Toon posts:

WOZ tombola

Pagina: 1
Acties:
  • 740 views

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 07-02 01:46
Ik heb me de afgelopen dagen weer veel drukker gemaakt dan ik zou willen om de WOZ-waarde. Ik snap niets van de inconsequentie van mijn gemeente.
Ik woon in een appartementencomplex dat in juli 2020 is opgeleverd. Beneden de commerciële plint, dan drie verdiepingen met exact gelijke appartementen. De VON-prijs verschilde wel: eerste verdieping 497.000, tweede verdieping 525.000, derde verdieping 545.000. Die waardes zijn ook allemaal gehanteerd bij het vaststellen van de WOZ-waarde van 1-1-2020.
Wij wonen op de eerste verdieping en onze WOZ-waarde van 1-1-2021 is gestegen naar 561.000. Dat is een forse stijging, had ik uit kostenoverwegingen uiteraard liever niet gehad, maar 12,9 procent stijging is best reëel in de gekke huizenmarkt. Ik ga dan ook niet reclameren tegen die WOZ-waarde. (bedrag voor ozb was zelfs fractie lager dan vorig jaar, dus gemeente heeft op dat punt netjes gehandeld.)
Maar: de duurdere, exact dezelfde appartementen boven mij hebben als nieuwe WOZ-waarde ook 561.000. Dat betekent dat het duurste van die drie appartementen een WOZ-waarde heeft die 2,9 procent is gestegen, in diezelfde gekke huizenmarkt.
Nog vreemder: op de vierde etage van ons complex is een penthouse. Dat had een WOZ-waarde op 1-1-2020 van 850.000 (conform de VON-prijs), en heeft een jaar later in die doorgedraaide huizenmarkt een WOZ-waarde van 743.000 euro, ruim 14 procent minder dus.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:47

FreakNL

Well do ya punk?

Tja.

Misschien kan je er iets mee.

Ik heb persoonlijk geen tijd en zin om de WOZ van al mijn buren te checken.

Wat is nu je vraag?

[Voor 9% gewijzigd door FreakNL op 25-02-2022 02:46]

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:08
Tja, de WOZ waarde is gebaseerd op de gemiddelde verkoopprijs in de straat, vziw in acht nemende het perceel/woonoppervlakte.

Van een villa in een wijk met rijtjeshuizen daalt de prijs.
Een rijtjeshuis in een villawijk wordt duurder.

Überhaupt slaat het nergens op dat als je 10jaar geleden een huis gekocht hebt, de WOZ nu veel hoger wordt omdat de huizen duurder zijn.

Leg mij maar uit waarom ik meer belasting moet betalen omdat de buurman zo'n huis duur verkocht heeft aan een stel dat praktisch geen rente betaalt.
Op papier is je huis meer waard, maar daar heb je nu niks aan.

Überhaup, afhankelijk van de gemeente kan het zo zijn dat je met z'n tweeën meer rioolheffing betaald dan een gezin van 7, puur omdat je huis groter is...

Dus ja, het is een waardeloos systeem.
Inderdaad geen idee wat je vraag was, maar hierbij de bevestiging dat WOZ ook maar onzin is.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Tja, waar maak je je precies druk om dat je de WOZ waarden van je buren gaat checken?

De enige die relevant is, is die van jezelf. En je geeft al aan dat je die prima vindt...

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
DutchChelsea schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 01:28:
Ik heb me de afgelopen dagen weer veel drukker gemaakt dan ik zou willen om de WOZ-waarde. Ik snap niets van de inconsequentie van mijn gemeente.
De Rijksoverheid houdt via de Waarderingskamer toezicht op de wijze waarop gemeenten de Wet waardering onroerende zaken uitvoeren. Hier staat onder andere een toelichting:

https://www.waarderingska...over-de-waarderingskamer/

Op de homepage van de Waarderingskamer kun je opzoeken wat het oordeel is over de gemeente waar de woning staat waar je op doelt. Er staat ook een toelichting hoe dat toezicht plaatsvindt.

https://www.waarderingskamer.nl/

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
DutchChelsea schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 01:28:
Nog vreemder: op de vierde etage van ons complex is een penthouse. Dat had een WOZ-waarde op 1-1-2020 van 850.000 (conform de VON-prijs), en heeft een jaar later in die doorgedraaide huizenmarkt een WOZ-waarde van 743.000 euro, ruim 14 procent minder dus.
Juist bij 'dure' appartementen is het aantal gegadigden kleiner, en het kan zo zijn dat iemand in de doorgedraaide huizenmarkt alsnog goed onderhandeld heeft over dat penthouse. Als je het écht zeker wil weten zou je bij het kadaster een overzicht van koopsommen kunnen opvragen, dat kost je ongeveer 2,95.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik mis de discussiewaarde van het topic. Bij deze doe ik hem dan op slot.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee