Honingraat deuren vervangen met massieve deuren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tastiestemperor
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10:50
Mijn vraag
Zijn er concrete voordelen als ik mijn honingraat deuren (ca 2018) vervang met massieve deuren (ca jaren 60-80)?

Situatie
Mijn twee-onder-een-kapper uit 1985 heeft ca 10 honingraat deuren, die nog prima zijn zover als een deur kan zijn.

Echter merk ik dat er veel geluid en mogelijk ook warmte door deze deuren heen gaan.
Grootste hekelpunt is dat we elkaar kunnen horen als we op een andere verdieping zitten.
Denk hierbij aan werken vanuit thuis en/of gamen met vrienden.

Nu zag ik laatst een partij hardhouten deuren te koop staan, deze komen uit een renovatie project en zien er vrij goed uit.
Zelf gok ik dat deze deuren uit de jaren 70 komen, gezien het bijhorende sluitwerk.
Qua prijs valt het mee en heb ik zelf ook het gereedschap om ze op te hangen en te lakken etc.

Alleen weet ik niet of dit zin heeft of dat ik mijn tijd en energie verspil aan iets wat puur esthetisch is?
Wat ik probeer te bereiken is een vermindering in geluidoverlast en mogelijk een betere isolatie per ruimte.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Huidige deuren lijken op de CanDo van de bouwmarkt
Potentiele nieuwe deuren zijn denk ik standaard hardhouten deuren uit de jaren 70(?)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Als ik kijk online zegt men wel dat massieve deuren een betere isolatiewaarde hebben en ook iets met brandveiligheid.
Alleen kan ik niet snel vinden of het een goede overstap is.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:10

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik zou verwachten dat honinggraad beter isoleert zowel qua warmte als geluid dan massief door de lucht kamers.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-05 00:01
Geluid zal vast wel schelen in verband met de massa, een board deur zijn toch twee trommel vellen met wat papier er tussen.

Wanneer je de massieve deuren ook mooi vindt dan lijkt het me sowieso een upgrade voor je huis

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reductio
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 21-05 23:52
Iets om rekening mee te houden is de ruimte onder de deuren op beide verdiepen. Die is soms nodig ivm ventilatie, maar vormt ook een geluidslek, ongeacht het materiaal van de deur zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:52
Let ook op de breedte/hoogte maten. Niet alle deuren hebben dezelfde dimensies. Dus als jij een partij duren van 70cm breed besteld en je hebt een stel kozijnen van 80 dan zou je nog wel eens voor een lelijke verrassing komen te staan als niet alle deuren passen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:08
Een massieve deur heeft zeker zijn voor het geluid. Ook wel volstaan deur genoemd.

Zijn de deuren die je op t oog hebt wel volledig massief en ook zo dik? Want t klinkt bijna als buitendeuren.

Maar denk ook aan kieren dichten: rondom en valdorpel.

Een massieve deur hangt bij voorkeur aan 4 scharnieren. Dus waarschijnlijk nog eentje bijplaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:56
Seriph schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 08:40:
Let ook op de breedte/hoogte maten. Niet alle deuren hebben dezelfde dimensies. Dus als jij een partij duren van 70cm breed besteld en je hebt een stel kozijnen van 80 dan zou je nog wel eens voor een lelijke verrassing komen te staan als niet alle deuren passen.
Los van maten, is ook de locatie van beslag belangrijk, ook al kloppen de maten, kan dit op een andere hoogte zijn. Als je dan ook nog een stalen kozijnen hebt, heb je veel aanpas werk aan de deuren.

Qua geluid, kieren en gaten dichten doen meer dan een massieve deur.

Daarbij doen ook vloerkleden/dikke gordijnen en grote stoffen meubels veel tegen geluid.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tastiestemperor
DukeBox schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:59:
Ik zou verwachten dat honinggraad beter isoleert zowel qua warmte als geluid dan massief door de lucht kamers.
Dat dacht ik ook juist vanwege de holle ruimte met lucht.
Maar het internet zegt A en B.. en ik kom er niet uit.
Seriph schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 08:40:
Afmetingen zijn perfect, gewoon 83 bij 201.5cm.
Daar maak ik me geen zorgen over, die fout heb ik in het verleden een keer gemaakt...
kjiratsiekoedel schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 08:44:
Een massieve deur heeft zeker zijn voor het geluid. Ook wel volstaan deur genoemd.

Zijn de deuren die je op t oog hebt wel volledig massief en ook zo dik? Want t klinkt bijna als buitendeuren.

Maar denk ook aan kieren dichten: rondom en valdorpel.

Een massieve deur hangt bij voorkeur aan 4 scharnieren. Dus waarschijnlijk nog eentje bijplaatsen
Is een valdorpel wel handig voor binnenshuis?
Deuren zijn normale binnendeuren, geloof niet dat iemand 10 buitendeuren in huis heeft.
Ze hebben ook geen slotgat, dus het moet wel kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
Voor geluiddemping: massieve deur. Ik zag typfout: volspaan bedoelde ik.
Info soorten deuren: https://www.deurenshop.co...raat-en-tubespaan-deuren/

Waarom zou een valdorpel binnenshuis niet kunnen? Alleen niet handig om een kamer luchtdicht te maken die verder geen ventilatie heeft of een afzuiging (wc/badkamer). Al zijn daar ook oplossingen voor
Hier wat valdorpels ter inspiratie: https://www.schreuderenco...drempel-of-valdorpel.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:10

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

tastiestemperor schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:31:
Dat dacht ik ook juist vanwege de holle ruimte met lucht.
Warmte isolatie weet ik vrij zeker maar qua geluid weet ik niet of het meer absorbeert/resoneert of juist als klankkast gaat dienen. Ik vermoed dat het afhangt van het type geluid wat daar het beste tegen werkt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tastiestemperor
kjiratsiekoedel schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 10:39:
Voor geluiddemping: massieve deur. Ik zag typfout: volspaan bedoelde ik.
Info soorten deuren: https://www.deurenshop.co...raat-en-tubespaan-deuren/

Waarom zou een valdorpel binnenshuis niet kunnen? Alleen niet handig om een kamer luchtdicht te maken die verder geen ventilatie heeft of een afzuiging (wc/badkamer). Al zijn daar ook oplossingen voor
Hier wat valdorpels ter inspiratie: https://www.schreuderenco...drempel-of-valdorpel.html
Zijn het officieel volspaan deuren? Ben niet echt thuis in de deurenwereld.
Dacht dat je alleen houten deuren had en honingraatdeuren..

Ik zal gelijk eens kijken naar valdorpels, misschien wel handig voor alleen de hal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
hogingraat
tubespaan
volspaan (pas op, online kom je soms de term volspaan tegen waar ze je tubespaan verkopen)
massief (voordeur)

Kijk ook eens hier: https://www.akoestiekwink...-deur-type-mh-42?sqr=deur
Akoestische deur is mega zwaar (en duur). Ze hebben er nog extra zware platen op gezet.

Ik weet er ook niet zoveel van, maar ben bezig met hobby studio.
Pagina: 1