• C6DL
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-01 23:14
Hi all,

Ik ben 39 jaar en ik heb de privilege gehad door (blijkbaar wat goeds te doen) om door te stromen van architect richting IT manager van een afdeling. Ik heb rond de 12 FTE in mijn team momenteel, mainly focussed op cloud.
De functie betreed ik nu 6 maanden en ik wil me dit jaar wat meer focussen op theoretische zaken en bijbehorende leertrajecten.

Qua techskills heb ik vrij veel certiceringen en ervaring.
Verder heb ik ooit MBO gedaan en hierna mijn kennis vereikt door de technische papieren te behalen.

Qua leadskills ben ik nog vrij blanco buiten het natuurlijk leiderschap.
Soft skills heb ik ruim op orde. Daar ligt mijn behoefte niet op dit moment.
Binnenkort zal ik een Lean training volgen via mijn werkgever wat me al wat meer kennis zal geven.

Waar ik vooral behoefte aan heb is meer training op het gebied van processen, structuren,budgeteringen etc. Mijn ambitie is niet om alsnog een HBO opleiding te volgen.

Ik zoek het meer in trainingen (op HBO niveau) om in de avonduren wat relevante trainingen te volgen.
Heeft iemand wat aanbevelingen op basis van bovenstaande?
Voorkeur is iets klassikaals.

Bedankt !

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik kan je zeker de TUFF Leadership (https://www.tuffleadershiptraining.com/) aanraden! Intensief, maar erg goed!

• C6DL
DennusB schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 15:48:
Ik kan je zeker de TUFF Leadership (https://www.tuffleadershiptraining.com/) aanraden! Intensief, maar erg goed!
Dank! voorkeur is wel NL dit keer :)

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Zoiets misschien: https://www.hanzepro.nl/a...t/bedrijfskunde-post-hbo/

Dat zal ook wel op andere plekken gegeven worden. Het biedt je denk ik een aardige verdieping aan de bedrijfsmatige kant.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:40

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Ik geef toch als tip een (HBO) opleiding.
https://fontys.nl/Profess...sussen/AD-ICT-voltijd.htm
In twee jaar tijd komen de belangrijkste aspecten aan bod, en daarna kun je indien gewenst verder met een Bachelor. In mijn tijd was het een studie in de avonduren. Veel van geleerd.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
P_de_B schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 15:56:

Dat zal ook wel op andere plekken gegeven worden. Het biedt je denk ik een aardige verdieping aan de bedrijfsmatige kant.
Alleen word er voor een post-hbo vaak wel verwacht dat je eerst een hbo haalt.

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:10
magic_nl schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:01:
Ik geef toch als tip een (HBO) opleiding.
https://fontys.nl/Profess...sussen/AD-ICT-voltijd.htm
In twee jaar tijd komen de belangrijkste aspecten aan bod, en daarna kun je indien gewenst verder met een Bachelor. In mijn tijd was het een studie in de avonduren. Veel van geleerd.
Ben je als IT-Manager (afhankelijk van de organisatie) een AD of beter gezegd MBO+ al niet een tijdje voorbij ?

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• ericplan
  • Laatst online: 21:55

ericplan

5180 Wp PV

Een cursus Nederlandse taal is nuttig als je regelmatig schriftelijk moet rapporteren. In de TS staan een aantal opvallende fouten.

A'dam ZonPHP PVOutput

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
RagingPenguin schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:23:
[...]

Alleen word er voor een post-hbo vaak wel verwacht dat je eerst een hbo haalt.
Niet vereist voor deze, maar je moet wel niveau kunnen aantonen obv bijvoorbeeld werkervaring.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 23:33
Het ligt eraan wat je exacte rol is, manager is nogal algemeen en heb je te maken met klanten of alleen intern?

Voorbeelden voor opleidingen: Scrum, SAFE, Prince2, DEVOPs voor samenwerkvormen en ITIL (procesmanagement).

