Toon posts:

Thanks to You low note zit precies op poortfrequentie

Pagina: 1
Acties:

• Ronnielox
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-11-2022
Hallo,

De lage tonen van Thanks to You - Bozz Scaggs zitten bij mijn speakers (Klipsch RP8000F) precies op de bassreflex poort frequentie en zorgt daardoor voor een enorme hump in het geluid. Ik moet mijn speakers letterlijk midden in de woonkamer zetten om de toon onder controle te krijgen (uit de hoek/achterwand)
Ik heb het nu een soort van opgelost dmv de parametrische equalizer van mijn Cerwin Vega CVA-121 die frequentie te onderdrukken en dat werkt best ok maar als ik de Pa Eq niet gebruikt zit de 40Hz toon van dat nummer ook precies op de sub zijn poort frequentie, en met een 21inch speaker is het dan helemaal feest.

Zijn er meer mensen die dit probleem herkennen en hoe hebben jullie dit opgelost? Een iets normalere sub (zoals een Klipsch R-12SW) heeft precies hetzelfde probleem. Die 40Hz toon is precies waar veel speakers hun poort frequentie ook ongeveer op hebben zitten.

Thanks.

Ron

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Welke versterker heb je staan en zit daar eventueel een crossover functie op? Zo ja, stel die eens in. Geluid wat naar de sub moet stuur je niet naar de fronts en geluid wat naar de fronts moet stuur je niet naar de sub zeker niet wanneer je die opstelling altijd gebruikt.

Bekijk welke frequenties je door je sub wilt laten afhandelen, daar stel je je crossover op in. Alles onder die frequentie gaat naar de sub, alles daarboven naar de fronts. Dat lost in ieder geval je probleem op dat eenzelfde frequentie door meerdere speakers wordt geproduceerd en elkaar dus gaat versterken in de ruimte.

EDIT: Of gebruik je de pass through poorten op je sub om de fronts aan te sturen? In dat geval moet je de pass through frequentie verstellen naar 65, 85 of 130.

[Voor 15% gewijzigd door sypie op 25-02-2022 10:25]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Die 40hz bump is een combinatie van de poort tuning, en de invloeden van de ruimte zelf.
Zou je de hoeken waar de speakers staan iets kunnen dempen? Of een helmholz resonator maken?

Wise enough to play the fool

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mocht je nog steeds de Onkyo TX-SR875 gebruiken: kijk op bladzijde 86 van de Engelse handleiding om de crossover frequentie in te stellen.

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:03
Als je niet volledige vrijheid hebt om de speakers te plaatsen waar ze het beste klinken, als je geen tamelijk ingrijpende akoestische maatregelen wilt of kunt nemen (lage tonen aanpakken gaat niet met een dun paneeltje of een gordijn) en als je speakers hebt die dat soort lage frequenties op volle sterkte kunnen weergeven, dan is een vorm van DSP eigenlijk de enige oplossing voor je laagprobleem. Hogere frequenties kun je prima aanpakken met beperkte akoestische maatregelen en een goede plaatsing van de speakers maar voor lage tonen gaat dat nou eenmaal niet op. Met de eq functie heb je dat feitelijk al op het gehoor gedaan.

Ik gebuik zelf een 2.1 opstelling met Focal monitors en een REL B2 subwoofer. Die staan aangesloten op een Lyngdorf versterker waarop ik de overname frequentie tussen monitors en sub op iets van 60 hertz heb staan. En vervolgens de DSP functie van de versterker het zaakje laten inregelen.
Dat nummer heb ik net even afgespeeld en het klinkt echt geweldig, voelbaar diep laag maar niet overheersend. De focuspositie heb ik op mijn luisterplek ingemeten en als ik tijdens 'jouw' nummer met mijn hoofd een halve meter naar voren of achteren ga hoor ik gelijk de lage tonen zachter of harder worden. Dus ook met DSP krijg je het bijna niet op alle plekken in je kamer 100%

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Uit de informatie die je geeft, kan je opmaken dat de kamer ongeveer 4,3 m lang is. :+

Mocht je het interessant vinden, met dit tooltje kan je staande golven in de kamer voorspellen, visualiseren en vinden.
https://amcoustics.com/tools/amroc

[Voor 49% gewijzigd door TBTL op 25-02-2022 18:35]

• Ronnielox
Allen,

Bedankt voor de vele info.
Ik heb 2 geluidssets in mijn woonkamer. Een stereoset met de Klipsch RP-8000F met de Cerwin Vega CVA121 als sub, op en NAD C-372 versterker die als bron de Bluesound Node 2i heeft waar een sub out op zit. Speakers zijn afgekapt op 80Hz en de sub doet de rest. Via de parametrische equalizer heb ik de 40Hz hump kunnen dempen. Volgende stap is inderdaad MiniDSP. De Klipsch geven dus ook op dit moment niet de laagste tonen omdat ik ze afkap op 80Hz. Zo voorkom ik die hump.

Andere set in mijn kamer is surround. 5.2 setup. Marantz SR-6015 met center speakers Klipsch RP-504C, front de RP-600M en subs zijn de SPL100 en als surround de B&W M1 beeld komt van een Samsung 48inch 4k TV.

Ik ga inderdaad eens kijken voor een resonator.

Nogmaals bedankt!

Groetjes Ronald

• Ronnielox
Even een idee van de setup. Bij beide sets zitten de frontdoeken erop. Ik heb alleen voor de foto even de doeken van de surround set eraf gehaald.

• TBTL
  • Niet online
Lukt het met de parametrische equalizer nog niet voldoende?

• Ronnielox
Dat lukt wel aardig, maar het is moeilijk om precies het juiste frequentie bereik te kunnen vinden. Trial and error.

• TBTL
  • Niet online
Als je iets van een microfoon hebt, kan je het meten.
https://www.roomeqwizard.com/

• Ronnielox
Ja dat wordt inderdaad de volgende stap. Ik kan het anders gewoon niet voor elkaar krijgen.
Bedankt!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee