Toon posts:

Welke 'slimme' radiatorknoppen kunnen onafhankelijk werken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mative
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-09-2022
Beste Tweakers,

Ik ben al een tijdje opzoek naar 'slimme' radiatorknoppen die zelfstandig
kunnen blijven werken, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Het enige wat de knop voor mij hoeft te doen is:
  • De temperatuur stabiel houden, zoals een normale thermostaat knop.
    Hij hoeft niet eens te 'weten' wat de temperatuur is (ik heb stadsverwarming
    en heb voor het instellen van de thermostaatknoppen een thermometer gebruikt
    om te kijken op welke setting de knop moet staan voor welke temperatuur).
  • De mogelijkheid om een weekschema in te stellen dat lokaal opgeslagen wordt.
Als ik verplicht een hub of thermostaat nodig heb voor het instellen van de
knoppen vindt ik dat ook prima. Zolang alles maar blijft werken wanneer de
hub uitschakelt/uitvalt. Een set-it-and-forget-it systeem dat niet meteen stopt
wanneer het signaal wegvalt of een externe partij het niet meer ondersteund.

Bij de beschrijvingen van de verschillende merken kan ik eigenlijk nauwelijks
opmaken of de knoppen (nadat ze geprogrammeerd zijn) blijven werken als
de connectie verbroken wordt met een hub en/of wifi verbinding.

Wat ik als eerste tegenkwam was het Tado systeem.
Het ziet er mooi uit en is makkelijk in te stellen via een app. Later zag
ik dat bij Tado dat de tijdschema's blijkbaar wegvallen wanneer er geen
signaal meer is, maar misschien lees ik het verkeerd (wishful thinking?).

Zigbee knoppen zoals die van de Lidl zijn misschien ook een optie. Al weet ik hier
ook niet ze onafhankelijk van de hub kunnen opereren. Wanneer de stroom uitvalt
wil ik er nog steeds warmpjes bijzitten zonder zelf aan de knoppen te hoeven zitten. :/

De Eurotronic Spirit lijkt me een goede optie die ik (waarschijnlijk?)
ook via de Lidl app kan bedienen. Of misschien moet ik dan met een
Home Assistent box aan de slag. Wat mogelijk uren aan configuratie vergt. :?

Andere opties zijn misschien HiHome, Fibaro, Devolo, Honeywell, naamloos?, CR of WOOX?

Ik hoop dat iemand me kan helpen door het bos heen te navigeren.
In ieder geval bedankt voor alle input! :)

Alle reacties

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02:19

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

De knoppen van Shelly werken zonder extra hub, want ze zijn wifi.

Knoppen op basis van Zigbee werken ook prima, alleen heb je dan inderdaad wel een Zigbee hub nodig. De knoppen zelf weten niet hoe laat het is of dat er een schema is ingesteld; ze krijgen via de hub door wat de gewenste temperatuur is op een bepaald moment en openen of sluiten om die temperatuur te bereiken.

Je wens om onafhankelijk te willen zijn van een fabrikant die er de stekker uittrekt snap ik volledig.
Je wens dat alle schema's moeten blijven werken zonder hub begrijp ik minder, want een reguliere zigbee hub is vrij robuust en gaat er echt niet regelmatig mee stoppen. Zigbee is lokaal en niet afhankelijk van een cloudserver.

Zigbee is over het algemeen wel een stuk goedkoper dan Shelly en Tado. Volgens mij was ik een jaar geleden 30 euro per zigbee knop kwijt.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Draak1978
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-01 10:38
Tado heb ik hier nu een 2 jaar draaien en verschillende keren de stroom er af gehad ivm aanpassingen meterkast. Nog nooit een schema verloren, schema werkt zelfs als er geen internet is.

• Mative
@Gizz
De Shelly knoppen zien er goed uit. Zo te zien werkt de app
ook volledig (voor zover mogelijk) op het lokale netwerk.

Een Zigbee hub lijkt mij wel betrouwbaar, daar ligt het inderdaad niet aan.
Alleen wil ik geen cruciale dingen, als de verwarming van je huis, over laten
aan een systeem dat wegvalt als er een stroom of wifi storing is. Als ik dan
een paar dagen weg ben staat de verwarming voor niets te loeien.

Of als ik even geen tijd heb om problemen met het lokale netwerk op
te lossen (mocht dat gebeuren), functioneert alles nog naar behoren.
Een stabiele werking bij een dergelijk systeem vind ik hier erg waardevol.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Mative schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 10:20:
@Gizz
De Shelly knoppen zien er goed uit. Zo te zien werkt de app
ook volledig (voor zover mogelijk) op het lokale netwerk.

Een Zigbee hub lijkt mij wel betrouwbaar, daar ligt het inderdaad niet aan.

Of als ik even geen tijd heb om problemen met het lokale netwerk op
te lossen (mocht dat gebeuren), functioneert alles nog naar behoren.
Een stabiele werking bij een dergelijk systeem vind ik hier erg waardevol.
Het mooie van de apparatuur van Shelly is dat het allemaal lokaal op het apparaat werkt, met de mogelijkheid om over WiFi dingen in te stellen en te (be)sturen. Daarnaast kun je de meeste Shelly apparaten ook zonder problemen in bijv. Home Assistant haken, zodat je vanaf je telefoon alles kan inzien.

Een zigbee hub voegt in dit geval dus niks toe qua stabiliteit van je verwarming, het enige dat zou kunnen is dat als je weet dat je een langere periode niet thuis gaat zijn en net op dat moment de wifi eruit ligt, je dan niet even de verwarming lager kan zetten, maar dat is wel echt puur ongeluk.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Mative schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 10:20:
Als de knoppen geen nieuwe informatie krijgen omdat de wifi kapot is of de zigbee hub niet werkt, dan blijven de knoppen ingesteld staan op de gewenste temperatuur die als laatst ingesteld is.

Ga jij een paar dagen weg en stel je ze op 15 graden in, dan blijven ze op die 15 graden staan als bijvoorbeeld de stroom uitvalt. Het is niet zo dat ze opeens zelf bedenken dat het een goed idee is om de kamer tot 25 graden te verwarmen :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:00
Ik hoor je niet vragen dat je het systeem op afstand wil kunnen bedienen. Dan hoef je natuurlijk ook niet te kijken naar duurdere en minder betrouwbare ‘slimme’ systemen.
Gewoon een ‘domme’, digitale knop waarop je schema’s kunt instellen. Zoiets: https://www.reichelt.nl/n...-classic-pro-p102691.html

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-01 18:37

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Precies wat @TereZz zegt. Bij de eisen kom ik verder eigenlijk niet meer tegen waarom ze "smart" ofwel connected moeten zijn. Is dit echt een eis? Of is een weekschema al genoeg? Anders gewoon een digitale thermostaatkraan. Jarenlang prima dienst gedaan in mijn studentenkamer :)

• Mative
@Gizz
Als de knoppen geen nieuwe informatie krijgen omdat de wifi kapot is of de zigbee hub niet werkt,
dan blijven de knoppen ingesteld staan op de gewenste temperatuur die als laatst ingesteld is.
Precies daarom heb ik liever dat de knoppen ook onafhankelijk kunnen werken.
Als de hub of wifi uitvalt wanneer ik niet thuis ben, staat de temperatuur inderdaad
lager, maar als ik daarna de temperatuur hoger wil zetten moet ik eerst de hub of
wifi aan de gang krijgen. En in de tussentijd zit ik in de kou :|

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik heb nu ruim 2 jaar Tado in alle kamers in huis en heb precies 0 keer problemen gehad waar jij nu bang voor bent.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Mative schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:14:
@Gizz

[...]
als ik daarna de temperatuur hoger wil zetten moet ik eerst de hub of
wifi aan de gang krijgen. En in de tussentijd zit ik in de kou :|
Als je in de kou zit betekent het dat je thuis bent. En dan kun je even op de radiatorknop tikken met je vinger om de temperatuur hoger in te stellen. Dat blijft immers gewoon werken, ook zonder wifi/hub :)

• Mative
@Draak1978 & @MrAcid
Begrijp ik het goed dat ik met de Tado starterkit gelijk van start kan of heb
dan ook de losse thermostaat nodig, omdat ik zelf geen cv in huis heb?

En kan ik gewoon weekschema's via de app instellen of heb ik daar een
abonnement voor nodig? In het geval dit wel kan, is er dan het risico
dat Tado ineens beslisst dat die functie achter de paywall verdwijnt?

[Voor 38% gewijzigd door Mative op 03-03-2022 23:02]

• Mative
@Gizz
Als je in de kou zit betekent het dat je thuis bent. En dan kun je even op de radiatorknop tikken met je vinger om de temperatuur hoger in te stellen. Dat blijft immers gewoon werken, ook zonder wifi/hub :)
Ah natuurlijk, niet aan gedacht 8)7

• Mative
@Oon
Mooi dat je altijd nog alles aan een smarthome systeem
kan koppelen mocht je dat in de toekomst willen.

Ik neem aan dat je met een radiatorknop en een
temperatuursensor al een werkend systeem hebt?

Alles is blijkbaar in te stellen via de cloud app. Betekend dit dat het systeem lokaal ook een internet
verbinding nodig heeft om te kunnen werken of kan ik alles wat ik nodig heb gewoon via wifi doen?
(misschien denk ik veel te moeilijk en is de 'cloud' simpelweg een functie die je desgewenst kunt gebruiken)

Bestaat er dan ook het risico dat ik alles weg kan gooien als Shelly de support via een app update terugtrekt?
(dit kan dan ik eventueel opvangen met een eigen smarthome systeem)

[Voor 7% gewijzigd door Mative op 03-03-2022 23:28]

• Oon
  • Niet online
Mative schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 23:24:
@Oon
Mooi dat je altijd nog alles aan een smarthome systeem
kan koppelen mocht je dat in de toekomst willen.

Ik neem aan dat je met een radiatorknop en een
temperatuursensor al een werkend systeem hebt?

Alles is blijkbaar in te stellen via de cloud app. Betekend dit dat het systeem lokaal ook een internet
verbinding nodig heeft om te kunnen werken of kan ik alles wat ik nodig heb gewoon via wifi doen?

Bestaat er dan ook het risico dat ik alles weg kan gooien als Shelly de support verwijderd?
(dit kan ik eventueel opvangen met een eigen smarthome systeem)
In principe wel ja, temperatuursensoren zijn zelfs al optioneel maar wel een betere meting dan een knop die binnen een paar centimeter van je warmtebron zit.

Voor zover ik weet is alle Shelly apparatuur in te stellen door naar het lokale IP-adres van het apparaat te gaan en de web interface te gebruiken, dus als de Shelly servers offline gaan dan kun je de app niet meer gebruiken maar de apparaten zelf wel, en met een lokale koppeling ook nog via je smarthome systeem.

Let wel dat slimme radiatorknoppen alleen werken als je boiler/ketel aan staat, want ze doen niets meer dan je radiator open zetten. Je zult dus ook een manier moeten hebben om op vraag van je temperatuursensoren en/of radiatorknoppen je ketel aan te slingeren, en evt. een bypass als je alleen slimme knoppen hebt omdat je ketel ook met alles dicht z'n warmte kwijt moet kunnen.

• Mative
@Oon
Dus elk Shelly device heeft zijn eigen webinterface? Dat zou heel mooi zijn :)

Misschien kun je bij het uitvallen van de servers de app nog
steeds lokaal gebruiken, buiten de cloud functie... hoop ik.

Ik heb stadsverwarming en geen thermostaat in huis dus
de radiatorknoppen is het enige waar ik controle op heb.

• Oon
  • Niet online
Mative schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 23:42:
@Oon

Ja, de Shelly apparaten die ik heb hebben gewoon een webserver ingebouwd die je lokaal kan gebruiken voor configuratie

En mooi, dan heb je dus inderdaad een makkelijkere situatie, dat scheelt weer.

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:36
Mative schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 23:42:
@Oon

Sowieso lijkt het mij verstandig om met de dure tarieven een 2-wegklep (klik) te laten monteren. Die wordt dan aangestuurd door je thermostaat. Zo heb ik mijn Tado thermostaat aangestuurd met ook stadsverwarming.

In verwarm daarmee de woonkamer en badkamer. En als de badkamer verwarmd moet worden, is er in de woonkamer ook altijd warmtevraag, want: vroeg in de ochtend. Zo zit ik nooit te klooien met openzetten van de klep.

De reden van een 2-wegklep direct na de aanvoer van de stadsverwarming is simpel: als je die niet hebt, zit je systeem altijd gevuld met loeiheet SW water. En dat kost je bakken aan Gj’s waar je niks mee doet.

• Mative
@TereZz & @septillion
Ik hoef het niet op afstand te bedienen, al vind ik het wel
fijn als ik alles op één plek (app, browser) kan instellen.

Ik ben er nu ook eigenlijk over aan het twijfelen of een thermostaat
in de knop accuraat genoeg is (zoals bij Shelly ook mogelijk is).

• Mative
@t14wo
Ik heb sensoren op de radiatoren die berekenen hoeveel ik verbruik.
Dus een klep installeren heeft bij mij geen zin. Of begrijp ik je verkeerd?

Ik neem de tip in ieder geval wel mee voor in een toekomstige woning ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:36
Mative schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 00:06:
@t14wo
Ik heb sensoren op de radiatoren die berekenen hoeveel ik verbruik.
Dus een klep installeren heeft bij mij geen zin. Of begrijp ik je verkeerd?

Ik neem de tip in ieder geval wel mee voor in een toekomstige woning ;)
Dan lijkt mij inderdaad niet dat je een tweewegklep zal helpen je (gemeten) verbruik te drukken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Als je stadsverwarming hebt dan heb je toch gewoon altijd 'aanvoer' en zet je alleen de radiatorknoppen open of dicht? Dan heb je bij Tado inderdaad alléén de radiatorknop met een bridge nodig.

Kijk anders hier even: https://www.tado.com/nl-nl/productzoeker

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dat abonnement dat Tado (tegenwoordig?) aanbiedt vind ik wel erg flauw. €3 per maand om je radiatorknop te laten sluiten als de temperatuur in de kamer snel zakt omdat het raam open staat. Dat heeft helemaal niks met de cloud te maken, dat kan een radiatorknop gewoon zelf bepalen. Hij meet immers de actuele temperatuur in de ruimte.
Mijn simpele zigbee-radiatorknoppen die me drie tientjes per stuk hebben gekost hebben die functie ook gewoon.

Ik snap dat de cloud van Tado ergens mee gefinancierd moet worden, maar om nou een lokale functionaliteit die al in de knop zelf zit uit te schakelen om mensen richting een cloudabonnement te pushen.. Beetje jammer :)

• MrAcid
  • Niet online
Gizz schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:55:
Dat abonnement dat Tado (tegenwoordig?) aanbiedt vind ik wel erg flauw. €3 per maand om je radiatorknop te laten sluiten als de temperatuur in de kamer snel zakt omdat het raam open staat. Dat heeft helemaal niks met de cloud te maken, dat kan een radiatorknop gewoon zelf bepalen. Hij meet immers de actuele temperatuur in de ruimte.
Mijn simpele zigbee-radiatorknoppen die me drie tientjes per stuk hebben gekost hebben die functie ook gewoon.

Ik snap dat de cloud van Tado ergens mee gefinancierd moet worden, maar om nou een lokale functionaliteit die al in de knop zelf zit uit te schakelen om mensen richting een cloudabonnement te pushen.. Beetje jammer :)
Ja, eens met het flauwe prijsmodel. Is geen issue als je die functies niet hoeft te hebben, en je krijgt er wel een mooier product voor dat die knoppen die jij linkt (persoonlijke mening), met een hele nette app, goede support en Apple HomeKit integratie.

• Mative
@MrAcid
Als je stadsverwarming hebt dan heb je toch gewoon altijd 'aanvoer' en zet je alleen de radiatorknoppen open of dicht? Dan heb je bij Tado inderdaad alléén de radiatorknop met een bridge nodig.
Dat zou je inderdaad denken. Het ligt er maar net aan hoe goed de knop zelf de temperatuur
van de kamer kan meten wanneer hij letterlijk aan de warmtebron vast zit. Grote kans dat ik
dan een thermostaat nodig heb die je op een neutrale plaats in de ruimte kan plaatsen.

• Mative
@Gizz
Waar ik bang voor ben is dat er (potentieel) steeds meer functionaliteit achter de paywall kan verdwijnen.
Dan zit je daar ineens met je nutteloze en dure hardware, verplicht om een abbo af te nemen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:14
Ik vind het ook wel legit zorgen hoor. Tado zelf is er naturlijk ook een goed voorbeeld van, waarbij er een soort hunt is ontstaan op de V1 tado's omdat die nog niet cloud connected zijn. Ik volg dit topic even, want ik heb eindelijk mijn eigen huis, dus eindelijk een use case voor dit soort semi-smart shizzle. Ik ben een groot voorstander van per ruimte verwarmen ipv het hele huis naar de thermostaat temp brengen.

