263 en TO220 zijn interessant.

Ook de diode na de trafo en eigenlijk alle dikke condensatoren zijn verdacht.

[ Voor 21% gewijzigd door Sine op 06-03-2022 22:43 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reindu
Sorry Sine, ik heb nog niet op je aanwijzingen gereageerd, ik kom er op terug.

Ik bedacht op een gegeven ogenblik dat het zonder de nodige apparatuur wat erg veel moeite voor mij zou gaan kosten om uit te vinden welk onderdeeltje stuk was en volgens de firma moest de gebruiker van de spullen afblijven (te gevaarlijk), kreeg je geen technische info (idem) en moest je het aan de technische dienst van hen overlaten:

'Wij mogen helaas deze informatie niet verstrekken,
De policy hiervoor is dat wij alleen intern onze apparaten repareren.
Dit omdat bij een niet juiste reparatie er een gevaarlijke situatie kan ontstaan.
En wij niet kunnen beoordelen per mail / telefoon of iemand vakkundig genoeg is om deze reparatie uit te voeren.'

Dus in plaats van doorploeteren heb ik het apparaat maar opgestuurd naar hun technische dienst in de veronderstelling dat voor een paar tienjes zij wel het relevante condensatorje zouden vervangen.
Dat viel dus tegen, ik kreeg een reparatie offerte: zij vervangen de complete printplaat, de kosten zijn ong 3/4 van de nieuwprijs, nogal logisch want verder heb je alleen de behuizing.
Dus ik krijg hem nu teruggestuurd en kan weer zelf aan de gang.

Ik kan nu wel eens vermelden over welk apparaat het gaat :
VOSS.farming extra power, 12V accu 2,8 joule / 10.200 volt schrikdraadapparaat, geleverd via agrishop.nl, een dochter van Voss weidezaun. Het zijn wel goede apparaten.

reindu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Op component basis repareren is al gouw te duur. Verbaast me dus niets dat er gelijk een module vervangen wordt. Maar wat je dan ook nog wel eens ziet is dat je nieuwe module helemaal niet nieuw is maar gerefurbished. Kun je twee keer verdienen aan de reparatie.

Theo

Pagina: 1