Vraag

• roy.van.geel
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-05 22:40
Foto's
Vol op het zuiden. Ik heb een legplan uit een offerte gepakt voor een foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sMOklbV1KyxWycac0_EYMZKTaO0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7Bkzxo28a2gsdOu55uaOoWYH.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
volgens maps 8,16 x 3,60...
Schaduw
Geen schaduw, alleen de pijp van de houtkachel
Jaarverbruik
Huidig jaarverbruik gemiddeld van afgelopen 3 jaar zo'n 2400. Dit zal oplopen vanwege aanschaf multi-split airco en een elektrische kookplaat.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase meterkast, ruimte voor extra groep
Budget en doel
Enigszins zelfvoorzienend worden, sparen op de bank levert niets op. Budget is beetje afhankelijk of het een goed aanbod betreft.
Wie gaat het project uitvoeren
Uitbesteden
Bijhouden van data
Verbruik/opbrengst via een app kunnen inzien
Reeds verkregen offertes
Partij 1
Omvormer SE3500H - 12 jr garantie (SE3500H vanwege mogelijke uitbreiding naar 12 panelen)
8x DM370M6-60HBB 370 WP full black - 12 jr garantie
2960 WP
Constructie Esdec
4378 exclusief
1,48 per wp

Partij 2, aanbieding 1
Omvormer SE3000H - 12 jr garantie
8x JAM60S20-385/MR
3080 WP
Constructie Valk
3465 exclusief
1,13 per wp

Partij 2, aanbieding 2
Omvormer SE3500H - 12 jr garantie
10x JAM60S20-385/MR
3850 WP
Constructie Valk
4185 exclusief
1,09 per wp

Partij 2, aanbieding 3
Micro-omvormer variant, 40E per paneel extra

Partij 3, aanbieding 1
Omvormer SE3000H - 12 jr garantie
8x Qcells QPEAK DUO BLK ML G9 385 - 25 jr garantie
3080 WP
Constructie Valk Pitched Clamp - 20 jr garantie
4086 exclusief
1,33 per wp

Partij 3, aanbieding 2
Enphase IQ7+-72-2-INT 25 jr garantie
Envoy S Metered - 5 jr garantie
8x Qcelss QPEAK DUO BLK ML G9+ 375 - 25 jr garantie
3000 WP
Constructie Valk Pitched Clamp - 20 jr garantie
4252 exclusief
1,42 per wp
Regio
Noord Brabant, tegen Zeeland aan
Opmerkingen
Uitgangspunt 1: uitbreidbaar systeem
Nu kiezen voor een uitbreidbaar systeem zoals bijvoorbeeld micro-omvormers en later het dak vol leggen.
Hoogstwaarschijnlijk geniet je dan later bij aankoop van panelen niet meer van BTW-voordeel en saldering, dit gaat ten koste van je terugverdientijd.
Ik kan me voorstellen dat na x jaren de huidige installatie misschien niet meer backwards compatible is en je alsnog extra investeringen moet doen?

Uitgangspunt 2: niet-uitbreidbaar systeem, dak vol leggen
Kiezen voor een niet-uitbreidbaar systeem en de besparing hiervan gebruiken om het dak maximaal vol leggen
Je geniet volle bak van BTW-voordeel en saldering. Ik zag op het forum al paneelspijt voorbij komen :D

- Mocht het in een later stadium nog nodig zijn kunnen we altijd het plak dak van de garage (eveneens vol zuiden) ook gebruiken voor het leggen van zonnepanelen. Ik weet niet in hoeverre dit de keuze die ik nu ga maken beinvloed.
- De meterkast is redelijk gedateerd (woning uit 1970), is dit ook het moment om deze mee te pakken. Aangezien je hier ook van het BTW-voordeel kunt genieten? Mogelijk meteen naar 3-fase?
- Veiligheid is belangrijk aspect
- Sowieso keuze voor Tier 1
- Risico zoveel mogelijk verlagen door zo goed mogelijk garantie. Overgrote deel van de panelen zijn 25 jaar garantie, arbeid en voorrijkosten zitten er meestal niet bij. SolarEdge omvormer heeft 12 jaar garantie, dit kan worden verlengd met een meerprijs. Is dit aan te raden?
- Envoy heeft 'maar' 5 jaar garantie, geen idee of dit apparaat vaak defect gaat?

Ik verwacht op korte termijn nog een aantal offertes. Aangezien ik ook een leek ben op dit gebied, zou ik graag jullie mening willen horen over de offertes. Eventueel aanbevelingen voor installateurs, graag!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:15
Je hebt blijkbaar al het forum gelezen... Dus waarom je offertes komt toetsen die je dak maar half vol leggen...
Er is werkelijk niemand die spijt heeft van vol leggen...

Partij 2 biedt een zeer nette prijs voor SolarEdge. Komen sommige mensen met seriële systemen niet eens aan.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• roy.van.geel
Hoi @Ronald, bedankt voor je reactie. Ik heb de offertes aangevraagd, de leveranciers komen zelf met dit aanbod. Er is nog geen partij geweest die uit eigen initiatief met een ander voorstel/advies komt om de boel vol te leggen. Gisteren heb ik eigenlijk pas de hoeveelheid aan informatie hier op het forum ontdekt en dat geeft stof tot nadenken.
Op basis van deze offertes krijg ik wel goed inzicht in de partijen die goede kwaliteit leveren voor een scherpe/goede prijs en waarbij ik een offerte voor vol leggen kan opvragen.
Bij partij 2 heb ik vanmiddag een offerte voor vol leggen aangevraagd. Ik heb overigens veel van jouw adviezen gelezen en zie veelvuldig de REC Twinpeak 4 voorbij komen, zeker gezien de goede garantievoorwaarden. Misschien iets om verder naar te informeren.

[ Voor 14% gewijzigd door roy.van.geel op 24-02-2022 22:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:52
Beide dakvlakken vol laten leggen. Er zijn hoge terugleververgoedingen en zoals je zelf zegt: Op de bank levert het niets op!

Luister niet naar installateurs, die hebben er geen verstand van of hebben geen visie of leven in het verleden!

Gewoon serieel systeem, onder de €0,90 per wp.

Luister naar de Tweakers! ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Bravertal op 24-02-2022 22:32 ]

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@roy.van.geel de gemiddelde leverancier lijkt de marktkennis van een dode garnaal te hebben.

Ze leven nog in 2020... En daarop baseren ze hun verkooppraatje...

Inmiddels krijg je tot 10x zoveel voor je teruggeleverde stroom. Teveel leggen bestaat niet meer.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Yup.

Misschien in de buurt van jou.
Noord en zuid vol op STRING omvormers.
Geen ruimte meer voor uitbreiding.
Klim gewoon zelf je dak op, dan kan je meer panelen aanschaffen.
Op dat dak vlak passen er zeker 13 in portrait (14-1) bij paneel van max 1755
Je dak lijkt groter dan 3m60 hoogte?
Pannen tellen.

Tier1 heeft met bankable te maken.
Niets met de kwaliteit van panelen helaas.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-azVAbZrve4MlCkDE4hlXwFU2CQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eBdytVrRW0CyoVXfLtKLqcI9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/soY38GqFmI_lIPesCxjWRbm9BVQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/87NW3gnKC7mCRMIo4gRL5zFp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TvS8UIeV0GbhZcz-Now49_UjGBk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yJu5cCKvfyHLDQ8rcVz0R0wi.jpg?f=fotoalbum_tile

De installateur praatjes zijn weer heel herkenbaar.
Gelukkig vraag je op tweakers verder.
Over 10 jaar is alles technisch achterhaald, dus maak het niet te duur.

Groepen kast ook meteen aanpakken
https://library.e.abb.com...nt_Aansluiten%20PV_LR.pdf

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-02-2022 23:23 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:55
partij 2 plan 2, maar waarom hier weer solaredge? ik zou gewoon op zoek gaan naar iemand die 15 a 20 panelen over 2 strings op een stribgomvorner drukt. Solaredge heb je niks aan hier, maar de prijs van aanbieder 2 is behoorlijk strak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy.van.geel
@Fr33z, het argument van de partijen om SolarEdge te gebruiken is vanwege de schaduw van de pijp die zich gedurende de dag verplaatst over verschillende panelen. Het systeem zonder optimizers zou werken naar de zwakste schakel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Nee tegenwoordig regelen string omvormers dat de beperkende paneeldelen gebypassed worden.

Mooie technologie van decennia oud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
ok, maar hoe hoog is die pijp?

en je schrijft dat je garantie belangrijk vindt, ik zou dat heroverwegen. je hebt echt niks aan paneelgarantie van 25jaar. langer dan 5 jaar vooruit is al heel ver qua tijd, wie zegt dat bedrijven nog bestaan, dat jij de bonnetjes nog hebt etc.

spul gaat bijna altijd stuk in het eerste half jaar OF aan het einde van de levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:34
Denk er wel even aan dat als je het vol gaat leggen, je ook je meterkast en aansluiting wil laten aanpassen naar 3-fase (beetje afhankelijk van je piekvermogen gedurende de dag).

Gezien je plannen met kookplaat en airco sowieso nagenoeg onvermijdelijk?

[ Voor 17% gewijzigd door Gramser op 25-02-2022 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy.van.geel
Bedankt voor jullie reacties tot op heden!

@Fr33z Ik zal van het weekend even een foto van die pijp maken, dan hebben jullie een indicatie.
25 jaar garantie is misschien wel een beetje overkill, daar heb je wel een punt denk ik. Dan is de 12 jaar die her en der wordt aangeboden misschien wel meer dan genoeg.

Een ander argument van de leveranciers om te kiezen voor SolarEdge of micro-omvormers is brandveiligheid.

Even voor mijn beeldvorming; stel dat ik mijn dak behoorlijk vol leg, dan heb ik een overschot aan energie. Zolang de salderingsregeling er is, dan heb ik hier baat bij. Als deze gestopt is, dan wek ik veel meer op dan ik verbruik, ik vraag me dan ook af wat vanaf dat moment het argument is.

1-fase/3-fase heb ik me nog niet zo in verdiept. Heb wel begrepen dat dit voornamelijk voor elektrisch koken en opladen van een elektrische auto zeker een voordeel biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:58
Neem evt ook me in je besluit:
-hoe grote kast wil je in je huis? Dat verschilt namelijk wel.
-zelf vol leggen tot de dakranden: houdt rekening met de wind...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:52
roy.van.geel schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 10:42:
Bedankt voor jullie reacties tot op heden!

@Fr33z Ik zal van het weekend even een foto van die pijp maken, dan hebben jullie een indicatie.
25 jaar garantie is misschien wel een beetje overkill, daar heb je wel een punt denk ik. Dan is de 12 jaar die her en der wordt aangeboden misschien wel meer dan genoeg.

Een ander argument van de leveranciers om te kiezen voor SolarEdge of micro-omvormers is brandveiligheid.

Even voor mijn beeldvorming; stel dat ik mijn dak behoorlijk vol leg, dan heb ik een overschot aan energie. Zolang de salderingsregeling er is, dan heb ik hier baat bij. Als deze gestopt is, dan wek ik veel meer op dan ik verbruik, ik vraag me dan ook af wat vanaf dat moment het argument is.

1-fase/3-fase heb ik me nog niet zo in verdiept. Heb wel begrepen dat dit voornamelijk voor elektrisch koken en opladen van een elektrische auto zeker een voordeel biedt.
Als salderen eraf is dan is je directe verbruik (voor de meter) belangrijker. Dus meer panelen is dan belangrijker.

De overige energie die je verbruikt als de zon niet schijnt moet je inkopen (zoals nu). De overtollige energie verkoop je weer aan de energiemaatschappij.

Dus zoveel mogelijk panelen is belangrijk, nu en in de toekomst.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
brandveiligheid heeft niets te maken met hoeveel stroom je opwekt en/of zelf verbruikt. brand zit vooral in de connecties (stekkers dus,) of de meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:21

Gerco-M

mijn tornado res.

Extra geld besteden om een uitbreidbaar systeem te kopen terwijl je voor hetzelfde geld je dak gewoon gelijk vol kan leggen? Ik snap hem niet.

SE ook niet nodig, zonde van het geld. Een string omvormer en paneel bypass diodes kunnen prima omgaan met schaduw. Sterker nog, met meer panelen op je dak kan je de opbrengst van de panelen naast je schoorsteen uberhaupt missen en heb je nog steeds meer opbrengst! Dus alle extra opbrengst van die panelen is dan zowiezo bonus.

Garanties? Volg je het nieuws een beetje? In een veranderlijke wereld zegt 25 jaar garantie niet heel veel. Niet alleen dat leveranciers failliet gaan, maar ook fabrikanten van panelen stoppen er mee, en dan kan je wel garantie hebben over 22 jaar, maar je kan niemand bellen en je panelen kunnen niet vervangen worden voor hetzelfde exemplaar. En dan? Dus houd dat geld gewoon in je zak en neem een economisch systeem die NU goed werkt en betaalbaar is, en je dak goed vult, zodat je in de huidige energie markt gewoon veel bespaard.

En na salderen is meer opbrengst altijd beter. Dan hoef je met zonneschijn geen energie te kopen, maar ook zonder zon en in de winter hoef je minder energie te kopen. En wat je overhebt aan energie kan je altijd verkopen voor de dan geldende terug lever tarieven. Die nu met de dag stijgen…. En zelfs op lange termijn wel vrij hoog zullen blijven denk ik ;) En dan verdien je dus gewoon jaar op jaar aan je zonnepanelen. Kan het mooier? Nog duurzaam bezig ook!

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy.van.geel
Om jullie een idee te geven van die pijp, zie onderstaande foto (vanochtend 10:45 gemaakt).
Ik denk dat ik er inderdaad verstandig aan doe om zoveel mogelijk panelen erop te knallen ipv nu een schaalbaar systeem te nemen, er zijn al een aantal offerte-aanvragen de deur uit.
Garantie vind ik nog wel een lastige kwestie, althans, 25 jaar is inderdaad wat overdreven. Met het oog op de snelle ontwikkelingen moet 12 jaar toch zeker voldoende zijn. Er vanuit gaan dat je terugverdientijd zo'n 6 jaar is, dan heb je nog 6 jaar een zorgeloze periode. Zou nice zijn als er een installateur (of fabrikant) is die gedurende die periode ook een systeemgarantie biedt.

Ik heb een nieuwe offerte ontvangen (Sunpower wordt aangeboden, bizar duur), waarbij ook het vervangen van de meterkast inbegrepen is; 1200 ex voor 1-fase en 1400 ex voor 3-fase, lijkt me ook erg aan de prijzige kant?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9uLwAr9GMywpCwPMUNi7WB5H_Qw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HWq6Jtf2QPTL6OQLeysDAD20.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:44
Met die pijp zou ik gewoon een string omvormer kiezen met schaduw management. Wel zorgen dat je 2 panelen meer neemt dan de minimale string lengte.

Microomvormers / solaredge is echt onnodig duur voor dit dak.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Dat is inderdaad een heel vervelende pijp. Lees Ronald in "Mogelijk schaduw enkele panelen, SMA omvormer" even door waarom het zo weinig zin heeft om veel geld uit te geven om er een fractie beter mee om te gaan. Met PV geld helaas: Eerst kwantiteit, dan slimmigheid.

Meterkast klinkt schrikbarend duur. https://www.sandervunderi...aalstroombeveiliging.html (Op maat leverbaar als 3 fase) Deze kast zorgt dat de extra stroom van een 1 fase of zwaar 3 fase systeem je beveiligingscomponenten (aardlekschakelaars) niet kunt overbelasten.

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 26-02-2022 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy.van.geel
Ondertussen weer een nieuwe offerte ontvangen van partij 2 voor meer panelen;

14x JAM60S20-385/MR
SE5000H HD Wave
Vernieuwen 3-fase meterkast (14 groepen + kookgroep, 795E, inbegrepen in totaalprijs)
Totaal 7.344,70 inc, 6.070,00 ex

Wederom SolarEdge; mijn partner heeft daar een beter gevoel bij, dat respecteren we dan.

Ik ben overigens bij dit bedrijf gekomen op basis van goede (en x aantal) reviews, echter dit bedrijf is nog maar 2/3 jaar oud. Verder geven ze aan 25 jaar garantie op de panelen te bieden, terwijl JaSolar voor zover ik kan beoordelen overal 12 jaar garantie geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
6000 ex, incl de meterkast? Niet over twijfelen... Qua prijs dan... dat is echt helemaal prima voor een SolarEdge systeem.

Paneelgarantie is dichterbij wassen neus... zou ik me niet heel druk om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy.van.geel
@Ronald ik vind het zelf ook wel een scherpe prijs. Ik zou het alleen vervelend vinden als die organisatie, gezien hun jonge leeftijd, nog niet zo stabiel zijn en op korte termijn failliet zou gaan. Ik heb begrepen dat, door de zonnepanelen hype, de installateurs als paddestoelen uit de grond komen maar ook weer snel failliet zijn.
Wat gebeurt er dan met alle beloofde garanties. Alle kosten die dan komen gaan alleen maar van je terugverdientijd af. Ik had gelezen dat bijvoorbeeld de fabrikant REC garanties wel heel goed geregeld hebben, mits geinstalleerd door een REC certified installer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@roy.van.geel Afweging ja. Dikke kans dat een 'stabiele' organisatie ook dermate duurder is dat het weinig uit maakt op lange duur.

Met de wens van je partner om (in zekere zin, het zijn meer onderdelen) het zekere voor het onzekere te kiezen met SolarEdge kom je bij een andere partij zo 1000 euro hoger uit. Zet die 1000 euro in een spaarpot; en misschien heb je het niet nodig...

Persoonlijk vind ik SolarEdge een mooi systeem (maar de onderdelen zijn gewoon aan de prijs) ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Laatst online: 01:28
roy.van.geel schreef op maandag 28 februari 2022 @ 21:19:
@Ronald ik vind het zelf ook wel een scherpe prijs. Ik zou het alleen vervelend vinden als die organisatie, gezien hun jonge leeftijd, nog niet zo stabiel zijn en op korte termijn failliet zou gaan. Ik heb begrepen dat, door de zonnepanelen hype, de installateurs als paddestoelen uit de grond komen maar ook weer snel failliet zijn.
Wat gebeurt er dan met alle beloofde garanties. Alle kosten die dan komen gaan alleen maar van je terugverdientijd af. Ik had gelezen dat bijvoorbeeld de fabrikant REC garanties wel heel goed geregeld hebben, mits geinstalleerd door een REC certified installer.
Waarom gaan de installateurs failliet ?? Ze hebben toch gewoon een goed tarief in deze tijden van grote vraag.. ? Zonnepanelen verkopen ze met winst..
Concurrentie is laag met tekort aan kundige werknemers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-05 22:23
Ronald schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 22:37:
@roy.van.geel de gemiddelde leverancier lijkt de marktkennis van een dode garnaal te hebben.

Ze leven nog in 2020... En daarop baseren ze hun verkooppraatje...

Inmiddels krijg je tot 10x zoveel voor je teruggeleverde stroom. Teveel leggen bestaat niet meer.
Haha ik moest hardop lachen… Het klopt idd.

1. Ik zie meerdere aanbiedingen en niemand maakt een (eventueel alternatief. 2e of 3e plan) met uitleg waarom je dak vol moet gooien.

2. Serie geschakelde “simpele” String omvormer kan prima hier. Keep it simple

Ik zou je als je mijn potentiële klant had geweest op dit dak iets intekenen obv 20-30 full black zonnepanelen non-chinese zonnepanelen.

Qcells ML 380 full black (+ versie met 25j garantie)
Growatt serie geschakelde omvormer 3-fase.

Heb recent nog gelukkig offertes kunnen maken die in buurt kwamen van 1€ p. wattpiek bij de middelgrote particuliere setjes.

Is hier ook nog wel mogelijk als de kabelroute niet al te complex is (richting de 1€ wattpiek). Incl goede garantie (onafhankelijk afgedekt) en btw teruggave service + meterkast aanpassen. (Bijplaatsten wat nodig is)

Alles via het forum is echter op persoonlijke titel. Partij waar ik mee samenwerk heeft gelukkig een grote voorraad zodat de prijsstijgingen (materialen/omvormers) nog redelijk meevallen.

Let op: aanbevolen om van 1-fase hoofdzekering naar 3 fase te gaan/upgraden. Dit moet je netbeheerder doen, waarna je nog wat extra kosten hebt om de groepen te verdelen.

*edit*
Die lange garanties kan je ook anders bekijken. Paneel met 25j garantie vs een bijna identiek paneel
Met 12j garantie (qcells heeft dit bijv) zit iets van paar cent per wattpiek verschil tussen. Als je alleen die met 25j in koopt, is verschil te klein om die met 12j ook aan te bieden.

Paneel (voorbeeld Qcells) met 25j productgarantie heeft echter een veel dikkere backsheet en is net even iets anders opgebouwd. Verder degraderen panelen met die langere productgarantie meestal minder snel, want die moet je wel waar kunnen maken die garantie.

[ Voor 22% gewijzigd door Stef87 op 01-03-2022 02:28 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Misschien is het een idee om een extra reserve paneel te bestellen.
Je weet nooit wanneer de houtkachels in de ban gedaan worden ivm fijnstof.

Het zelfde paneel vind je niet meer over 5 jaar.

[ Voor 39% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-03-2022 03:27 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy.van.geel
Iemand overigens ervaring met het Belgische merk Belinus?
Zij geven 30 jaar all-in-garantie, is tier-1 en is herverzekerd bij Lloyds (hier zou je kunnen verhalen bij faillissement). Lijkt een beetje op dezelfde garantievoorwaarden als Sunpower/REC.
Op hun website zie je dat er momenteel maar 1 installateur in Nederland (die uit Nijmegen) is die deze panelen aanbied, dat vind ik dan weer wel opmerkelijk. Ik weet ook niet of die installateur betrouwbaar is.

Kom je trouwens ook in aanmerking voor BTW-voordeel als je de installatie door een Belgische installateur laat doen?

[ Voor 18% gewijzigd door roy.van.geel op 14-03-2022 17:00 ]

Pagina: 1