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Mative schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 22:16:
@MrAcid

[...]

Dat zou je inderdaad denken. Het ligt er maar net aan hoe goed de knop zelf de temperatuur
van de kamer kan meten wanneer hij letterlijk aan de warmtebron vast zit. Grote kans dat ik
dan een thermostaat nodig heb die je op een neutrale plaats in de ruimte kan plaatsen.
Dat gaat beter en preciezer werken inderdaad. Maar die kun je ook later nog aanschaffen, die heeft Tado sinds vorig jaar ook.

Overigens lijkt het wellicht of ik Tado hier nu loop te pushen - maar dat is puur informatief bedoeld en vanuit mijn eigen ervaring gesproken. Ik ken geen van de andere oplossingen uit eerste hand.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mative
@MrAngry & @MrAcid
Ik denk dat ik nu (ongeacht het merk) nog geen thermostaat neem. Ik blijf gewoon een thermometer
gebruiken om de temperatuur te vergelijken met wat er aangegeven wordt op de knoppen zelf.

Met een beetje geluk kan ik de knoppen kalibreren, zodat ze
beter overeenkomen met de algemene temperatuur in de ruimte.
Later kan ik inderdaad altijd nog een thermostaat aanschaffen.

• Mative
Excuus voor de late reply. Ik wilde nog even de tijd nemen om me
wat verder in te lezen op alle info om tot een goede conclusie te komen.

Voor wat ik nodig heb en belangrijk vindt kom ik uiteindelijk uit op de Shelly knoppen.
Ik vindt het niet erg om wat meer uit te geven voor een wifi knop als dit betekend dat
het jarenlang kan functioneren zonder compatibiliteitsissues. Dat is in de lange termijn
waarschijnlijk goedkoper en geeft me meer gemoedsrust (wat ik ook wat waard vind).

Domme digitale knoppen waren een goede tweede. Naast de prijs en de onafhankelijkheid
van dergelijke knoppen werken ze ook vaker met normale batterijen die ik zelf kan opladen/
vervangen. Desalniettemin weegt het gebruiksgemak om alles op één locatie te kunnen
beheren (webUI/app) en extra smart features bij mij toch zwaarder.

De Shelly knoppen opgesomd:
Voordelen
- Onafhankelijke werking
- Ondersteuning blijkt goed te zijn
- Kan weekschema’s programmeren
- Instellingen zonder hub (via wifi/webUI)
- Kan wel gebruik maken van app, maar zit er niet aan vast
- Kan ventiel kalibreren
- Geen last van de grillen van een paywall
- Mogelijkheid verbinden met externe thermostaat
- Futureproof
Tot het moment dat ik echt tijd en geld wil gaan investeren in een volledig
smarthome systeem. Blijven de knoppen gewoon doen wat ze moeten
doen en kan ik ze mogelijk later nog linken aan een nieuw systeem.

Nadelen
- Duur in vergelijking met ‘domme’ digitale knoppen
- Ingebouwde accu (ipv vervangbare batterijen)
Dit brengt wel het risico met zich mee dat de accu’s het eerder dan verwacht begeven.
(uitgegaan van mijn oplaadbare batterijen zou ik er jaren mee voorruit moeten kunnen)

Om een beetje met een anti-climax te eindigen :o
Ik maak nog even gebruik van de luxe van een net begonnen lente en wacht
even met het aanschaffen van nieuwe thermostaat knoppen. Ook trouwens
met de hoop dat de smarthome tech dit jaar nog wat verder uitkristalliseert.

Ik zit met een half oog Thread en Matter een beetje in de gaten te houden. In dat geval komen
de Eve (nu alleen via Apple devices te besturen) of Siemens knoppen serieus in de running.
Wanneer de nieuwe tech zich traag blijft ontwikkelen ga ik alsnog voor de Shelly knoppen
(misschien zijn wifi knoppen in de toekomst te integreren met het op IP gebaseerde Thread?).

Er is een hoop voorbij gekomen en heb nu in ieder
geval een stuk beter beeld over de mogelijkheden.
Heel erg bedankt voor alle input iedereen! _/-\o_
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee