Na een tijdje te spelen met een (tweedehands aangeschafte) Nikon D5300 met Tamron 16-300 lens merk ik toch wel dat voor mijn doel (vogels fotograferen) de lens een klein stukje zoombereik tekort komt, en daarnaast ook onscherp/zacht wordt als ik dichter tegen de 300mm aanzit.
De "superzoom" Tamron lens was leuk om te beginnen, maar ik zou nu graag specifiek voor vogelfotografie een telelens aanschaffen. Deze zijn helaas erg prijzig, maar daar heb ik me al overheen gezet. Ik wil dan wel de juiste keuze maken en heb er al een paar op het oog (nieuw), maar ik sta ook open voor tweedehands.
Mijn huidige shortlist is als volgt:
Sigma 150-600 ~€1000
+ Focal length 150 tot 600mm
+ Overwegend positieve reviews
+ "Licht" met 1.9kg voor lens die tot 600 gaat
- Minder scherp bij 500mm dan de Nikon?
Nikon 200-500 ~€1350
+ Scherpste lens van de 4?
- Duurste lens van de 4...
- Relatief zwaar met 2.3kg
Tamron 150-600 ~€1200
+ Komt vaak positief uit in reviews
- Duurder dan de Sigma en lijkt volgens reviews vergelijkbare scherpte op te leveren
Sigma 100-400 ~€850
+ Veruit de lichtste qua gewicht (1.2kg)
+ Goedkoopste
+ Scherp tot 400mm (?)
- Gaat maar tot 400mm...
Nog wat achtergrond:
Ik ben geen professioneel fotograaf, ik schiet de foto's vooral voor eigen plezier en vind scherpte een van de belangrijkste criteria (daar stoor ik me bij mijn huidige lens het meeste aan). Ook kan ik nog niet zo goed inschatten hoe belangrijk gewicht is op de lange termijn, heb één keer met een telelens van iemand anders rondgelopen van ~2.5kg, dat ging voor die ene dag (~3-4 uur ermee rondlopen) prima. Tweedehands vind ik het alleen waard bij een significant lagere prijs (minimaal 25% onder nieuwprijs, in goeie staat).
Zijn er nog modellen die ik over het hoofd zie? Passen ze alle 4 op mijn D5300? Hoe kan ik het beste kiezen tussen deze exemplaren?
Hopelijk kunnen jullie me hierbij helpen!
De "superzoom" Tamron lens was leuk om te beginnen, maar ik zou nu graag specifiek voor vogelfotografie een telelens aanschaffen. Deze zijn helaas erg prijzig, maar daar heb ik me al overheen gezet. Ik wil dan wel de juiste keuze maken en heb er al een paar op het oog (nieuw), maar ik sta ook open voor tweedehands.
Mijn huidige shortlist is als volgt:
Sigma 150-600 ~€1000
+ Focal length 150 tot 600mm
+ Overwegend positieve reviews
+ "Licht" met 1.9kg voor lens die tot 600 gaat
- Minder scherp bij 500mm dan de Nikon?
Nikon 200-500 ~€1350
+ Scherpste lens van de 4?
- Duurste lens van de 4...
- Relatief zwaar met 2.3kg
Tamron 150-600 ~€1200
+ Komt vaak positief uit in reviews
- Duurder dan de Sigma en lijkt volgens reviews vergelijkbare scherpte op te leveren
Sigma 100-400 ~€850
+ Veruit de lichtste qua gewicht (1.2kg)
+ Goedkoopste
+ Scherp tot 400mm (?)
- Gaat maar tot 400mm...
Nog wat achtergrond:
Ik ben geen professioneel fotograaf, ik schiet de foto's vooral voor eigen plezier en vind scherpte een van de belangrijkste criteria (daar stoor ik me bij mijn huidige lens het meeste aan). Ook kan ik nog niet zo goed inschatten hoe belangrijk gewicht is op de lange termijn, heb één keer met een telelens van iemand anders rondgelopen van ~2.5kg, dat ging voor die ene dag (~3-4 uur ermee rondlopen) prima. Tweedehands vind ik het alleen waard bij een significant lagere prijs (minimaal 25% onder nieuwprijs, in goeie staat).
Zijn er nog modellen die ik over het hoofd zie? Passen ze alle 4 op mijn D5300? Hoe kan ik het beste kiezen tussen deze exemplaren?
Hopelijk kunnen jullie me hierbij helpen!