Mag ik dit asbest zelf verwijderen?

Pagina: 1
Acties:
  • 7.911 views

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10:50

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ik heb in ons nieuwe huis (bouwjaar 1980) een asbest-inventarisatie uit laten voeren.
Er is asbest aangetroffen op 4 plaatsen.
- De schoorsteenpijp op de 1ste etage en zolder en schoorsteen op het dak.
- Zeil in een ruimte op zolder.
- Tegelwandje achter een fonteintje op zolder.
- Tegelwandje achter een fonteintje op een slaapkamer.

Vervelend natuurlijk, maar het is zoals het is.
De schoorsteen wilde ik al laten slopen, de tegelwandjes ook en het zeil laat ik er ook maar uithalen.

Het onderzoek is uitgevoerd door een gecertificeerd bedrijf.
Zij gaven aan dat ze het onderzoek vooraf moesten melden aan betreffende instanties.
Ook de uitkomsten van het onderzoek worden gemeld.
Dat heet volgens mij het Landelijk Asbest Volgsysteem.

Nu was ik in de veronderstelling dat ik de gevonden asbest door een gecertificeerd bedrijf eruit moet laten halen.
Het is asbest dat niet verwijderd kan worden zonder breken of zagen.

Maar ik hoor nu van verschillende kanten (ook van mensen uit de huizenbranche) dat ik het ook gewoon zelf kan doen, mits ik de juiste voorzorgsmaatregelen neem.
Technisch zou me dat misschien nog wel lukken, maar volgens mij mag ik het helemaal niet zelf doen.

Nu mag wel meer niet, en ik ben zeker niet Roomser dan de Paus.
Maar als er controle komt van de gemeente bijvoorbeeld tijdens de verbouwing (ook al is die vergunningsvrij) dan kunnen ze zien dat ik niet het asbest volgens de wet heb laten verwijderen.
Want er is nergens gemeld dat er gesloopt gaat worden, en het is ook niet afgemeld.

Hoe zit het nou?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:05
https://iplo.nl/thema/asb...articuliere-verwijdering/

Lijkt mij een duidelijk verhaal.
De hoofdregel is dus dat alleen een gecertificeerd bedrijf asbest mag verwijderen. Maar bepaalde toepassingen mag een particulier zelf verwijderen. Die verwijdering moet hij altijd minimaal 5 dagen van tevoren melden bij de gemeente.

Voorwaarden asbestverwijdering particulier
Bij de verwijdering van asbest door een particulier gelden speciale voorwaarden. Zo mag een particulier zelf maximaal 35 m2 hechtgebonden geschroefd plaatmateriaal (zoals golfplaten) verwijderen. Wanneer een particulier niet aan al deze voorwaarden voldoet, moet hij een gecertificeerd asbestverwijderingsbedrijf inschakelen.

[ Voor 73% gewijzigd door Devian op 24-02-2022 21:41 ]

https://wren.co/join/Devian

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 00:36
Maak een melding bij de gemeente; zelfde site als waar je je vergunning vraagt.
Je krijgt dan, afhankelijk van wat je aangeeft, een sloopmelding Asbest.

Voorwaarde is wel dat het 1 geheel is, komt het in brokken, dan kan je het ook niet inleveren bij de gemeentwerf.

@Devian was me net voor zie ik.

[ Voor 6% gewijzigd door Deshmir op 24-02-2022 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je hebt een officiële inventarisatie laten doen. Dat is nu dus opgenomen in een centraal register. Men kan dus weten dat er asbest op plekken zit.

Daarnaast is het niet verstandig om het zelf te doen als je het moet breken. Dat betekend dat je het asbest over je eigen huis verspreid. Waar je natuurlijk kanker van kan krijgen. Wil je het dan alsnog weg hebben moet in het ergste geval je hele huis gesaneerd worden. Dat betekent dat je alles weg kan gooien, want er kan asbest opzitten.

Oftewel, laat het gewoon doen.

En nee dat is niet fijn. Heb eind vorig jaar een schuur gesloopt. Bij het leeghalen kwam ik asbest tegen. Toen kostte het verwijderen van de schuur ineens €4000 in plaats van enkele honderden euro's voor wat containers.
Maar ik had het nooit zelf willen doen. Dat zou niet gezond voor me zijn geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Let op! Die 35m² verschilt per gemeente. Bij ons ligt die grens op 30m².

Sowieso geldt het niet in dit geval, want er moet gebroken worden.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ik vond het ook al vreemd dat een aantal mensen - en echt niet zomaar wat mensen - aangaven dat ik het zelf moest doen.
Ik wil het ook niet zelf. Zeker niet zo'n buis eruit breken.
Zo'n wandje met tegels zou me technisch, met de juiste maskers en afplakken, nog wel lukken.
Ga ik ook niet doen, maar in theorie en praktijk zou ik dat kunnen doen.

@Jelte
Is er iemand van de gemeente of een andere organisatie komen controleren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:17
Bij mijn verbouwing kwamen we ook asbest tegen rondom het kozijn. Speciaal bij de gamma van die asbest zakken gehaald @5 euro de stuk.

Foto's gemaakt en formulier ingevuld bij de gemeente om het te mogen afvoeren. Afvoer vergunning was weekje later binnen. Mogen hier

max 35m2 per adres. Bij de aanvraag vul je de aantal m2 in. Je kan dus wel meerdere keren brengen. Echter kom je over die 35m2 heen dan niet meer. Ook niet na een jaar oid.

Ik naar de vuilstort netjes met uitgeprint vergunning en alles. Ik zeg bij de poort van ik heb asbest bij me. Wordt nooit gevraagd naar die vergunning en mocht zo doorrijden.

Kom je bij die bak waar het in moet. Ligt asbest gewoon los in kapot gescheurde vuilnis zakken van de action zeg maar. Sta je dan met je 40 euro aan speciale asbest zakken.... Zeggen ook nog ja gooi er maar in (van 2 meter hoogte ...) Heel die zakken van mij naar de klote...

Als je het gewoon zonder breken los kan halen kun je het zo afvoeren bij de stort. De ene gemeente is er strenger in als de ander. Moet je gaan breken dan kan het handig zijn het te laten doen. Hou er wel rekening mee dat daar flinke kosten aan zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door Jan-man op 24-02-2022 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Rzaan schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:52:
Ik vond het ook al vreemd dat een aantal mensen - en echt niet zomaar wat mensen - aangaven dat ik het zelf moest doen.
Ik wil het ook niet zelf. Zeker niet zo'n buis eruit breken.
Zo'n wandje met tegels zou me technisch, met de juiste maskers en afplakken, nog wel lukken.
Ga ik ook niet doen, maar in theorie en praktijk zou ik dat kunnen doen.

@Jelte
Is er iemand van de gemeente of een andere organisatie komen controleren?
Wel na mijn eerste melding dat ik 28m² geschroefde asbestplaten had. Die ik in theorie zelf mocht verwijderen. Ze waren echter gespijkerd. Maar ik probeerde geld te besparen.

De volgende dag stond iemand van de omgevingsdienst voor de deur. Die dag dat de platen gespijkerd waren en gaat aan dat ik niets met mocht doen en een inventarisatie most laten doen.
Maar goed ook, want dat platen water weg bros. En uiteindelijk is er een container van 9m³ gevuld met asbest afval.
Tijdens het verwijderen is niemand langs geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:19
Deshmir schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:42:

Voorwaarde is wel dat het 1 geheel is, komt het in brokken, dan kan je het ook niet inleveren bij de gemeentwerf.
Hier kun je het ook in brokken inleveren. het moet alleen altijd verpakt worden in dubbel doorzichtig plastic met de naden afgeplakt

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Jan-man schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 23:40:
Bij mijn verbouwing kwamen we ook asbest tegen rondom het kozijn. Speciaal bij de gamma van die asbest zakken gehaald @5 euro de stuk.
Moest je ook breken om dat asbest los te krijgen?
Of zat het vast?
Jan-man schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 23:40:
Moet je gaan breken dan kan het handig zijn het te laten doen. Hou er wel rekening mee dat daar flinke kosten aan zitten.
Volgens mij is het zo: Moet je gaan breken, dan MOET je het laten doen.
Zeker als de gemeente weet dat er asbest zit, zoals bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:59
Asbestzeil zou ik mee oppassen: kan nog wel eens helemaal loslaten en "verstoffen".

Zelf doen hangt goeddeels af in hoeverre je het kunt zonder te breken. Ik zie niet in hoe je dat bij het tegelwandje voor elkaar kunt krijgen.

Je kunt het ook laten zitten en een voorzetwandje ervoor zetten. Kost je wat ruimte, en je stelt het gezeik uit tot de verkoop van je woning. En kost ook wat.

Wat kost sanering?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Zwartoog schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:39:
Asbestzeil zou ik mee oppassen: kan nog wel eens helemaal loslaten en "verstoffen".

Zelf doen hangt goeddeels af in hoeverre je het kunt zonder te breken. Ik zie niet in hoe je dat bij het tegelwandje voor elkaar kunt krijgen.

Je kunt het ook laten zitten en een voorzetwandje ervoor zetten. Kost je wat ruimte, en je stelt het gezeik uit tot de verkoop van je woning. En kost ook wat.

Wat kost sanering?
Volgens het rapport mag ik niets waar asbest is aangetroffen, zelf verwijderen.
Daarom verbaasde ik me ook over opmerkingen van bekenden van me.
Ook hier in dit topic zie ik toch een beetje doorschemeren dat mensen het zelf verwijderden en dat de gemeente ook niet echt heel moeilijk deed.

Ik ga het sowieso verwijderen.
Want de mensen die het aan mijn verkochten, wisten het oprecht niet.
Ik nu wel en wil niemand met een probleem opzadelen.
Bovendien wil ik mijn handen vrij hebben om te verbouwen zoals ik denk dat het 't mooiste is.
Dat ik nooit bang hoef te zijn als ik bijvoorbeeld ergens een schroef indraai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riemer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-06 16:57
Volgens mij hoef je echt niet direct 'bang' te zijn om ergens een schroef in te draaien als je het asbest laat zitten hoor. Asbest is gevaarlijk, maar vooral als je er herhaaldelijk aan blootgesteld wordt. Dat het niet mag is een ander verhaal, al mag er zoveel niet natuurlijk.

https://www.rivm.nl/asbes...0losse%20vezels%20inademt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Het zal ook wel meevallen.

Maar ik ga het toch verwijderen, en laat het doen.
Zelf met de verschrikkelijke ziekte te kampen.
En dan ga je er toch iets anders over denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:03
Rzaan schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:48:
[...]

Ook hier in dit topic zie ik toch een beetje doorschemeren dat mensen het zelf verwijderden en dat de gemeente ook niet echt heel moeilijk deed.

Ik ga het sowieso verwijderen.
Want de mensen die het aan mijn verkochten, wisten het oprecht niet.
Ik nu wel en wil niemand met een probleem opzadelen.
Bovendien wil ik mijn handen vrij hebben om te verbouwen zoals ik denk dat het 't mooiste is.
Dat ik nooit bang hoef te zijn als ik bijvoorbeeld ergens een schroef indraai.
Dat komt omdat je in sommige gevallen asbest wel zelf mag verwijderen en dat de regels een aantal jaren nog minder streng waren.
Zolang het los (of geschroefd) materiaal is dat je zonder breken weg kan halen zou ik het ook zelf doen, maar als je zoals bij jou moet gaan breken mag toch echt een bedrijf het komen doen.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jlampie
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-06 22:24
Nee alleen een gecertificeerd bedrijf mag deze onderdelen verwijderen. Helaas ook vrienden die denken dat ze expert zijn in alles…

Neem contact op met je gemeente of uitvoeringsdienst voor de juiste procedure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:42

ST10©DE

Dus.............

Jlampie schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:31:
Nee alleen een gecertificeerd bedrijf mag deze onderdelen verwijderen. Helaas ook vrienden die denken dat ze expert zijn in alles…

Neem contact op met je gemeente of uitvoeringsdienst voor de juiste procedure.
Je bent een vriend van jezelf? Er zijn uitzonderingen namelijk. En deze zijn per gemeente anders.

Je laatste zin is helemaal correct. Ga naar de gemeente toe en laat je informeren wat in jouw gemeente de regels zijn.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-06 14:46
ST10©DE schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 00:00:
[...]

Je bent een vriend van jezelf? Er zijn uitzonderingen namelijk. En deze zijn per gemeente anders.

Je laatste zin is helemaal correct. Ga naar de gemeente toe en laat je informeren wat in jouw gemeente de regels zijn.
Er zijn geen verschillen per gemeente voor het verwijderen. Artikel 4 lid 3 van het asbestverwijderingsbesluit is heel duidelijk :
- 35 m2 geschroefde platen
en
- 35 m2 vloertegels of niet-gelijmde vloerbedekking

Die eisen gelden per kadastraal perceel (ofwel : zou best kunnen dat je meer dan 35 m2 zelf mag doen) en voor zover het geen zakelijk gebruikt (of bedoeld te gebruiken) pand is.

De manier van aanleveren van het asbest aan een innemer (bijvoorbeeld milieustraat) kan wel per gemeente verschillen.

De kosten voor het splitsen van een kadastraal perceel liggen rond de 450 euro, helaas net niet genoeg om dit kosteneffectief te maken met het oog op de asbestverwijdering 8) 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:15

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Rzaan schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:48:
[...]

verbaas je daar vooral niet over mensen hebben de neiging hun eigen sprookjes te geloven.
en ja sommige mensen trekken het er zelf uit (zowel bedrijven als opdrachtgevers) dat is een overweging die iedereen zelf mag maken.. De pakkans is klein echter een milleudelict is geen pretige boete, dus als de buren bellen ben je de lul. en vaak zijn de "buren" mensen of bedrijven die wel netjes de regels hebben gevolgt en dus willen dat jij dat ook doet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
[...]

Is dit zo?
Volgens mij zijn de verwijderings-regels gewoon landelijke regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-06 22:38

JvS

Ik heb hem zelf ook

twain4me schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:34:
[...]

verbaas je daar vooral niet over mensen hebben de neiging hun eigen sprookjes te geloven.
en ja sommige mensen trekken het er zelf uit (zowel bedrijven als opdrachtgevers) dat is een overweging die iedereen zelf mag maken.. De pakkans is klein echter een milleudelict is geen pretige boete, dus als de buren bellen ben je de lul. en vaak zijn de "buren" mensen of bedrijven die wel netjes de regels hebben gevolgt en dus willen dat jij dat ook doet ;)
Toch wordt de soep niet zo heet gegeten als hij soms wordt opgediend. In sommige gevallen mag je asbestplaten zelf prima verwijderen en afvoeren. Er gelden dan wel stricte voorwaarden voor en als ik de voorlichting zo lees, gaat het vooral om losse of geschroefde asbestplaten die je in z'n geheel kunt afvoeren tot een max van 35m2.

Het mag niet "hechtgebonden" zijn, niet gespijkers, over "in tegelwand" staat niets (wat is dat?). Over "in een zeil" staat niets.

Zie: https://www.infomil.nl/on...articuliere-verwijdering/

Een asbestsaneerbedrijf zou je moeten kunnen vertrouwen, maar er is natuurlijk ook enig "wij van WC eend" gehalte bij zo'n advies. Maar als ik die voorlichting lees en de beschrijving in de topicstart (die niet compleet genoeg is om er echt iets van te zeggen), zou ik zeggen dat je dit idd niet zomaar zelf mag afvoeren.

Het risico als je het wel doet is natuurlijk niet ineens oneindig groot. Maar wel voldoende onacceptabel dat het van de regelgeving (waarschinlijk) niet mag.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-06 22:38

JvS

Ik heb hem zelf ook

Rzaan schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:38:
[...]

Is dit zo?
Volgens mij zijn de verwijderings-regels gewoon landelijke regels.
De details van aanleveren kunnen per gemeente verschillen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

JvS schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:51:
[...]
Toch wordt de soep niet zo heet gegeten als hij soms wordt opgediend. In sommige gevallen mag je asbestplaten zelf prima verwijderen en afvoeren. Er gelden dan wel stricte voorwaarden voor en als ik de voorlichting zo lees, gaat het vooral om losse of geschroefde asbestplaten die je in z'n geheel kunt afvoeren tot een max van 35m2.
Welke soep? als je in overtreding bent ben je gewoon in overtreding het gaat niet om losse platen die "toevallig" nog in de schuur liggen of geschroefde platen die op de schuur liggen.
zoals je aangeeft de basis is: je mag er niet aankomen, behalve als (strenge voorwaarde) en daar voldoet @Rzaan niet aan.

Dat is de temperatuur van de soep en zal je het mee moeten doen. Een ambtenaar die hier verschillende temperaturen aan gaat geven (dus wel of niet handhaven) is bezig met willekeur en zal dat hopelijk nooit doen.

Afbeeldingslocatie: https://i.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/000/538/460/90d.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 26-02-2022 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
twain4me schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:34:
[...]

Ik vraag me af of de pakkans klein is ALS de overheid en de instanties weten dat er asbest aanwezig is.
En dan weten ze in mijn geval, want het inventarisatie-verslag is aangemeld bij het Landelijk Asbest Volgsysteem.
Dus als ik mijn huis ga verbouwen, dan is dat voor iedereen zichtbaar.
Ik ga ook de schoorsteen op het dak verwijderen bijvoorbeeld en dat is één van de plekken waar het zit.
Grotere kans dat er dan iemand van de gemeente komt kijken.
Zeker als ik ook voor de verbouwing nog andere vergunningen nodig heb.

Als ik niet had laten inventariseren en dan ergens asbest was tegengekomen, had ik het stiekem zelf kunnen verwijderen (hypothetisch) De kans dat ze er dan achter komen, is klein.

Maar ik heb dus die inventarisatie laten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
twain4me schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:00:
[...]

Welke soep? als je in overtreding bent ben je gewoon in overtreding het gaat niet om losse platen die "toevallig" nog in de schuur liggen of geschroefde platen die op de schuur liggen.
zoals je aangeeft de basis is: je mag er niet aankomen, behalve als (strenge voorwaarde) en daar voldoet @Rzaan niet aan.

Dat is de temperatuur van de soep en zal je het mee moeten doen. Een ambtenaar die hier verschillende temperaturen aan gaat geven (dus wel of niet handhaven) is bezig met willekeur en zal dat hopelijk nooit doen.

[Afbeelding]
Strikt genomen vallen "losse platen die toevallig nog in de schuur liggen" niet onder de uitzonderingsregels uit artikel 4 lid 3 van het asbestverwijderingsbesluit ;) Ik ken handhavers die dit met alle plezier voor laten komen bij de ILenT danwel de rechter.... Nu zal je dat wel kunnen winnen maar bijvoorbeeld een geschroefde vensterband, wat in principe ook een "plaat" is, wordt al tricky gezien de jurisprudentie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Rzaan schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:11:
[...]

Ik vraag me af of de pakkans klein is ALS de overheid en de instanties weten dat er asbest aanwezig is.
En dan weten ze in mijn geval, want het inventarisatie-verslag is aangemeld bij het Landelijk Asbest Volgsysteem.
Dus als ik mijn huis ga verbouwen, dan is dat voor iedereen zichtbaar.
Ik ga ook de schoorsteen op het dak verwijderen bijvoorbeeld en dat is één van de plekken waar het zit.
Grotere kans dat er dan iemand van de gemeente komt kijken.
Zeker als ik ook voor de verbouwing nog andere vergunningen nodig heb.

Als ik niet had laten inventariseren en dan ergens asbest was tegengekomen, had ik het stiekem zelf kunnen verwijderen (hypothetisch) De kans dat ze er dan achter komen, is klein.

Maar ik heb dus die inventarisatie laten doen.
ik denk niet dat die kennisen van jou dat eerst hebben verteld voordat ze zelf gingen verwijderen;)
kans zal zeker groter zijn. de kans op een boete hoe dan ook. omdat het niet valt te ontkennen dat het er heeft gezeten :+ ik zie meestal niemand van de gemeente, maar het komt voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
JvS schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:51:

Een asbestsaneerbedrijf zou je moeten kunnen vertrouwen, maar er is natuurlijk ook enig "wij van WC eend" gehalte bij zo'n advies. Maar als ik die voorlichting lees en de beschrijving in de topicstart (die niet compleet genoeg is om er echt iets van te zeggen), zou ik zeggen dat je dit idd niet zomaar zelf mag afvoeren.
Volgens mij is mijn informatie wel voldoende:
Een schoorsteenbuis waar asbestvezels met cement gemengd zijn (die moet je breken), tegelwandjes die met asbesthoudende lijm zijn vastgezet (die moet je breken) en een zeil (dat kun je nooit verwijderen zonder het te scheuren of te breken. Zelfs al zou je het oprollen)
Ergo: Ik mag het niet zelf verwijderen.

Die info komt ook niet van een asbestverwijderingsbedrijf, maar van een inventarisatiebedrijf.
Die 2 staan los van elkaar.

Het is overigens ook niet alleen de gemeente die hier over gaat, maar ook de Nederlandse Arbeidsinspectie.

[ Voor 10% gewijzigd door Rzaan op 26-02-2022 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
Rzaan schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:16:
[...]

Volgens mij is mijn informatie wel voldoende:
Een schoorsteenbuis (die moet je breken), tegelwandjes (die moet je breken) en een zeil (dat kun je nooit verwijderen zonder het te scheuren of te breken. Zelfs al zou je het oprollen)
Ergo: Ik mag het niet zelf verwijderen.

Die info komt ook niet van een asbestverwijderingsbedrijf, maar van een inventarisatiebedrijf.
Die 2 staan los van elkaar.
Zeil staat imho gelijk aan vloerbedekking dus dat zou je zelf mogen doen. Een bekende van mij, milieu-ambtenaar van een gemeente, heeft een paar jaar geleden voor haarzelf ook uitgezocht. Je zou het zeil buiten kunnen leggen op plastic en dit gelijk mee af laten voeren als ze er toch al zijn. Kan nog wel eens kosten schelen... Maar het mag niet verlijmd zijn, dan moet het inderdaad door een verwijderingsbedrijf...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
JvS schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:52:
[...]

De details van aanleveren kunnen per gemeente verschillen.
Ik denk dat het verschil er vooral inzit dat sommige gemeentes zelf de regels niet goed begrijpen.
Komt wel vaker voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
bvdbos schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:22:
[...]

Zeil staat imho gelijk aan vloerbedekking dus dat zou je zelf mogen doen. Een bekende van mij, milieu-ambtenaar van een gemeente, heeft een paar jaar geleden voor haarzelf ook uitgezocht. Je zou het zeil buiten kunnen leggen op plastic en dit gelijk mee af laten voeren als ze er toch al zijn. Kan nog wel eens kosten schelen... Maar het mag niet verlijmd zijn, dan moet het inderdaad door een verwijderingsbedrijf...
Het zit verlijmd bij mij.
Ik weet ook niet of het asbest in de lijm zit of in het zeil zelf.
In een eerder huis wat ik verkocht had, zat wel loszittend zeil met asbest. Dat kreeg je er niet heel uit.
Als je het rolde, sprongen de stukken eraf. Juist die asbestvezels zorgen voor een soort van stijfheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jlampie
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-06 22:24
[...]

Wel grappig, het is mijn werk... Er zijn geen uitzondering zoals andere hieronder ook al vermelden.
Per gemeente kan het niet anders zijn. En anders volgens ze de regels niet.

Deze materialen mogen ze niet zelf verwijderen, in heel Nederland niet. Dit moet een asbestverwijderingsbedrijf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23:58
de mate van handhaving en inleveren verschilt per gemeente.
In mijn huidige gemeente kun je alleen asbest inleveren als jij een papiertje kan laten zien en dat ook op de zak geplakt zit. Dat papiertje krijg je alleen als een sloopevergunning aanvraagd en het dan minder dan 35m2 in totaal is,dus je kunt niet de helft van een dak van 70 verwijderen. Voor die sloopvergunning komt een ambtenaar langs of hij zegt automatisch nee op basis google maps oppervlakte dak.
Woei er een plaat van mijn dak, kon ik hem niet inleveren want geen sloopvergunning uiteindelijk samering hele dak deels betaald door de stormverzekering…
In de buurgemeente kun je alles inleveren wat op minder dan 35m2 lijkt en het in de juiste zak zit en je inwoner bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Vanochtend de 1ste offerte binnengekregen.
Net geen € 4.000.

Maar het lijkt of de offerte-uitbrenger de opdracht niet helemaal begrepen heeft.
Ik had namelijk gevraagd om de gehele schoorsteen te slopen en ook daar het puin van mee te nemen.
Maar hij geeft aan dat ik er rekening mee moet houden dat ik nog wat reparatiewerk hebt nadien omdat zij de schoorsteen open moeten maken zowel binnen als buiten om de asbesthoudende buis te verwijderen.

Verder moet ik een omgevingsmelding doen.
Los van dat ik nog moet uitzoeken wat dat precies inhoudt, wil ik ook ontzorgd worden als ik een bedrijf inhuur.

Daarnaast zijn me nog een aantal zaken onduidelijk.
Het bedrag is exclusief:
Beschermende maatregelen van de aangrenzende ruimtes en gebieden.
Ter beschikking stellen van de beschermende maatregelen.
En nog wat zaken in de offerte waarvoor ik dien te zorgen.
Maar daar kom ik na wat telefoontjes wel achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
€4000 klinkt als heel veel. Daar heb ik de hele schuur van gesloopt met circa 40m² asbest en 20m² tegels met asbest lijm. Dus een volle 9m³ container.
En dan bedoel ik echt helemaal. Ook de containers voor het overige afval dat erbij. Waarbij ik zelf na de asbest verwijdering de rest heb gesloopt (20+m³ aan container).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Jelte schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 07:45:
€4000 klinkt als heel veel. Daar heb ik de hele schuur van gesloopt met circa 40m² asbest en 20m² tegels met asbest lijm. Dus een volle 9m³ container.
En dan bedoel ik echt helemaal. Ook de containers voor het overige afval dat erbij. Waarbij ik zelf na de asbest verwijdering de rest heb gesloopt (20+m³ aan container).
Ik heb inmiddels nog 2 offertes binnen en die waren aanzienlijk hoger.
Het zal ook met het gemak te maken hebben.
Bij mij moeten er binnen maatregelen getroffen worden om een stofvrije ruimte te maken.
Buiten is dat niet nodig, neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Zeker wel. Mijn hele schuur werd hermetisch afgesloten. Je wil niet dat de asbestdeeltjes ergens anders terecht komen. Ook niet buiten in een tuin.
Maar het was wel maar één ruimte. En niet meerdere, zoals bij jou mogelijk het geval is.

Hier wat foto's ter illustratie: https://ollavogala.org/moments/mo/sharing/8nktA1ttT
Asbest zit in alle wanden behalve de 'voorkant', het plafond en in de tegellijm. De mensen hebben alle platen en het plafond eruit gejast. En daarna de tegels eruit gebikt en de vloer gefreesd om alle lijmresten af te voeren.

[ Voor 40% gewijzigd door Jelte op 01-03-2022 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Jelte schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:50:
Zeker wel. Mijn hele schuur werd hermetisch afgesloten. Je wil niet dat de asbestdeeltjes ergens anders terecht komen. Ook niet buiten in een tuin.
Maar het was wel maar één ruimte. En niet meerdere, zoals bij jou mogelijk het geval is.

Hier wat foto's ter illustratie: https://ollavogala.org/moments/mo/sharing/8nktA1ttT
Asbest zit in alle wanden behalve de 'voorkant', het plafond en in de tegellijm. De mensen hebben alle platen en het plafond eruit gejast. En daarna de tegels eruit gebikt en de vloer gefreesd om alle lijmresten af te voeren.
Mag ik je vragen waar je ongeveer woont?
Mijn verwijdering moet plaatsvinden in omgeving Eindhoven.
Misschien is dat bedrijf van jou wel een goede om een offerte aan te vragen.

Wanneer was het?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Eind vorig jaar in Nijmegen.
Ik heb expres lokale bedrijven gevraagd. Als ik dan toch zoveel geld uit moet geven, dan het liefst aan een lokaal bedrijf.

Uiteindelijk heb ik dit bedrijf het werk uit laten voeren: https://amovatiebedrijf.nl/
Ze waren de goedkoopste en konden vlot het werk uitvoeren. Ik was niet heel kritisch, want de schuur moest gesloopt worden. Maar mijn ervaring was gewoon prima. Ze vonden nog meer asbest dan bij de inventarisatie (het plafond). Maar ook dat hebben ze goed opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• forumlid
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 02-05-2023
Beste,

Bedankt voor uw bericht en uw vraag over het verwijderen van asbest in uw woning. Het is goed om te horen dat u al een asbest-inventarisatie heeft laten uitvoeren door een gecertificeerd bedrijf. Het klopt dat het LAVS (Landelijk Asbest Volgsysteem) gebruikt wordt om de uitkomsten van het onderzoek te registreren en te melden aan de betreffende instanties.

Wat betreft het verwijderen van asbest, is het inderdaad zo dat u dit niet zelf mag doen. Dit moet altijd gebeuren door een gecertificeerd asbestverwijderingsbedrijf. Dit geldt ook als het om kleine hoeveelheden asbest gaat, zoals in uw geval. Het is namelijk niet alleen gevaarlijk voor uw gezondheid om asbest zelf te verwijderen, maar het is ook wettelijk verboden.

Als u de asbest toch zelf zou verwijderen, loopt u inderdaad het risico op een boete en een vermelding op uw strafblad. Bovendien zou u ook verantwoordelijk zijn voor de eventuele verspreiding van asbestvezels, wat schadelijk kan zijn voor uw omgeving en de gezondheid van anderen in gevaar kan brengen.

Het is dus belangrijk dat u een gecertificeerd asbestverwijderingsbedrijf inschakelt om de asbest op de juiste manier te laten verwijderen. Zij hebben de kennis, ervaring en de juiste beschermingsmiddelen om dit op een veilige en verantwoorde manier te doen.

knip, mogelijk spam

Ik hoop dat ik uw vraag voldoende heb beantwoord en wens u succes bij het vinden van een geschikt asbestverwijderingsbedrijf.

Met vriendelijke groet,

[ Voor 7% gewijzigd door Outerspace op 02-05-2023 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:13

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Bedankt :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.