Toon posts:

RAM/shared video memory

Pagina: 1
Acties:

• riffey#4
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-01 19:44
Ik heb een Lenovo laptop besteld met een Ryzen7 en 8 Gb RAM.

Nu blijkt hiervan echter maar 6 Gb beschikbaar te zijn, en is 2 Gb gereserveerd voor het videogeheugen.

Mag je dan in de specs zetten dat de laptop 8 Gb RAM heeft?

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:54
ja, want hij heeft ook 8GB ram. Bij geïntegreerde grafische kaart is dat al decennia zo, dat een deel van het geheugen gereserveerd wordt.

Meestal kan je het uitbreiden met een latje van 8 of 16 GB wat ook nog een lichte snelheidswinst oplevert omdat je dan naar dual channel gaat.

• riffey#4
Bij geïntegreerde grafische kaart is dat al decennia zo
Ik heb hier 3 oudere laptops staan (een HP, een Dell en een MSI) en alle drie geven ze netjes aan dat ze 4 of 8 Gb geheugen hebben.
Op deze Lenovo geeft ook Speccy aan dat er maar 6 Gb in zit.
In dit geval is de Random Access dus niet random, maar 2 Gb gereserveerd.

Is het misschien een AMD issue? Mijn andere laptops zijn allemaal Intel.

En dan nog vind ik 25% van je interne geheugen wel veel.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:05
Misschien dat die oudere laptops een losse videokaart hebben met eigen geheugen.
Bij shared geheugen voor een geïntegreerde videokaart is het heel normaal dat deze van het hoofdgeheugen afgaat. Grootte kan je in de bios instellen.

• riffey#4
Beide bedankt.
Ik heb net een andere Lenovo met een Ryzen gezien, en ook die gaf aan dat er 5,9 Gb in zat.

Dan weet ik nog niet of het een Ryzen iets is, of een modern iets, maar het is wel "gewoon"

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:39
Bij een Lenovo Ideapad Pro die hier staat heb je in de bios onder configuration de keuze onder “UMA Frame Buffer Size” voor 2G, 1G of 512M

Ik kan me voorstellen dat als je toch niet gamet en zeker als je 8GB hebt, dat 2 GB wel erg veel is.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:17
Het heeft te maken met Microsoft Playready
Zie ook topic hier tijdje geleden:
GPU geheugen neemt RAM in (AMD)
HP Community: Big Memory Reserved for Hardware

This is a known problem with AMD processor. Please check the following article: to fix:
https://support.hp.com/us-en/document/c06526774

And from Microsoft PlayReady.
https://www.microsoft.com/playready/overview/

• riffey#4
Dank. Ik had wel gezocht, maar blijkbaar op de verkeerde trefwoorden. Dit is duidelijk.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee