Ik heb in ons nieuwe huis (bouwjaar 1980) een asbest-inventarisatie uit laten voeren.
Er is asbest aangetroffen op 4 plaatsen.
- De schoorsteenpijp op de 1ste etage en zolder en schoorsteen op het dak.
- Zeil in een ruimte op zolder.
- Tegelwandje achter een fonteintje op zolder.
- Tegelwandje achter een fonteintje op een slaapkamer.
Vervelend natuurlijk, maar het is zoals het is.
De schoorsteen wilde ik al laten slopen, de tegelwandjes ook en het zeil laat ik er ook maar uithalen.
Het onderzoek is uitgevoerd door een gecertificeerd bedrijf.
Zij gaven aan dat ze het onderzoek vooraf moesten melden aan betreffende instanties.
Ook de uitkomsten van het onderzoek worden gemeld.
Dat heet volgens mij het Landelijk Asbest Volgsysteem.
Nu was ik in de veronderstelling dat ik de gevonden asbest door een gecertificeerd bedrijf eruit moet laten halen.
Het is asbest dat niet verwijderd kan worden zonder breken of zagen.
Maar ik hoor nu van verschillende kanten (ook van mensen uit de huizenbranche) dat ik het ook gewoon zelf kan doen, mits ik de juiste voorzorgsmaatregelen neem.
Technisch zou me dat misschien nog wel lukken, maar volgens mij mag ik het helemaal niet zelf doen.
Nu mag wel meer niet, en ik ben zeker niet Roomser dan de Paus.
Maar als er controle komt van de gemeente bijvoorbeeld tijdens de verbouwing (ook al is die vergunningsvrij) dan kunnen ze zien dat ik niet het asbest volgens de wet heb laten verwijderen.
Want er is nergens gemeld dat er gesloopt gaat worden, en het is ook niet afgemeld.
Hoe zit het nou?
Er is asbest aangetroffen op 4 plaatsen.
- De schoorsteenpijp op de 1ste etage en zolder en schoorsteen op het dak.
- Zeil in een ruimte op zolder.
- Tegelwandje achter een fonteintje op zolder.
- Tegelwandje achter een fonteintje op een slaapkamer.
Vervelend natuurlijk, maar het is zoals het is.
De schoorsteen wilde ik al laten slopen, de tegelwandjes ook en het zeil laat ik er ook maar uithalen.
Het onderzoek is uitgevoerd door een gecertificeerd bedrijf.
Zij gaven aan dat ze het onderzoek vooraf moesten melden aan betreffende instanties.
Ook de uitkomsten van het onderzoek worden gemeld.
Dat heet volgens mij het Landelijk Asbest Volgsysteem.
Nu was ik in de veronderstelling dat ik de gevonden asbest door een gecertificeerd bedrijf eruit moet laten halen.
Het is asbest dat niet verwijderd kan worden zonder breken of zagen.
Maar ik hoor nu van verschillende kanten (ook van mensen uit de huizenbranche) dat ik het ook gewoon zelf kan doen, mits ik de juiste voorzorgsmaatregelen neem.
Technisch zou me dat misschien nog wel lukken, maar volgens mij mag ik het helemaal niet zelf doen.
Nu mag wel meer niet, en ik ben zeker niet Roomser dan de Paus.
Maar als er controle komt van de gemeente bijvoorbeeld tijdens de verbouwing (ook al is die vergunningsvrij) dan kunnen ze zien dat ik niet het asbest volgens de wet heb laten verwijderen.
Want er is nergens gemeld dat er gesloopt gaat worden, en het is ook niet afgemeld.
Hoe zit het nou?