Toon posts:

Intel Core i5-12400 pakken of Ryzen 5600G voor gem. gebruik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:15

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Intensief Office gebruik. Regelmatig fotobewerking, soms video bewerking.

Wat mag het systeem gaan kosten?
1000,- incl.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Als het kan HDMI en VGA.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Toekomstproof.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Is de nieuwe Intel Intel Core i5-12400 de extra centjes waard tov de AMD Ryzen 5 5600G
Oftewel pak ik de
pricewatch: HP Pavilion Desktop TP01-2050nd
649,-
of
pricewatch: HP Pavilion Desktop TP01-3150nd
799,-

Alle reacties

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:13
Geen van beide ,die systemen zit echt het goedkoopste van het goedkoopste spul.

Zou echt zelf een systeem samenstellen

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12400 Boxed€ 211,-€ 211,-
1MoederbordenASUS Prime H610M-K D4€ 97,51€ 97,51
1BehuizingenCooler Master Silencio S400 Tempered glass€ 82,90€ 82,90
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 62,90€ 62,90
1VoedingenCorsair TX550M (2021)€ 55,90€ 55,90
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 92,16€ 92,16
Totaal€ 602,37

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• the noise
Dank je. Is er eigenlijk een reden dat je liever voor zelfbouw kiest?

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:03
freaky35 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 19:17:
Geen van beide ,die systemen zit echt het goedkoopste van het goedkoopste spul.

Zou echt zelf een systeem samenstellen
HP machientjes zijn gewoon prima en gaan jaren mee, dat is het probleem niet.
Het nadeel is dat bijvoorbeeld de voeding exact uitgekiend is voor de betreffende configuratie. Dus als je een sterke videokaart wil plaatsen kom je vermogen, stekker(s) en vaak ook ruimte tekort.
Ik zou ook gaan voor zelfbouw hoor, of laten bouwen door Azerty of een andere toko met goede service.

Pentium MMX 200@233 (95) / Athlon Slot A Thunderbird 1000 (98SE) / P!!!-S 1,4GHz (ME+2K) / AthlonXP 1700+@3200+ (XP) / Ryzen 5 5600X (10)

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

the noise schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 19:37:
Dank je. Is er eigenlijk een reden dat je liever voor zelfbouw kiest?
Betere onderdelen separaat. Beter ‘upgradebaar’
Je werkt in ICT, dus moet niet moeilijk zijn 😉

[Voor 9% gewijzigd door Hackus op 24-02-2022 19:45]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• the noise
Dat 'upgradebaar' is dan wel een goede ja. Stel video bewerking wordt meer dan kan ik er nog een uit te kiezen kaart bij drukken.
Ik ga nog even een 'domme' vraag stellen, ooit heb ik nog PIII machines in elkaar geknutseld. Er zal nu denk ik wat koelpasta bij moeten, netjes verdelen en aandrukken? De rest lijkt me in de basis nog wel dezelfde insteek.

• freaky35
Er zal daarin niet zoveel verandert zijn en als je het al vaker hebt gedaan, dan zal het überhaupt wel moeten lukken.

Plus er staan overal op you tube ect zoveel filmpjes hoe je zelf een pc kan bouwen.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:03
In basis is het nog hetzelfde als toen met je PIII.

Beginnersfouten zijn afstandbusjes/spacers vergeten, en te veel koelpasta. Maar met boxed koelers zit dat er al op.

Pentium MMX 200@233 (95) / Athlon Slot A Thunderbird 1000 (98SE) / P!!!-S 1,4GHz (ME+2K) / AthlonXP 1700+@3200+ (XP) / Ryzen 5 5600X (10)

• freaky35
Nee zit er niet standaard op, dat zal je zelf moeten doen.

Persoonlijk zou ik er een paar tientjes bij doen voor een goede luchtkoeler. Blijft die een stuk koeler en is vooral veel stiller.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pricewatch: Cooler Master Hyper 212 Black Edition with LGA1700
Kan er wel bij, maar de meegeleverde is best ok. Beter dan vorige koelers van Intel.
Zit ook al LGA1700 mounting-bracket bij

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:36
Je zou met @Hackus voorstel nog 1 stapje omhoog in de CPU kunnen overwegen, de i5-12500 heeft een wat betere iGPU, dat kan van pas komen met foto & videobewerking
1ProcessorsIntel Core i5-12500 Boxed€ 219,-€ 219,-
1MoederbordenASUS Prime B660M-K D4€ 114,95€ 114,95
1BehuizingenCooler Master Silencio S400€ 89,90€ 89,90
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition with LGA1700€ 39,90€ 39,90
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 97,51€ 97,51
Totaal€ 680,06

• the noise
Ok, bij boxed coolers al standaard koelpasta? Da's handig.
De iets betere iGPU klinkt goed. dank.
Dit is een overzicht waar ik blij van wordt en ga ik mee aan de slag.
tnx.

• freaky35
https://www.megekko.nl/pr...eakers.net&utm_medium=cpc

Als het een open case mag zijn misschien is deze dan een goede optie, omdat er ook 3 fans bij zitten.

En is goedkoper ook.
Heb zelf wel erg goede ervaringen met Fractal.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:33
behuizing van marty is stuk stiller, maar afhankelijk of je videokaart wilt. Als je een videokaart wilt zou ik niet de s400 pakken.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

freaky35 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:51:
https://www.megekko.nl/pr...eakers.net&utm_medium=cpc

Als het een open case mag zijn misschien is deze dan een goede optie, omdat er ook 3 fans bij zitten.

En is goedkoper ook.
Heb zelf wel erg goede ervaringen met Fractal.
Goed opgelet in 4K BBG ;)

@the noise Wij geven een voorbeeld tvv kant-en-klare desktop. Je kunt dat zelf naar eigen inzicht en wensen wijzigen.

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:57
freaky35 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 20:14:
Nee zit er niet standaard op, dat zal je zelf moeten doen.

Persoonlijk zou ik er een paar tientjes bij doen voor een goede luchtkoeler. Blijft die een stuk koeler en is vooral veel stiller.
Bij Intel kan ik al met zekerheid bevestigen dat die koelpasta standard op de boxed koeler zit.
En op zich is dat ding vrij stil bij gewoon office werk.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Hackus schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 19:25:
1ProcessorsIntel Core i5-12400 Boxed€ 211,-€ 211,-
1MoederbordenASUS Prime H610M-K D4€ 97,51€ 97,51
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 92,16€ 92,16
Totaal€ 602,37
Ik zeg dit regelmatig omdat het de gemiddelde zelfbouwer schijnbaar niet zo boeit, maar: reken ook even een windows-licentie mee.

En de tegenreactie is dan een dubieus linkje naar een licentie van twee tientjes, maar ga je voor een normale retail-licentie bij een betrouwbare webshop, dan ben ik benieuwd of zelfbouw nog uitkan.

Ik zou trouwens alsnog graag voor zelfbouw gaan omdat ik kwaliteit van moederbord en voeding en dergelijke ook belangrijk vindt, en daar dus prima 100 euro extra voor uitgeef, maar dat vindt 95% van de consumenten niet, en eerlijk is eerlijk, het aantal ontplofte OEM-voedingen dat ik om me heen zie is ook niet dermate hoog dat ik kan zeggen dat het qua prijs/kwaliteit nou per se de beste keuze is.

[Voor 7% gewijzigd door bwerg op 25-02-2022 12:30]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• freaky35
Inrage schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 12:03:
[...]

Bij Intel kan ik al met zekerheid bevestigen dat die koelpasta standard op de boxed koeler zit.
En op zich is dat ding vrij stil bij gewoon office werk.
Voor kantoorwerk wel, maar videobewerking, dat betwijfel ik.
Zeker onder load wil die koeler wel lawaai maken.

Is dit geen probleem, dan is dat prima natuurlijk :) .
Koelpasta zit erbij, dat zou raar zijn als dat niet het geval is.

[Voor 20% gewijzigd door freaky35 op 25-02-2022 12:51]

• freaky35
Hackus schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 10:27:
[...]

Goed opgelet in 4K BBG ;)

@the noise Wij geven een voorbeeld tvv kant-en-klare desktop. Je kunt dat zelf naar eigen inzicht en wensen wijzigen.
Haha klopt,maar vond het wel een goede keus :) en wat je zegt de TS kan de lijst zelf naar wens wijzigen :)

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

bwerg schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 12:13:
[...]

Ik zeg dit regelmatig omdat het de gemiddelde zelfbouwer schijnbaar niet zo boeit, maar: reken ook even een windows-licentie mee.

En de tegenreactie is dan een dubieus linkje naar een licentie van twee tientjes, maar ga je voor een normale retail-licentie bij een betrouwbare webshop, dan ben ik benieuwd of zelfbouw nog uitkan.

Ik zou trouwens alsnog graag voor zelfbouw gaan omdat ik kwaliteit van moederbord en voeding en dergelijke ook belangrijk vindt, en daar dus prima 100 euro extra voor uitgeef, maar dat vindt 95% van de consumenten niet, en eerlijk is eerlijk, het aantal ontplofte OEM-voedingen dat ik om me heen zie is ook niet dermate hoog dat ik kan zeggen dat het qua prijs/kwaliteit nou per se de beste keuze is.
De windows licentie valt niet onder DAA. Waar iemand die vandaan haalt is aan hen. Misschien gebruikt iemand wel Linux....

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09-2022
Hackus schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 13:17:
[...]

De windows licentie valt niet onder DAA. Waar iemand die vandaan haalt is aan hen. Misschien gebruikt iemand wel Linux....
Maar de lijstjes zijn wel in vergelijking met een product waar het bij in zit

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

418O2 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 13:20:
[...]

Maar de lijstjes zijn wel in vergelijking met een product waar het bij in zit
Van iemand die in de ICT werkzaam is mag je wel verwachten dat 'hij' dit weet. Net als een voorbeeld tvv kant-en-klare desktop. Het is globaal advies wat wij hier geven, of iemand het koopt of niet of totaal wat anders is aan hen.

• the noise
Ik ben nu van plan de hele handel bij Azerty gelijk met licentie te bestellen. Ik ken Jeroen daar persoonlijk van eerder, beetje gunnen is dan ook aan de orde.
De CPU iets anders nu, iets ander mobo vanwege 4 geheugensloten.
HD ruimte heb ik een NAS voor, dus die mocht kleiner.

1MoederbordenGigabyte B660M DS3H DDR4€ 114,90€ 114,90
1Solid state drivesWD Blue SN570 500GB€ 58,87€ 58,87
Totaal€ 594,47

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:33
Niet al je producten zijn te koop bij azerty :) even opletten.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Hackus schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 13:17:
[...]

De windows licentie valt niet onder DAA. Waar iemand die vandaan haalt is aan hen.
Wat een BS. Je geeft advies of je geeft het niet, een desktop doet niks als d'r geen OS op staat. Leuk dat iedereen met een voorstel komt met "hetzelfde budget" maar 100 euro voor een licentie is 100 euro, of dat nou onder DAA valt of niet.
Misschien gebruikt iemand wel Linux....
Terwijl zijn primaire doel "Intensief Office gebruik" is, ja, tuurlijk...

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

bwerg schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 13:37:
[...]

Wat een BS. Je geeft advies of je geeft het niet, een desktop doet niks als d'r geen OS op staat. Leuk dat iedereen met een voorstel komt met "hetzelfde budget" maar 100 euro voor een licentie is 100 euro, of dat nou onder DAA valt of niet.

[...]

Terwijl zijn primaire doel "Intensief Office gebruik" is, ja, tuurlijk...
Echt ? , dat wist eigenlijk niemand hier _O-

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Hackus schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 13:40:
[...]

Echt ? , dat wist eigenlijk niemand hier _O-
Joh, laat die andere onderdelen ook weg uit je lijstje dan, want iedereen weet dat TS een CPU en geheugen nodig heeft.

Wordt je lijstje nog goedkoper van ook, topdeal, daar kan HP niet tegenop! Dat TS dan niet volledig geïnformeerd wordt over wat hij daadwerkelijk betaalt is immers toch niet relevant.

[Voor 13% gewijzigd door bwerg op 25-02-2022 13:47]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

bwerg schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 13:43:
[...]

Joh, laat die andere onderdelen ook weg uit je lijstje dan, want iedereen weet dat TS een CPU en geheugen nodig heeft.

Wordt je lijstje nog goedkoper van ook, topdeal, daar kan HP niet tegenop! Dat TS dan niet volledig geïnformeerd wordt over wat hij daadwerkelijk betaalt is immers toch niet relevant.
Zelfs met licentie is het nog goedkoper en beter. Het gaat er totaal niet om of HP ergens tegenop kan.
of TS een HP, Lenovo, Dell etc koopt gaat mij ook niks aan. DAA en BBG zit geen OS inbegrepen, maar je kunt het altijd toevoegen als je zelf met een voorstel wilt komen. Commentaar vanaf de zijlijn heb je weinig aan.
kaart het dan aan bij degene wie het beleid hier bepaalt, en niet bij/tegen een forumlid die geen enkele invloed heeft.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pricewatch: AMD Ryzen 5 5600G Boxed
pricewatch: MSI B450M Mortar Max

Kun je ook overwegen @the noise Vega 7 in de 5600G is beter dan Intel UHD 770.
(als je geen gpu gaat kopen, nu of binnenkort)

[Voor 7% gewijzigd door Hackus op 25-02-2022 14:07]

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Hackus schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 13:53:
DAA en BBG zit geen OS inbegrepen
Wat er inbegrepen is is wat je zelf in je lijstje zet, nergens in het beleid staat dat je geen OS in je lijstjes of adviezen mee mag nemen, en je wil toch gewoon de TS helpen en informeren in plaats van de BBG napraten. Is ook niet specifiek tegen jouw voorstel gericht, maar ik zie nu, en in veel andere topics, nogal vaak van dit soort voorstellen voor "hetzelfde" budget, waarna TS niet doorheeft dat 'ie eigenlijk 100 euro duurder uit is.

En over mijn voorstel: zoals gezegd zou ik dus ook voor zelfbouw gaan, als een paar tientjes extra voor kwaliteit en extra speelruimte voor de toekomst er vanaf kan. En concreet over de vraag van TS: het enige voordeel van de 5600G is dat die grafisch wat sterker is. Wil je dus bijvoorbeeld wat niet al te zware games spelen maar heb je geen geld over voor een discrete videokaart, dan kan dat nog een afweging zijn. Zo niet, dan is de 5600G niet heel interessant meer vergeleken bij de 12400.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-01 06:56
Anderzijds moet je je afvragen of dat intensieve officewerk een 12e generatie intel cpu nodig heeft?

een 5600G is net zo duur, het benodigde moederbord is goedkoper maar de grafische prestaties zijn stukken beter met de IGP.

de snelheidswinst in office apps en windows is imho dan verwaarloosbaar.

maar goed, dat is als ik kijk vanuit bang for buck oogpunt

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• freaky35
wat de TS ermee wil:

Intensief Office gebruik. Regelmatig fotobewerking, soms video bewerking.

Heeft zeker wel nut om een aardige cpu te nemen, maar dat is aan de
TS zelf

[Voor 9% gewijzigd door freaky35 op 25-02-2022 14:34]

• the noise
nedernakker schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:29:
Anderzijds moet je je afvragen of dat intensieve officewerk een 12e generatie intel cpu nodig heeft?

een 5600G is net zo duur, het benodigde moederbord is goedkoper maar de grafische prestaties zijn stukken beter met de IGP.

de snelheidswinst in office apps en windows is imho dan verwaarloosbaar.

maar goed, dat is als ik kijk vanuit bang for buck oogpunt
Ik geef nu liever 10% meer uit als ik daardoor langer meer plezier ervan heb :)

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Als het op grafische prestaties aankomt heb je dus langer plezier van de 5600G. Tenzij je later een losse videokaart toevoegt, dan is een 12400 plus videokaart natuurlijk stukken krachtiger dan een 5600G (maar dan moeten de prijzen van videokaarten wel eerst wat beter worden).

Wat betreft foto- en videobewerking ligt wat nu het krachtigste is dus ook vooral of je daarvoor de GPU kan gebruiken of niet, dat hangt af van de software.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-01 06:56
vandaar ook mijn kanttekening, keuze is dan ook weer afhankelijk van welke software en bijbehorende gpu belasting en of inderdaad een discrete GPU later wordt toegevoegd. Als het schaalt op cores en de igp wordt benut dan zou zelfs een 5700G nog een optie kunnen zijn.

wat je wilt en kunt uitgeven moet je inderdaad voor jezelf motiveren. Ik denk alleen dat de keuze wel iets genuanceerder is dan simpelweg zeggen: Intel is nu het snelste qua cpu rekenkracht dus neem intel.

Volgens mij is het niet zo zwart-wit

Bedoel dit allemaal zonder fanboyism hoor, probeer gewoon objectief te beoordelen naar de wensen/mogelijkheden

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:50

br00ky

Moderator Harde Waren
Modbreak:De OS discussie ontbreekt vaak in topics omdat er weinig keus is. Of je neemt Windows voor 100 euro of Linux voor gratis. Daarom komt het ook niet in de best buy guides terug. Waarom de discussie hier ineens opvlamt is me niet helemaal duidelijk maar er is genoeg over gezegd.

In een topic melden dat je ook een OS nodig heb is trouwens niet fout. Het is altijd goed om iemand erop te wijzen dat je er met alleen een "tower" niet bent. Als jullie dan per se op die tour willen, mekker dan over het feit dat de boel niet gaat werken omdat TS geen randapparatuur heeft (dat blijkt in ieder geval niet uit de startpost) :+.

[Voor 46% gewijzigd door br00ky op 25-02-2022 16:14]

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

br00ky schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 16:08:
Als jullie dan per se op die tour willen, mekker dan over het feit dat de boel niet gaat werken omdat TS geen randapparatuur heeft (dat blijkt in ieder geval niet uit de startpost) :+.
Heel leuk, maar TS komt niet zelf met een voorstel voor een systeem met randapparatuur. Wel met een OEM-systeem met windows in plaats van zelfbouw.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• the noise
the noise schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 13:25:
Ik ben nu van plan de hele handel bij Azerty gelijk met licentie te bestellen. Ik ken Jeroen daar persoonlijk van eerder, beetje gunnen is dan ook aan de orde.
De CPU iets anders nu, iets ander mobo vanwege 4 geheugensloten.
HD ruimte heb ik een NAS voor, dus die mocht kleiner.

1MoederbordenGigabyte B660M DS3H DDR4€ 114,90€ 114,90
1Solid state drivesWD Blue SN570 500GB€ 58,87€ 58,87
Totaal€ 594,47
Uiteindelijk is deze configuratie het geworden, incl. W11 en wachttijd voor het mobo.
Dit omdat deze 4 geheugen kwijt kan, en direct de Intel I5 12500 en zo denk ik het meest toekomstproof te zijn.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee