Ervaringen met split unit warmtepomp alleen voor warm water?

Pagina: 1
Acties:

• cyrax
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 09:29
Hallo,

Ik weet van het bestaan van de geïntegreerde WPB als de Auer Edel b.v. en dat ziet er op zich goed uit. Waar ik nog nieuwsgierig naar ben is of er nog mensen zijn die een split unit hebben staan alleen voor warm tapwater (opgeslagen in een boilervat) en of dit überhaupt zinvol is. (is het overkill en een geïntegreerde WPB heeft normaliter warmere lucht om zich heen)

M'n verwarming gebeurt met een Brink Allure Luchtverwarmer dus dit gaat niet werken met een Lucht/Water warmtepomp (Ik ben nog aan het onderzoeken of hier een warmtepomp op aan te sluiten zinvol is). Iemand hier toevallig ook ervaring mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-05 09:04
Atlantic Calypso is een warmtepomp boiler met een buitenunit. Er zijn hier meerdere mensen die een Brink hebben uitgerust met een warmtepomp. Heb hier zelf geen ervaring mee.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:20
Ja een 'echte' split unit voor alleen warm water is overkill als het een woning betreft.
Als het geen woning maar bijvoorbeeld een spa of een zorginstelling oid is kan het misschien wel zo zijn dat een warmtepompboiler onvoldoende warm water levert en je iets nodig hebt met meer vermogen.

Als je graag een warmtepompboiler met buitenunit wilt denk ik inderdaad ook meteen aan een Atlantic Calypso split.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:06
Ik zou eerder kijken naar iets om die Brink aan te vullen.
Puur tapwater maak je geen slagen mee.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• cyrax
Dank voor de reactie's Het is al wat ik dacht v.w.b. een WPB. Het wordt dan toch een Auer of een Nibe oid.

Verder heb ik een Allure direct gestookte luchtverwarmer en die zie je niet veel gekoppeld met een warmtepomp volgens mij. Helemaal elektrisch gaan lijkt me ook niet haalbaar dus ziet hier nog wel mee. De luchtverwarmer heeft van de zomer groot onderhoud nodig (o.a. nieuwe rookgasventilator) dus wil serieus kijken naar alternatieven

• busscherski
Sowieso merk ik dat luchtverwarming inefficienter is dan bv vloerverwarming.
Ik was deze week bij iemand die +/- 30% gasbesparing rapporteerde bij overstappen naar vloerverwarming. Al weet ik niet of hierbij is gecorrigeerd voor graaddagen, maar ook dan zal het al snel ruim 20% zijn.

Je kunt nu een warmtepompboiler plaatsen. Dan heb je deze zomer alle tijd om rustig iets te knutselen voor je ruimteverwarming. Misschien zelfs vloerverwarming leggen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• cyrax
Jim423 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 23:19:
Ik zou eerder kijken naar iets om die Brink aan te vullen.
Puur tapwater maak je geen slagen mee.
Ik verbruik ongeveer 70m3 gas per maand voor douchen en warm water, en betaal nu EUR 1,64 per m3 (in maart, heb een variabel tarief omdat het contract afliep) --> ongeveer 1300 per jaar. Dat vind ik best nog wel een bedrag.

• busscherski
cyrax schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 23:26:
[...]

Ik verbruik ongeveer 70m3 gas per maand voor douchen en warm water, en betaal nu EUR 1,64 per m3 (in maart, heb een variabel tarief omdat het contract afliep) --> ongeveer 1300 per jaar. Dat vind ik best nog wel een bedrag.
Hoe doe je dat?
Gemiddeld huishouden red het met +/- 17 m3 / maand.

• cyrax
busscherski schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 23:25:
Sowieso merk ik dat luchtverwarming inefficienter is dan bv vloerverwarming.
Ik was deze week bij iemand die +/- 30% gasbesparing rapporteerde bij overstappen naar vloerverwarming. Al weet ik niet of hierbij is gecorrigeerd voor graaddagen, maar ook dan zal het al snel ruim 20% zijn.

Je kunt nu een warmtepompboiler plaatsen. Dan heb je deze zomer alle tijd om rustig iets te knutselen voor je ruimteverwarming. Misschien zelfs vloerverwarming leggen.
Hier heb ik zeker aan zitten denken, maar op d begane grond betekent dit dat mijn mooie visgraat houten vloer eruit moet, dat zie ik niet echt zitten. Op de eerste verdieping is dit zeker een optie omdat we die komende zomer willen aanpakken.

Heeft die persoon dat een elektrische verwarming geplaatst of iets met water icm een warmtepomp ?

• busscherski
cyrax schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 23:29:
[...]

Hier heb ik zeker aan zitten denken, maar op d begane grond betekent dit dat mijn mooie visgraat houten vloer eruit moet, dat zie ik niet echt zitten. Op de eerste verdieping is dit zeker een optie omdat we die komende zomer willen aanpakken.

Heeft die persoon dat een elektrische verwarming geplaatst of iets met water icm een warmtepomp ?
CV ketel in +/- 2012

• cyrax
busscherski schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 23:27:
[...]

Hoe doe je dat?
haha, goeie vraag. Het is ook wel vrij veel. Ik ben uitgegaan van m'n gasverbruik in de zomermaanden en dit als m'n warmwater verbruik genomen. Ik heb een dikke regendouche met een hydrofoor ervoor. gezin bestaat uit 4 personen die elke dag douchen (wordt veel gesport) en 2 van 4 zijn pubers waarvan het lijkt alsof ze onder de douche in slaap vallen, zo lang duurt het soms.

beide hebben een douche-wekker gekregen voor de kerst maar het moet nog even wennen zeg maar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Een te kleine warmtepompboiler als douchewekker werkt dan veel beter. Zodra die 'leeg' is krijg je langzaam steeds kouder water. Je hebt dan nog wel genoeg tijd om even de shampoo uit je haren te spoelen maar daarna wordt het echt koud.

Als je evenveel warm water wilt blijven verbruiken dan nu moet je op z`n minst wel op zoek naar een groot model warmtepompboiler die ook bij koud weer bijvoorbeeld nog 1.5 kW thermisch kan verwarmen.

Zo`n split model heeft bijvoorbeeld ruim het dubbele thermische vermogen van een grote geintegreerde warmtepompboiler. Warmt dus 2x zo snel op. Past beter bij je bijzondere SWW verbruik.
https://atlantic.wecarede...so-split-energie-label-a-

Of misschien de thermostaatkraan even openschroeven en de flow limiteren zodat er minder water uit de douche komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
cyrax schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 23:33:
[...]

haha, goeie vraag. Het is ook wel vrij veel. Ik ben uitgegaan van m'n gasverbruik in de zomermaanden en dit als m'n warmwater verbruik genomen. Ik heb een dikke regendouche met een hydrofoor ervoor. gezin bestaat uit 4 personen die elke dag douchen (wordt veel gesport) en 2 van 4 zijn pubers waarvan het lijkt alsof ze onder de souche in slaap vallen, zo lang duurt het soms.

beide hebben een douche-wekker gekregen voor de kerst maar het moet nog even wennen zeg maar...
70m2 per maand is heel veel en als je 1300 euro ook veel vindt moet het regime misschien strenger optreden.
Beter dan een hoop geld uitgeven aan een te grote warmtepomp!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

WillemSuper schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 19:13:
Atlantic Calypso is een warmtepomp boiler met een buitenunit.
dit is verruit de beste oplossing. kan je ook 700~800 euro subsidie op vangen.
mocht je dan alsnog te kort komen pak je dit erbij: https://www.recreatiewebs..._320_877&products_id=1266

[ Voor 28% gewijzigd door flippy op 25-02-2022 01:53 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyrax
flippy schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 00:07:
[...]

dit is verruit de beste oplossing. kan je ook 700~800 euro subsidie op vangen.
mocht je dan alsnog te kort komen pak je dit erbij: https://www.recreatiewebs..._320_877&products_id=1266
:) Ik dacht ook een link te klikken van een doorstroomverwarmer oid maar zou ook kunnen ja!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-05 15:45
[...]

Hoe doe je dat?
Bedoel je 17m3 per maand voor tapwater? Want voor tapwater en verwarming gebruik ik 108m3 per maand :?

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Clifdon schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 07:20:
[...]

Bedoel je 17m3 per maand voor tapwater? Want voor tapwater en verwarming gebruik ik 108m3 per maand :?
17 m3 per maand voor tapwater ja.

Je verbruik voor verwarming varieert nogal gedurende het jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 13:02
Zou als het in te passen eerst investeren in een douche wtw met een dergelijk verbruik.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
[...]

Hoe doe je dat?
Wij verbruiken met z’n tweeën 5 m3 p.mnd. voor warm water, spaardouchekop en <5 min.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
HereIsTom schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 11:55:
[...]

Wij verbruiken met z’n tweeën 5 m3 p.mnd. voor warm water, spaardouchekop en <5 min.
Heel goed, maar dit is natuurlijk bijna het andere uiterste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyrax
ice-T106 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:06:
Zou als het in te passen eerst investeren in een douche wtw met een dergelijk verbruik.
gezien de ingrepen in de badkamer die daarvoor nodig zijn is het geen optie voor nu helaas.

Het gaat echt om het vervangen van de geiser voor een WPB, en gezien het verbruik (waar zeker nog we wat aan te doen is) is een split-unit of geïntegreerd model het beste). Ik ben op zich wel van van Aeur. (de hti70/DS 170D Pilot of de Edel 270L) of de eerder genoemde Calypso @WarmkoudWP zijn er ook Auer dealers / installateurs in de buurt van Heerhugowaard / Alkmaar?

Het is een mogelijkheid om wel gelijk vloerverwarming mee te nemen op de 1e verdieping. De Allure luchtverwarmer blijft dan nog even zitten tot ook de benedenverdieping toe is aan een opknapbeurt, dan kan ik volledig over. in dit geval valt de Edel270 af

oh ja, heb nu ook 18 zonnepanelen geïnstalleerd en hier komen er nog 11 bij binnenkort, dus moet ook helpen het stroomverbruik terug te dringen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:06
Ik zou eerst even het douchegebruik en L/min in kaart brengen want ik denk dat je niet wegkomt met 270L met dit gebruik.
En even een paar uur wachten tot je kan douchen schiet ook niet erg op dat gaat klachten opleveren.
Waarschijnlijk heb je nu 2x200L nodig.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1