Specifiekere opleidingen rondom servicedelivery & projectmanagement. Waar ik dan gelijk aan denk:

- SLA's kunnen maken en snappen.
- Financieel management en rapporteren (wat verbrand je per maand en hoeveel komt er extern/intern binnen).
- Forecasten van geld en mensen (wat heb je nu en volgende maanden nodig).
- Resource management
- Service Level reports.
- Risico management
- Compliance normen & vormen
- Sourcen van personeel (aannemen, uitstromen).
- Personeelsmanagement en zorgen dat het personeel tevreden is.
- Jaarplannen en kwartaalplannen kunnen maken met een visie op de afdeling.
- Plannen maken om de klant beter te bedienen.
- Klant en gebruiker management (kan ook intern zijn).

Dan op persoonlijk vlak het allerbelangrijkste, hoe je bepaalde personen moet behandelen en wat je wel en niet moet doen (snappen welke persoonseigenschappen zijn) en inzicht in jezelf, wie je bent en waar je voor staat.

En het allerbelangrijkste zoek een goede mentor, dat werkt het beste. Bijvoorbeeld een meer ervaren manager of directeur.

Wat ik vooral wil meegeven en waar het altijd op neerkomt, gebruik je boerenverstand. Probeer de ander zijn behoefte en inzichten te begrijpen, te luisteren en daar op te anticiperen. Geef mensen de ruimte en verantwoordelijk/zelfstandigheid, vertrouw op hun expertise maar vergeet niet te sturen op resultaten en maak dat ook duidelijk, geen verborgen agenda. Wat ik altijd zeg: Je mag doen wat je wil (werktijden bijvoorbeeld) maar het werk moet gebeuren en de klant moet er blij mee zijn, afspraken nakomen en er moeten centen verdient worden (commerciële omgeving). En dat gaat altijd goed met soms wat bijsturing/controle. Ook verdiep ik mij persoonlijk in mijn collega's en heb ik het niet over alleen werk en in moeilijke tijden steun ik ook iedereen, dat werkt ook goed.

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
ericplan schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:30:
Een cursus Nederlandse taal is nuttig als je regelmatig schriftelijk moet rapporteren. In de TS staan staat een aantal opvallende fouten.
FTFY ;)

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

offtopic:
Daar is niet iedereen het mee eens.

Zeg je ‘een aantal mensen is al vertrokken’ of ‘een aantal mensen zijn al vertrokken’? Antwoord: enkelvoud en meervoud zijn allebei goed. Advies: het meervoud klinkt natuurlijker, dus gebruik dat liever. Vergeet de ‘regel’ dat je bij een aantal altijd enkelvoud zou moeten gebruiken; die klopt niet.

https://doetietsmettaal.n...al-is-of-een-aantal-zijn/

[Voor 39% gewijzigd door ericplan op 26-02-2022 11:35]

A'dam ZonPHP PVOutput

• magic_nl

magic_nl

Bossie schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:28:
[...]

Ben je als IT-Manager (afhankelijk van de organisatie) een AD of beter gezegd MBO+ al niet een tijdje voorbij ?
TS is net doorgestroomd, maar zoekt meer kennis die een manager nodig heeft. Een AD ITSM is dan een goede start als je niet gelijk 4 jaar bezig wilt zijn met bijv. een Bachelor Bedrijfskundige ICT. Die stap kan later nog.
Mij heeft het enorm geholpen.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:11
IT Manager bij een of het ander bedrijf kan vaak aardig verschil in zitten. Vooral belangrijk is om te weten wat de verwachtingen zijn. Soms is een team leider ook al een IT manager.

Bij mijn vorige baan kon ik het nog af met mijn MBO diploma. Ik moest daar wel een team aansturen, maar was ook nog te veel zelf met IT bezig. Had met het management op zich weinig te maken, had budgetten goed op orde dus daar kwamen nooit vragen over. Enige was als er een nieuw IT project gestart moest worden dat bijvoorbeeld meer dan 50k kost, dan moest dat overlegd worden. Was wel makkelijk werken, kon zelf beslissen waar geld aan uitgeven moest worden.

Met mijn huidige baan ben ik alleen maar aan het managen, budgetten los peuteren is een drama. Voorheen kon ik dat zelf beslissen dus was dat binnen 5 minuten geregeld, nu kost dit soms meer dan een maand. Als ik nu naar mijn toekomstige functie omschrijving kijk, heb ik een universitaire opleiding nodig. Voordeel wel is dat het management hier mij/IT een stuk serieuzer neemt. Ik vind dat ook veel prettiger werken.

Managen is overigens ook kunnen delegeren en de juiste mensen aannemen zodat je lastige taken kan uitbesteden ;)

Anyway, voor mij zelf zit ik te denken om deeltijd HBO Business IT & Management te doen. Misschien ook wat voor jouw.

Als dat te veel is zou je ook een cursus middle managent en een cursus communicatie kunnen overwegen. Deze zijn maar een aantal dagen en niet te duur.

Druk en zetfouten voorbehouden.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:59

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik heb jaren geleden bij schouten en nelissen wat gedaan: https://www.sn.nl/vakgebieden/management-leidinggeven
Was toen (aan het begin van leiding geven) echt wel interessant.

Wise enough to play the fool

• C6DL
P_de_B schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 15:56:

Zeer interessant, ik ga me hier eens in verdiepen

• C6DL
ericplan schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:30:
Een cursus Nederlandse taal is nuttig als je regelmatig schriftelijk moet rapporteren. In de TS staan een aantal opvallende fouten.
Bedankt he ;)
Ik had het bericht (te)snel getypt. Nu ik het zo terug lees snap ik wat je punt is.
Ook hier kan ik wellicht nog wat beter in worden, in de praktijk is dit nu niet echt een issue :)

• C6DL
wm1234 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 17:32:
Het ligt eraan wat je exacte rol is, manager is nogal algemeen en heb je te maken met klanten of alleen intern?

Voorbeelden voor opleidingen: Scrum, SAFE, Prince2, DEVOPs voor samenwerkvormen en ITIL (procesmanagement).

Specifiekere opleidingen rondom servicedelivery & projectmanagement. Waar ik dan gelijk aan denk:

- SLA's kunnen maken en snappen.
- Financieel management en rapporteren (wat verbrand je per maand en hoeveel komt er extern/intern binnen).
- Forecasten van geld en mensen (wat heb je nu en volgende maanden nodig).
- Resource management
- Service Level reports.
- Risico management
- Compliance normen & vormen
- Sourcen van personeel (aannemen, uitstromen).
- Personeelsmanagement en zorgen dat het personeel tevreden is.
- Jaarplannen en kwartaalplannen kunnen maken met een visie op de afdeling.
- Plannen maken om de klant beter te bedienen.
- Klant en gebruiker management (kan ook intern zijn).

Dan op persoonlijk vlak het allerbelangrijkste, hoe je bepaalde personen moet behandelen en wat je wel en niet moet doen (snappen welke persoonseigenschappen zijn) en inzicht in jezelf, wie je bent en waar je voor staat.

En het allerbelangrijkste zoek een goede mentor, dat werkt het beste. Bijvoorbeeld een meer ervaren manager of directeur.

Wat ik vooral wil meegeven en waar het altijd op neerkomt, gebruik je boerenverstand. Probeer de ander zijn behoefte en inzichten te begrijpen, te luisteren en daar op te anticiperen. Geef mensen de ruimte en verantwoordelijk/zelfstandigheid, vertrouw op hun expertise maar vergeet niet te sturen op resultaten en maak dat ook duidelijk, geen verborgen agenda. Wat ik altijd zeg: Je mag doen wat je wil (werktijden bijvoorbeeld) maar het werk moet gebeuren en de klant moet er blij mee zijn, afspraken nakomen en er moeten centen verdient worden (commerciële omgeving). En dat gaat altijd goed met soms wat bijsturing/controle. Ook verdiep ik mij persoonlijk in mijn collega's en heb ik het niet over alleen werk en in moeilijke tijden steun ik ook iedereen, dat werkt ook goed.
Dank voor je uitgebreide post!
Hier kan ik ook zeker wat mee.

• C6DL
Iedereen bedankt voor de nodige input!

Ik denk dat ik de afweging moet gaan maken tussen een (HBO/Post-HBO) deeltijd opleiding,
of hier en daar wat verschillende praktijkgerichte trainingen / curssusen meepakken.
Dit zal ik in overleg doen met mijn leidinggevende en wat het beste past in mijn huidige rol.

Eerst wat huiswerk om uit te zoeken :)
Mocht iemand nog meer praktijkervaring hebben, schroom niet om dit te posten!

• C6DL
magic_nl schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 22:47:
[...]

TS is net doorgestroomd, maar zoekt meer kennis die een manager nodig heeft. Een AD ITSM is dan een goede start als je niet gelijk 4 jaar bezig wilt zijn met bijv. een Bachelor Bedrijfskundige ICT. Die stap kan later nog.
Mij heeft het enorm geholpen.
Vind deze zeker interessant.
Ik vraag me alleen af in hoeverre deze te combineren is met mijn huidige baan als ik kijk naar het 2e jaar.

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
C6DL schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 13:58:
[...]

Bedankt he ;)
Ik had het bericht (te)snel getypt. Nu ik het zo terug lees snap ik wat je punt is.
Ook hier kan ik wellicht nog wat beter in worden, in de praktijk is dit nu niet echt een issue :)
Even flauw, maar haastig iets schrijven zou geen invloed moeten hebben op het aantal spelfouten. Je kent de grammatica óf niet.

Goed gedaan en gefeliciteerd met je promotie!
Misschien wat masterclasses aan Nyenrode? Er staat hier in Groningen ook een groot Hanze hogeschool gebouw voor professionals. Daarbij denk ik dat er dus bepaalde stromen worden gedoseerd voor mensen in het bedrijfsleven. Misschien daar eens naar kijken?

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

C6DL schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:06:
Iedereen bedankt voor de nodige input!

Ik denk dat ik de afweging moet gaan maken tussen een (HBO/Post-HBO) deeltijd opleiding,
of hier en daar wat verschillende praktijkgerichte trainingen / curssusen meepakken.
Dit zal ik in overleg doen met mijn leidinggevende en wat het beste past in mijn huidige rol.

Eerst wat huiswerk om uit te zoeken :)
Mocht iemand nog meer praktijkervaring hebben, schroom niet om dit te posten!
Natuurlijk is het handig om alles in overleg met je leidinggevende te doen, maar denk ook aan jezelf. Waar wil je over 10 jaar zijn? Wat voor werk, wat voor functie? Denk aan je CV en aan de wat langere termijn. Dat is meestal niet het perspectief van jouw direct leidinggevende. Als het een groter bedrijf is, dan zou je ook kunnen praten met een HR-adviseur.

A'dam ZonPHP PVOutput

• C6DL
ericplan schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:16:
[...]

Natuurlijk is het handig om alles in overleg met je leidinggevende te doen, maar denk ook aan jezelf. Waar wil je over 10 jaar zijn? Wat voor werk, wat voor functie? Denk aan je CV en aan de wat langere termijn. Dat is meestal niet het perspectief van jouw direct leidinggevende. Als het een groter bedrijf is, dan zou je ook kunnen praten met een HR-adviseur.
Helemaal mee eens.
Sterker nog dat is ook mijn insteek.
Alleen wil ik mijn werkgever mee krijgen om de kosten (deels) te laten betalen,
en dat onder werktijd het e.e.a gedoogd wordt. Dan moet ook mijn werkgever er iets aan hebben :9
Worst case betaal ik alles zelf natuurlijk.

[Voor 3% gewijzigd door C6DL op 25-02-2022 14:27]

• C6DL
Phyrozi schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:15:
[...]

Even flauw, maar haastig iets schrijven zou geen invloed moeten hebben op het aantal spelfouten. Je kent de grammatica óf niet.

Goed gedaan en gefeliciteerd met je promotie!
Misschien wat masterclasses aan Nyenrode? Er staat hier in Groningen ook een groot Hanze hogeschool gebouw voor professionals. Daarbij denk ik dat er dus bepaalde stromen worden gedoseerd voor mensen in het bedrijfsleven. Misschien daar eens naar kijken?
Daar heb je zeker een punt
En ik weet van mezelf dat ik soms moeite heb met een zinsopbouw.
Gramatica was nooit een 10 helaas op school.

Als ik dan de afweging moet maken tussen een cursus gramatica vs.
iets wat mij verder helpt in mijn managment rol, dan kies ik voor het laatste.
Toch ben ik mij ervan bewust dat mij dit zal blijven achtervolgen, maar voor nu moet ik eerst keuzes maken.
Een cursus technisch Engels komt dit jaar ook nog voorbij :9

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
C6DL schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 15:44:
Soft skills heb ik ruim op orde. Daar ligt mijn behoefte niet op dit moment.
Misschien als advocaat als de duivel: ik zou eens inventariseren bij collega's die je goed kennen of dit inderdaad ruim op orde is, of niet. Het is niet een afweging die jij zelf goed kunt maken.

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
C6DL schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:31:
[...]

Daar heb je zeker een punt
En ik weet van mezelf dat ik soms moeite heb met een zinsopbouw.
Gramatica was nooit een 10 helaas op school.

Als ik dan de afweging moet maken tussen een cursus gramatica vs.
iets wat mij verder helpt in mijn managment rol, dan kies ik voor het laatste.
Toch ben ik mij ervan bewust dat mij dit zal blijven achtervolgen, maar voor nu moet ik eerst keuzes maken.
Een cursus technisch Engels komt dit jaar ook nog voorbij :9
Snap ik heel goed. Het ligt er ook aan wie je onder je hebt.

Ik erger mij er namelijk wel enorm aan als mijn collega's of leidinggevende grove fouten maken naar een team van WO'ers toe.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Phyrozi schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:46:
[...]

Ik erger mij er namelijk wel enorm aan als mijn collega's of leidinggevende grove fouten maken naar een team van WO'ers toe.
Inderdaad. Een beoordelingsformulier (van jou als leidinggevende) van een medewerker moet zonder taalfouten zijn. Juist in dit soort zaken (dis)kwalificeer je jezelf.

A'dam ZonPHP PVOutput

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:10
Phyrozi schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:46:
[...]

Ik kan me daar binnen een team/intern totaal niet druk over maken, zeker als het merendeel moet communiceren in een andere taal (engels) dan hun moedertaal. Vind het juist belangrijk dat mensen zich durfen uit te drukken en vervolgens van hun fouten/collega’s leren.

Extern is een ander verhaal.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• magic_nl

magic_nl

C6DL schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:12:
[...]

Vind deze zeker interessant.
Ik vraag me alleen af in hoeverre deze te combineren is met mijn huidige baan als ik kijk naar het 2e jaar.
Dat was bij mij destijds simpel. Alle praktijkopdrachten kon ik bij m’n eigen werkgever doen. Kreeg zelfs ruimte om ze onder werktijd te doen omdat mijn werkgever er ook voordeel van had. Afstudeeropdracht was in mijn geval een groot project (implementatie Topdesk in een organisatie met 1000 medewerkers en 13 vestigingen)..

Systeemspecificaties

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee