Toon posts:

Stereo receiver - bedienbaar via websocket/netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• blurryilluzion
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 31-01 20:33
Ik zoek een?
Stereo receiver, minimaal 2.1, minimaal 100W per kanaal, moet bestuurbaar zijn via netwerk.

Wat is je budget?
Ik verwacht minimaal wel rond de 1000 euro uit te komen, minder is natuurlijk altijd leuk, meer mag ook. Budget is - tot in wat redelijk is - niet beperkt. Stel je weet iets dat aan al mijn wensen voldoet én het is van een merk dat simpelweg alleen upper market spul maakt, dan sta ik daar wel voor open. Liefst blijf ik echter wel onder de 1500-2000 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeur voor merk, maar liefst wel iets dat goed - echt goed - geluid geeft. Tot nu toe Onkyo in gebruik gehad. Voornamelijk vanwege de mogelijkheden op gebied van control via het netwerk. Echter is nu het tweede exemplaar binnen 2 jaar kapot gegaan en vind ik het wel even best met dat merk. Geen Onkyo dus. Yamaha/Marantz is prima, wat exotischer merken eventueel ook.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Een versterker is niet moeilijk te vinden. Ik heb geen vreemde eisen behalve dat hij echt per se via hetnerk bedienbaar moet zijn. Liefst dat ik iets van een script kan schrijven om dat ding via een websocket te besturen. Een plug-in voor HomeBridge volstaat ook wel verwacht ik, mits ik hem ermee uit/aan kan zetten, input kan kiezen en volume kan instellen.

De receiver moet in elk geval audio kunnen verwerken, ook realtime digitaal via spdif zodat deze op de tv aangesloten kan worden. Een AV receiver met HDMI-CEC/eARC is ook een optie, al zal ik de HDMI dan enkel gebruiken voor audio en bediening. De voorkeur gaat echter uit naar een receiver die de focus heeft op goede audio. Vermogen moet toch minimaal wel 100W per uitgang zijn. Meer dan 300W is sowieso niet nodig. Ik heb een set Focal zuilen staan die ermee aangestuurd zullen worden. De voorkeur voor geluid ligt op sprankelend en helder geluid. Ik ben overigens zeker geen audiofiel, dus als het gewoon "goed" klinkt ben ik vermoedelijk wel tevreden. Belangrijkst is dat de versterker dus te bedienen is via het netwerk.

Wat heb je zelf gevonden?
Helaas niet veel zinnigs. Het is blijkbaar geen selling point voor fabrikanten dat hun devices via het netwerk bediend kunnen worden. Natuurlijk zijn er apps, maar vaak is daar niet tussen te komen met eigen tools (local webserver/homebridge/etc.) Ik hoop dus dat iemand hier ervaring heeft met een merk - behalve Onkyo - waar dit mogelijk mee is.

Alle reacties

• Wasp
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Misschien kun je een oplossing verzinnen waarbij je infrarood signalen verstuurd via een FLIRC USB module bijvoorbeeld?

Denk dat er dan meer mogelijkheden zijn qua keuzes.

Ryzen 9 5900X, MSI Tomahawk MAX, 32GB RAM, Nvidia RTX 2080 Super | Mijn livesets

• blurryilluzion
Wat Wasp zegt is in principe ook een mogelijkheid.

Ik ben hier nog niet echt in gedoken omdat ik het liefst de opzet zo simpel mogelijk houd. Er staat wel een RPi in de buurt van de versterker, dus ik zal het zeker in overweging nemen en kijken wat de (on)mogelijkheden zijn met een FLIRC op een RPi. Thanks!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je Onkyo afschrijft schrijf je Pioneer ook af. Zelfde fabrieken en werking. Maar snap je punt.

Snap ook je zoektocht. Tegelijkertijd: fabrikanten zijn er niet happig op om hun spullen of ecosysteem bedienbaar te maken met iets anders dan hun eigen app. Heck, ze zijn zelf meestal al niet heel goed in het bouwen van een werkende app.
Van Denon heb ik ooit gezien wat er iets was, maar dat was in het pre-networked tijd.

Hamvraag is denk ik wat je wilt doen qua "bediening via netwerk" Je noemt aan/uit, volume en source. Maar hoe dan precies? Iets zegt me eigenlijk dat je de boel met je home automation wilt integreren. Voor Denon heb je deze kennelijk: https://knxgroothandel.nl/bab-tec-app-de-control.html Zelf geen ervaring mee, aparte module in je KNX systeem. De vraag is hoever je wilt gaan.

Last: bij de meeste merkn zijn home cinema receivers wat meer netwerkminded dan de meeste stereoapparaten. . Maar long story short: De meeste merken zijn er niet op gebouwd om tegenaan te programmeren. Ze leveren niet voor niks hun eigen app of remote control mee ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:11
Is een oplossing als dit een optie (DIY IR-punt via home assistant)?
https://davidsword.ca/cre...h-home-assistant-esphome/

Dan is meteen elke receiver met afstandbediening een geschikte kandidaat.

• jipenjanneke
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:54
De Yamaha receivers kunnen wel een en ander, als je bijvoorbeeld kijkt naar wat de HA-koppeling met de Yamaha's kan doen: https://www.home-assistant.io/integrations/yamaha/ (En dan bedoel ik niet dat je HA moet gaan gebruiken, maar om te laten zien dat het bediend kán worden via het netwerk). Mijn Yamaha is ook benaderbaar via een website waarop je van alles kunt instellen (source, volume, zone), dan bedien je ze dus via de website. Als dat kan, dan krijg je dat zelf ook wel voor elkaar met een script denk ik.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:22

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar CEA.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:10
@blurryilluzion vanwaar denk je zoveel Watt te gaan gebruiken?

En is het het extra geld van dure receivers waard om die aansturing te hebben?

Flirc, CEC, Harmony en/of een Voice assistent, voldoen die evt ook?

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-02 03:09

ST10©DE

Dus.............

Ik kan mijn NAD versterker bedienen via een seriele kabel. Die had ik ooit aan een RPi geknutseld en met telnet commando's kon ik 'm dan bedienen. Daar kan je natuurlijk scriptjes voor schrijven. En die stuurde ik dan aan via Domoticz.

Is dat een optie?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• blurryilluzion
Jorgen schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:38:
@blurryilluzion vanwaar denk je zoveel Watt te gaan gebruiken?

En is het het extra geld van dure receivers waard om die aansturing te hebben?

Flirc, CEC, Harmony en/of een Voice assistent, voldoen die evt ook?
De speakers doen 200W (vandaag even gecheckt, dus 150-200 is prima).

En inderdaad, als ik het zo hoor lijkt dit toch de meest kansrijke mogelijkheid.

Bedankt voor je reactie!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:10
blurryilluzion schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 00:58:
[...]

De speakers doen 200W (vandaag even gecheckt, dus 150-200 is prima).

En inderdaad, als ik het zo hoor lijkt dit toch de meest kansrijke mogelijkheid.

Bedankt voor je reactie!
Geen probleem. Het is leuk om mee te denken.

Speakers "doen" geen Wattages / hebben geen vermogen ;) Ze kunnen een bepaald vermogen aan, maar in je woonkamer zul je nooit meer dan een paar Watt gebruiken hoor. Daarnaast zijn de fabrikanten van receivers en versterkers nogal creatief met hoe ze het opgegeven vermogen meten. Dus eigenlijk weet je zelfs met de opgegeven waardes, nog steeds niet zoveel. In bijna alle situaties (behalve wellicht bij heel exotische apparatuur) zullen alle passieve speakers op alle versterkers/receivers passen gelukkig.

[Voor 24% gewijzigd door Jorgen op 26-02-2022 01:48]

• Willaaam
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-02 23:24
STR-DN1080 van Sony

• harmz
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-02 12:12
De onkyo tx-nr414 kan je via tcp/ip bedienen. Je kan de datasheet online ervan vinden. Ik heb zelf nu de pioneer vsx 1131. Die kan je volgens de onkyo commando's bedienen.

https://community.zipato....4507cb8a74f1b0ad87885.xls

Hier staan alle modellen van onkyo/integra en het protocol.

Edit: Ik lees nu net dat je zegt alles behalve onkyo. Alle denon receivers kan je ook via netwerk bedienen.

[Voor 44% gewijzigd door harmz op 26-02-2022 03:46]

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-02 15:18
Denon en netwerk gaat niet erg goed samen is mijn ervaring met een x3400 receiver.
Ie zit bekabeld aangesloten met vast ip adres net als alle andere aparaten in huis, en een paar keer per maand moet ik de stroom van de receiver halen omdat ie het netwerk weer kwijt is.
Heb ook een Yamaha WXA-50 MusicCast die werkt perfect zonder ooit een netwerkprobleem te hebben.
Wel bekabeld want via wifi was het ook een drama zelfs met een wifi 6 router op 2 meter afstand.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:06

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

ST10©DE schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:48:
Ik kan mijn NAD versterker bedienen via een seriele kabel. Die had ik ooit aan een RPi geknutseld en met telnet commando's kon ik 'm dan bedienen. Daar kan je natuurlijk scriptjes voor schrijven. En die stuurde ik dan aan via Domoticz.

Is dat een optie?
NAD heeft vaak wel dat soort mogelijkheden inderdaad.
Bij hun nieuwere apparaten is daar ook over nagedacht. Bij de C700 bijvoorbeeld:
Beschikbare drivers voor Control4, Crestron, Elan, RTI, en andere home-automation systemen

Of de NAD C399:
RS-232 seriële poort voor besturingsintegratie met domoticasystemen

Wat betreft vermogen:
Kun je aangeven wat voor een luidsprekers het zijn en hoe je ze gebruikt? (Achtergrondmuziek, houseparty, etc)
Over het algemeen kun je inderdaad stellen dat mits je een fatsoenlijk merk kiest, het vermogen niet echt van belang is in woonkamer situaties.

[Voor 23% gewijzigd door bartvl op 26-02-2022 11:00]

Life is not about specs, it is about joy!

• blurryilluzion
Jorgen schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 01:47:
[...]

Geen probleem. Het is leuk om mee te denken.

Speakers "doen" geen Wattages / hebben geen vermogen ;) Ze kunnen een bepaald vermogen aan, maar in je woonkamer zul je nooit meer dan een paar Watt gebruiken hoor. Daarnaast zijn de fabrikanten van receivers en versterkers nogal creatief met hoe ze het opgegeven vermogen meten. Dus eigenlijk weet je zelfs met de opgegeven waardes, nog steeds niet zoveel. In bijna alle situaties (behalve wellicht bij heel exotische apparatuur) zullen alle passieve speakers op alle versterkers/receivers passen gelukkig.
Het is een set Focal Chorus 816V. 130W RMS, 200W piek. Ik heb nooit daadwerkelijk vermogen gemeten tijdens een luistersessie ofzo, maar ik merk bij mijn Onkyo (TX-NR696) dat op wat hoger volume het toch minder prettig klonk. We hebben het dan wel over een volume dat het hele blok kan meegenieten, maar toch. :P

En het wordt natuurlijk 90% voor achtergrondmuziek en tv/films gebruikt. Maar ook regelmatig voor een breed scala aan muziek genres. Hardstyle, rock, pop, jazz, electroswing en alles er tussen in.

Zoals gezegd: geen audiofiel hier. Dus wat er exact aan de hand was weet ik niet. Maar het lijkt me dat de versterker gewoon niet kon leveren wat ik met die speakers wilde krijgen. De Woonkamer is een kleine 40 vierkante meters overigens.

Maar ik raak off-topic.

[Voor 9% gewijzigd door blurryilluzion op 26-02-2022 15:59]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Goofy1978 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:34:
Denon en netwerk gaat niet erg goed samen is mijn ervaring met een x3400 receiver.
Ie zit bekabeld aangesloten met vast ip adres net als alle andere aparaten in huis, en een paar keer per maand moet ik de stroom van de receiver halen omdat ie het netwerk weer kwijt is.
Heb ook een Yamaha WXA-50 MusicCast die werkt perfect zonder ooit een netwerkprobleem te hebben.
Wel bekabeld want via wifi was het ook een drama zelfs met een wifi 6 router op 2 meter afstand.
Dat ligt aan je netwerk. Ik had het met mijn DNP720 streamer ook. Netwerk naar ubiquiti spul vervangen, zo stabiel als een huis.
Maar ik ga offtopic hier :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-02 15:18
The Eagle schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 21:35:
[...]

Dat ligt aan je netwerk. Ik had het met mijn DNP720 streamer ook. Netwerk naar ubiquiti spul vervangen, zo stabiel als een huis.
Maar ik ga offtopic hier :)
Vreemd idd ik heb een Netgear Nighthawk RAX80 router waar alles op is aangesloten.
Heb de router opnieuw opgestart nu lijkt de denon x3400 weer te werken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee