Waarom druk zo laag op 1ste etage?

Pagina: 1
Acties:

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:48

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
In ons nieuwe huis (bouwjaar 1980) hebben we op de 1ste verdieping hele lage waterdruk.
Duurt enorm lang voor de spoelbak van de toilet weer vol is, en het bad vol laten lopen helemaal een eeuwigheid.

Hoe zou het komen dat het zo lang duurt?

Kan het aan de leidingen liggen (bijvoorbeeld te dunne leidingen in huis) ?
Of ligt het aan het gemeentelijk netwerk?

Ik moet nog bij buren gaan informeren of zij dat ook hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:11
Je geeft een beetje weinig informatie ..
Wat heb je zelf al geprobeerd? Heb je al de aanvoer gecontroleerd of de leidingkranen (meestal kruitpruimte of bij de voordeurmat) wel helemaal open stan?
Kan best zijn dat men ter vorstbeveiliging de buitenkraan dacht dicht te draaien en per ongeluk de verkeerde kraan heeft dichtgedraaid.
En gaat het op de andere etages (beneden bijvoorbeeld) wel goed?
Is het alleen warm water of ook koud water? Hoe gaat de verwarming (ivm CV water aanvoer, gaat dat wel ok?)
etc.. etc.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:56

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

De druk blijft gelijk bij dunne en dikke leidingen, per meter omhoog neemt deze met 0,1 bar af. Heb je de druk gemeten op de verschillende punten ? Kan het zijn dat je eigenlijk stroomsnelheid bedoeld ?

[ Voor 51% gewijzigd door DukeBox op 24-02-2022 11:53 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
DonJunior schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:50:
Je geeft een beetje weinig informatie ..
Wat heb je zelf al geprobeerd? Heb je al de aanvoer gecontroleerd of de leidingkranen (meestal kruitpruimte of bij de voordeurmat) wel helemaal open stan?
Kan best zijn dat men ter vorstbeveiliging de buitenkraan dacht dicht te draaien en per ongeluk de verkeerde kraan heeft dichtgedraaid.
En gaat het op de andere etages (beneden bijvoorbeeld) wel goed?
Is het alleen warm water of ook koud water? Hoe gaat de verwarming (ivm CV water aanvoer, gaat dat wel ok?)
etc.. etc.
Jij geeft me in ieder geval de goede informatie.
Dank daarvoor.
Ik ga het allemaal uitproberen en bekijken wat je aangeeft.
Ik snap gewoon te weinig van zoiets om te weten waar ik moest beginnen.
Meteen al goed op weg geholpen.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
DukeBox schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:51:
De druk blijft gelijk bij dunne en dikke leidingen, per meter omhoog neemt deze met 0,1 bar af. Heb je de druk gemeten op de verschillende punten ? Kan het zijn dat je eigenlijk stroomsnelheid bedoeld ?
Ja, dat zou best kunnen.
Wat is het grote verschil?
En hoe kan ik zie welke van de 2 het is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Rzaan schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:57:
En hoe kan ik zie welke van de 2 het is?
Meten = weten, met bijv. zoiets: https://www.bol.com/nl/nl...-11-bar/9200000094054640/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-05 16:22
Wij hebben achter de watermeter een reduceer ventiel staan. Staat die op de juiste druk? Als die te laag staat kan dat een verklaring zijn. Kan ook zijn dat het ventiel kapot is. Dat was bij ons het geval. Dan regelt het niet meer goed en krijg je ook problemen met de druk.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-01 14:30
Waarschijnlijk heb je 12mm leidingen naar boven lopen.
Druk is dan wel op orde, maar zodra je stroming krijgt (kraan open) zorgen die dunne leidingen voor veel weerstand. Hou je een pisstraaltje over. Je hebt eigenlijk 2 opties, grotere leidingen of een hydrofoor om de druk veel verder op te voeren. (Hydrofoor is een pomp)

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:15
Ik doe ook eens een gokje: je leidingen zijn verkalkt. Je dient de kalk eruit te spoelen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
arbraxas schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:03:
Waarschijnlijk heb je 12mm leidingen naar boven lopen.
Druk is dan wel op orde, maar zodra je stroming krijgt (kraan open) zorgen die dunne leidingen voor veel weerstand. Hou je een pisstraaltje over. Je hebt eigenlijk 2 opties, grotere leidingen of een hydrofoor om de druk veel verder op te voeren. (Hydrofoor is een pomp)
Ik woonde eerder in Amsterdam op 3 en 4 hoog.
Daar waren de leidingen zo groot dat je bijna wegspoelde als je de douche openzette.
Wij gaan verbouwen, dus ik kan sowieso dikkere leidingen laten leggen als het daaraan ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
DutchKel schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:05:
Ik doe ook eens een gokje: je leidingen zijn verkalkt. Je dient de kalk eruit te spoelen.
Hoe doe je dat?
Mijn koffiezetapparaat ontkalken weet ik wel hoe ik dat moet doen.
Maar mijn leidingen...

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
En dan weet ik het.
En wat dan?
Hoe kan ik de druk verhogen?
Met een hydrofoorpomp waarschijnlijk.

Hoe kan ik de stroomsnelheid verhogen?
Dikkere leidingen?

• DukeBox

DukeBox

Als die overal te laag is dan kan je je WSP (Water Service Provider bestaat dat ? :P) er op aanspreken.
Hoe kan ik de druk verhogen?
Met een hydrofoorpomp waarschijnlijk.
Als de druk bij binnenkomst in orde is dan zou dat kunnen maar meestal is dat niet nodig:
Hoe kan ik de stroomsnelheid verhogen?
Dikkere leidingen?
Als de druk in orde is kan dat een mogelijkheid zijn.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:15
Rzaan schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:18:
[...]

Hoe doe je dat?
Mijn koffiezetapparaat ontkalken weet ik wel hoe ik dat moet doen.
Maar mijn leidingen...
Echt veel uitzoeken doe je zo te zien niet. Als je op Google bijvoorbeeld zoekt hoe je kalk uit leidingen kunt krijgen dan zie je al direct als antwoord dat dit via een waterontharder gedaan wordt. Daarna blijf je kalkvrij water houden. Het duurt wel een tijdje voordat je leidingen kalkvrij zijn, dus in het begin hou je een pis straaltje maar die wordt dan steeds krachtiger.

Als je in het westen van het land woont heb je over het algemeen minder last van kalk. Kalk zit veel in het oosten en zuiden van het land. Je kunt op de site van jou waterleverancier zien wat de dh waarde is van het water bij jou.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
DutchKel schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:27:
[...]

Echt veel uitzoeken doe je zo te zien niet. Als je op Google bijvoorbeeld zoekt hoe je kalk uit leidingen kunt krijgen dan zie je al direct als antwoord dat dit via een waterontharder gedaan wordt. Daarna blijf je kalkvrij water houden. Het duurt wel een tijdje voordat je leidingen kalkvrij zijn, dus in het begin hou je een pis straaltje maar die wordt dan steeds krachtiger.

Als je in het westen van het land woont heb je over het algemeen minder last van kalk. Kalk zit veel in het oosten en zuiden van het land. Je kunt op de site van jou waterleverancier zien wat de dh waarde is van het water bij jou.
Ik zoek wel degelijk veel uit.
Een waterontharder gaan we zeker nemen.
Maar jouw bericht deed voorkomen als of je het in een middagje spoelen eruit zou krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
Ik zou nog helemaal geen dingen kopen of doen.. waterdruk meten lijkt me ook niet echt nodig.
Je ziet immers dat je niet een voldoende straal hebt.. daar hoef je toch niets aan te meten??
Draai de kraan beneden op.. is de straal naar wens.. prima.. is de straal daar ook marginaal.. dan inderdaad eens contact zoeken met de water leverancier.
Als beneden de 'druk' wel OK is.. en Boven niet. Tja dan zit het IN huis en moet je het zelf uitvogelen.
Dan lijkt mij de eerste stap het namelopen van alle verdeelstukken en kranen. Als je die allemaal hebt gecontroleerd dan kun je eens aan ontkalken gaan denken.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:19
Er kan ook nog rommel in je leidingen zitten.
Of zelfs een platgebogen bocht.
Al je gaat verbouwen kan je alles vervangen door 15 of zelfs 22 (of de huidig hippe 16 of 20flex)

• DukeBox

DukeBox

DonJunior schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 15:09:
waterdruk meten lijkt me ook niet echt nodig
Als beneden de 'druk' wel OK is.. en Boven niet. Tja dan zit het IN huis..
Hoe bepaal je dan de druk als je niet meet ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
DukeBox schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 15:26:
[...]

[...]

Hoe bepaal je dan de druk als je niet meet ?
Kijken met je ogen ?
De exacte waarde van de druk boeit toch niet in dezen? Het gaat er hier toch om dat hij boven nu een pisstraal heeft.. en beneden mogelijk niet.

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:17
Wellicht versleten rubbertje in de WC vulinstallatie dan gaat het ook traag.

En het bad, is dat vullen met warm of met koud water? Want met warm water kan de doorvoer van de CV ketel ook nog een rol spelen. Hoe lager de CW waarde hoe lager de warmwatercapaciteit per minuut.

Als je een (dezelfde) emmer vult met koud water beneden en boven, zit daar dan veel verschil in tijd in?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• DukeBox

DukeBox

Met je ogen kan je niet druk bepalen.

Zoeken naar een oorzaak begint met uitsluiten. Als de druk overal gelijk is (door te meten) weet je dat je leiding netwerk in orde is en er nergens iets mede bepalend is voor de druk zoals een wisselaar, boiler, pomp, collector etc.

Als dan de straal nog steeds te weinig water geeft zit er ergens een (of meerdere) knelpunt(en) die de doorstroom beperkt. Je kan van beide kanten dan werken om dat punt te vinden, de kraan uitsluiten zou ik als eerste mee beginnen.

De punten die TS aangeeft zijn hoe dan ook lastige meetpunten, de spoelbak kan van alles zijn maar een te dunne leiding komt zelden voor aangezien de vlotter kraan al snel de beperkende factor is qua doorstroom.

Een bad vol laten lopen, is dat gemeten met koud of warm water ? Is de ketel wel toereikend voor het gebruik in huis (CW waarde) is de druk van warm water misschien lager dan koud ? Zit er een thermostaat kraan op en is de WW temp erg laag ingesteld op de CV ketel (heeft TS überhaupt een CV ketel) ? Allemaal mogelijk oorzaken voor een klein straaltje maar zonder goede input (lees: inzet) van TS om op onderzoek te gaan blijft het gissen.

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-05 16:33

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Druk heeft geen reet te maken met hoe snel een emmer vol is, welk probleem probeer je te schetsen? Te weinig druk of te weinig debiet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
DukeBox schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 15:43:
[...]

Met je ogen kan je niet druk bepalen.
druk niet, maar hoe krachtig water uit een kraan komt geeft een goede indicatie.
een gegeven hoeveelheid tappen (5 of 10 liter emmer) op diverse punten geeft wel goed weer hoeveel water er in een bepaalde tijd stroomt dus dat zou ik ts als eerste aanraden (zoals hier al eerder in topic is gezegd)

• DukeBox

DukeBox

Silent7 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 17:18:
druk niet, maar hoe krachtig water uit een kraan komt geeft een goede indicatie.
Dat is soms echt lastig te bepalen, een rustige straal die 'ogenschijnlijk' weinig druk heeft kan soms flink meer water leveren dan een 'drukke sproeiende' straal waarvan het lijkt alsof het er uitspuit.

Normaals, meten is weten. Het meest eenvoudige is inderdaad een emmer vullen en kijken hoe lang dat duurt. Dit kan je doen zowel buiten als tijdens de piekuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-05 13:04
Houd je vinger op de lopende kraan boven. Stopt het water dan is de druk te laag, spuit het in je T-shirt dan is het debiet te laag.

Nu weet ik niet waar je woont maar een waterontharder is in Nederland een slechte investering. De watermaatschappij regelt de hardheid, zowel omhoog als omlaag. Te zacht water is ook niet goed voor je.

Je geeft al aan dat je gaat verbouwen. Is het niet gemakkelijker om de leidingen straks te vervangen en dan te zien hoe het gaat? Een hydrofoorpomp kan altijd nog maar wil je ook alleen maar wanneer het niet anders kan.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18:34
leiding vervangen voor 22 mm of voor 15 ligt eraan hoeveel water je wilt gebruiken.
als je cv ketel boven zit. en je wasmachine ook leg dan maar 22 mm voeding aan.
en terug met 15 mm warm. koud water van de badkamer kan je van de 22 aftakken.
(edit wasmachine in de badkamer voedt dan maar met 22 mm. is wel fijner)

[ Voor 13% gewijzigd door miciel op 24-02-2022 22:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Jiriki schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 22:04:
Houd je vinger op de lopende kraan boven. Stopt het water dan is de druk te laag, spuit het in je T-shirt dan is het debiet te laag.

Nu weet ik niet waar je woont maar een waterontharder is in Nederland een slechte investering. De watermaatschappij regelt de hardheid, zowel omhoog als omlaag. Te zacht water is ook niet goed voor je.

Je geeft al aan dat je gaat verbouwen. Is het niet gemakkelijker om de leidingen straks te vervangen en dan te zien hoe het gaat? Een hydrofoorpomp kan altijd nog maar wil je ook alleen maar wanneer het niet anders kan.
Ik ga even alle tests doen die hierboven zijn aanbevolen en kranen nalopen.
Dan weet ik hopelijk wat de oorzaak is.
Dan ga ik dat aanpakken.
Als dikkere leidingen de oplossing zijn, wordt dat hem.
Een pomp staat voor heel lang nog niet op de planning (en hopelijk nooit)

mijn vragen over een eventuele waterontharder ga ik stellen in het daarvoor al lopende topic.
Pagina: 1